Home   Contact Us
 Biercafé   FAQ   Zoeken   Gebruikerslijst   Registreer   Profiel   Log in om je priv berichten te bekijken   Inloggen 
HET  discussiecafé  over  Belgisch  Bier  op  het  internet
*Het zythos bestuur is geen verpersoonlijking van de inhoud van dit forum

Het voorbeeld van Bruxellensis
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> ZBF-News
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Mark
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Vr Sep 21, 2007 1:20 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Calimero schreef:
Inderdaad, dit is een valabele piste, reeds door anderen geopperd. Waarom inderdaad niet beginnen met n stand, met n of een beperkt aantal buitenlandse "invits". Dit zou nauwelijks afbreuk doen aan de Belgische brouwers die willen aanwezig zijn.
Keulen en Aken zijn inderdaad niet op n dag gebouwd.
Ik denk dat iedereen het hierover ongeveer eens is. Dat ZBF het volledige Belgische pallet moet blijven presenteren, is een feit; anders is het niet langer objektief, anders kan er moeilijk gesproken worden van een promotie van het Belgisch bier naar ieder potentieel segment van de Belgische bevolking.
Maar er kan gerust een standje met buitenlandse genodigden voorzien worden, om een deur te openen naar de bezoeker die iets meer wil. Het is niet de bedoeling om de aandacht van de Belgische bieren af te leiden, maar om iets extra te bieden aan een bepaald type bezoeker.
Op die manier is er voor elk wat wils, en wordt er geen afbreuk gedaan aan de promotie van Belgisch bier. De Leffe-drinker zal nog altijd zijn nieuwe ontdekkingen doen bij de Belgische brouwer, de iets gevorderde liefhebber zal zich richten op het nieuwe aanbod aan Belgische bieren.
Reeds nu bestaat er een bloeiende ruilhandel aan bieren die de buitenlandse bezoekers meebrengen. Waarom deze ontdekkingsreis niet openstellen voor de genteresseerde liefhebber die niet beschikt over buitenlandse kontakten?
Maar nogmaals (voor mezelf): om mij (of mensen met mijn beperkte kennisniveau maar die toch geen komplete leken zijn) mr bij te brengen over buitenlandse bieren, is er wellicht een festival nodig met een meer "standaard" aanbod aan Belgische bieren waar er minder te ontdekken valt (zoals Brugge). Ik vermoed dat er op ZBF opnieuw zoveel te ontdekken zal zijn aan nieuwe Belgische bieren, dat ik er niet toe zou komen om veel van de internationale stand te proeven. Maar dat geeft niet: stapje per stapje!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur priv bericht Bekijk de homepage
Mark
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Vr Sep 21, 2007 1:29 pm    Onderwerp: Reageer met quote

gerten schreef:
Ik vraag me trouwens af hoeveel mensen die de buitenlandse stand ( Felstar by the way ) bezocht hebben zich daadwerkelijk realiseerden dat ze een buitenlands bier gingen proeven. Zelfs onder collega's waren er die dachten dat dit weer een zoveelste bierfirma was...

Toevallige passanten of Hoegaarden- en Leffedrinkers die eens iets anders proeven, zullen waarschijnlijk niet eens stilgestaan hebben bij het feit dat dit een buitenlandse brouwer was. Maar is dat belangrijk? Zij zullen dan tenminste de kans gehad hebben om te beseffen dat er mr te beleven valt, zowel in Belgi als het buitenland.
Andere mensen, die iets genteresseerder waren, zullen -net als ik- het programmaboekje bekeken hebben, om een keuze te maken van de te proeven bieren.
Wat mij betreft: het buitenlands aanbod was een extra reden om naar Brugge af te zakken. En door dat te doen, heb ik toch maar weer enkele andere (Belgische) brouwerijen beter leren kennen ook.
Naar boven
Linty
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Vr Sep 21, 2007 1:37 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Als het dan toch om de promotie van belgische bieren gaat en de cultuur in het algemeen vind ik het misschien wel nuttig om een buitenlandse brouwerij te laten afvaardigen.
Als we spreken over Belgische Biercultuur is het misschien ook handig om deze cultuur te situeren ten opzichte van andere bierculturen in europa of zelfs de wereld. Men zegt, Belgische Biercultuur is uniek, dan zijn we allemaal geneigd het te geloven terwijl dit de enige cultuur is die we kennen. (mezelf incluis)
Daarom kan het inderdaad wel nuttig zijn op ZBF om een buitenlandse brouwerij te hebben die zichzelf plaatst in zijn nationale cultuur en wat bier betekent in zijn land.
Zo zullen we enkel meer inzicht en begrip krijgen wat bier in onze cultuur en onze geschiedenis betekent. Dus inderdaad, ook dat is promotie van ons belgisch bier.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur priv bericht Verstuur mail
Kloeke Blonde
Brouwer
Brouwer

BerichtGeplaatst: Vr Sep 21, 2007 1:40 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Manuel schreef:
Zoals ik in een eerdere post al zei mag een stand met een beperkt aantal buitenlandse gastbieren voor mij gerust op het ZBF. Maar het hoeft (voorlopig) niet verder te gaan dan dat. Laat Zythos zich nog maar een tijd concentreren op de Belgische biercultuur. Daar is nog genoeg te doen, denk ik.

Manuel

Voor mij mag en hoort Zythos zich verder te concentreren op de Belgische biercultuur, maar met de ervaring die wij nu reeds hebben weet ik zeker dat dergelijke kleine evolutie reeds zijn steentje zal bijdragen aan deze biercultuur. Dan praat ik nog niet over toekomstige fusion brews en conservatieve brouwers die opeens het licht riskeren te zien. Wink

Calimero schreef:

Inderdaad, dit is een valabele piste, reeds door anderen geopperd. Waarom inderdaad niet beginnen met n stand, met n of een beperkt aantal buitenlandse "invits". Dit zou nauwelijks afbreuk doen aan de Belgische brouwers die willen aanwezig zijn.
Keulen en Aken zijn inderdaad niet op n dag gebouwd.

Alle begin is moeilijk... Gezien de mooie positieve resultaten, voorbeelden en verhalen van de zusterverenigingen betreffende Internationale aanwezigheid van brouwers en bieren op de voorbije festivals, zou het inderdaad jammer zijn dit risicoloze experiment niet te wagen. Alle wegen leiden immers toch naar St.-Niklaas Cool

Om het over de praktische boeg te gooien, zo zijn we nu eenmaal... Razz heb je lfabrikken uit DK die samenwerkt met brouwerij Het Anker, Mikkeller uit DK werkt geregeld samen met Dirk Naudts van de Proef. Beide buitenlandse brouwerijen genieten van een ijzer sterke reputatie als het om kwalitatieve artisanale bieren gaat en waarvan ik weet dat zij genteresseerd zouden zijn om aan dergelijke formule deel te nemen. Indien gewenst in de toekomst kan ik informeren, ik ken beide brouwers persoonlijk. Nog minstens 20 mensen op dit forum kennen evenveel buitenlandse brouwers, het standje zou vlug gevuld zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur priv bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Mark
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Vr Sep 21, 2007 1:52 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Linty, dat is een zeer rake opmerking! Men kan veel leren over Belgische bieren, maar als men niet weet hoe die zich verhouden ten opzichte van buitenlandse bieren, dan kan men toch het volledige plaatje niet zien.
Ik vind dat een zeer terechte observatie van jou...

Enne, Kloeke, buitenlandse bieren in Belgi, OK, maar:

Kloeke Blonde schreef:
Ik ben ook de mening toegedaan dat onze creativiteit een enorme sprong vooruit kan maken door dergelijke evolutie. Black Albert en Struise Mikkeller zijn daar een mooi voorbeeld van.

Kunnen we die dan ook eens in Belgi proeven?
Naar boven
glenn c
Brouwer
Brouwer

BerichtGeplaatst: Vr Sep 21, 2007 2:00 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik deel absoluut deze mening (die in Joris zijn post, want 't was precies druk terwijl ik mijn antwoord formuleerde Laughing ). Dat er voor veel consumenten nog heel wat te ontdekken valt op de Belgische biermarkt, dat betwijfel ik niet. De consument die op deze markt nog op ontdekking moet, zal de buitenlandse bieren hoe dan ook links laten liggen (vooroordelen, weet je wel). De meer ervaren bierliefhebber zal zich daar misschien wel al eens aan wagen. Ik zie weinig graten in een bescheiden inbreng. Ik denk niet dat er brouwers in Brugge aanwezig problemen hadden met de gastbrouwerij.

Misschien mogen of moeten we de discussie nog wat opentrekken. De grootste fout die Belgische brouwers kunnen maken is teren op chauvinisme en uitgaan van de veronderstelling dat alles wat Belgisch is per definitie ook goed is. Dat is niet zo en de buitenlandse markt komt stilletjes aan ook tot die ontdekking. Franse wijnboeren dachten ook lang dat de wereld aan hun voeten lag. Ik drink niet zo vaak buitenlandse bieren, maar hier en daar heb ik al kunnen genieten van parels van bieren. Anderzijds heb ik als chauvinistische Belg in het buitenland al meerdere keren moeten ondervinden dat niet alles wat Belgisch is en naar de export gaat lekker bier is. Mark stelde terecht dat er heel wat bieren gebrouwen in Belgi exclussief voor export zijn. Betreurenswaardig, maar 't is niet allemaal kwaliteit hoor dat over onze landsgrenzen gedronken wordt. Je kan en mag in deze zelfs geen onderscheid maken tussen kleine en grote brouwerijen, de "wat ik hier niet kwijt geraak verkoopt wel in het buitenland" mentaliteit is menig brouwer niet vreemd. Het is fout te denken dat je kan blijven teren op traditie, vooral wanneer je als brouwerij niet eens van traditie kan spreken. Ik hou mijn hart vast voor de brouwerijen die zich zo goed als volledig op het buitenland focussen. De toekomst van de Belgische brouwerijen ligt in een gezond evenwicht tussen consumptie in eigen land en export. Ons afsluiten van de buitenlandse markt, doen alsof die er niet is, lijkt me niet verstandig. Je openstellen, leren van anderen, je blijven focussen op je eigen doen en laten, kritisch zijn, met de voeten op de grond blijven, uitdagingen aangaan, ... dat is de toekomst van de Belgische brouwerijwereld. Zowel brouwer als consument moeten hiervoor openstaan, net als een consumentenvereniging.

Ik zal allicht wel weer wat wind vangen met deze mening, maar zowel de brouwer als de consument moet zichzelf of zijn consumptiegedrag durven in vraag stellen.

Glenn c
Naar boven
Kloeke Blonde
Brouwer
Brouwer

BerichtGeplaatst: Vr Sep 21, 2007 2:13 pm    Onderwerp: Reageer met quote

gerten schreef:
Dit mag je toch eens in verstaanbaar nederlands trachten uit te leggen hoor.

Ik denk dat mijn uitleg ruim voldoende was en mijn Nederlands uiterst verstaanbaar. Stel me dan eerder de vraag waar je het precies niet hebt begrepen en dan leg ik je dit met handen en voeten uit in plaats van mij te laten gissen wat er voor jou eventueel zo moeilijk klonk.

gerten schreef:
Ik vraag me trouwens af hoeveel mensen die de buitenlandse stand ( Felstar by the way ) bezocht hebben zich daadwerkelijk realiseerden dat ze een buitenlands bier gingen proeven. Zelfs onder collega's waren er die dachten dat dit weer een zoveelste bierfirma was...
Gerten

Enerzijds, wat heeft je in vraagstelling nu te maken met het feit dat dit wel eens een bierfirma zou kunnen zijn of niet, dan nog onder collega's? Hadden jullie dan maar zo weinig om handen? Leg uit.

Anderzijds wou ik aanvankelijk Felstar niet bij naam noemen maar deze brouwerij had naar mijn mening prachtige bieren mee, anders was de stand niet zo druk bevolkt geweest. En zelf een Leffe drinker realiseert zich uberhaupt wel als hij een bier bediend krijgt met de handpomp of met zwaartekracht vanuit een vat (cask), dat het niet van Inbev komt, laat staan van Bios Laughing, het merendeel van de bezoekers had dit wel in de gaten ja. Hiermee bedoel ik dat die stand zeker en vast goed bevolkt was door weinig Leffe drinkers Laughing

Laatst aangepast door Kloeke Blonde op Vr Sep 21, 2007 2:48 pm, in toaal 2 keer bewerkt
Naar boven
Linty
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Vr Sep 21, 2007 2:23 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Kloeke Blonde schreef:
En zelf een Leffe drinker realiseert zich uberhaupt wel als hij een bier bediend krijgt met de handpomp of met zwaartekracht vanuit een vat (cask), dat het niet van Inbev komt, laat staan van Bios Laughing, dus het merendeel van de bezoekers had dit wel in de gaten ja.

Volgens mij interesseert het die jongen nog niet eens wat hij drinkt.
Als't maar Leffe is, voor die man smaakt alles toch als Leffe.

Wil maar gewoon zeggen, een drinker die enkel naar een biertje n'importe quoi grijpt zich ook niet zal afvragen wat hij drinkt, vanwaar het komt etc... Als die persoon niet genteresseerd is in bier zal je hem het betere werk ook niet in zijn stroot kunnen rammen (sorry voor de woordkeuze).

Laatst aangepast door Linty op Vr Sep 21, 2007 2:26 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Kloeke Blonde
Brouwer
Brouwer

BerichtGeplaatst: Vr Sep 21, 2007 2:26 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Mark schreef:
Enne, Kloeke, buitenlandse bieren in Belgi, OK, maar:

Kloeke Blonde schreef:
Ik ben ook de mening toegedaan dat onze creativiteit een enorme sprong vooruit kan maken door dergelijke evolutie. Black Albert en Struise Mikkeller zijn daar een mooi voorbeeld van.

Kunnen we die dan ook eens in Belgi proeven?

Mark, wij werken daar heel hard aan. Je kan Struise Mikkeller reeds proeven in de Kulminator te Antwerpen. Gezien wij nog steeds met een nijpend flessen tekort zitten, hebben wij maar een gedeelte kunnen bottelen. Wij hopen onze distributeurs te kunnen bevoorraden vanaf de tweede week van oktober.

Wat Black Albert betreft, ligt het nog iets moeilijker. Eind volgende week zou Tom van het Erasmus en Daisy van 't Beertje een paar vaatjes moeten kunnen ontvangen van een eerder brouwsel. Black Albert wordt terug volgende week gebrouwen om binnen 8 weken massaal op de Belgische (lees Vlaamse) markt te verschijnen.

Struiselensis en Pannepot Grand Reserva worden pas eind oktober gebotteld, mits flessen natuurlijk en gaan op dezelfde manier de locale markt op.

27 en 28 oktober zijn wij aanwezig op het karakter bier weekend te Poperinge en stellen er Black Albert, Struise Mikkeller, Struiselensis, Pannepot en de Grand Reserva voor op vat, misschien tijd om langs te komen?
Naar boven
Kloeke Blonde
Brouwer
Brouwer

BerichtGeplaatst: Vr Sep 21, 2007 2:44 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Linty schreef:
Volgens mij interesseert het die jongen nog niet eens wat hij drinkt. Als't maar Leffe is, voor die man smaakt alles toch als Leffe.

Wil maar gewoon zeggen, een drinker die enkel naar een biertje n'importe quoi grijpt zich ook niet zal afvragen wat hij drinkt, vanwaar het komt etc... Als die persoon niet genteresseerd is in bier zal je hem het betere werk ook niet in zijn stroot kunnen rammen (sorry voor de woordkeuze).

Ah, je zult wel gelijk hebben op dat vlak. Ik was misschien even te enthousiast Cool
Naar boven
gerten
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Vr Sep 21, 2007 2:56 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Enerzijds, wat heeft je in vraagstelling nu te maken met het feit dat dit wel eens een bierfirma zou kunnen zijn of niet, dan nog onder collega's? Hadden jullie dan maar zo weinig om handen? Leg uit.

Ik had er Belgische bierfirma van moeten maken blijkbaar. Ze werden niet als buitenlandse brouwerij naar voren geschoven en/of aangeduid als je langs de stand kwam, ze stonden ongeveer naast Captain Cooker als ik mij niet vergis dus zo duidelijk zal het allemaal niet geweest zijn; soit...het gras blijft blijkbaar groener aan de overkant.

Quote:
Hadden jullie dan maar zo weinig om handen

Ahja natuurlijk, iedereen wou enkel bij die buitenlandse brouwerij zijn!!! Wink

Smaken verschillen nu nmaal, en gelukkig maar, persoonlijk vond ik de twee bieren die ik van Felstar geproefd heb niet echt je dat.
Quote:
dus het merendeel van de bezoekers had dit wel in de gaten ja
Shocked
De gemiddelde festivalbezoeker heeft zelfs van Bios nog niet gehoord, laat staan van handpumps en casks. Plat bier ja...dat ziet die Rolling Eyes
Gerten
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur priv bericht
Linty
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Vr Sep 21, 2007 2:59 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Kloeke Blonde schreef:

Ah, je zult wel gelijk hebben op dat vlak. Ik was misschien even te enthousiast Cool

Maakt niet uit wie gelijk heeft. Maar ik zie hier elke keer weer opnieuw de term 'Leffe drinker' passeren. Wat is zijn profiel in feite?
Ik denk dat een Leffe drinker zich nog onder de 'grijze massa' bevindt, als we het dan puur hirarchisch bekijken. Cool Volgens mij is het eerder die grijze massa die we moeten bereiken ipv die koppigaard. Wink
Naar boven
Kloeke Blonde
Brouwer
Brouwer

BerichtGeplaatst: Vr Sep 21, 2007 3:27 pm    Onderwerp: Reageer met quote

gerten schreef:
De gemiddelde festival bezoeker heeft zelfs van Bios nog niet gehoord

Ik kan best begrijpen dat jij dit vast niet leuk vindt, je dus nog veel werk voor de boeg hebt om het tij te doen keren en onder veel werkdruk en stress staat.

Je hoeft daarom in een vorige post niet pisnijdig of nukkig uit te halen naar mij omdat ik een voorbeeld voor de vorm gaf en dit jou niet bevalt. Je kritiek had zelfs niks met het topic te maken, net zoals mijn uitlating nu al evenmin.

Enfin, zand erover Confused
Naar boven
gerten
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Vr Sep 21, 2007 3:45 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Kloeke Blonde schreef:
gerten schreef:
De gemiddelde festival bezoeker heeft zelfs van Bios nog niet gehoord

Ik kan best begrijpen dat jij dit vast niet leuk vindt, je dus nog veel werk voor de boeg hebt om het tij te doen keren en onder veel werkdruk en stress staat.

Je hoeft daarom in een vorige post niet pisnijdig of nukkig uit te halen naar mij omdat ik een voorbeeld voor de vorm gaf en dit jou niet bevalt. Je kritiek had zelfs niks met het topic te maken, net zoals mijn uitlating nu al evenmin.

Enfin, zand erover Confused

Ik vrees dat je mij volledig misbegrepen hebt! Pisnijdig of nukkig uithalen????????? Integendeel dacht ikzo, maarja...
Nadeel van het forum dat de nuances blijkbaar volledig verloren gaan.
Als je mijn post zo opvat mag March die onmiddellijk wissen!!!
Gertenabsoluutnietonderstress
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur priv bericht
Kloeke Blonde
Brouwer
Brouwer

BerichtGeplaatst: Vr Sep 21, 2007 3:56 pm    Onderwerp: Reageer met quote

laten we dan maar de vinger wijzen naar de verloren nuances van het forum en terug on topic gaan, zoals ik reeds zei, zand erover
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> ZBF-News Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Pagina 4 van 6

Ga naar: