Home   Contact Us
 Biercafé   FAQ   Zoeken   Gebruikerslijst   Registreer   Profiel   Log in om je priv berichten te bekijken   Inloggen 
HET  discussiecafé  over  Belgisch  Bier  op  het  internet
*Het zythos bestuur is geen verpersoonlijking van de inhoud van dit forum

ZBF 2014
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> ZBF-News
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Stinus
Sporadische klant
Sporadische klant

BerichtGeplaatst: Di Apr 29, 2014 8:22 pm    Onderwerp: Reageer met quote

't hofbrouwerke schreef:
Stinus schreef:
Kevin schreef:
(menig citrusbommen geproefd)

Sorry voor ons hofbrouwerke, maar zijne "Hop-a- billy" vond ik toch ook niet zo overdreven geslaagd.

.

ah was jij dat waar zoonlief over vertelde.

Euhm, geen idee, ik ben geen klapke blijven doen, dus ik zou niet direct weten waar ik zo'n overweldigende indruk zou hebben achtergelaten dat je zoon er zou over verteld hebben Very Happy

In eerste instantie ben ik sowieso niet erg een "citrus"-fan, dus dat verklaart al veel. Daarnaast vond ik het schuim nogal onstabiel (grote bellen, niet erg mooi). Van smaak heb ik zondagnamiddag slechtere citrus-dingen geproefd, maar ik zou persoonlijk niet direct terugkomen voor een 2de... Nuja, iedereen zijn goesting h!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur priv bericht
De Joe
Geregelde klant
Geregelde klant

BerichtGeplaatst: Di Apr 29, 2014 8:51 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wat betreft de Hop-a-billy ik vond dit op ZBF wel een geslaagd bier, maar dit wil niets zeggen

Wat betreft het schuim ben ik van mening dat je op een festival hier slecht over kan oordelen.
Begin jaren 90 ben ik ooit eens beland op een tapcursus van 1 of andere biergigant. Ik herinner mij nog hoeveel er toen gesproken werd over het voldoende reinigen van het glas en dat dit echt met veel moeite gepaard ging. Op een festival worden de glazen proper gemaakt. Volledig ontvet; No Way!!! Ik weet maar al te goed hoeveel moeite dit mezelf thuis kost. Dit heeft dus zeker invloed op het schuim.

Hoewel ik afgelopen jaar bij op het bierbeurs te Nijlen een glas bier ging drinken bij vicaris en waar anne-cathrine dilewyns ongeloofelijk veel aandacht besteedde aan het reinigen van mijn glas. Maar laten we aub Nijlen niet met Leuven vergelijken.

Ik geniet van bierfestivals, maar ik ben altijd enorm voorzichtig om een mening te vormen over een bier dat ik geproefd heb op een festival. Op een festival ben ik met mijn beste vrienden, toffe locatie en we amuseren ons. Er smaakt dan veel. Ik maak notities op een festival, maar eigenlijk gaat dit meer over het feit welke bieren ik interessant vind. Wanneer ik alleen in de beslotenheid van mijn eigen woning ben kan ik eigenlijk pasn en ik zeg dit zeer voorzichtig, een objectieve mening geven over datzelfde bier. Soms komt dit overeen met eerdere proefevaringen, soms niet.

Festivals zijn de max, maar ik ben altijd zeer voorzichtig met een mening over een bier ik er gedronken heb.
liefhebber
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Di Apr 29, 2014 9:58 pm    Onderwerp: Reageer met quote

De Joe schreef:
liefhebber schreef:
En enorme tegenvaller. Wild West was voor mij al twee jaar lang de absolute topper op ZBF. In de Kempen raak je er niet aan dus ieder jaar is Wild West een bier dat vast staat op mijn lijst.

liefhebber Wild West is toch regelmatig verkrijgbaar bij "Willems" in Grobbendonk en als mijn geheugen me niet in de steek laat ligt Grobbendonk toch in de kempen

De +/- 10 laatste keren dat ik er was nog nooit Wild West tegengekomen en dat is ook net het aantal keer dat ik er al ben geweest. Wel andere bieren van Alvinne dus kan uiteraard toeval zijn.

Maar ik moet toch ook meer dan een half uur rijden voor ik in Grobbendonk ben, de Kempen is groot(s). Iets met boeren en velden, denk ik.
Naar boven
trikke
Toerist
Toerist

BerichtGeplaatst: Di Apr 29, 2014 10:06 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb weer mijn manieren niet kunnen houden, trein om thuis te geraken gemist...afin, ze reden ni meer Smile , te veel geproefd, veel dorst gehad, 's anderendaags van den helen dag niks gegeten, 's avonds naar de voetbal geweest en thuis gekomen rond 22:30u en dan mijn kas goe vol gefret...Waar is den tijd dak nog 20 was...toen kon ik er nog tegen.
Voor mij het eerste festival en voor herhaling vatbaar...al zal ik het volgend jaar anders aanpakken Wink
Naar boven
't hofbrouwerke
Brouwer
Brouwer

BerichtGeplaatst: Wo Apr 30, 2014 7:01 am    Onderwerp: Reageer met quote

Stinus schreef:
't hofbrouwerke schreef:
Stinus schreef:
Kevin schreef:
(menig citrusbommen geproefd)

Sorry voor ons hofbrouwerke, maar zijne "Hop-a- billy" vond ik toch ook niet zo overdreven geslaagd.

.

ah was jij dat waar zoonlief over vertelde.

Van smaak heb ik zondagnamiddag slechtere citrus-dingen geproefd, maar ik zou persoonlijk niet direct terugkomen voor een 2de... Nuja, iedereen zijn goesting h!

Ben ik te laat achter gekomen. zondag morgen was nog de overschot van zaterdag, en die was veeeeeel te koud. waardoor geen schuim en geen aroma's zoals het moest. Gelukkig was het vat toen toch al bijna af, heb dan maar direct een nieuw gestoken.
unclebrazzie
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Wo Apr 30, 2014 8:01 am    Onderwerp: Reageer met quote

Mark schreef:
unclebrazzie schreef:
Waarmee ik bedoel dat als je iemand aan je stand bier laat tappen op een festival (en dat geldt voor nder welk bierfestival maar voor ZBF toch een beetje dubbel) dat het dan cht niet kan zijn dat die mensen niks over je bier weten te vertellen. Vrijwilliger of niet.

Volledig mee akkoord, maar dat is dan de verantwoordelijkheid van de standhouders. Het gaat dan immers om hun vrijwilligers, niet die van ZBF... Cool

Uiteraard. Mijn tsssss ging dan ook enkel uit naar de brouwer(s) die dat anders zien/zagen.

En Joe, ik hoor je hoor. Maar als er geen kat aan je kraam staat dan moet het toch mogelijk zijn een vraag of twee te beantwoorden met iets dat verder gaan dan "eeermmm het is een bier. Denk ik."
Naar boven
Pijp
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Wo Apr 30, 2014 12:20 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Vooreerst een dikke pluim op de hoed van de organisatie!!!
Er waren ook altijd medewerkers in de buurt als aanspreekpunt voor om het even wat.
En zoals hiervoor al gezegd: het zal veruit het grootste bierevenement van Europa zijn dat draait op vrijwilligers. Hopelijk krijgt de geldzucht nooit de bovenhand!

Al weken keken we uit naar dit festival. Hoewel we graag in het gezelschap van collega-proevers vertoeven op een bierfestival met een gigantisch aanbod, gingen we er 'noodgedwongen' met ons tween naartoe. Het motto was: veel proeven en niet dronken worden.
Mijn huiswerk had ik tevoren gemaakt: ik kwam op 41 te proeven bieren uit, die ik dan nog crescendo klasseerde om een vlotte proeverij te garanderen. Er vielen er enkele af en uiteindelijk proefden we 35 bieren. We waren niet dronken, omdat we verschillende bieren wegkieperden, ook al vielen ze zeker in de smaak (en neen, wij letten niet op het feit dat er al dan niet schuim opstaat; het oog is het meest bedrieglijke zintuig; natuurlijk moeten de glazen proper zijn en dat waren ze ook).

Mijn bokes met 'neutraal' beleg had ik mee om in het dagritme toch 's middags al wat te hebben gegeten. Ook de 2 haverkoekjes met rozijnen waren goede, neutrale vullers (zonder vettigheid). En wat het eten op het ZBF betreft: het vettige zattemensen-eten is er om desnoods te verorberen in het licht van de alcoholconsumptie en het dagritme.
Ter info van de discussie rond het eten: je moest eens weten hoe junkfood en artisanale bieren in de biercaf's Rome volledig hand in hand gaan.

Wat de medewerkers achter de bierstanden betreft, vind ik het belangrijk dat er een gedreven persoon achterstaat die de producten kent. Bij Timmermans bestelde een Amerikaan de oude lambiek, waarop de jongeman de tapkraan opendraaide en zijn glas vulde met witte lambiek. Op navraag van de Amerikaan en mezelf of dat geen witte lambiek was, antwoordde de brave jongeling: oh, neen, dit is lambiek. Toen de Amerikaan (en ikzelf impliciet ook) er niet meer akkoord ging, goot de jongeling de witte lambiek maar weg (en ik had meteen n bier minder te proeven). Ondenkbaar dat Timmermans naar het ZBF komt zonder oude lambiek!
De medewerkers van de bierstanden kan je indelen in 2 (of 3?) categorien (sorry voor het vakjesstopperij):
- iemand die zelfs niet weet welke bieren hij schenkt, laat staan iets van de bieren kent
- iemand die veel/alles van de te schenken bieren kent en er graag uitleg over geeft (ik ben het er zeker mee eens dat je best geen vragen stelt, als het er pokkendruk is aan die bepaalde stand, of bij uitbreiding zelfs op heel het festival; best geen vragen meer stellen vanaf een bepaald tijdstip in de namiddag lijkt aangewezen)
- de brouwer zelf.

Enkele opvallendheden in onze proeverij:
- verschillende bieren waren zaterdag niet beschikbaar: Fort Lapin Hibiscus, Timmermans oude lambiek, Boons kriekenlambiek, Lions Claws, Gentleman Sour Ale, Cuve Soeur'ise
- enkele bieren hadden een aroma van overgeefsel (2), kattenpis (1) of een smaak van plantaardige olie (3) (met de mantel der diplomatie verzwijg ik hier welke dit waren)
- enkele aangename smaakverrassingen: Puitenkop van 't Paenhuys, Stout Rulquin, Rodenbach Foederbier,La Renaissance (+oak aged) van Dochter v/d Korenaar, Alvinne Mad Tom, Zure van Tildonk van Hof Ten Dormaal, Pirlot Devils's Heaven; Montaigu Diesterse Beker, Hofbrouwerijke Hopabilly, Malheur Special Brut Nieuw (Nelson Sauvin?)
- oude lambiek: Boon was zoet; aangenaamste lambiekproefervaringen: Girardins oude lambiek en Boons frambozenlambiek
- enkele bieren waren aangelengd met likeur, sterke drank: Druivenbier (aangelengd met druivenalcohol), Beercherio (gemeld door de standhouder).

Zeer tevreden keerden we met de OBER-bus terug naar Antwerpen.
Volgend jaar opnieuw naar het ZBF!
Guy Van Hove
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Wo Apr 30, 2014 1:11 pm    Onderwerp: Reageer met quote

liefhebber schreef:
De +/- 10 laatste keren dat ik er was nog nooit Wild West tegengekomen en dat is ook net het aantal keer dat ik er al ben geweest. Wel andere bieren van Alvinne dus kan uiteraard toeval zijn.

Maar ik moet toch ook meer dan een half uur rijden voor ik in Grobbendonk ben, de Kempen is groot(s). Iets met boeren en velden, denk ik.

Lars, ik ben vrij zeker dat ik deze al heb zien staan bij Van Baelen Drink-Service (Prik & Tik) in het centrum van Geel. Ik sta altijd versteld van het aantal bieren dat hier te vinden is (enkele 100en intussen), het aanbod lijkt telkens te groeien en af en toe vind je ook iets uit het buitenland.

Laatst aangepast door Guy Van Hove op Do Mei 01, 2014 7:38 am, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur priv bericht Bekijk de homepage
liefhebber
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Wo Apr 30, 2014 7:16 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Guy Van Hove schreef:
liefhebber schreef:

Lars, ik ben vrij zeker dat ik deze al heb zien staan bij Van Baelen Drink-Service (Prik & Tik) in het centrum van Geel. Ik sta altijd versteld van het aantal bieren dat hier te vinden zijn (enkele 100en intussen), het aanbod lijkt telkens te groeien en af en toe vind je ook iets uit het buitenland.

Twee weken geleden heb ik er nog geleverd en wou er eventjes rondkijken maar na een half uur rijden door het centrum van Geel, moest ik naar huis voor het avondeten. Wat een soep is me dat geworden en blijkbaar verandert de verkeerssituatie er wekelijks omdat je voorstellen via internet kunt doen?!?

Ze moesten iedere politieker van Geel zijn rijbewijs afpakken.

Misschien verplaatsen naar cafpraat... Confused
Naar boven
unclebrazzie
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Do Mei 01, 2014 12:49 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb zaterdag nochtans Timmers oude lambiek gekregen Smile
Naar boven
De Joe
Geregelde klant
Geregelde klant

BerichtGeplaatst: Vr Mei 02, 2014 7:23 pm    Onderwerp: Reageer met quote

liefhebber schreef:
De Joe schreef:
liefhebber schreef:
En enorme tegenvaller. Wild West was voor mij al twee jaar lang de absolute topper op ZBF. In de Kempen raak je er niet aan dus ieder jaar is Wild West een bier dat vast staat op mijn lijst.

liefhebber Wild West is toch regelmatig verkrijgbaar bij "Willems" in Grobbendonk en als mijn geheugen me niet in de steek laat ligt Grobbendonk toch in de kempen

Liefhebber deze voormiddag ben ik nog bij de Willems geweest en er stond nog flink wat flessen Wild West
fabes fabel
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Za Mei 03, 2014 10:59 pm    Onderwerp: Reageer met quote

(Te)veel zure brol (genfecteerd bier) geproefd en achteraf in vloeibare vorm aan de WC toevertrouwd. Een voorafgaande kwaliteitscontrole - proeverij door het Zythosteam zou misschien nuttig zijn. Ik bedoel: als brouwerij loost ge niet uw mislukte brouwsels onder het mom van "speciallekes" op een toonaangevend bierfestival! Of is er geen voorafgaande kwaliteitscontrole?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur priv bericht Verstuur mail
Pijp
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Zo Mei 04, 2014 4:58 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Tis waar. 1 welbepaalde zure wilde ik bestellen, wat me door een andere festivalganger werd ontraden. Hij was zo vriendelijk om me te laten proeven en had gelijk: mislukt brouwsel. Dit werd zelfs toegegeven door de standhouder/brouwer. Maar het klopte wel dat het andere zure bier wel OK was. Misschien kunnen alleen de succesvolle brouwers zoiets doen?

Kwaliteitscontrole. Goed idee, fabels maar een moeilijke opgave.
Wie wil daar nu niet aan meewerken.
Mark
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Ma Mei 05, 2014 9:29 am    Onderwerp: Reageer met quote

fabes fabel schreef:
Een voorafgaande kwaliteitscontrole - proeverij door het Zythosteam zou misschien nuttig zijn.

Ik vind dat eigenlijk geen goed idee.
Het is in de praktijk ook totaal niet te realiseren. Het is nu al een heksentoer om op tijd te weten welke bieren een brouwerij zal meebrengen, en hiervan n of andere beschrijving te bemachtigen (of info over het alcoholpercentage, de bierstijl,...). Het is te begrijpen dat standhouders ook niet altijd lang op voorhand weten welke bieren ze zullen meebrengen, maar dat alles moet ook verwerkt worden in het festivalboekje en vertaald worden. Ik zie niet in hoe de standhouders de bieren op voorhand geleverd zouden krijgen aan een proefpanel voor evaluatie. En wat met de bieren die alleen op vat beschikbaar zijn?
Het zou in mijn ogen ook niet aanvaardbaar zijn om alle bieren in de lijsten (boekje, website,...) op te nemen, en bijvoorbeeld voor opening van het ZBF de "kwaliteitscontrole" te doen en dan x aantal bieren te schrappen. Consumenten zien het bier in de lijst, willen het proeven, en het is dan niet beschikbaar.

Bovendien, wie is Zythos om zich zomaar de autoriteit toe te eigenen om een kwaliteitsoordeel te vellen. OK, smaken verschillen en brouwfouten en infecties zijn een meer objectieve kwestie, maar waar trekken we de grens? Weigeren we ook een bier omdat het te hoog ingegist is? Of omdat we oordelen dat het bier nog iets te jong is?

Zythos is ook geen lobbygroep voor brouwerijen of bierfirma's, het is ook niet aan ons om het reputatiemanagement van de standhouders op ons te nemen. Op het ZBF geven we standhouders de kans om hun producten voor te stellen aan een groot aantal bezoekers. Hoe de brouwerij of de standhouder zich wil profileren naar de markt, is zijn zaak. De meesten zijn gepassioneerde mensen met een grondige kennis van hun beroep, en schuiven de kwaliteit van hun bieren naar voor. Kijk bijvoorbeeld naar Den Triest, die wel ingeschreven was, maar zelf vond dat zijn bieren nog niet klaar waren. In de plaats van een bier te presenteren dat volgens hem nog niet voldeed aan de kwaliteitseisen van zijn brouwerij, besloot hij om zich terug te trekken. Chapeau.
Anderzijds zijn er zeker ook enkele standhouders die slechter bier maken, en zelfs wat kennis missen om dat probleem te verhelpen; en er zijn zeker ook standhouders die een slecht bier hebben gemaakt en dat proberen te verdoezelen door het een grappige naam te geven of beweren dat het de bedoeling was. Die brouwerijen en bierfirma's profileren zich zo dan naar de markt als iemand die het minder nauw neemt met kwaliteitseisen. Dat is dan zijn keuze. Ik vind het juist belangrijk dat de consument op het ZBF de kans krijgt om tegen een democratische prijs zelf een oordeel te vellen. Op die manier krijg je objectieve proevers.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur priv bericht Bekijk de homepage
fabes fabel
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Di Mei 06, 2014 10:47 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Als die bieradviseurs op het middeneiland geen of onvoldoende informatie hebben over wat de brouwers/bierfirma's aanbieden, hoe kunnen ze hun taak als adviseur dan kwaliteitsvol invullen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur priv bericht Verstuur mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> ZBF-News Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Pagina 4 van 6

Ga naar: