Home   Contact Us
 Biercafé   FAQ   Zoeken   Gebruikerslijst   Registreer   Profiel   Log in om je priv berichten te bekijken   Inloggen 
HET  discussiecafé  over  Belgisch  Bier  op  het  internet
*Het zythos bestuur is geen verpersoonlijking van de inhoud van dit forum

Bier van "achter den hoek"
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> Tips voor biertrips
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
unclebrazzie
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Di Mrt 27, 2012 1:51 pm    Onderwerp: Bier van "achter den hoek" Reageer met quote

Nu zitten wij er als zythofielen niet mee in om half de wereld te doorkruisen om dat ene bier te proeven dat slechts nmaal per jaar gebrouwen wordt in een obscuur brouwerijtje, maar de gemiddelde leek is zo gek (nog) niet. En als de brouwerij niet meer bestaat, dan hebben we wel een back catalogue van nichezaken in onze achterzak, waar we ook met veel plezier een eind voor omrijden. Gewoon, omdat wij een beetje zot zijn (van bier, maar ook gewoon).

Desalniettemin zijn er, ook voor Jan-met-de-pet, heel lekkere (en jammer genoeg nog steeds minder bekende) bieren te vinden in "gewone" winkels en supermarkten, lokaal zowel als nationaal.

Een eenvoudige manier om zieltjes te winnen voor de biercultuur in 't algemeen lijkt me om de drempel te verlagen, door mensen iets voor te schotelen dat ze ook gewoon zlf in huis kunnen halen zonder er meteen een dagtrip van te moeten maken.

Dus kom maar op met die suggesties: welke bieren die je zlf de moeite vindt, kan je ook gewoon vlot in de handel vinden?
Gelieve alvast te noteren dat het nit mijn bedoeling is om op wat voor manier dan ook reclame te maken voor wat voor winkel dan ook, net zoals mijn boodschap niet te interpreteren dient te worden als zouden de speciaalzaken niet de moeite zijn. Drempelverlaging, ter promotie van de biercultuur, that's all.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur priv bericht
Pijp
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Di Mrt 27, 2012 6:26 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Westmalle Tripel, n van mijn lijfbieren, vind je zowat overal. En vergeet alle andere trappisten niet (behalve WV dan, natuurlijk; die is niet drempelverlagend).
Rodenbach Vintage 2009 (Colruyt) is ook een goede entre. En wat te denken van Bush de Nuits (Delhaize).
En er zijn er ongetwijfeld nog veel meer.
paresoner
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Di Mrt 27, 2012 7:49 pm    Onderwerp: Reageer met quote

de Cora in in Messancy heeft een bier afdeling waar menig supermarkt jaloers mag op zijn.
Saint Helene, Rulles en nog "luxemburgse" brouwers zijn hier met hun ganse gamma vertegenwoordigd. Ook Saisons zijn zeer aanwezig. Tevens hebben ze voor haast elk bier dat ze aanbieden ook het bijpassende glas in de rayon staan.

Het valt me op dat in deze streek de meeste supermarkten hier aan meewerken.

Wat mij betreft zijn de bieren van Saint-helene echt wel de moeite.
Naar boven
unclebrazzie
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 28, 2012 7:32 am    Onderwerp: Reageer met quote

Colruyt heeft zowat altijd kriek en gueuze van Boon (weet niet meer van buiten of 't Oude is of "nieuwe" Wink )
Naar boven
Guy Van Hove
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 28, 2012 8:00 am    Onderwerp: Reageer met quote

Veel Delhaizes hebben Cuve Ren (kriek en/of geuze) van Lindemans in hun vaste aanbod. Daarnaast verschijnen er van tijd tot tijd interessante nieuwe bieren onder hun licentie (denk maar aan de Single Hop reeks van vorig jaar).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur priv bericht Bekijk de homepage
Mark
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 28, 2012 8:28 am    Onderwerp: Reageer met quote

De St. Feuillien Saison vind je er ook geregeld, in 25 cl flessen.
Naar boven
Manuel
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 28, 2012 9:34 am    Onderwerp: Reageer met quote

De Delhaize is inderdaad een redelijk goed vertrekpunt, met interessante bieren voor een te overtuigen bierleek. Ik denk voor de vuist weg aan de Chouffekes (raad zeker de Houblon aan), Orval, Cuve Ren, Bush, Achel (dacht ik toch), ...

Manuel
Guy Van Hove
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 28, 2012 10:43 am    Onderwerp: Reageer met quote

Manuel schreef:
Achel (dacht ik toch), ...

Juist ja! Bij mijn weten de enige supermarktketen die Achel in het gamma heeft.
Naar boven
unclebrazzie
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 28, 2012 1:19 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wat me ook opvalt aan Delhaize is dat het bieraanbod ook nog eens sterk afhangt van de streek/gerant.
Zo vond ik in Den Delleis in de oostkantons zowaar Lucifer, en een aantal waalse lokale bieren (Super de Fagnes om er zo maar eentje te noemen).
Naar boven
Pijp
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 28, 2012 4:24 pm    Onderwerp: Reageer met quote

In den Delheis kocht ik in 2006 de eerste editie van Mort Subite Kriek Limited Edition (de genummerde flessenversie zonder veenbessen).
En in den Delheis van Virton de Rulles Triple.
Als het op bieren aankomt, wint Delheis het met kop en schouders van Carrefour en Colruyt.
Jimbo
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Do Mrt 29, 2012 12:29 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Toen ik de openingspost las, dacht ik meteen, Ah, alle Trappisten tiens! Allez ja, behalve die ene natuurlijk, om daarna niet algeheel onverwacht vast te stellen dat die suggestie al gevallen was.

Het is volgens mij dan ook een van de beste antwoorden op de gestelde vraag. Met de Orval, de Witte LaTrappe, de Achel Bruin (die ik een millimeterke boven de Westmalle Dubbel plaats), de Westmalle Tripel, en de Rochefort 10 countert ge 95% tot 99% van het aanbod van zij-dan-al-eens-een-bonuske-ipv-draf-scheppen. En ze zijn natuurlijk in quasi alle supermarkten vindbaar, en al zeker in de drankenhal achter diezelfde hoek.

Jimbo
(die bijna door zijn voorraad Corsendonk Summum zit die ie voor hetzelfde doel ooit heeft binnengehaald)
Naar boven
unclebrazzie
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Do Mrt 29, 2012 2:38 pm    Onderwerp: Reageer met quote

De trappisten zijn inderdaad doorgaan ruim vertegenwoordigd, op dan inderdaad de StSixtus/Westvleteren na, maar die dankt dan ook grotendeels zijn reputatie aan zijn niet-de-handel-verkrijgbaarheid. Die afwezigheid wordt dan weer gecompenseerd door de laagdrempeligheid van de StBernardus (voor de meesten onder ons nog steeds "hetzelfde" bier als WV).

Idem met abdijbieren, hoewel je daar wel wat monocliniciteit in ontwaart. Wie echter in een supermarkt nog steeds enkel Leffe koopt heeft volgens mij toch oogkleppen op: je kan je kar niet keren zonder een bak (veelal objectief beter) abdijbier omver te rijden.

Opvallend is wel dat je in supermarkten veel zoete kriek vindt, en n of twee capsulekesgeuzen, maar op de Cuve Ren na zo goed als niks dat aan "oude" lambiekbrouwsels doet denken.
Naar boven
Manuel
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Do Mrt 29, 2012 3:02 pm    Onderwerp: Reageer met quote

unclebrazzie schreef:
Opvallend is wel dat je in supermarkten veel zoete kriek vindt, en n of twee capsulekesgeuzen, maar op de Cuve Ren na zo goed als niks dat aan "oude" lambiekbrouwsels doet denken.

Ik geloof (maar mijn in goede alternatieven voor inbev-producten drijvende brein slaat de bal al eens mis) dat de Colruyt en den delheis ook de oude geuze van Mort Subite in de rekken hebben. Dat is een aanvaardbare instapgeuze, vind ik persoonlijk.

Maar al deze reclame voor de supermarktketens ten spijt, geef ik mijn geld toch het liefst van al uit bij de drankenhandelaars met een biertje meer. Als dank voor de moeite die ze doen.

Manuel
Mark
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Do Mrt 29, 2012 3:20 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Oud Beersel had ook wel een overeenkomst met Delhaize.
Naar boven
Pijp
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Do Mrt 29, 2012 4:18 pm    Onderwerp: Reageer met quote

unclebrazzie schreef:
Idem met abdijbieren, hoewel je daar wel wat monocliniciteit in ontwaart. Wie echter in een supermarkt nog steeds enkel Leffe koopt heeft volgens mij toch oogkleppen op: je kan je kar niet keren zonder een bak (veelal objectief beter) abdijbier omver te rijden.

Abdijbieren la Grimbergen, Keizer Karel en Corsendonk plaats ik op hetzelfde niveau als Leffe-sap.

Manuel schreef:
unclebrazzie schreef:

Ik geloof (maar mijn in goede alternatieven voor inbev-producten drijvende brein slaat de bal al eens mis) dat de Colruyt en den delheis ook de oude geuze van Mort Subite in de rekken hebben. Dat is een aanvaardbare instapgeuze, vind ik persoonlijk.

Ja, de Mort Subite hebben ze ook in den Delheis maar het verschil tussen hun mierenzoete versie en de ongezoete, 'echte' Oude Geuze is zo minimaal (lichtbruin tgo. donkerbruin (of is het omgekeerd?)) dat ik mij als eens heb vergist en met het suikerwater thuiskwam. Brrr, de gootsteen schreeuwde het uit.

Manuel schreef:
Maar al deze reclame voor de supermarktketens ten spijt, geef ik mijn geld toch het liefst van al uit bij de drankenhandelaars met een biertje meer. Als dank voor de moeite die ze doen.

Manuel

Groot gelijk. Joepieeee! Zaterdag naar Willems in Grobbendonk en dan voel ik me als een kleine jongen in een snoepwinkel.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> Tips voor biertrips Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: