Home   Contact Us
 Biercafé   FAQ   Zoeken   Gebruikerslijst   Registreer   Profiel   Log in om je priv berichten te bekijken   Inloggen 
HET  discussiecafé  over  Belgisch  Bier  op  het  internet
*Het zythos bestuur is geen verpersoonlijking van de inhoud van dit forum

ZBF 2015
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> ZBF-News
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
jacob
=Filip Geerts

BerichtGeplaatst: Do Jun 25, 2015 12:42 pm    Onderwerp: Reageer met quote

BartC schreef:
Ik denk trouwens dat de meeste nogal zouden schrikken als ze zien hoeveel suiker er in de receptuur van de Westmalle tripel zit. Of dacht hier iemand dat die trappisten volmout brouwden?

grtz
Bart

En wat is daar dan nu weer mis mee.
Is een volmoutbier dan van hogere kwaliteit ?????
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur priv bericht
Molen De Valk
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Do Jun 25, 2015 12:48 pm    Onderwerp: Reageer met quote

jacob schreef:
Molen De Valk schreef:
Maak toch eens een nieuw soort bier.

Wordt het idd niet eens stillekensaan tijd dat we hier in Belgi die US hopmonsters en Impy stout te kak zetten ?? (sorry voor de uitdrukking Rolling Eyes )

Wat jullie in Belgi willen doen is jullie zaak, maar volgens mij zijn die 8/10 van ZBF echt 100% Belgisch. Dus ja. Maar goed, Pils is ook alweer meer dan 100 jaar hip in NoordWest Europa, dus wie weet.

Want wat was nu het vervelende aan Belgisch bier op een gegeven moment? Juist, weer die dubbel etc. Dat soort bieren, daar loop ik met een boog omheen. En die IPA's enzo? Die zijn ook bij mij minder interessant aan het worden. Alleen als een nieuwe hopvariant gebruikt wordt kan het spannend zijn, maar dan is het ook alweer klaar. Leuk om te maken, dat dan weer wel.
Naar boven
jacob
=Filip Geerts

BerichtGeplaatst: Do Jun 25, 2015 12:58 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Molen De Valk schreef:

Want wat was nu het vervelende aan Belgisch bier op een gegeven moment? Juist, weer die dubbel etc. Dat soort bieren, daar loop ik met een boog omheen.

En dat heb ik nu net ook met die oervervelende Nederlanse bockbieren.
Kijk, het is simpel.
Doe je eigen ding en dan komt het wel in orde. Gluren naar wat er in de US gebeurt en daar dan copien van maken is nu net niet de oplossing tot een betere Belgisch bierklimaat.
Om "to the point" te komen:
Originele lekkere bieren met innovatief vernieuwende en betere karakteristieken, typisch Belgisch, niet kopierbaar door het geheime recept. da's nu net het enige recept om tot een betere Belgische biercultuur te komen. Wink
Natuurlijk met instandhouding van de rijke Belgische biercultuurgeschiedenis en het behouden van alreeds topkwaliteit authentieke Belgische bierstijlen.
En ..... we zijn eigenlijk goed bezig !!!
Naar boven
Molen De Valk
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Do Jun 25, 2015 1:05 pm    Onderwerp: Reageer met quote

jacob schreef:
Molen De Valk schreef:

Want wat was nu het vervelende aan Belgisch bier op een gegeven moment? Juist, weer die dubbel etc. Dat soort bieren, daar loop ik met een boog omheen.

En dat heb ik nu net ook met die oervervelende Nederlanse bockbieren.

wie niet.
Naar boven
Molen De Valk
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Do Jun 25, 2015 1:06 pm    Onderwerp: Reageer met quote

jacob schreef:
niet kopierbaar door het geheime recept.

in je dromen, alles is kloonbaar.
Naar boven
Manuel
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Do Jun 25, 2015 1:10 pm    Onderwerp: Reageer met quote

jacob schreef:
10 jaar geleden alreeds heb ik daarvoor geveesd, en mijn vrees wordt schrikbarend werkelijkheid nu. Die top10 is zo verschrikkelijk IPA-ImpyStout-ish.
't Gaat niet goed..... als we niet opletten verliest Belgi zijn authentiek karakter aan buitenlands (lees US) extreme bieren zonder verscheidenheid.
Een extra kwak hop en gebrande mouten kan toch echt niet de toekmst zijn hier in Belgi ???

De reden dat die top tien eruit ziet zoals hij eruit ziet is toch simpel??? (Ho pardon, ? bedoel ik) Mensen gaan naar het ZBF om iets nieuws te proberen. Uiteraard gaan ze dan voor een Sans Pardon in plaats van voor een Delirium Tremens. En omdat die Sans Pardon dan nog smaakt ook zetten ze die in hun top 10.

Ik heb geen top ingevuld, maar als ik op het ZBF mijn allereerste Westmalle Tripel zou drinken, zou die zeker bovenaan mijn lijstje staan. Dat geldt overigens niet voor zowat 99% van alle fantasieloze tripels van bierfirmas en brouwerijen die een tripel op de markt gooien omdat dat nu eenmaal zo hoort.

Trouwens, als ik het goed begrijp is het bijna onmogelijk om een slechte IPA te brouwen en lijken alle IPAs op elkaar? Drink eens een uitstekende Dobber van Marble naast een IPA van Meantime... Voor imperial stouts geldt hetzelfde. Voor mij is een goede, creatief gebrouwen nieuwe IPA of stout van een gepassioneerde Belgische brouwer een waardevollere toevoeging aan de Belgische biercultuur dan een zoveelste Westmalle- of Duvel-kloon. Of die nu geslaagd is of niet.

Net zoals de meeste bierliefhebbers zal ik nooit stoppen met het drinken van kwaliteitsvolle traditionele Belgische bierstijlen. Dat ik daarnaast ook meer en meer de optie krijg om een goede Belgische IPA of stout te drinken, kan ik alleen maar toejuichen. Ik zie die nieuwe bierstijlen dan ook graag komen. Ze zorgen voor spanning en voor een golf van creativiteit. Voor leven in de brouwerij, quoi. De goede tripels, dubbels, etc. zullen de opkomst van de nieuwe bierstijlen moeiteloos overleven. De klonen, daarentegen...

Als de Belgische brouwers meegaan met hun tijd wachten hun mooie tijden. En ons als bierliefhebbers ook: ons verscheiden bierlandschap zal nog wat interessanter worden. Als we ons echter blijven wentelen in het waanidee wij zijn de besten want we zijn altijd de besten geweest en de rest kent er niks van is de catastrofe pas echt in zicht.
jacob
=Filip Geerts

BerichtGeplaatst: Do Jun 25, 2015 1:15 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Molen De Valk schreef:
jacob schreef:

Een geheim recept is nu net het ultieme wapen tot succes.
Geheim = niet copierbaar. Je kan het proberen en er misschien dicht bijzitten, maar het zal alrijd net niet het echte zijn. En het is nu net dat net niet het echte dat het grote verschil maakt.
Ik ken nml niemand die een Trappist Westvleteren Abt al geeft kunnen nabootsen. Ik lach daar wel smakelijk om hoor Very Happy Very Happy Very Happy
Naar boven
jacob
=Filip Geerts

BerichtGeplaatst: Do Jun 25, 2015 1:22 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Manuel schreef:
Als we ons echter blijven wentelen in het waanidee wij zijn de besten want we zijn altijd de besten geweest en de rest kent er niks van is de catastrofe pas echt in zicht.

Nu geef ik je toch wel ten volle 100% ongelijk hoor.
Er van uitgaan dat je de beste bent en die ook zal blijven is nu net de reden om het nog net dat ietsje extra beter te doen. De sky is de limiet h.
ik zou er de bibbers van krijgen dat onze brouwers de moed laten zakken en het als een voldongen feit aanschouwen dat ze niet meer de besten zijn.
Slechte manier van denken..... nie goed bezig zou ik dan zeggen Very Happy
Naar boven
jacob
=Filip Geerts

BerichtGeplaatst: Do Jun 25, 2015 1:31 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Manuel schreef:

Trouwens, als ik het goed begrijp is het bijna onmogelijk om een slechte IPA te brouwen en lijken alle IPAs op elkaar? Drink eens een uitstekende Dobber van Marble naast een IPA van Meantime...

Komaan Manuel, denk eens na aub.
Een slechte IPA is een IPA met te weinig (lees zuinig) citric hops. meer is da niet hoor. Als je maar blijft hoppen h, dan krijg je wel een extreme hopmonster. Zo makkelijk is het, geloof me vrij.

en ..... ik krijg het al helemaal op mijn heupen als men hier in Vlaanderen een IPA als iepa uitspreekt. dammit Very Happy
Naar boven
jacob
=Filip Geerts

BerichtGeplaatst: Do Jun 25, 2015 1:36 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Manuel schreef:

De reden dat die top tien eruit ziet zoals hij eruit ziet is toch simpel??? (Ho pardon, ? bedoel ik) Mensen gaan naar het ZBF om iets nieuws te proberen. Uiteraard gaan ze dan voor een Sans Pardon in plaats van voor een Delirium Tremens. En omdat die Sans Pardon dan nog smaakt ook zetten ze die in hun top 10.

Manuel, het is een top 10 van mijn kl...... (sorry voor de uitdrukking)
Als dat nu net de reden (nieuwe bieren) is tot het bewerkstelligen van zo'n top 10, dan hoeft het voor mij helemaal niet meer.
Noem het dan de top 10 van de nieuwe bieren op ZBF, maar aub niet de top 10 van de beste bieren op ZBF.
Allerminst info waar de bierleek op zit te wachten denk ik dan..... en zeker niet representable tov van de buitenwereld.
Naar boven
jacob
=Filip Geerts

BerichtGeplaatst: Do Jun 25, 2015 1:39 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Manuel schreef:
Ik zie die nieuwe bierstijlen dan ook graag komen.

Het feit is nu net dat IPA en Imperial Stout geen nieuwe bierstijlen zijn.
Ik noem het eerder na-aperij. (sorry voor de uitdrukking)
Naar boven
BartC
Brouwer
Brouwer

BerichtGeplaatst: Do Jun 25, 2015 1:40 pm    Onderwerp: Reageer met quote

jacob schreef:
Molen De Valk schreef:
jacob schreef:

Geheim = niet copierbaar. Je kan het proberen en er misschien dicht bijzitten, maar het zal alrijd net niet het echte zijn. En het is nu net dat net niet het echte dat het grote verschil maakt.
Ik ken nml niemand die een Trappist Westvleteren Abt al geeft kunnen nabootsen. Ik lach daar wel smakelijk om hoor Very Happy Very Happy Very Happy

Als ik bekijk hoeveel verschil er kan zitten tussen diverse batches WVL12 vraag ik me af of de paters zelf hun eigen recept wel kunnen nabrouwen Laughing
Molen De Valk
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Do Jun 25, 2015 1:53 pm    Onderwerp: Reageer met quote

BartC schreef:
jacob schreef:
Molen De Valk schreef:
jacob schreef:

Als ik bekijk hoeveel verschil er kan zitten tussen diverse batches WVL12 vraag ik me af of de paters zelf hun eigen recept wel kunnen nabrouwen Laughing

Is het daarom dat er zo weinig van te krijgen is? Twisted Evil
Naar boven
jacob
=Filip Geerts

BerichtGeplaatst: Do Jun 25, 2015 1:54 pm    Onderwerp: Reageer met quote

BartC schreef:

Bart,
Er zijn idd verschillen tussen diverse WVL12 batches. Die zijn mijnsinziens miniem. Ik meen mij te herinneren dat WVL12 10 jaar geleden een meer uitgesproken broodsmaak had. Andere mouten?
De verschillen heb ik altijd als subtiel bevonden, maar steeds was het bier een topper.... en dat is nu net het belangrijkste niet.
Trouwens !
Twee weken gelden naar In de Vrede gewest en de Westy (sorry voor de uitdrukking) was tamelijk alcohol 'rich'.
Na twee ervan te hebben geproefd vond ik em tamelijk sterk in alcohol boost. Zou die neigen naar 11vol% dezer dagen??? (ja driemaal Smile)
Naar boven
jacob
=Filip Geerts

BerichtGeplaatst: Do Jun 25, 2015 1:56 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Molen De Valk schreef:

Is het daarom dat er zo weinig van te krijgen is? Twisted Evil

Neen
vraag en aanbod, weet je wel Smile
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> ZBF-News Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Pagina 7 van 10

Ga naar: