Home   Contact Us
 Biercafé   FAQ   Zoeken   Gebruikerslijst   Registreer   Profiel   Log in om je priv berichten te bekijken   Inloggen 
HET  discussiecafé  over  Belgisch  Bier  op  het  internet
*Het zythos bestuur is geen verpersoonlijking van de inhoud van dit forum

ZBF 2015
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> ZBF-News
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Calimero
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Vr Apr 24, 2015 4:55 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Mark schreef:
Maar bon, met bestaande websites zoals Ratebeer, die veel vollediger zijn dan bijna alle andere zaken die ik heb gezien, zie ik daar nog altijd de noodzaak niet om een titanenwerk aan te vatten dat elders al bestaat.

Ik denk niet dat Ratebeer zo correct is hoor. Daar staan al wat fouten in.
Een taak voor Zythos om die fouten te corrigeren misschien ? Wink

Welwelwel. Na zoveel jaar Virtueel Biercaf. Natuurlijk dat het Mark is die eindelijk dit durft toe te geven - en direct kritiek krijgt.

Zo, Jacob, staan er zoveel fouten in de RB database? Wel, als je ze kent, kan je ze altijd doorspelen naar de admins. Tomas, Tim en Sbastien zullen je erkentlijk wezen.

Ik durf stellen dat de database van RB veruit de meest volledige is voor Belgi, net zoals voor de meeste landen. Zoveel, dat het soms moeilijk wordt om het juiste info eruit te vissen - maar het lukt wel. Ik heb - ook hier - al zoveel initiatieven zien nemen, die in mijn ogen overbodig waren, alleen al omdat RB de info al heeft.

Het gaat ook niet alleen over info over bieren en hun 'makers'. Er verschijnen hier regelmatig smaakbeschrijvingen - alle respect ervoor, maar je zou meer bereiken met hetzelfde in de RB database. Om alvast n opwerping te voorkomen, het HOEFT NIET IN HET ENGELS. Ik zal hier nooit smaakbeschrijvingen of indrukken over een bepaald bier posten, (tenzij over een oud, of om andere reden "unrateabke beer ") als het iemand interesseert, er staan er een paar duizend op RB.

Voor de goede orde: in het rijtje van overbodige initiatieven hoort de brouwers- en de bierfirma's lijst van Zythos NIET. Die is zeer waardevol, en zeker de gelijke van de RB lijst. Raadpleeg ik trouwens zelf frequent.

JorisookvanRatebeer

Bekijk gebruikers profiel Stuur priv bericht
Manuel
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Vr Apr 24, 2015 6:50 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben een van de tooghangers die altijd al met een kritisch oog naar Ratebeer gekeken heeft. Ik had het dan vooral over de manier waarop ze jaarlijks hun 'beste bier ter wereld'-show opvoeren.

Daar zal ik altijd moeite mee blijven hebben om de redenen die ik hier al enkele keren uit de doeken gedaan heb. Je kan er ook niet omheen dat er heel veel kaf tussen de ratings zit. OK, dat is niet de schuld van Ratebeer zelf. En het is ook niet eigen aan Ratebeer alleen.

Ik heb er echter helemaal geen probleem mee om toe te geven dat Ratebeer ook een schat aan nuttige informatie bevat. Over de bieren, uiteraard. Maar vooral over interessante bierplekken. Wanneer ik een trip naar het buitenland maak, raadpleeg ik die sectie van de website tegenwoordig altijd.
Mark
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Vr Apr 24, 2015 7:46 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ratebeer heeft het zeer grote voordeel dat de informatie door heel veel mensen wordt aangereikt. Zo heb je al meteen zeer volledige informatie, die ook vrij betrouwbaar is. Zoals Manuel zegt: om een trip te plannen, om een idee te hebben van de meest populaire brouwerijen,... Maar ook gewoon de biernamen. En daarvoor hoef ik niet naar de ratings te kijken, of de punten die de mensen geven. Of soms kijk ik naar de vroegst gegeven rating, om een idee te hebben wanneer een bier op de markt kwam.
Als je weet waarvoor je Ratebeer gebruikt, en op welke manier, dan vind je nog altijd geen meer volledige bron.

In tegenstelling tot Ratebeer, wordt de info over nieuwe biernamen bij Zythos helaas nog steeds niet aangereikt door veel mensen, maar moeten we die eerst zelf zien te sprokkelen uit kranten, blogs, bierfestivals,... Niet alleen kruipt daar veel meer tijd in, je hebt automatisch ook het probleem dat er meer info uit n hoek komt en minder uit een andere.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur priv bericht Bekijk de homepage
Calimero
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Vr Apr 24, 2015 8:49 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Manuel schreef:
Ik ben een van de tooghangers die altijd al met een kritisch oog naar Ratebeer gekeken heeft. Ik had het dan vooral over de manier waarop ze jaarlijks hun 'beste bier ter wereld'-show opvoeren.

Het zijn Amerikanen. Dat hoort erbij - en het heeft het voordeel, voor de site, dat mensen, en andere media, dit oppikken. Ik hou er ook niet van, echt waar, maar het is onbetaalbare publiciteit.

Quote:
Daar zal ik altijd moeite mee blijven hebben om de redenen die ik hier al enkele keren uit de doeken gedaan heb. Je kan er ook niet omheen dat er heel veel kaf tussen de ratings zit. OK, dat is niet de schuld van Ratebeer zelf. En het is ook niet eigen aan Ratebeer alleen.

En daar hab ik ook al honderd keer op geantwoord - misschien niet hier. Je neemt uit RB wat je nodig hebt. Als je je een idee wil vormen wat je van een bepaald bier mag verwachten, heb je na een paar trials al direct door welke ratings je mag vertrouwen, en welke bladvulsel zijn. Ik kijk regelmatig naar andere ratings, en kies (er is een tab voor!) wie ik allemaal - wil raadplegen. Dat geldt eigenlijk voor alle onderdelen van Ratebeer.

Tot slot nog even over RB best. Je kan ook bv Best of... nemen per land. Ik heb tegenwoordig toegang tot veel craftbeer uit Polen. Als ik wil doorgeven wat ik wens, kijk ik even naar 'Best of Poland' , en dan kan ik mijzelf een idee vormen van wat er zoal interessant is. Trouwens, de winkel vanwaar ik het betrek zit OOK op RB en weet feilloos wat er zoal zou van pas komen...

Wink [/quote]
jacob
=Filip Geerts

BerichtGeplaatst: Zo Apr 26, 2015 8:50 am    Onderwerp: Reageer met quote

Calimero schreef:

Zo, Jacob, staan er zoveel fouten in de RB database? Wel, als je ze kent, kan je ze altijd doorspelen naar de admins. Tomas, Tim en Sbastien zullen je erkentlijk wezen.

Jammer genoeg staat het vol met fouten. Te veel om door te spelen naar de admins, want dat vraagt echt te veel tijd.
Tal van belgische brouwerijen die niet meer bestaan staan bvb nog steeds als actief.
Wat ik wel goed vind is dat alle bieren aan bod komen. Ook de originele bieren niet categorie bierfirma's.
Maar een overzichtelijke lijst van deze bieren is alsnog niet bestaande, ook niet op RB.
Naar boven
Calimero
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Zo Apr 26, 2015 10:37 am    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Te veel om door te spelen naar de admins, want dat vraagt echt te veel tijd.

Juist. Zeuren gaat vl sneller.
Pijp
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Zo Apr 26, 2015 4:26 pm    Onderwerp: Reageer met quote

En iedereen heeft 24 uur per dag, evenveel tijd.
Naar boven
March
Webteam
Webteam

BerichtGeplaatst: Zo Apr 26, 2015 5:19 pm    Onderwerp: Reageer met quote

jacob schreef:
Jammer genoeg staat het vol met fouten. Te veel om door te spelen naar de admins, want dat vraagt echt te veel tijd.

Als je de tijd die je hier hebt gespendeerd in je discussie met Mark je bezig had gehouden met het opsommen en doorspelen van fouten in de RB database, dan denk ik dat je toch al een eind was gekomen.

Probleem met zo'n zaken is dat iedereen voor zijn eigen winkel wil rijden, maar het vertikt om mee te werken aan bestaande initiatieven. Onlangs kreeg ik nog een e-mail van iemand die ook de ambitie had om een volledige lijst van alle Belgische bieren op zijn website te publiceren. In plaats van hem te feliciteren met zoveel moed heb ik hem verteld dat dat gekkenwerk was en doorverwezen naar Zythos om daar zijn steentje bij te dragen en samen te werken. Mijn neus werd bijna afgebeten omdat ik zo'n pessimist was. Hij wilde niet het werk doen en een ander met de pluimen laten lopen...
ambibrew
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Zo Apr 26, 2015 7:30 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik val misschien wat laat in, maar ik denk eerlijk gezegd dat er weinig vraag is naar een lijst van "originele bieren van opdrachtgevers - niet-bierfirma's".
Voor alle duidelijkheid heb ik het hier niet over de etiketbieren waarvan er in de doelgroep "opdrachtgevers - niet-bierfirma's" een overvloed zijn.

Ambibrew Vzw, waar ik zelf deel van uitmaak, laat af en toe een bier brouwen. Dat is uiteraard een eigen recept (we zijn ten slotte hobbybrouwers) en de opbrengst ervan dient om de vereniging te ondersteunen.
Ik spreek dus uit ervaring als "opdrachtgever - niet-bierfirma".

Een opdrachtgever die geen bierfirma is zal je zelden bij de Proef zien. Die zoekt een brouwerij waar men zijn bier kan brouwen op 500 of 1000 liter. Dat is dan respectievelijk ongeveer 65 tot 130 bakken bier die hij aan de man brengt om zijn vereniging te steunen.
Als de opdrachtgever dat meermaals per jaar doet of grotere volumes laat brouwen, dan lijkt het mij dat de term "bierfirma" dicht in de buurt komt.
De garantie dat de opdrachtgever hetzelfde bier een tweede keer laat brouwen is er absoluut niet. Wij laten telkens een ander recept brouwen.

Je kunt je dus de vraag stellen of het relevant is dergelijke brouwsels op te lijsten. Ja, het kunnen interessante bieren zijn (wij vinden ons eigen bier ALTIJD interessant), maar ze bereiken heel weinig mensen.
Ik (en ik denk veel mensen met mij) ben zelf absoluut niet genteresseerd om te weten dat er een heel goed bier bestaat aan de andere kant van het land dat ik nooit of nooit zal kunnen drinken.

De consument? De mensen die bier kopen van opdrachtgevers - niet-bierfirma's zijn meestal vrienden, kennissen, sympathisanten, aanwezigen op een evenement waar het bier geserveerd wordt... Zij hebben een heel directe band met de opdrachtgever en zijn dus meestal ingelicht.

De opdrachtgevers zelf? Tja, hier is mijn mening natuurlijk subjectief. Vorig jaar stond ons bier in de Zythos-lijst en werd het aangeboden op twee bierfestivals. Dat streelt onze ijdelheid. Dat motiveert echt wel om de volgende keer weer met een pracht van een recept voor de dag te komen. Maar zijn wij vragende partij? Bwa, nee, want wij realiseren ons heel goed dat wij "maar" een gelegenheidsbier verkopen. Als we afhankelijk zouden zijn van het verschijnen op de lijst van Zythos voor de verkoop van ons bier zouden we wellicht met een stock van 55 bakken blijven zitten Smile

Mijn mening is dus ook dat Zythos belangrijkere prioriteiten heeft dan een dergelijke lijst (cfr dit weekend, want door deze lange discussie zouden we bijna vergeten dat Zythos instaat voor de vlekkeloze organisatie van het grootste bierfestival van het land!! coolup)

Btw: Ambibrew vermeldt netjes op het etiket dat het bier in opdracht gebrouwen wordt bij brouwerij Boelens te Belsele.
Noctilucus
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Zo Apr 26, 2015 10:28 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Het valt me op dat de meeste posts binnen dit topic gaan over bierfirma's vs. brouwerijen e.d.

Los daarvan, het was afgelopen weekend de eerste keer dat ik naar het Zythos bierfestival ging, en het was inderdaad prima georganiseerd, zeker in vergelijking met een aantal andere Belgische bierfestivals.
Heel interessante keuze van brouwerijen n bierfirma's ook, teveel nieuwe bieren om uit te proberen...
Manuel
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Ma Apr 27, 2015 9:59 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben zaterdag geweest. Alweer een geslaagde editie: prima organisatie, vriendelijke medewerkers en standhouders, goede bieren,...

Na een paar uur werd het behoorlijk druk, maar het bleef doenbaar.

Enig minpunt: na een tijd zag de organisatie zich genoodzaakt om de veelvuldig geschepte poen in de gangpaden te stockeren. Dat belemmerde de doorgang wel enigszins. Twisted Evil
Jimbo
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Ma Apr 27, 2015 10:30 am    Onderwerp: Reageer met quote

Bon, die stempel, hoe raak ik die kwijt!?

(Geslaagde editie, overigens)
Naar boven
Manuel
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Ma Apr 27, 2015 10:39 am    Onderwerp: Reageer met quote

Jimbo schreef:
Bon, die stempel, hoe raak ik die kwijt!?

Niet. Gewoon laten staan tot volgend jaar. Bij mij lijkt hij nu op een enigszins versleten bajes-tattoo.
Molen De Valk
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Ma Apr 27, 2015 4:35 pm    Onderwerp: Reageer met quote

over het festival, ik miste een aantal standhouders, wat was daarvan de reden? (ter gezever, aantal=2 dacht ik)
Naar boven
karl
Geregelde klant
Geregelde klant

BerichtGeplaatst: Ma Apr 27, 2015 8:36 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Molen De Valk schreef:
over het festival, ik miste een aantal standhouders, wat was daarvan de reden? (ter gezever, aantal=2 dacht ik)

Welke bedoel je precies?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> ZBF-News Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Pagina 4 van 10

Ga naar: