Home   Contact Us
 Biercafé   FAQ   Zoeken   Gebruikerslijst   Registreer   Profiel   Log in om je priv berichten te bekijken   Inloggen 
HET  discussiecafé  over  Belgisch  Bier  op  het  internet
*Het zythos bestuur is geen verpersoonlijking van de inhoud van dit forum

ZBF 2013
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> ZBF-News
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
liefhebber
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Do Jun 13, 2013 2:09 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Stuk voor stuk pareltjes. Beter zou zijn een consumententrofee voor beste brouwer.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur priv bericht
Joske
Sporadische klant
Sporadische klant

BerichtGeplaatst: Do Jun 13, 2013 10:12 pm    Onderwerp: Reageer met quote

liefhebber schreef:
Stuk voor stuk pareltjes. Beter zou zijn een consumententrofee voor beste brouwer.

Dat vind ik dan weer geweldig moeilijk. Om een brouwer te beoordelen moet je alle brouwsels proeven. En dat is niet simpel.
Naar boven
struise witte
Brouwer
Brouwer

BerichtGeplaatst: Zo Jun 16, 2013 2:38 pm    Onderwerp: Reageer met quote

glenn c schreef:
Jimbo schreef:
Op de digitale info-bordjes op de bussen zelf stond het wel aangegeven: Zythos bierfestival of Brabanthal. Het verschil zou ongetwijfeld ook duidelijk geworden zijn als je op een Brabanthalbus probeerde te stappen zonder te betalen Wink...

DAVY S schreef:
Klopt. Maar dertig vaten aansluiten in dergelijke trailer vraagt wel wat werk. Een half uur later waren ze trouwens wel allemaal beschikbaar. En rond 12 uur waren dat er toch al een twintigtal. Keuze genoeg me dunkt

Ik vraag me trouwens al maanden af hoe er uberhaupt 30 vaten in die trailer passen. Het zullen er alleszins geen 30 van 50 liter zijn Smile...

En lacht nog wat met de keuze ja! Het echte probleem is nl dat jullie weer veel te veel bij hadden Very Happy...

Jimbo
(heeft dan ook noodgedwongen de Leffe moeten laten passeren)

Er passen zelfs meer dan 30 vaten in, ik denk dat er meer dan 40 in stonden, kwestie van al enkele gekoelde vervangvaten te hebben. Omdat de vaten voldoende lang moeten koelen waren een aantal Struise bieren op zaterdagavond niet langer verkrijgbaar. Op zondagmiddag konden deze opnieuw getapt worden. De volgende keer moeten we misschien een extra koelwagen voor vervangvaten meenemen Wink .
Een vat vervangen is natuurlijk geen sinecure.

Glenn c

Om exact te zijn, bevonden er zich 60 vaten in de tapkoelwagen. 30 aangesloten, 30 in reserve en gekoeld. Daarnaast hadden we 30 reserves mee die niet gekoeld waren. Allen vaten van 20lt uiteraard. Het idee om met zoveel bieren naar een festival af te zakken is gegroeid vanuit consumenten zijde. Ons grote nadeel en achillespees is dat wij nogal vrij veel bieren in ons portfolio hebben staan. Een festival aandoen met alleen 3 bieren, lokt steeds wat kritiek uit vanuit consumentenhoek. Vandaar dat wij twee jaar terug zijn ingegaan op dit ambitieuze idee. De gebruikelijke creativiteit waarmee beide brouwerijen elke dag mee naar buiten komen, heeft ervoor gezorgd dat ook dit project technisch haalbaar is. De tapwagen is nog steeds vatbaar voor evolutie en daar werken wij aan. Het meest belangrijke aspect waren de bieren, zij waren er niet allemaal, doch wel in volle kwaliteit. Wij hopen er in te slagen om volgend jaar nog beter te doen en dit ratio van n jetonneke per consumptie, precies zoals dit jaar Smile
liefhebber
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Zo Jun 16, 2013 3:53 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben absolute fan van dit idee.

Had er nog 4 te proeven van jullie beide en ben weeral bijgebeend.

En dat je alles doet voor n cheton zou een voorbeeld moeten zijn voor alle brouwerijen. Niet alle bieren meebrengen maar op het zythosfestival zouden de pareltjes moeten staan.
Naar boven
Manuel
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Ma Jun 17, 2013 9:03 am    Onderwerp: Reageer met quote

liefhebber schreef:
En dat je alles doet voor n cheton zou een voorbeeld moeten zijn voor alle brouwerijen. Niet alle bieren meebrengen maar op het zythosfestival zouden de pareltjes moeten staan.

De discussie is misschien wel zo oud als het zbf zelf. Moeten brouwers de mogelijkheid krijgen om meer dan een bonneke te vragen voor hun speciallekes?

Ik vind eigenlijk dat het moment gekomen is om het principe van 1 bier - 1 bonneke eens te herzien. De laatste jaren beweegt er heel wat in de bierwereld. Brouwers experimenteren meer en ontwikkelen bieren die gewoon te duur in productie zijn om voor een euro en een paar centen verkocht te worden. Dat mag best gestimuleerd worden, vind ik.

Verplicht brouwers om een aantal bieren voor 1 bonneke aan te bieden, maar laat hen vrij om voor hun speciallekes 2 of zelfs 3 bonnekes te vragen. Mits dat duidelijk aangegeven wordt in het boekske en aan de stand, uiteraard. Zo is iedereen toch tevreden?

De brouwer is niet verplicht zijn broek te scheuren (of zijn echte paradepaardjes op stal te laten), de occasionele bezoeker kan nog steeds goedkoop kennismaken met tientallen onbekende bieren en de doorwinterde bierliefhebber kan zonder al te diep in zijn buidel te tasten de speciallekes proeven.

Niet dat ik dit jaar niet aan mijn trekken kwam - verre van zelfs - maar ik vrees een beetje voor de toekomst. Het zbf moet toch de gelegenheid bij uitstek blijven om het beste van het beste te proeven, niet?

Manuel
Maarten
Toerist
Toerist

BerichtGeplaatst: Ma Jun 17, 2013 12:47 pm    Onderwerp: Reageer met quote

De top 10 van de consumententrofee 2013!

1. Extase De Dochter van de Korenaar
2. Bier Anders IPA Brouwerij Anders!
3. Triest IPA Den Triest
4. Duvel Tripel Hop 2013 Duvel Moortgat
5. Triporteur from Heaven BOM Brewery (bierfirma)
6. Barrel aged blond Brandy barrels Hof ten Dormaal
7. Dead Mans Hand Het Nest (bierfirma)
8. Qantelaar DOude Maalderij (bierfirma)
9. Lupulus blonde triple Les 3 Fourquets
10. Wolf 7 Lupus
Naar boven
liefhebber
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Ma Jun 17, 2013 4:15 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Extase, de IPA van de Dochter van de Korenaar?!?!?

Dan moet ik nu echt wel toegeven dat ik absoluut niets ken van bier ... ik heb hem niet leeggedronken!
Naar boven
BartC
Brouwer
Brouwer

BerichtGeplaatst: Ma Jun 17, 2013 9:50 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Niet slecht die 7de plaats voor onze Dead Man's Hand wetende dat het bier voor 20u op de eerste dag al was uitverkocht.

Volgende keer dus wat meer vaten meebrengen als we in aanmerking willen komen voor de eerste plaats.

grtz
Bart
Pijp
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Di Jun 18, 2013 4:01 pm    Onderwerp: Reageer met quote

liefhebber schreef:

Dan moet ik nu echt wel toegeven dat ik absoluut niets ken van bier ... ik heb hem niet leeggedronken!

Niet dat ik het tegenovergestelde wil pretenderen, verre van!
Maar de Extase van de Dochter was hemels (we hebben het over bier, eh).
Een verdiende winnares.
Naar boven
March
Webteam
Webteam

BerichtGeplaatst: Di Jun 18, 2013 4:14 pm    Onderwerp: Reageer met quote

BartC schreef:
Niet slecht die 7de plaats voor onze Dead Man's Hand wetende dat het bier voor 20u op de eerste dag al was uitverkocht.

Volgende keer dus wat meer vaten meebrengen als we in aanmerking willen komen voor de eerste plaats.

grtz
Bart

Of wat fleskes bij mij afzetten. Ik zal ze wel wat stembriefkes mailen dan. Twisted Evil

(VOOR ALLE DUIDELIJKHEID (en ook voor slechte verstaanders) : Dat was een grapje, ik kan de stemming echt niet benvloeden)
liefhebber
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Di Jun 18, 2013 8:37 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Pijp schreef:
liefhebber schreef:

Niet dat ik het tegenovergestelde wil pretenderen, verre van!
Maar de Extase van de Dochter was hemels (we hebben het over bier, eh).
Een verdiende winnares.

Slecht flesje gehad waarschijnlijk.
Naar boven
struise witte
Brouwer
Brouwer

BerichtGeplaatst: Wo Jun 19, 2013 11:07 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Maarten schreef:
De top 10 van de consumententrofee 2013!

1. Extase De Dochter van de Korenaar
2. Bier Anders IPA Brouwerij Anders!
3. Triest IPA Den Triest
4. Duvel Tripel Hop 2013 Duvel Moortgat
5. Triporteur from Heaven BOM Brewery (bierfirma)
6. Barrel aged blond Brandy barrels Hof ten Dormaal
7. Dead Mans Hand Het Nest (bierfirma)
8. Qantelaar DOude Maalderij (bierfirma)
9. Lupulus blonde triple Les 3 Fourquets
10. Wolf 7 Lupus

Hoera voor de winnaars, congrats to all Smile

wat de bonnekes betreft ... per specialleke, ik kan jullie volgen, in 2007 startten wij daarrond nog een rel op omdat we er onze broek aan scheurden. 6 jaar later liggen de kaarten iets beter, wij zijn met een jetonneke content, de publiciteit versus kosten kunnen wij op een andere manier verhalen. Voor de startende brouwer, brouwerij, ligt dit gevoeliger, wij zijn daar ook gepasseerd. We zijn dus voor, voor wie minder dan 700HL brouwt per jaar, daarboven is het een ander verhaal Smile

Cheers, Struise
Hop Senior
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Do Jun 20, 2013 1:36 am    Onderwerp: Reageer met quote

struise witte schreef:

wat de bonnekes betreft ... per specialleke, ik kan jullie volgen, in 2007 startten wij daarrond nog een rel op omdat we er onze broek aan scheurden. 6 jaar later liggen de kaarten iets beter, wij zijn met een jetonneke content, de publiciteit versus kosten kunnen wij op een andere manier verhalen. Voor de startende brouwer, brouwerij, ligt dit gevoeliger, wij zijn daar ook gepasseerd. We zijn dus voor, voor wie minder dan 700HL brouwt per jaar, daarboven is het een ander verhaal Smile

Cheers, Struise

Zien jullie dit zo voor elk festival? Weet dat er 2 jaar geleden op Boreft ook al gedoe over was.

Voor de rest ben ik volledig mee. Ik hoef ook niet per se een '15 cl' glas, waarvan het 15 cl streepje ergens in de helft staat, tot de nok gevuld te hebben. Misschien is kleinere glazen een optie? Daar ik vooral wil proeven...

Wat me wel stoorde was zoals ze bij de Oude Quetsche (eerder op dit forum al gezegd) ,fantastisch bier trouwens!, mij zaterdag om 17u meldde dat het uitverkocht was maar er nog wel flessen te koop waren. Toen we het voorstel deden om 5 bonnetjes te geven voor een grote fles (5*15=75) werd dit afgewimpeld met dat ze zelf maar 0,80cent per bonnetje terugkregen (daarna bij De Cam, wegens bonnetjes over, wel de 5*15, dus voor 5 bonnen een fles Speciale meegekregen).

Bij deze vind ik het enigszins dubbel: Breng je je 'paradepaardjes' mee en geef je wat minder? Vraag je meer bonnetjes? Of laat je deze dan maar gewoon thuis? Wat ik dan weer jammerlijk zou vinden...

Voer voor discussie in ieder geval...

Dit gezegd zijnde nogmaals dank aan alle organisatoren, mederwerkers, brouwers, en ja, zelfs aanwezige bierfirma's (die volgens enkelen niet gelden)...
glenn c
Brouwer
Brouwer

BerichtGeplaatst: Do Jun 20, 2013 5:52 am    Onderwerp: Reageer met quote

Hop Senior schreef:
struise witte schreef:

Cheers, Struise

Zien jullie dit zo voor elk festival? Weet dat er 2 jaar geleden op Boreft ook al gedoe over was.

...

Op buitenlandse festivals liggen de kaarten enigszins anders. De bieren worden zo goed als altijd door de organisatie (heel vaak een brouwerij) aangekocht. De brouwer krijgt zijn gevraagde prijs, het is aan de organiserende brouwer om te oordelen hoeveel jetons ze vragen per bier (met gebruik doorgaans twee maatstreepjes). Bovendien worden in de meeste gevallen ook nog eens de verblijfkosten betaald. Als je ook nog eens rekening houdt met de publiciteit (export naar het land waar het festival doorgaat) en de verbroederende sfeer tussen de collega brouwers, dan begrijp je wel waarom we de voorkeur geven aan een festival in het buitenland. Deze format hebben we trouwens zelf gecreerd, toen we voor het eerst buitenlandse brouwers uitnodigden voor het Pr-ZBF. Hoe een dubbeltje rollen kan h. Cool

We nemen terug aan het ZBF deel uit respect voor Zythos en sympathie voor het huidig bestuur in het bijzonder. Uiteraard is het ook een unieke kans om de Belgische bierliefhebber eens te verwennen.

BTW, ook wij wensen de winnaar(s) te feliciteren. Het is een mooi lijstje aan bieren waar ik met plezier een avondje mee zou kunnen vullen.

Glenn c
jan831
Geregelde klant
Geregelde klant

BerichtGeplaatst: Do Jun 20, 2013 7:43 am    Onderwerp: Reageer met quote

Het idee van de 2 maten lijkt me dan nog beter dan 2 bonnekes te vragen. Al gaat het dan ook weer een discussie worden wie beslist over de hoeveelheid. bv de boekhouder van die grote leuvense brouwer zal ook wel snel zijn rekening gemaakt hebben om 1/3 minder te kunnen geven voor dezelfde prijs..

Ik denk dat de echte bierproever al genoeg heeft met 10cl om een bier te proeven. ( al die IPA's van 15cl is zowizo al een aanslag op de smaakpapillen Cool )
En wie komt om te drinken, neemt bieren van 15cl
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> ZBF-News Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Pagina 6 van 7

Ga naar: