Home   Contact Us
 Biercafé   FAQ   Zoeken   Gebruikerslijst   Registreer   Profiel   Log in om je priv berichten te bekijken   Inloggen 
HET  discussiecafé  over  Belgisch  Bier  op  het  internet
*Het zythos bestuur is geen verpersoonlijking van de inhoud van dit forum

Het voorbeeld van Bruxellensis
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> ZBF-News
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Kloeke Blonde
Brouwer
Brouwer

BerichtGeplaatst: Wo Sep 19, 2007 10:14 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Statuten kunnen op vele manieren genterpretteerd worden en er staan juridisch meestal wel achterdeurtjes open.

Belangrijk is hier of Zythos of ZBF in een bredere richting wil of kan gaan.

Is de tijd rijp of niet? Is deze evolutie nodig of niet? Heeft onze belgische biercultuur dergelijke evolutie vandoen of niet? Allemaal pijnlijke vragen voor een organisatie waarvan je weet dat hun festival formule zoals deze nu wordt toegepast perfect werkt. Weet ook dat veranderingen doorvoeren bij een goed werkende formule nefaste gevolgen kan hebben.

Ik zelf zou voorstander zijn voor evolutie, maar wie ben ik? Als ik alle posts van deze thread opnieuw lees, merk ik op dat hier verstand aan het werk is, dit maakt het des te moeilijker.

Mijns inziens zou n stand waar diverse internationale bieren aanwezig zijn een positieve trend kunnen betekenen naar vernieuwing toe en dit zou zeker en vast niet schokkend overkomen op de volgende editie. Naderhand is evaluatie steeds de beste barometer en kan men alle kanten uit.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur priv bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
gerten
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Do Sep 20, 2007 10:09 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ivm de drang naar buitenlandse bieren op een Belgisch bierfestival toch nog even volgende anekdote, op het Brugs Bierfestival jongstleden:
Daar komt een man aan mijn stand die ik ken van zien( hij is zowat aanwezig op elk bierfestival ) maar niet van naam, hij is Nederlander, groot dus, heeft een grijze baard en een enorme omvang en blijkt een gerespecteerd en gewaardeerd jurylid op tal van internationale bierfestivals en competities. We babbelen wat over en weer tot op een bepaald moment deze man de voorbije problemen aankaart die onze brouwerij te verwerken heeft gekregen. Waarop ik hem voorstel n van onze bieren te proeven. Hij gaat daar graag op in, proeft, kijkt verbaasd en knikt goedkeurend. Hij is later nog eenzelfde bier komen halen ( tegen betaling! ). Waarmee ik maar wil aantonen hoe gewend en vooral verwend we hier eigenlijk wel zijn en in onze drang naar nog meer, nog anders, nog bitterder, nog zuurder... dikwijls voorbijlopen aan de steeds aanwezige pracht van ons-zelfs courant-bierlandschap.
Gerten
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur priv bericht
Calimero
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Do Sep 20, 2007 11:02 am    Onderwerp: Reageer met quote

gerten schreef:
Ivm de drang naar buitenlandse bieren op een Belgisch bierfestival toch nog even volgende anekdote, op het Brugs Bierfestival jongstleden:
Daar komt een man aan mijn stand die ik ken van zien( hij is zowat aanwezig op elk bierfestival ) maar niet van naam, hij is Nederlander, groot dus, heeft een grijze baard en een enorme omvang en blijkt een gerespecteerd en gewaardeerd jurylid op tal van internationale bierfestivals en competities. We babbelen wat over en weer tot op een bepaald moment deze man de voorbije problemen aankaart die onze brouwerij te verwerken heeft gekregen. Waarop ik hem voorstel n van onze bieren te proeven. Hij gaat daar graag op in, proeft, kijkt verbaasd en knikt goedkeurend. Hij is later nog eenzelfde bier komen halen ( tegen betaling! ). Waarmee ik maar wil aantonen hoe gewend en vooral verwend we hier eigenlijk wel zijn en in onze drang naar nog meer, nog anders, nog bitterder, nog zuurder... dikwijls voorbijlopen aan de steeds aanwezige pracht van ons-zelfs courant-bierlandschap.
Gerten

En waarom zou Jos geen bier van Van Steenberge lusten? Razz
gerten
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Do Sep 20, 2007 12:02 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hij zou kunnen vergeten dat hij het misschien wel hl erg graag lust... Wink
Gerten
Naar boven
Geroen bierfanaat
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Do Sep 20, 2007 2:00 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Mark schreef:
Eerst en vooral:
Joris denkpiste is inderdaad een belangrijk onderwerp en verdient de nodige respons, vanuit verschillende invalshoeken en door de verschillende profielen van mensen die allemaal op de n of andere manier deel uitmaken van ZBF: als organisator, als brouwer, als bierfirma, als bezoeker (van ZBF alleen, van ZBF en andere festivals,...).
Maar als Zythos de consument (Belgische? Buitenlandse?) wil vertegenwoordigen, moet de mening van die consument gevraagd worden, en moet er rekening gehouden worden in welke kringen die consument zich begeeft. Is het een proever, een kenner, een liefhebber, een beginnende ontdekker?

maar mijn kennis is nog niet groot genoeg om te kunnen stellen dat ik klaar ben met de Belgische bieren. Op een festival zoals dat in Brugge, waar het aanbod gematigd is, heb ik me met volle overgave op de buitenlandse bieren kunnen storten. Maar als er op een grootschalig festival, zoals ZBF, reeds een overaanbod aan nieuwe Belgische bieren is, dan weet ik van mezelf dat ik de buitenlandse bieren links zal laten liggen. En dit doe ik niet uit kwaliteitsoverwegingen, maar gewoon omdat mijn kennis van de Belgische bieren nog niet ver genoeg reikt en ik mijn interesses daardoor nog niet ver genoeg kan verleggen.

Zythos vertegenwoordigt de belangen van de consument. Piet en Manuel geven een duidelijk en korrekt beeld van de problematiek: er zijn verschillende soorten consumenten. Onder hen bevindt zich ook de Leffe-drinker die voor het eerst kennis maakt met een ander bier, zelfs al is dat een courante Bosteels, Van Honsebrouck, Malheur of zelfs een Van Steenberge.
Wat maakt nu het verschil tussen ZBF en een ander festival? Dat op ZBF brouwers zich kunnen inschrijven en dat op andere festivals brouwers worden uitgenodigd? Maar maakt dit voor de bezoeker in feite nog een verschil uit?
Wie komt er naar ZBF? Hebben de standaardbieren er nog veel sukses? Wie gaat er op ZBF een Karmeliet drinken? Heeft Gerten bijvoorbeeld andere ervaringen met de Augustijn op ZBF dan met de Augustijn op het Brugs Bierfestival?

Manuel heeft gelijk als hij zegt dat de doorsnee Belgische konsument er misschien nog niet klaar voor is. Twee kleine anekdotes:
- Hapje Tapje in Leuven: op de Oude Markt zijn enkele mooie bieren te proeven. Een man kuiert langs de standjes, ziet de Cervesia van Dupont staan, trekt zijn neus op en zegt afkeurend das Spaans terwijl hij hoofdschuddend verder wandelt;
- Een speciaalbierkafee in Aarschot: enkele Belgen hebben hun buitenlandse kollegas meegenomen naar dit kafee om te pronken met de grote hoeveelheid bieren die we in dit Belgenlandje wel hebben. De buitenlanders bekijken de kaart, en willen een Chouffe en een Petrus, maar worden door de Belgen overhaald om toch maar een Leffe te nemen, want dat is een goed bier.

Ik ben er dus helemaal niet uit. Ik denk dat ik het heel fijn zou vinden om zon internationaal festival te hebben, maar dan liever kleinschalig. De lokatie en sfeer zou heel belangrijk zijn, en dat zie ik niet meteen in de bestaande ZBF-context.
Anderzijds zou ik het heel jammer vinden om het enige festival te verliezen dat een beeld geeft van het volledige Belgische bierlandschap en waar iedereen vertegenwoordigd is.
Om te besluiten nog twee dingen:
Proficiat aan degenen die de moed hebben gehad om dit allemaal te lezen Cool ;
Bedankt aan de organisatoren van ZBF en van de lokale festivals voor al hun schitterend werk! gt-happyup

Wel ik heb ondertussen bijna alles gelezen
ik heb hier in de quote zowat het belangrijkste naar mijn gevoel uitgehaald
het ZBF blijft wellicht het belangrijkste platform voor de promotie van (bijna) ALLE Belgische Bieren . . .
dit aanbod is mr dan groot genoeg voor waarschijnlijk 85 tot 95 %
v/d bezoekers ?
Is het dan nodig dat je voor pakweg enkele honderden bezoekers
buitenlandse bieren gaat aanbieden ?
Op een kleiner festival is dit een goede aanvulling
denk ook eens na over de discussie "dit is Belgisch"
want dit was in april toch ook een (heet) hangijzer op een confederatievergadering.

Elk jaar zijn er ruimschoots ook nieuwe belgische bieren op ZBF te proeven, dit maakt het ook voor de echte proever (kenner)
nog de moeite om af te komen
enne de buitenlanders komen toch ook voor onze eigen
kwaliteitsvolle bieren ?

Pas op dit is slechts n en persoonlijke mening
met biergroeten
Geroen.

Mr weten ?: http://www.wbf.be
of facebookpagina van Waregemse Bierfanaten
Naar boven
Calimero
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Do Sep 20, 2007 7:09 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
dit aanbod is mr dan groot genoeg voor waarschijnlijk 85 tot 95 %
v/d bezoekers ?
Is het dan nodig dat je voor pakweg enkele honderden bezoekers
buitenlandse bieren gaat aanbieden ?

Dit schijnt tot dusver zo'n beetje de consensus te worden: er zijn nog zoveel bezoekers die zo weinig Belgische bieren kennen, dat het te belangrijk is, hun dit volledige Belgische palet aan te bieden, zowel de courante als de speciale.

Soit. Ik wil in principe geen enkele Belgische brouwerij uitsluiten (zelfs Van Steenberge niet, Gerten Wink ), wel de populaire siroopconcocties (Van Steenberge, om dit voorbeeld aan te houden, heeft zoiets als Bios, alsmede Augustijn Tripel, etc; kwaliteitsbieren die altijd mogen gepresenteerd worden. Maar dat ze de in godsnaam Brussels Choeselskriek thuishouden. Einde parenthese).

En de kleintjes, daar zijn we het over eens, hebben we zeker nodig - er is zelfs voor de ervaren bierliefhebber altijd wel iets te ontdekken.

Waarom daarnaast niet een paar, of meerdere, buitenlandse bieren?
Leg mij eens in dit verband uit, waarom in bv. Kopenhagen, in een land met waarschijnlijk het sterkts groeiend bestand aan brouwerijen (paddestoelen hebben er niks aan), een jaarlijks festival gehouden kan worden met tientallen, zo niet honderd buitenlandse brouwerijen, en honderden uitzonderlijke buitenlandse bieren? In London is de Bires Sans Frontires stand ieder jaar weer een fenomenale publiekstrekker. Nochtans telt Groot-Brittanni zelf een duizendtal brouwerijen, en geschat 15.000 cask ales. Keuze genoeg - nochtans misgunt geen enkele Britse brouwer Budvar of het Anker een standje of een aantal bieren in aanbod - in tegendeel, ze lopen aan om het direct ook eens te proberen.

Zijn wij z bang - of z chauvinistisch - dat we rillen bij het idee van een buitenlandse invasie? Ik kan echt niet volgen.

Kloeke Blonde
Brouwer
Brouwer

BerichtGeplaatst: Do Sep 20, 2007 7:26 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Alhoewel ik je volledig kan volgen en het volledig met jou eens ben, zul je steeds de pro en contra hebben, de progressieven en conservatieven, de bangeriken en durvers, de chauvinisten en de ... F.ck, ik ben het antoniem zoek Embarassed

Kort samengevat, voor elk wat wils zou mooi zijn, I have a dream ... Cool
Naar boven
Geroen bierfanaat
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Do Sep 20, 2007 8:26 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Calimero

een goede lezer tussen de regels heeft wel gezien dat ik niet cht tegen ben
maar heb twijfels over het bezoek aan de standjes van buitenlandse bieren op een festival als ZBF waar reeds zo'n groot en mooi aanbod van onze Belgische toppers zijn (zal het voor hen de moeite zijn, rendabel ?)

maar wie ben ik
zie mijn vorige post want het is slechts n persoonlijke mening in de zovele
en soms zijn we toch nog veel te weinig chauvinist

met biergroeten
Geroen.

Mr weten ?: http://www.wbf.be
of facebookpagina van Waregemse Bierfanaten
Naar boven
Kloeke Blonde
Brouwer
Brouwer

BerichtGeplaatst: Do Sep 20, 2007 9:35 pm    Onderwerp: Reageer met quote

In een land zonder regering, aan de rand van verscheuring door separatistische neigingen, vind ik het absoluut geen schande om patriottistisch lees chauvinistisch te zijn. Maar er zijn grenzen, ik krijg zo langzamerhand de indruk dat wij hier meer te maken hebben met protectionisme, indien zo vind ik dit er net over.

In het Europa van heden dient men zijn landsgrenzen te openen op eender welk vlak, als men weelde kent door export moet men de producten van importerende landen ook dulden. Als men kan stellen dat vandaag de dag Belgische bieren overal ter wereld als exclusief product aan de man wordt gebracht mag men niet bang zijn van het tegenovergestelde.

Ik ben ook de mening toegedaan dat onze creativiteit een enorme sprong vooruit kan maken door dergelijke evolutie. Black Albert en Struise Mikkeller zijn daar een mooi voorbeeld van.
Naar boven
Manuel
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Vr Sep 21, 2007 8:10 am    Onderwerp: Reageer met quote

Wat een mooie woorden Kloeke Smile

Ik blijf me echter afvragen of het slim is al de tour te willen rijden als je nog maar net met een driewieler overweg kunt.

De gemiddelde Belg vindt zijn land een bierparadijs omdat we het land van Leffe, Jupiler en Hoegaarden zijn. Met een beetje goede wil kunnen we zeggen dat het hier nu een beetje begint te dagen dat er meer en beter te krijgen is. ZBF krijgt stilaan media-aandacht, er komen wat meer cafs met een respectabel aanbod en de festivals van de Zythos-dochters hebben succes. We zijn dus op de goede weg, maar er is nog werk aan de winkel. Zolang de grote meerderheid van de Belgische bierdrinkers Leffe het summum van brouwkunst vindt, blijf ik van mening dat Zythos zich maar beter concentreert op de promotie van de Belgische biercultuur.

Ben ik dan een protectionist? Volgens mij niet. Eerder een voorstander van een geleidelijk stappenplan, van evolutie.

Eigenlijk pleit ik tegen mijn eigen zaak, want ik heb een grote interesse in buitenlandse bieren. Ik ben absoluut niet tegen een festival met een mix van binnenlandse en buitenlandse ambachtelijke brouwerijen. Welke liefhebber kan daar tegen zijn? Het zou zonder twijfel een succes zijn, met een grote opkomst van bierproevers uit binnen- en buitenland. Maar volgens mij zou dat festival best naast het ZBF bestaan.

Manuel
Naar boven
Kloeke Blonde
Brouwer
Brouwer

BerichtGeplaatst: Vr Sep 21, 2007 10:39 am    Onderwerp: Reageer met quote

Manuel schreef:

Ik blijf me echter afvragen of het slim is al de tour te willen rijden als je nog maar net met een driewieler overweg kunt.

Manuel,

ik denk niet over eender welke grote tour te hebben gesproken. Ik had het eerder over een bescheiden evolutie. Over de eventuele mogelijkheid n stand te bemannen met Internationale bieren, dit ten behoeve van studie en evaluatie nadien.

De inbev drinker mag denken in een bier paradijs te wonen, het is ook zo, alleen ignoreren ze het overige aanbod, dit zal mijns inziens steeds zo blijven, gezien de agressieve reclame campagnes en het publiek die zich met deze producten overtollig inlaat.

Moeten de overige consumenten daarom blijvend op hun honger zitten wachten? Ik stel mij verder ook de volgende vraag in functie van je uiteenzetting. Is de overgrote meerderheid van de ZBF bezoeker Leffe drinker? Ik denk in beide gevallen van niet.

In een land met twee groepen en/of snelheden, doch allen consumenten, moet men dus verder nadenken waarom men zo inzit met de reacties van de Leffe drinker, men zo bang is en de overige consumenten in de kou laat staan. Omdat de helft nog met een driewieler rijdt? Ik zou bijna denken dat dit een brainwash en behoudt campagne van Inbev is. Razz

Neem me niet kwalijk Manuel voor mijn nogal humoristisch opgevatte uitlating. Het zit namelijk zo dat mijn post van hogerop min of meer overeen komt met jou stelling maar dan anders geformuleerd, behalve dat ik geen argumenten zag staan waarom je Internationale bieren liever zou weren op het ZBF.
Naar boven
Kloeke Blonde
Brouwer
Brouwer

BerichtGeplaatst: Vr Sep 21, 2007 12:03 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Manuel schreef:

Ben ik dan een protectionist? Volgens mij niet. Eerder een voorstander van een geleidelijk stappenplan, van evolutie.

Eigenlijk pleit ik tegen mijn eigen zaak, want ik heb een grote interesse in buitenlandse bieren. Ik ben absoluut niet tegen een festival met een mix van binnenlandse en buitenlandse ambachtelijke brouwerijen. Welke liefhebber kan daar tegen zijn? Het zou zonder twijfel een succes zijn, met een grote opkomst van bierproevers uit binnen- en buitenland. Maar volgens mij zou dat festival best naast het ZBF bestaan.

Manuel

Als voorstander van een geleidelijk stappenplan, van evolutie zijn we het dus reeds over eens, zo zijn we dus met meerderen die in dezelfde richting denken.

De opkomst van bier proevers uit het buitenland is nu reeds massaal, ik herinner mij evenveel Engels gesproken te hebben op het ZBF als Vlaams. Franstalig Belgenland was eerder heel bescheiden aanwezig.

Als ik de analyses van het eerste Bab festival hoor, was de enige buitenlandse aanwezige brouwerij, een groot succes. Dit doet geen afbreuk op het algemene succes van dit event want +- 7.000 bezoekers kwamen er over de vloer. De Belgische gastro- en biercultuur werd er voor 39/40 of 98% gepromoot.

Naast deze, zijn er nog tal van andere zusterverenigingen die over dergelijke cijfers beschikken, ik zie nog steeds niet in waarom dit op het volgende ZBF niet zou kunnen.
Naar boven
Manuel
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Vr Sep 21, 2007 12:33 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Zoals ik in een eerdere post al zei mag een stand met een beperkt aantal buitenlandse gastbieren voor mij gerust op het ZBF. Maar het hoeft (voorlopig) niet verder te gaan dan dat. Laat Zythos zich nog maar een tijd concentreren op de Belgische biercultuur. Daar is nog genoeg te doen, denk ik.

Manuel
Naar boven
Calimero
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Vr Sep 21, 2007 12:35 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Kloeke Blonde schreef:
Manuel schreef:

Manuel

Als voorstander van een geleidelijk stappenplan, van evolutie zijn we het dus reeds over eens, zo zijn we dus met meerderen die in dezelfde richting denken.

De opkomst van bier proevers uit het buitenland is nu reeds massaal, ik herinner mij evenveel Engels gesproken te hebben op het ZBF als Vlaams. Franstalig Belgenland was eerder heel bescheiden aanwezig.

Als ik de analyses van het eerste Bab festival hoor, was de enige buitenlandse aanwezige brouwerij, een groot succes. Dit doet geen afbreuk op het algemene succes van dit event want +- 7.000 bezoekers kwamen er over de vloer. De Belgische gastro- en biercultuur werd er voor 39/40 of 98% gepromoot.

Naast deze, zijn er nog tal van andere zusterverenigingen die over dergelijke cijfers beschikken, ik zie nog steeds niet in waarom dit op het volgende ZBF niet zou kunnen.

Inderdaad, dit is een valabele piste, reeds door anderen geopperd. Waarom inderdaad niet beginnen met n stand, met n of een beperkt aantal buitenlandse "invits". Dit zou nauwelijks afbreuk doen aan de Belgische brouwers die willen aanwezig zijn.
Keulen en Aken zijn inderdaad niet op n dag gebouwd.

gerten
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Vr Sep 21, 2007 1:17 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
De opkomst van bier proevers uit het buitenland is nu reeds massaal, ik herinner mij evenveel Engels gesproken te hebben op het ZBF als Vlaams

Inderdaad, en wat komen die daar doen? BELGISCH bier proeven en ontdekken!
Quote:

Dit mag je toch eens in verstaanbaar nederlands trachten uit te leggen hoor. Ik vraag me trouwens af hoeveel mensen die de buitenlandse stand ( Felstar by the way ) bezocht hebben zich daadwerkelijk realiseerden dat ze een buitenlands bier gingen proeven. Zelfs onder collega's waren er die dachten dat dit weer een zoveelste bierfirma was...
Gerten
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> ZBF-News Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Pagina 3 van 6

Ga naar: