Home   Contact Us
 Biercafé   FAQ   Zoeken   Gebruikerslijst   Registreer   Profiel   Log in om je priv berichten te bekijken   Inloggen 
HET  discussiecafé  over  Belgisch  Bier  op  het  internet
*Het zythos bestuur is geen verpersoonlijking van de inhoud van dit forum

Bob Magerman

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> ZBF-News
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
gerten
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Za Mrt 10, 2007 2:06 pm    Onderwerp: Bob Magerman Reageer met quote

Nu hecht ik over het algemeen net iets meer waarde aan het oordeel van Bob Magerman wat bierbesprekingen betreft dan aan dat van vele andere zelfverklaarde bierkenners, maar in zijn bespreking van de VICARDIN gaat hij mijns inziens toch uit de bocht. DM Magazine van 10 maart 2007, rubriek Bier Hier.
Zo omschrijft hij in primeur de Vicardin als een mengsel van zelfgebrouwen tripel en lambiek van Girardin. We citeren:" Nu laat Dilewyns de bieren brouwen in de Proefbrouwerij, maar Vincent Dilewyns bedient thuis in Grembergen nog altijd graag zijn proefinstallatie. Daarbij blijkt dat hij zelf een ferm stukje kan brouwen. Zijn Vicardin combineert het rustieke karakter van een tripel met de wilde inborst van lambiek. De uitdrukking'noch mossel noch vis' gaat hier niet op: het complexe bier smaakt gewoon heel lekker en laat de proever kennismaken met de rijkdom van lambiek, zonder al te zeer af te schrikken...
...Dilewyns haalt een bijna vergeten bierstijl van onder het stof, weet hem conform de huisstijl gebalanceerd uit te werken en voil, het Belgisch bierlandschap is aangenaam verrijkt. Vicardin verdient de prijs van het meest verrassende bier." Einde citaat.
Nu dacht ik dat de Vicardin een versnijding was van gepasteuriseerde geuze van Girardin met de Vicaris tripel en dat de "wilde inborst van de lambiek" hierdoor juist ver te zoeken was. Bij het bejubelen van zo'n bier zelf de uitdrukking 'noch mossel noch vis' gaan weerleggen lijkt mij ook niet echt koosjer. Kritiek op voorhand de mond snoeren ruikt eerder naar het op gang trekken van een goed geliede marketingmachine dan naar objectief bierproeven. En dat de Vicaris vorig jaar de consumententrofee gewonnen heeft, zullen we maar als toeval beschouwen zeker...
Gerten
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur priv bericht
Trappist
GEBAND.
GEBAND.

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 11, 2007 9:03 am    Onderwerp: Re: Bob Magerman Reageer met quote

gerten schreef:
Nu dacht ik dat de Vicardin een versnijding was van gepasteuriseerde geuze van Girardin met de Vicaris tripel en dat de "wilde inborst van de lambiek" hierdoor juist ver te zoeken was.

Och ja, niemand is perfect, een Bob Magerman dan ook wel niet zeker.
De wilde inborst van Vicardin is de wilde gist smaak. De typische Brettanomyces (en een 80-tal andere wilde micro-organismen uit het Pajottenland) lambiek/gueuze toets. Gepastyeuriseerd of niet, die smaak is er en dat geeft deze nieuwe bierstijl toch dit speciaal en aangenaam karakter.
proost,
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur priv bericht Verstuur mail
Geroen bierfanaat
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 11, 2007 9:24 am    Onderwerp: Reageer met quote

dit bier zal duidelijk gevoelig blijven liggen (voor / tegen / ...)
bij heel wat zythosleden
maar ik ben benieuwd hoe "de buitenstaanders" hierop gaan reageren

wij denken/hopen heel wat nieuwe mensen te kunnen laten
kennismaken met onze biercultuur
en Vicardin staat ook tussen het aanbod
ik hou jullie zeker op de hoogte van hoe het hier (Waregemse regio) in de smaak zal vallen

met biergroeten
Geroen.

Mr weten ?: http://www.wbf.be
of facebookpagina van Waregemse Bierfanaten
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur priv bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Geroen bierfanaat
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Za Sep 22, 2007 2:41 pm    Onderwerp: Minder gunstig Reageer met quote

Oh ja bijna vergeten zoals hierboven beloofd,
de uitslag van de Vicardin in Waregem (toch al 6 maand geleden):

brouwerij biernaam totaal punten
1 Pado Halleschelle 148
2 De Struise Brouwers Struise Pannept 137
3 Waregemse BierFanaten Ne Gsloetie (de Graal) 135
4 Leuvense Tripel Leuvense Tripel 101
5 De Hoevebrouwers Toria Blond 92
6 De Hoevebrouwers Koekelaring 83
7 Buitenlust Dubbel Buitenlust 72
8 Sint Bernardus St. Benardus Abt 58
9 Oud Beersel Oude Kriek 56
10 Het Alternatief Piet-Agoras 53
11 Sint Bernardus St. Benardus Tripel 44
12 Dilewyns Vicaris Tripel 44
13 Alvinne Podge Stout 43
14 Buitenlust Totentrekker 39
15 Sint Canarus Paasstout 39
16 t Hofbrouwerijke Blondelle 33
17 Dilewyns Vicardin 33
18 Sint Canarus St. Canarus Tripel 33
19 De Graal De Graal Speciale 31
20 Guldenboot Leireken Spelt 30

dus ja het bewuste bier haalde bij ons slechts een 17de plaats
Benieuwd wie volgend jaar in de prijzen valt ?
We zijn nu al volop brouwerijen aan het recruteren !
met biergroeten
Geroen.

Naar boven
Kloeke Blonde
Brouwer
Brouwer

BerichtGeplaatst: Za Sep 22, 2007 9:04 pm    Onderwerp: Reageer met quote

zo een consumenten trofee, zoals deze nu georganiseerd zijn vind ik eerder subjectief. Begrijp me niet verkeerd, verleden jaar wonnen wij in Essen met "Tsjeeses" terwijl wij aan onze dis een keuze van +- 30 andere bieren hadden geproefd waarvan wij overtuigd waren dat er betere kerst bieren tussen zaten dan de onze. Wij waren ook reeds slecht bezig want we hadden alle bieren niet geproefd, een andere oplossing was er niet, wij waren met de auto, hadden 180 km voor de boeg en vonden van onszelf de limiet reeds voorbij te zijn.

Om een mooi voorbeeld van objectiviteit te geven, wat als een panel van 20 professionele proevers alle bieren keuren die worden ingediend om mee te dingen aan een trofee? Dan is het wel geen consumenten trofee meer maar zo verkrijg je, denk ik, een betere schatting naar waarde van de winnaar.

Verder hoef ik er geen doekjes om te winden dat een consumenten trofee eerder een last is dan een geschenk. Als je als winnaar uit de bus komt, krijg je de kritiek op je dak dat je of een groot supporters publiek mee had en/of er veel bonnetjes geronseld en ingevuld werden in jou voordeel.
Naar boven
Geroen bierfanaat
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Zo Sep 23, 2007 8:27 am    Onderwerp: Reageer met quote

Maar als wij er in slagen, eind maart '08, dat 90 tot 95 % van alle bezoekers zijn strookje zal invullen (anders krijgen ze hun immers hun glaswaarborg niet terugbetaald)
voor ze de zaal verlaten,
dan zal het resultaat toch iets representatiever zijn ?
Natuurlijk blijft het dan meestal bij een top 3 van de bieren die hij of zij als
bezoeker heeft geproefd.
Toch wil ik erop wijzen dat zowel voor de winnaar (brouwerij als de inrichter dat nog wat extra publiciteit met zich meebrengt)
en je mag zeker de invloed op de verkoop niet onderschatten
want voor de Halleschelle al in de winkel stond was er al vraag naar
en mede door het succes bij ons,
was er wellicht ook zijn deelname in Vichte ?
Er zijn zeker ook gunstige effecten te noteren aan zulke "consumentenprijzen" vraag het maar eens aan Vincent Dilewijns. . .

uiteraard moet ook op het ZBF gezocht worden naar een formule om meer bezoekers hun strookje te laten invullen want dit is cht wl te weinig nu.

met biergroeten
Geroen.

Naar boven
Calimero
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Zo Sep 23, 2007 9:18 am    Onderwerp: Reageer met quote

Geroen, neem nu eens aan dat op bierfestival X inderdaad 90% van alle bezoekers het bonnetje invult. Gezien een misschien beperkter aanbod (laat ons niet van ZBF uitgaan), slagen ze erin gemiddeld 70% van de bieren in aanbod geproefd te hebben. Is dit dan enigszins representatief te noemen?
Geloof ik nooit.
Hoewel we nu inderdaad ervan kunnen uitgaan dat er niet meer gerookt wordt op bierfestivals, is de omgeving bezwaarlijk ideaal te noemen. Zijn de glazen altijd goed uitgespoeld? Is er tussen bier 7 en 8 een hartige hot dog gegeten? Hangt er een geur van de eetstalletjes in het lokaal? Drinken ze proevertjes, uw bezoekers, of willen ze de laatste drup van ieder glas?
JE weet ook dat het eerste bier steeds beter smaakt, na een tijd vlakt de smaak af.
Bier jureren is niet zo simpel, al denk ik dat de meeste het kunnen leren; maar zo - nee.
glenn c
Brouwer
Brouwer

BerichtGeplaatst: Zo Sep 23, 2007 11:13 am    Onderwerp: Reageer met quote

Calimero schreef:
Geroen, neem nu eens aan dat op bierfestival X inderdaad 90% van alle bezoekers het bonnetje invult. Gezien een misschien beperkter aanbod (laat ons niet van ZBF uitgaan), slagen ze erin gemiddeld 70% van de bieren in aanbod geproefd te hebben. Is dit dan enigszins representatief te noemen?
Geloof ik nooit.
Hoewel we nu inderdaad ervan kunnen uitgaan dat er niet meer gerookt wordt op bierfestivals, is de omgeving bezwaarlijk ideaal te noemen. Zijn de glazen altijd goed uitgespoeld? Is er tussen bier 7 en 8 een hartige hot dog gegeten? Hangt er een geur van de eetstalletjes in het lokaal? Drinken ze proevertjes, uw bezoekers, of willen ze de laatste drup van ieder glas?
JE weet ook dat het eerste bier steeds beter smaakt, na een tijd vlakt de smaak af.
Bier jureren is niet zo simpel, al denk ik dat de meeste het kunnen leren; maar zo - nee.

Maar toch belet het je niet een hoop ratings te maken voor ratebeer Wink , dit geheel even terzijde. Ik ben ook geen voorstander van dergelijke consumententrofee. Zelfs de oplossing van Kloeke Blonde, laat een proefpanel de bieren beoordelen, is nog niet voldoende toereikend. Hoe kan je nu compleet verschillende bierstijlen met elkaar gaan beoordelen? Een sluitende methode is er volgens mij niet. Kloeke Blonde heeft we gelijk wanneer hij zegt dat zo'n trofee soms meer een last dan een vreugde is. Het feit dat Vicaris twee keer op rij won (wel met 2 verschillende bieren) op ZBF was zeker bron voor heel wat speculaties. Een consumententrofee kan nuttig zijn omdat er nu eenmaal publiciteit aan gegeven wordt. Dat is mijns inziens ook een reden om aan internationale bierwedstrijden mee te doen, maar daar heb ik in het verleden al eens een boompje over opgezet. Niets sluit uit dat we dat in de toekomst ook niet gaan doen, nu is daar, marketingsgewijs (meer vraag dan aanbod), nog geen nood aan.
Wat me opvalt is dat zowel op het ZBF als in Waregem bierfirma's in de prijzen vielen. Dat kan louter toeval zijn, maar misschien ook weer niet. Voor een bierfirma zijn dergelijke festivals van groot belang, brouwerijen kunnen via brouwerijbezoeken ook een groot en verscheiden publiek bereiken. Misschien is er een verschil in motivatie tussen de brouwer en de bierfirma. Dit zijn louter speculaties hoor, er zit geen bittere ondertoon in of zo, ik hun elke winnaar zijn prijs Wink Ik bedoel alleen dat wij moeilijker te motiveren zijn om nog op eender welk festival te staan. De sympathie voor de organisator is tegenwoordig de belangrijkste reden om wel of niet naar een festival gaan. Er is een boom aan festivals, waar dan ook nog vaak verwacht wordt dat je er als brouwer ook zelf aanwezig bent. Wij brouwen doorgaans op donderdag, vrijdag n zaterdag. Wij moeten brouwen, een verkoper kan verkopen. Maar dit is voor elke brouwer natuurlijk anders, dit is gewoon hoe het bij ons in elkaar zit.

Glenn c
Naar boven
Geroen bierfanaat
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Zo Sep 23, 2007 1:07 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Calimero schreef:
Geloof ik nooit.

JE weet ook dat het eerste bier steeds beter smaakt, na een tijd vlakt de smaak af. Ook hier krijg je volledig gelijk.

Klopt natuurlijk, we zullen de zaak evalueren na onze tweede editie en bekijken of we er al dan niet meer daarna nog mee doorgaan. Het zal toch mr representatief zijn dan dit jaar. (toen haalden wij maar 18 % bonnekes).

Glenn;

je aanval aan Calimero
Maar toch belet het je niet een hoop ratings te maken voor ratebeer Wink , dit geheel even terzijde.
vind ik onterecht. Ik heb al een bijeenkomst van enkele "harde" bierraters bijgewoond en er zijn cht wl degelijk vl goeie mensen bij
die bier objectief en met kennis van zaken beoordelen n daar reken ik persoonlijk Joris absoluut bij ! het gaat er niet altijd aan toe zoals jullie zich te dikwijls voorstellen.
Ten tweede is de bedenking van vele forumleden t negatief t.o.v.
ratebeer. Er zijn immers brouwers die hun bieren op handen gedragen
worden mede en vooral dankzij de invloed van ratebeer in het buitenland
deze producenten zullen dit wellicht niet ontkennen

goed zo, is wel een terechte terechte opmerking (ivm bierfirma's)
wij hadden dit nog niet op die manier bekeken.
Maar toch willen wij ook deze mensen niet volledig in de kou laten.
Enkele bierfirma's hebben de ambitie om volwaardige brouwerij te worden,
n Glenn voor heel wat bierfirma's is dit d ideale uitvalsbasis
want alle begin is moeilijk denken wij. We proberen ook voor 2008
een goed evenwicht te vinden ts brouwers en bierfirma's
dit jaar zaten we exact op 50/50 verhouding
als alles verloopt zoals wij het hopen zouden er mss toch nog iets meer
dan 50 % brouwers zijn
(helaas zien sommige brouwers die we heel graag zouden hebben een aanwezigheid in Waregem niet zitten, en met bierfirma's heb je dat niet die staan -bij wijze van spreken- te springen om erbij te zijn !

nog even dit: Er zijn reeds enkele huidige brouwers die ook zo (als bierfirma) begonnen zijn.
ps kleine bierfirma's moeten zich nu wel aanpassen aan ons nieuwe
systeem van standen bekomen
maar dit hoeft hier niet op het forum herhaald te worden
elke zythosvereniging is denk ik vrij om te bepalen hoe ze het aanpakken ?

pps: dit alles in deze post, staat zeker niet in de weg dat ik een grote Alvinne fan blijf
met biergroeten
Geroen.

Naar boven
johan b.
Brouwer
Brouwer

BerichtGeplaatst: Zo Sep 23, 2007 4:39 pm    Onderwerp: Reageer met quote

geroen schreef
Quote:
en met bierfirma's heb je dat niet die staan -bij wijze van spreken- te springen om erbij te zijn !

tuurlijk... die hebben toch niks anders te doen!

Quote:
Enkele bierfirma's hebben de ambitie om volwaardige brouwerij te worden,

zalig de goedgelovigen Cool

johan b.
Naar boven
glenn c
Brouwer
Brouwer

BerichtGeplaatst: Zo Sep 23, 2007 7:00 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Geroen bierfanaat schreef:

Glenn;

je aanval aan Calimero
Maar toch belet het je niet een hoop ratings te maken voor ratebeer Wink , dit geheel even terzijde.
vind ik onterecht. Ik heb al een bijeenkomst van enkele "harde" bierraters bijgewoond en er zijn cht wl degelijk vl goeie mensen bij
die bier objectief en met kennis van zaken beoordelen n daar reken ik persoonlijk Joris absoluut bij ! het gaat er niet altijd aan toe zoals jullie zich te dikwijls voorstellen.
Ten tweede is de bedenking van vele forumleden t negatief t.o.v.
ratebeer. Er zijn immers brouwers die hun bieren op handen gedragen
worden mede en vooral dankzij de invloed van ratebeer in het buitenland
deze producenten zullen dit wellicht niet ontkennen

[/color]

Het was helemaal geen aanval hoor, vandaar ook het knipoogje. Ik weet heel goed dat heel wat bieren in optimale omstandigheden geproefd worden. Maar zoals Joris zelf aanhaalt is een bierfestival niet altijd een optimale proeflocatie. Toch kan je niet ontkennen dat bv kort na het ZBF een hoop ratings toegevoegd worden. Ik weet ook dat jij, Geroen, heel wat bieren aankoopt om ze achteraf thuis te proeven. Da's het meest optimale, maar dan kan natuurlijk niet altijd (bv in het geval van bieren van 't vat). We hebben zelf al moeten vaststellen dat er ratings opstaan van bieren (van ons uiteraard) die ze van het vat zouden geproefd hebben terwijl we geen vatenbier bij hadden, of beschrijvingen die nooit kunnen kloppen. Weet je wat me ook opvalt, da's dat er bijzonder weinig bieren eens opnieuw beoordeeld worden. Maar zoals ik al zei, dit alles geheel terzijde en eigenlijk off-topic Wink .
Er zijn veel manieren om promotie te maken voor je bier. Een mooie plaats op ratebeer is er eentje van, nog goedkoop ook, want je kan er zelf niet zoveel voor doen. In de eerste plaats moet je lekker bier brouwen, met uitzondering van de hype rond Westvleteren zijn er mijns inziens weinig brouwers die hun verkoopcijfers te danken hebben aan ratebeer, nu ja, ik zou het aan de collega's eens moeten vragen h. Voor de doorsnee consument is ratebeer al net zo onbekend als Zythos. Voor kleinere brouwerijen die in een nichemarkt (de bierliefhebbers) hun producten moeten verkopen blijft elk initiatief die (artisanaal) bier in de kijker stelt echter een goed initiatief.

En Johan, ik volg je volkomen. Er zullen slechts weinigen als bierfirma starten en eindigen als brouwerij. Dat wil niet zeggen dat ik negatief sta tegenover bierfirma's, integendeel zou ik zeggen, waarom denk je dat we er anders onder onze vleugels nemen. Ik hoop echt dat minstens n van die bierfirma's uiteindelijk met een eigen brouwerij van start gaan. Wie dat wil krijgt bij ons de kans om zelf te brouwen en hun bier op te volgen (metingen tijdens gisting ed, zelf giststarters maken, ...), ze kunnen op raad en advies rekenen mbt de papierberg. Ik wil alleen maar zeggen, een brouwerij is een brouwerij, maar de ene bierfirma is de andere niet.

Dat het moeilijker is een brouwerij te strikken dan een bierfirma voor een bierfestival verbaast me dan ook niet. Misschien moeten alle organisatoren van bierfestivals hier eens even bij stil staan, tenzij het hen niet uitmaakt of er nu bieren van brouwerijen of bieren van bierfirma's aangeboden worden. Je probeert een verhouding van 50 % brouwers - 50 % bierfirma's aan te houden. Maar dit is niet echt de eigenlijke verhouding (da's eerder 80 % brouwerij - 20 % bierfirma), zo zie je maar. Nu, iedereen moet gewoon zijn keuzes maken. De organisator heeft in principe altijd gelijk. Ben je als brouwer niet akkoord met de gang van zaken, dan blijf je gewoon thuis. Ga je toch op een festival staan, dan volg je de spelregels van de organisator (op voorwaarde dat die duidelijk gecommuniceerd zijn natuurlijk). Maar we mogen natuurlijk bepaalde zaken (zoals een uitslag van een consumententrofee) in vraag stellen. Wink

Glenn c
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> ZBF-News Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: