Home   Contact Us
 Biercafé   FAQ   Zoeken   Gebruikerslijst   Registreer   Profiel   Log in om je priv berichten te bekijken   Inloggen 
HET  discussiecafé  over  Belgisch  Bier  op  het  internet
*Het zythos bestuur is geen verpersoonlijking van de inhoud van dit forum

ZBF 2015
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> ZBF-News
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Mark
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Vr Apr 24, 2015 1:30 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Zoals eerder al gezegd: de meesten komen dus al in De Zytholoog.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur priv bericht Bekijk de homepage
jacob
=Filip Geerts

BerichtGeplaatst: Vr Apr 24, 2015 1:32 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Mark schreef:

Maar nogmaals, het is zeker niet de taak van Zythos om de consument op de hoogte te brengen van het bestaan van deze bieren. Dat is de taak van de persoon die de bieren op de markt brengt.

Uiteindelijk doet Zythos dat dan toch via Den Zytholoog met het lijstje nieuwe bieren confuzzled
Prachtig initiatief, maar het heeft niet veel bijkomende info en het zijn meestal bieren die geen lang leven beschoren zijn.
Zoals gezegd, de persoon die de bieren op de markt brengt zal wel het nodige doen om dat bekend te maken, maar waar is dan de objectiviteit naartoe ? Een objectieve correcte lijst van Zythos zou de ultieme bevestiging kunnen zijn.
Sorry hoor, maar ik blijf erbij dat zo'n lijst echt wel belangrijke aanvullende informatie is tav de consument.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur priv bericht
jacob
=Filip Geerts

BerichtGeplaatst: Vr Apr 24, 2015 1:35 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Mark schreef:

Van de 400 biernamen die we elk trimester verzamelen, blijven er na schifting van "verjaardagsbier tante Julia" en "Chirofuif Hopla" al een heel pak minder over. Na opzoekingen over etiketbieren en dergelijke en een schifting hierin, blijven er elke 3 maand pakweg nog een 50-tal interessante bieren over. En die worden gepubliceerd in De Zytholoog, met duidelijke vermelding van de brouwerij waar het wordt geproduceerd, en de bierfirma of de opdrachtgever die het bier op de markt brengt. Ook opdrachtgevers komen hier dus aan bod, voor alle duidelijkheid.

Veel lof daarvoor !
Toch wel wat jammer dat die lijst nergens online beschikbaar is.
Naar boven
Mark
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Vr Apr 24, 2015 1:53 pm    Onderwerp: Reageer met quote

jacob schreef:
Het is zo belangrijk voor de consument dat ze weten waar het bier is gebrouwen.

Juist daarom dat het belangrijk is om de schrale resources die we hebben in te zetten voor belangrijke dingen, in plaats van het maken van zo'n lijstjes. Zolang het niet wettelijk verplicht is om de producent op het etiket te zetten, kunnen we blijven discussiren.

jacob schreef:
een bevestiging van de brouwer en initiatiefnemer doet wonderen

Jawel, maar da's nogal naef, vrees ik. De nationale werkgroep Bier doet dit al sinds 2011, we hebben er dus behoorlijk wat ervaring mee. En als ik bedenk met wat voor leugens we geconfronteerd worden, vooral de laatste jaren.
Je zegt dat Ratebeer veel fouten bevat. Hoe zou dat dan komen?

jacob schreef:
Prachtig initiatief, maar het heeft niet veel bijkomende info en het zijn meestal bieren die geen lang leven beschoren zijn.

Om de biernamenlijst die elke 3 maand in de Zytholoog verschijnt, te bestempelen als een "initiatief", dat is nogal een vreemde woordkeuze. Dat is namelijk geen initiatief, maar een doorlopende, continue taak. En wat bedoel je dat er niet veel bijkomende info is? De naam van de brouwerij, bierfirma en opdrachtgever worden vermeld, en vaak de reden van de lancering van het bier of info over het biertype.
Het is ook absoluut niet waar dat de bieren in deze lijst geen lang leven zijn beschoren. Het is een lijst met nieuwe bieren, en bieren waarvan we weten dat het echt gelegenheidsbieren zijn, vliegen er als eerste uit.

jacob schreef:
- "The Sky is the Limit" zou ik zeggen
- Moeten hoeft niet hoor, maar ik zou dat wel appreciren, alsook de initiatiefnemers natuurlijk.
- Een taak voor Zythos om die fouten te corrigeren misschien ?
- Een objectieve correcte lijst van Zythos zou de ultieme bevestiging kunnen zijn.

Iedereen kan nog heel veel dingen aanbrengen die Zythos moet doen. Maar als alles terecht komt op de schouders van een handvol mensen die daarnaast ook nog een eigen lokale vereniging te runnen hebben, dan is dat gewoon niet realistisch als er niet actief wordt meegeholpen.
Actief meewerken binnen de werkgroepen Acties, Bier, Festivalteam, Redactieraad,... kan gemeld worden via rvb@zythos.be
Naar boven
Mark
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Vr Apr 24, 2015 1:54 pm    Onderwerp: Reageer met quote

jacob schreef:

Word lid van Zythos, of neem een abonnement op De Zytholoog. Wink
Naar boven
jacob
=Filip Geerts

BerichtGeplaatst: Vr Apr 24, 2015 2:46 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Mark schreef:
jacob schreef:

Word lid van Zythos, of neem een abonnement op De Zytholoog. Wink

Da's raak Very Happy

De lijst van De Zytholoog is natuurlijk niet enkel de lijst van de originele bieren waarover we hier aan het discussiren zijn. Ik vermoed dat het een allegaartje is van alles wat nieuw is?
Maar toch. De brouwerijlijst en bierfirmalijst kan dan wel online worden geraadpleegd, zonder lid te moeten zijn van Zythos. Zo hoort het dan ook Razz
Enfin, ik heb een lichtbruin vermoeden dat deze discussie geen soelaas zal brengen voor de consument. Laat staan dat de eerlijke inititiatiefnemers (niet-bierfirma's) die het aandurven een lekker origineel bier met vermelding oorsprong brouwerij in een vergeethoek worden gedumpt. Ik vind dat ten zeerste jammer, want ze verdienen de aandacht ten volle.
Uiteindelijk verrijken ze de Belgische bierwereld met nieuwe originele bieren voor ons bierproefplezier. Een beetje aandacht/respect in de vorm van een objectieve lijst zou meer dan gepast zijn.
Naar boven
glenn c
Brouwer
Brouwer

BerichtGeplaatst: Vr Apr 24, 2015 2:50 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Mark schreef:
jacob schreef:
Welke 2 zijn dat dan? En is Vliegende Paard brouwers ook geen echte brouwerij?

Henricus en Het Nest zullen in 2015 brouwerij worden.
De andere bierfirma's op ZBF zijn Vliegende Paard Brouwers, Montaigu en Het Alternatief.
In totaal dus maar vijf, waarvan 2 brouwerijen in oprichting...
Maar er komt misschien nog n bij, want Angerik heeft afgezegd, dus moeten de reservelijsten worden aangeschreven.

Het Alternatief is aanwezig, omdat wij (Alvinne) onze stand wilden delen (dus geen extra stand). De bieren van Het Alternatief worden ook bij ons gebrouwen, door Piet trouwens.
jacob
=Filip Geerts

BerichtGeplaatst: Vr Apr 24, 2015 3:09 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Mark schreef:

Juist daarom dat het belangrijk is om de schrale resources die we hebben in te zetten voor belangrijke dingen, in plaats van het maken van zo'n lijstjes.

Mark,
Kan je mij eens precies uitleggen wat dan die belangrijke dingen zijn?
Naar boven
Mark
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Vr Apr 24, 2015 3:15 pm    Onderwerp: Reageer met quote

jacob schreef:
De lijst van De Zytholoog is natuurlijk niet enkel de lijst van de originele bieren waarover we hier aan het discussiren zijn. Ik vermoed dat het een allegaartje is van alles wat nieuw is?

Wat nieuw is, wat gecontroleerd werd (het gaat immers vl verder dan gewoon maar wat biernamen verzamelen, anders was het werk telkens op een paar weken gedaan), en wat objectief is. We gaan dus zeker geen exclusieve opdrachtgeverslijst publiceren... Etiketbieren zitten er in principe niet bij, tenzij het gaat om een bier waarmee de consument vaak in aanraking komt en waarvan die info niet te vinden is op het etiket. Dus toch wel orginele bieren, ja.

jacob schreef:
Maar toch. De brouwerijlijst en bierfirmalijst kan dan wel online worden geraadpleegd, zonder lid te moeten zijn van Zythos. Zo hoort het dan ook Razz

Dacht je misschien dat je de lijsten van pakweg de Gambrinusclub gratis krijgt, zonder lid te zijn? Very Happy

jacob schreef:
Laat staan dat de eerlijke inititiatiefnemers (niet-bierfirma's) die het aandurven een lekker origineel bier met vermelding oorsprong brouwerij in een vergeethoek worden gedumpt. Ik vind dat ten zeerste jammer, want ze verdienen de aandacht ten volle.

Nu ben je me helemaal kwijt, maar bon. Misschien even de hele topic nog eens lezen om te zien waar ze allemaal aan bod komen, en dan hebben we het nog niet eens gehad over de streekbijlagen bij De Zytholoog bijvoorbeeld. Wink

jacob schreef:
Een beetje aandacht/respect in de vorm van een objectieve lijst zou meer dan gepast zijn.

Niets houdt je tegen om er zelf aan te beginnen. Ik vermoed dat er hier op het forum wel genoeg mensen zijn die verdere informatie kunnen leveren en kunnen helpen bij eventuele twijfelgevallen.
(maar de implicatie alsof Zythos geen respect heeft, vind ik er wat over)
Naar boven
Mark
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Vr Apr 24, 2015 3:33 pm    Onderwerp: Reageer met quote

jacob schreef:

Wat ik persoonlijk belangrijker vind dan het maken van lijsten die elders al bestaan?
Als je zoekt naar opdrachtgevers, ga je in de eerste plaats al moeten weten wie opdrachtgevers zijn, en wie niet en dus bierfirma's of brouwerijen. Het up-to-date houden van die lijsten bijvoorbeeld, waardoor meer dan veertig verenigingen correcte(re) informatie kunnen geven aan hun leden en bezoekers, Zythos naar buiten toe correcties kan eisen van marketeers, reclamemakers, horecazaken, (bier)schrijvers, journalisten,... Het aanklagen van foute informatie over de oorsprong van bier, van bierstijlen,... Het opwaarderen van de biercultuur, ook in de horeca, door allerlei acties. Het warm maken voor de biercultuur en het informeren door het organiseren van de confederatie, het uitgeven van een tijdschrift, het organiseren van het ZBF,... Het proberen aanwezig zijn op evenementen, meer zichtbaarheid proberen krijgen in de pers, in het straatbeeld, want laat ons eerlijk zijn, de invloed van Zythos is nul komma nul. In orde zijn met alle wettelijke verplichtingen en verzekeringen, de facturen betalen, de rekening niet in het rood laten gaan,... Meer samenwerking op Europees niveau,... Het uitbouwen van een actieve confederatie met inbreng van alle LV's, de consument beter kunnen bereiken met informatie over bierbeleving, samenwerking met andere consumentenorganisaties, lobbygroepen, warenhuizen, horecazaken,...
En neen, Zythos doet niet al deze zaken. Er is genoeg werk voor honderd man!
Naar boven
jacob
=Filip Geerts

BerichtGeplaatst: Vr Apr 24, 2015 3:35 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Mark schreef:

(maar de implicatie alsof Zythos geen respect heeft, vind ik er wat over)

huggles
Sorry, niet slecht bedoeld hoor. Dat was er idd wat over.
Naar boven
Mark
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Vr Apr 24, 2015 3:42 pm    Onderwerp: Reageer met quote

O, en zeker toe te voegen aan het lijstje dringende zaken: een nieuwe website, actieve facebook en twitter-accounts,...
Laughing

Maar eigenlijk is dit het topic voor het ZBF... Da's morgen! Allen daarheen!
Naar boven
jacob
=Filip Geerts

BerichtGeplaatst: Vr Apr 24, 2015 3:47 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Mark schreef:
jacob schreef:

Wat ik persoonlijk belangrijker vind dan het maken van lijsten die elders al bestaan?

Maar Mark, daar bestaat geen lijst van originele bieren? Ratebeer zal er wel huisvesten, maar dat is absoluut geen uniforme lijst, eerder een onbegonnen zoekwerk om die te vinden. Ik vind het alsnog toch een belangrijke taak, die lijst. Het op kaart brengen van wat er te verkrijgen is hier in Belgi als originele bieren. Het vraagt research en devotie, maar onbelangrijk kan dat toch zeker niet zijn me dunkt. Rolling Eyes
Allez, einde discussie h Very Happy
Bedankt voor je tijd en bedankt voor de discussie. (een interessante discussie toch wel!)
mvg,
Naar boven
Mark
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Vr Apr 24, 2015 3:53 pm    Onderwerp: Reageer met quote

jacob schreef:
eerder een onbegonnen zoekwerk om die te vinden

Maar als het al onbegonnen zoekwerk is om originele bieren te vinden van opdrachtgevers uit een bestaande lijst, dan is het toch nog meer onbegonnen werk om er "from scratch" aan te beginnen? Wink
Naar boven
jacob
=Filip Geerts

BerichtGeplaatst: Vr Apr 24, 2015 4:00 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Mark schreef:
jacob schreef:
eerder een onbegonnen zoekwerk om die te vinden

Maar als het al onbegonnen zoekwerk is om originele bieren te vinden van opdrachtgevers uit een bestaande lijst, dan is het toch nog meer onbegonnen werk om er "from scratch" aan te beginnen? Wink

Op Ratebeer bedoel ik h. En idd het is echt pionierswerk. Maar iemand moet er toch aan beginnen dacht ik zo m-moi
Groetjes,
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> ZBF-News Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Pagina 3 van 10

Ga naar: