Home   Contact Us
 Biercafé   FAQ   Zoeken   Gebruikerslijst   Registreer   Profiel   Log in om je priv berichten te bekijken   Inloggen 
HET  discussiecafé  over  Belgisch  Bier  op  het  internet
*Het zythos bestuur is geen verpersoonlijking van de inhoud van dit forum

Het voorbeeld van Bruxellensis
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> ZBF-News
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
pvt
Geregelde klant
Geregelde klant

BerichtGeplaatst: Di Sep 18, 2007 9:16 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb ook wat zitten broeden op de opmerking van Joris en de reacties hierop. En ik ben er nog niet uit.

De cruciale vraag die iedere organisator van een bierfestival eerst moet beantwoorden is: welk publiek wil ik bereiken? De ervaren bierliefhebber (al dan niet uit het buitenland) die op zoek gaat naar minder verkrijgbare of nieuwe bieren? De bierliefhebber in spe die nieuwsgierig geworden is en wil ontdekken wat er van waar is dat er zoveel verschillende bieren zijn in Belgi? De toevallige passant die eens binnenwipt om te zien wat er aan de hand is en alleen maar Jupiler kent als het bier betreft? De buitenlandse toerist die toevallig in de stad is?
Eenmaal die vraag beantwoord is, kan men het aanbod van bieren hierop afstemmen.

(Let op: alle bovengenoemde types publiek kunt ge in Belgi tegenkomen. Ik denk hier aan de talrijke vertrouwde gezichten van ervaren bierliefhebbers die ge op elk festival tegenkomt, of aan de hordes toeristen op de Brusselse Grote Markt, maar ook aan die man in Brugge die al 15 jaar "trappist" drinkt, maar in Brugge voor het eerst Tripel Karmeliet gedronken had, en aangenaam verrast was, of die oudere man die enkele weken geleden in 't Gaverhopke zat, en Leffe vroeg, want dat had hij enkele weken voordien voor het eerst geproefd, en dat was toch wel beter dan Stella. En als hij dan de blonde van 't Gaverhopke geproefd had (want er is daar geen Leffe te verkrijgen), begon het hem te dagen dat hij eigenlijk nog veel te ontdekken had ivm bier).

Voor het ZBF lijkt het mij een moeilijke keuze: wil men de biercultuur promoten bij een groot publiek, moet de drempel laag genoeg zijn en moeten m.i. bieren aangeboden worden waarvan de namen bekend zijn en die vlot verkrijgbaar zijn, zodat de bezoeker ze in zijn lokale kroeg ook kan bestellen. De ervaren bierliefhebber is voor dit aanbod minder genteresseerd en zoekt eerder nieuwe of zeldzame of (voor hem) moeilijk verkrijgbare bieren. Maar daarmee schrikt ge de toevallige bezoeker af, en loopt ge het gevaar te exclusief of te elitair te worden.

Voor lokale bierfestivals (al dan niet van Zythos verenigingen) is de opgave misschien iets gemakkelijker: hun "groot publiek" is meer lokaal, en er kunnen lokale elementen meegenomen worden in de keuze van de bieren. Als typevoorbeeld denk ik hier aan Opstal: voor de lokale minder ervaren bierliefhebber de bieren van De Landstheer en Bosteels, en voor de ervaren bierliefhebber de bieren van spontane gisting.

Voor een nationale vereniging als Zythos valt het lokale element volledig weg, en moet dit vervangen worden door iets anders (bvb naambekendheid) om toevallige passanten of minder ervaren bierliefhebbers aan te trekken.

Een ander aspect is: de beschikbaarheid / medewerking van de brouwer. Er is haast geen festival waar n of meerdere standjes leeg blijft omdat de brouwer niet opgedaagd is of op het laatste moment afgezegd heeft. Als men meer eisen gaat opleggen als festivalorganisator welke bieren er geschonken mogen, neemt de kans toe dat de brouwer afhaakt. Hij kan ieder weekend wel ergens op n of meerdere festivals gaan staan. Hier moet misschien de organisator de brouwer tegemoet komen, bijvoorbeeld door de stand (tijdelijk) zelf te bemannen (zoals in Brugge bij verschillende stands het geval was) of door het commercile risico voor de brouwer (n of twee dagen tijd investeren om hoeveel bier te verkopen?) te verminderen. Ik denk hier bvb aan samenwerken met lokale drankhandel of drankgelegenheden zodat er misschien een minimum afname/vergoeding/verkoop voor iedere brouwer kan gegarandeerd worden.

Zoals ge ziet, geen eenvoudige zaak, en ik denk dat er geen eenduidig antwoord op bestaat. En dat er ook geen verkeerde keuze bestaat, maar dat iedere festivalorganisator zijn huiswerk moet maken, en iedere festivalbezoeker voor zichzelf moet afwegen of een festival voor hem de moeite van de verplaatsing loont.

Laatst aangepast door pvt op Wo Sep 19, 2007 9:43 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur priv bericht Verstuur mail
glenn c
Brouwer
Brouwer

BerichtGeplaatst: Di Sep 18, 2007 9:25 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Calimero schreef:

Oh, en een klein notaatje, er is minstens n flesje podge B.I.S. blended & oak aged van die drie bakken in Belgi gebleven, Glenn!
Wink

Ik had zo al een donkerblauw vermoeden. Het goede nieuws is dat het betreffende vaatje (ocharme amper een liter of 30 l) in Belgi gebleven is. Het superkleinschalige experiment zal in de toekomst nog wel herhaald worden. Tenzij iemand ons kan helpen aan wat volwassen vaten?
Nog dit Joris, best nog heel even geduld hebben voor je het proeft, het bier is amper een week gebotteld, of had Podge dit vergeten te vermelden Wink

Glenn
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur priv bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Manuel
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Wo Sep 19, 2007 9:54 am    Onderwerp: Reageer met quote

Boeiende discussie. Ik heb een beetje gemengde gevoelens over het openstellen van de ZBF-grenzen. Je moet er volgens mij toch omzichtig mee omspringen. Als ik het goed heb, is een van de doelstellingen van ZBF (en bij uitbreiding Zythos) de consument duidelijk te maken dat de Belgische biercultuur meer inhoudt dan wat hij in zijn voetbalcantiene tegenkomt. Als dat klopt, dan vermoed ik dat een gemengd festival (50-50 buitenlands-Belgisch of zo) geen goede zaak zou zijn.

Een gemiddelde Belgische consument hoort het in Keulen donderen als je zegt dat Rodenbach ook een Grand Cru brouwt. Laat staan dat hij al ooit over een Alvinne Blond of een Struise Rosse gehoord heeft. Er is met andere woorden nog werk aan de winkel. Is het dan een goed idee om af te komen met bieren van microbrouwerijen uit Finland, de VS of Japan? Voor de bierkenner is dat een verrijking, voor de genteresseerde leek gaat het allemaal nog onduidelijker en overrompelender (raar woord is dat) worden.

Wat ik wel zou zien zitten, is een stand met een beperkt aantal bieren van een handvol buitenlandse gastbrouwerijen. Interessant voor de bierliefhebbers en een signaal voor de leek die blijft beweren dat ze in Holland alleen kattenpis kunnen brouwen.

Ik vind het idee van Joris interessant en persoonlijk zou ik me met veel enthousiasme op die buitenlandse bieren storten. Maar het is volgens mij te vroeg. Zolang de Belg in een biercaf een Leffe vraagt en de klant naast hem met dat fleske met die rare hond erop scheef bekijkt, kan Zythos zich maar beter op de Belgische bieren concentreren.

Manuel
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur priv bericht
Mark
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Wo Sep 19, 2007 11:12 am    Onderwerp: Reageer met quote

Eerst en vooral:
glenn c schreef:
Het is eens wat anders dan Belgisch bier naar het buitenland sturen zonder dat de Belgische consument er kan van proeven.

Ik ben blij dat iemand dit zegt... Er is weinig dat me mr stoort dan dat!
Bedankt Glenn. Very Happy

Joris denkpiste is inderdaad een belangrijk onderwerp en verdient de nodige respons, vanuit verschillende invalshoeken en door de verschillende profielen van mensen die allemaal op de n of andere manier deel uitmaken van ZBF: als organisator, als brouwer, als bierfirma, als bezoeker (van ZBF alleen, van ZBF en andere festivals,...).
Het zou misschien een goed idee zijn om bij het volgende ZBF-festival een enqute onder de bezoekers te organiseren om hen de vraag te stellen in welke zin het ZBF moet evolueren. Er kunnen enkele duidelijke vragen gesteld worden: buitenlandse bieren, behouden van dezelfde formule, uitbreiding,... Maar als Zythos de konsument (Belgische? Buitenlandse?) wil vertegenwoordigen, moet de mening van die konsument gevraagd worden, en moet er rekening gehouden worden in welke kringen die konsument zich begeeft. Is het een proever, een kenner, een liefhebber, een beginnende ontdekker?

Hoe dan ook, ik ben er ook nog niet uit. Misschien dat mijn bierprofiel wel het moeilijkste is om te bevredigen. Ik ben geen leek, dus de courante bieren laat ik op festivals aan me voorbij gaan. Ik ga bewust op zoek naar nieuwe bieren. Als het aanbod aan nieuwe bieren groot is, laat ik ook de minder courante bieren aan me voorbij gaan. Gaverhopkes, Kavijaks, Kerstvuren, Cookie Beers, Totentrekkers, Forestinnes, Mortals en Steenezels; hoe lekker ze ook zijn, ik heb ze ook in mijn kelder staan.
Bier interesseert me, ik ben een liefhebber. Maar ik ben geen grote bierkenner. Ik ken heel weinig buitenlandse bieren. Mijn interesse in bier is groot genoeg om met veel plezier buitenlandse bieren te willen verkennen, maar mijn kennis is nog niet groot genoeg om te kunnen stellen dat ik klaar ben met de Belgische bieren. Op een festival zoals dat in Brugge, waar het aanbod gematigd is, heb ik me met volle overgave op de buitenlandse bieren kunnen storten. Maar als er op een grootschalig festival, zoals ZBF, reeds een overaanbod aan nieuwe Belgische bieren is, dan weet ik van mezelf dat ik de buitenlandse bieren links zal laten liggen. En dit doe ik niet uit kwaliteitsoverwegingen, maar gewoon omdat mijn kennis van de Belgische bieren nog niet ver genoeg reikt en ik mijn interesses daardoor nog niet ver genoeg kan verleggen.

Zythos vertegenwoordigt de belangen van de konsument. Piet en Manuel geven een duidelijk en korrekt beeld van de problematiek: er zijn verschillende soorten konsumenten. Onder hen bevindt zich ook de Leffe-drinker die voor het eerst kennis maakt met een ander bier, zelfs al is dat een courante Bosteels, Van Honsebrouck, Malheur of zelfs een Van Steenberge. Moet ZBF voor iedere soort konsument een antwoord bieden? Misschien kan deze taak gedeeltelijk worden overgenomen door de lokale verenigingen, die een groot gamma aan festivals aanbieden, van proefavonden tot standjes waarbij de brouwer aanwezig is.
Maar Zythos is ook een organisatie die de objektiviteit hoog in het vaandel draagt. Hoe verantwoord je een weigering door Zythos van een bepaalde brouwer omdat die alln courante dingen heeft?
Wat maakt nu het verschil tussen ZBF en een ander festival? Dat op ZBF brouwers zich kunnen inschrijven en dat op andere festivals brouwers worden uitgenodigd? Maar maakt dit voor de bezoeker in feite nog een verschil uit?
Wie komt er naar ZBF? Hebben de standaardbieren er nog veel sukses? Wie gaat er op ZBF een Karmeliet drinken? Heeft Gerten bijvoorbeeld andere ervaringen met de Augustijn op ZBF dan met de Augustijn op het Brugs Bierfestival?

Manuel heeft gelijk als hij zegt dat de doorsnee Belgische konsument er misschien nog niet klaar voor is. Twee kleine anekdotes:
- Hapje Tapje in Leuven: op de Oude Markt zijn enkele mooie bieren te proeven. Een man kuiert langs de standjes, ziet de Cervesia van Dupont staan, trekt zijn neus op en zegt afkeurend das Spaans terwijl hij hoofdschuddend verder wandelt;
- Een speciaalbierkafee in Aarschot: enkele Belgen hebben hun buitenlandse kollegas meegenomen naar dit kafee om te pronken met de grote hoeveelheid bieren die we in dit Belgenlandje wel hebben. De buitenlanders bekijken de kaart, en willen een Chouffe en een Petrus, maar worden door de Belgen overhaald om toch maar een Leffe te nemen, want dat is een goed bier.

Ik ben er dus helemaal niet uit. Ik denk dat ik het heel fijn zou vinden om zon internationaal festival te hebben, maar dan liever kleinschalig. De lokatie en sfeer zou heel belangrijk zijn, en dat zie ik niet meteen in de bestaande ZBF-context.
Anderzijds zou ik het heel jammer vinden om het enige festival te verliezen dat een beeld geeft van het volledige Belgische bierlandschap en waar iedereen vertegenwoordigd is.
Ik pleit voor de utopische oplossing: een (uitgebreidere) ZBF klassieke formule voor de Belgische konsument, en een tweede ZBF nieuwe stijl, maar kleinschaliger, voor de bierkenner... Twee festivals per jaar? Een tweejaarlijks festival, alternerend? Een grote uitbreiding van het festival, op twee lokaties (of twee zalen)?

Om te besluiten nog twee dingen:
Proficiat aan degenen die de moed hebben gehad om dit allemaal te lezen Cool ;
Bedankt aan de organisatoren van ZBF en van de lokale festivals voor al hun schitterend werk! gt-happyup
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur priv bericht Bekijk de homepage
Kloeke Blonde
Brouwer
Brouwer

BerichtGeplaatst: Wo Sep 19, 2007 11:51 am    Onderwerp: Reageer met quote

Mark schreef:
Proficiat aan degenen die de moed hebben gehad om dit allemaal te lezen Cool ;
Bedankt aan de organisatoren van ZBF en van de lokale festivals voor al hun schitterend werk! gt-happyup

Ik had dus de moed Laughing, verder heb ik de vorige posts ook gelezen en jullie halen allemaal de punten aan, die het team verder moet helpen de juiste keuze te maken voor de toekomst. Verder blijft het dus leerstof om heel lang over na denken zoals Gunter reeds steldde. Cool
Naar boven
gerten
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Wo Sep 19, 2007 12:57 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Zythos vertegenwoordigt de belangen van de konsument. Piet en Manuel geven een duidelijk en korrekt beeld van de problematiek: er zijn verschillende soorten konsumenten. Onder hen bevindt zich ook de Leffe-drinker die voor het eerst kennis maakt met een ander bier, zelfs al is dat een courante Bosteels, Van Honsebrouck, Malheur of zelfs een Van Steenberge

Je geeft hier zelf eigenlijk al het antwoord, mijns inziens. Zonder pretentieus te willen overkomen, maar ik denk dat brouwerijen zoals de onze ( Van Steenberge ) de perfecte locomotieven zijn waar de ( nog ) kleinere brouwerijen en amateurbrouwers hun wagonnetjes kunnen aankoppelen. Bedenk maar eens voor jezelf hoe je uiteindelijk bij de bieren van deze brouwerijen( de nog kleinere dus! ) terecht bent gekomen.
Quote:
Heeft Gerten bijvoorbeeld andere ervaringen met de Augustijn op ZBF dan met de Augustijn op het Brugs Bierfestival?

Los van het feit dat ik vorig jaar niet voor Van Steenberge op Zbf gestaan heb, moet je maar eens nagaan welke brouwerijen de meeste consumpties omzetten. Dat zullen, een enkele ( regionale ) uitzondering daargelaten, altijd ongeveer dezelfden zijn met de Trappisten en Duvel-Moortgat ( zeker met Achouffe erbij ) op kop, gevolgd door de schare brouwerijen van onze grootte. Kwaliteit dus, maar vooral veel courantere bieren dan de rest. De voortrekkersfunctie van de " courante " brouwerijen mag, denk ik, toch niet onderschat worden, zeker niet als het gaat om een groter aantal bezoekers te trekken. Trouwens, wat voor jullie een "gewoon " of "courant" bier is, is dat voor de gemiddelde bezoeker van zo'n festival meestal niet maar net een ontdekking naast zijn vertrouwde Leffe of ... en zo zijn we weer bij quote 1. Het is en blijft een beetje een vicieuze cirkel.
Over zo'n enquete op Zbf of gelijk welk festival zal ik mij gezien de resultaten van de consumententrofee op de voorbije Zbf's niet uitlaten Confused
Gerten
Naar boven
Mark
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Wo Sep 19, 2007 2:43 pm    Onderwerp: Reageer met quote

gerten schreef:
Quote:
Zythos vertegenwoordigt de belangen van de konsument. Piet en Manuel geven een duidelijk en korrekt beeld van de problematiek: er zijn verschillende soorten konsumenten. Onder hen bevindt zich ook de Leffe-drinker die voor het eerst kennis maakt met een ander bier, zelfs al is dat een courante Bosteels, Van Honsebrouck, Malheur of zelfs een Van Steenberge

Je geeft hier zelf eigenlijk al het antwoord, mijns inziens. Zonder pretentieus te willen overkomen, maar ik denk dat brouwerijen zoals de onze ( Van Steenberge ) de perfecte locomotieven zijn waar de ( nog ) kleinere brouwerijen en amateurbrouwers hun wagonnetjes kunnen aankoppelen. Bedenk maar eens voor jezelf hoe je uiteindelijk bij de bieren van deze brouwerijen( de nog kleinere dus! ) terecht bent gekomen.

Absoluut waar! En dat is n van de punten die ik ook wilde aanhalen: er moet "gecatered" worden voor lk type konsument. Het is aan de organisatoren om zich de vraag te stellen of dit best gebeurt in het kader van ZBF, of in het kader van bierfestivals van de lokale verenigingen.

gerten schreef:
Los van het feit dat ik vorig jaar niet voor Van Steenberge op Zbf gestaan heb, moet je maar eens nagaan welke brouwerijen de meeste consumpties omzetten. Dat zullen, een enkele ( regionale ) uitzondering daargelaten, altijd ongeveer dezelfden zijn met de Trappisten en Duvel-Moortgat ( zeker met Achouffe erbij ) op kop, gevolgd door de schare brouwerijen van onze grootte. Kwaliteit dus, maar vooral veel courantere bieren dan de rest.

En dus niet uitsluitend een festival van bierproevers op zoek naar rariteiten.

gerten schreef:
Trouwens, wat voor jullie een "gewoon " of "courant" bier is, is dat voor de gemiddelde bezoeker van zo'n festival meestal niet maar net een ontdekking naast zijn vertrouwde Leffe of ...

Dat is inderdaad zo. En dat zorgt ervoor dat een bierliefhebber als mezelf in een kafee naar een "courant" bier kan grijpen, en dat er in onze kelder steeds enkele bakken "courante" bieren staan naast de minder gekende, maar dat er op de bierfestivals door de liefhebber vooral naar minder gekende bieren wordt gezocht.
Ditzelfde fenomeen zorgt ervoor dat de bierkenner op diezelfde festivals al minder oog heeft voor de minder gekende bieren en zijn grenzen wil verleggen naar buitenlandse bieren.
En dat de beginner op datzelfde bierfestival eindelijk de kans krijgt om van zijn Leffe af te stappen en een ontdekking te doen van de "courante" (en voor hem speciale) bieren.
Om maar een simplistische en waarschijnlijk onrechtvaardige opdeling te doen van de konsument in beginner, liefhebber en kenner.

gerten schreef:
Over zo'n enquete op Zbf of gelijk welk festival zal ik mij gezien de resultaten van de consumententrofee op de voorbije Zbf's niet uitlaten Confused

Maar of je nu akkoord gaat met het resultaat of niet: heeft de konsument, net als de kiezer, niet altijd gelijk? Als nu bijvoorbeeld Duvel had gewonnen, was dit dan niet gewoon het teken geweest dat de bezoeker van ZBF niet klaar is voor een ontdekkingstocht? Uiteindelijk geeft het gewoon een beeld van het type bezoeker.
Naar boven
Linty
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Wo Sep 19, 2007 2:48 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Mark schreef:
Maar of je nu akkoord gaat met het resultaat of niet: heeft de konsument, net als de kiezer, niet altijd gelijk? Als nu bijvoorbeeld Duvel had gewonnen, was dit dan niet gewoon het teken geweest dat de bezoeker van ZBF niet klaar is voor een ontdekkingstocht? Uiteindelijk geeft het gewoon een beeld van het type bezoeker.

Ik vrees dat het niet enkel de bezoeker was die stemde...
Naar boven
gerten
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Wo Sep 19, 2007 3:55 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Linty schreef:
Mark schreef:

Het gaat mij niet zozeer om het resultaat, eerder over het systeem. Als ALLE bezoekers gestemd hadden, dan heeft die altijd gelijk ja.
Maar dit terzijde, het ging hier over het festival zelf.
Gerten
Naar boven
Mark
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Wo Sep 19, 2007 4:13 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Als men dan echt zou willen polsen bij het publiek van ZBF wat hun ideen zijn over de evolutie van het festival, en men wil niet dat een minderheid aan die-hards de statistieken kleuren door massaal te stemmen terwijl een onuitgesproken meerderheid niet aan bod is gekomen, dan zie ik als enige mogelijkheid dat men mensen op de festivalvloer loslaat om willekeurige bezoekers vragen te stellen. Maar ook dat zal niet volledig objektief zijn...
Naar boven
Calimero
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Wo Sep 19, 2007 6:28 pm    Onderwerp: Reageer met quote

gerten schreef:
Linty schreef:
Mark schreef:

Het gaat mij niet zozeer om het resultaat, eerder over het systeem. Als ALLE bezoekers gestemd hadden, dan heeft die altijd gelijk ja.
Gerten

Het gaat veel verder. Opdat werkelijk objectief (...) zou kunnen gestemd worden, zou niet alleen iedere festivalbezoeker moeten gestemd hebben, maar tevens iedere stemmer IEDER bier moeten geproefd hebben, en wel ter plaatse. Onzin natuurlijk. Net zoals heel die trofee.
BartC
Brouwer
Brouwer

BerichtGeplaatst: Wo Sep 19, 2007 6:46 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben het met Marc eens. Ook ik ben genteresseerd in het ontdekken van buitenlandse bieren, maar zoals Marc aangeeft, zijn volgens mij de kleinschaligere festivals best geplaatst hiervoor.
Naar boven
glenn c
Brouwer
Brouwer

BerichtGeplaatst: Wo Sep 19, 2007 7:09 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Calimero schreef:
gerten schreef:
Linty schreef:
Mark schreef:

Gerten

Het gaat veel verder. Opdat werkelijk objectief (...) zou kunnen gestemd worden, zou niet alleen iedere festivalbezoeker moeten gestemd hebben, maar tevens iedere stemmer IEDER bier moeten geproefd hebben, en wel ter plaatse. Onzin natuurlijk. Net zoals heel die trofee.

Hierover een uitspraak doen zou van mij een slechte verliezer kunnen maken, maar Joris heeft het hier wel bij het rechte eind. Afschaffen die handel. Bovendien is dit item, ondanks een eerder trage start, uitgegroeid tot een heuse denktank. Het is een verademing op dergelijke manier berichten op het forum te lezen. Misschien kan een internationaal standje (neemt ocharme de plaats van n brouwer/bierfirma in) een eerste aanzet zijn. Hier op het forum zijn duidelijk enkele bierliefhebbers vragende partij. Zij hebben de nodige netwerken om topclass bieren naar Belgi te halen en kunnen allicht voor bemanning zorgen. 't Is maar een idee Wink

Glenn c
Naar boven
't hofbrouwerke
Brouwer
Brouwer

BerichtGeplaatst: Wo Sep 19, 2007 9:13 pm    Onderwerp: Reageer met quote

glenn c schreef:

een internationaal standje (neemt ocharme de plaats van n brouwer/bierfirma in)
Glenn c

we beginnen bij 69 ............;;

wie bied meer Laughing

maar ik volg Glenn volledig.

wij kunnen van buitenlandse bieren ook iets leren.
vb ? ....

de hofnar heeft zeker en vast connecties met .....
rauch bier en Laphroigh. waarom niet?

ps, ik moet precies echt eens leren quoten

Laatst aangepast door 't hofbrouwerke op Do Sep 20, 2007 6:56 am, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
pvt
Geregelde klant
Geregelde klant

BerichtGeplaatst: Wo Sep 19, 2007 9:38 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb ook nog eens de doelstellingen en de statuten van Zythos nagelezen. (Deze zijn te vinden op www.zythos.be/info/doel.html en www.zythos.be/info/statuut.html ).

Hierin staat letterlijk

"TITEL II Doel van de vereniging

Art. 3. De vereniging heeft tot doel het bewaren en bevorderen van de Belgische biercultuur in de meest ruime zin. Daartoe zal zij :
- projecten organiseren en/of stimuleren die het kenbaar maken van de Belgische bieren en hun smaken bevorderen;
- onregelmatigheden ten overstaan van de consument aanklagen;
- streven naar erkenning van Belgisch bier als onderdeel van onze cultuur, brouwerijtraditie, levensstijl en gastronomie.
De vereniging mag alle handelingen stellen die rechtstreeks of onrechtstreeks verband houden met haar doel."

Er wordt hier dus nergens gesproken over biercultuur in het buitenland. Er staat ook niet dat buitenlandse bieren genegeerd moeten worden of niet aan bod mogen komen. Maar als ik dit zo lees, (als niet jurist), dan vind ik hier hoogstens in dat Zythos de buitenlandse bieren kan gebruiken om de Belgische biercultuur te bevorderen, bvb door te vergelijken, maar niet om promotie voor de buitenlands biercultuur te maken.

Tenzij de statuten en doelstellingen aangepast worden natuurlijk, maar dat is dan weer iets anders.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> ZBF-News Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Pagina 2 van 6

Ga naar: