Home   Contact Us
 Biercafé   FAQ   Zoeken   Gebruikerslijst   Registreer   Profiel   Log in om je priv berichten te bekijken   Inloggen 
HET  discussiecafé  over  Belgisch  Bier  op  het  internet
*Het zythos bestuur is geen verpersoonlijking van de inhoud van dit forum

Sfeerbeeld
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> ZBF-News
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
johan b.
Brouwer
Brouwer

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 07, 2007 5:38 pm    Onderwerp: Reageer met quote

om terug bij de topic te komen

de man van alle werk. Hier wat praktische uitleg naar de brouwers toe...

glaasje gebroken... wie komt het opkuisen?

O ja er zijn natuurlijk ook leuke momenten.
Dat drankske ziet er echt niet uit... de rest stukken beter Cool

Bovenal... hij moet zelfs nog zijn eigen bierkes tappen !!!

en wie mag den boel dan nog opruimen ook Question

vernomen dat Luc volgend jaar niet meer bij het festivalteam zal behoren.
Luc een ferme dank u wel voor de vele jaren contacten met de diverse brouwers.
Het mag zeker eens in de verf gezet worden... hij draaid immers al ongeveer 15 jaar mee... als het al niet langer is. En dit allemaal vrijwillig.
Uren, dagen, vele telefoons en tientallen mails... allemaal om een schitterend bierfestival op poten te zetten. Succes alvast einde deze maand met de Leuvense Biertherapeuten. Allen daarheen Exclamation

Namens vele brouwers
Merci, dank U en wellicht zien we je nog wel, dan als bezoeker.

Johan b.

(voor de fotograaf van dienst, er zijn immers ook nog kabouterkes, ook dank u wel)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur priv bericht
Dijleschuimer
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Do Mrt 08, 2007 8:26 am    Onderwerp: Reageer met quote

Embarassed Embarassed

Heuh, weet niet goed meer wat schrijven nu Embarassed

Bedankt, maar zeker niet vergeten: ik ben niet alleen om dit festival in te richten en elke schakel in ons festivalteam heeft zijn/haar belang. In feite zou het meeste dank moeten gaan naar Linda Van Loo die er (soms met stevige hand) in slaagt van alles en iedereen te cordineren. Chapeau ! !

Gelukkig kunnen we ook al een aantal jaar rekenen op voldoende medewerkers, zowel voor de opbouw, het festival zelfs als de afbraak op maandag. Ook aan alle medewerkers: nen dikke merci.
Naar boven
Trappist
GEBAND.
GEBAND.

BerichtGeplaatst: Do Mrt 08, 2007 9:06 am    Onderwerp: Reageer met quote

biertherapeut schreef:

En nu stop ik met argumenteren, als je het nu nog niet begrepen hebt Filip, dan zal het er wel nooit van komen zeker. Rolling Eyes

Ok Ok, 't is al goed. Ik heb het begrepen ! Shocked
Allemaal te doen om veiligheidsredenen..en alles heeft te maken met spreiding en evacuatieplannen die gebaseerd zijn op gemiddelde "stromen" van publiek. Wat dit dan ook mag betekenen Question
Wat een commotie zeg, en dit allemaal voor een beetje opbouwende kritiek. Ik ben al blij vast te stellen dat het verluchtingsprobleem punt 1 wordt volgend jaar. Want daar moet ECHT iets aan gedaan worden. Waarom niet ZBF plaatsnemen op de grote markt in Sint-Niklaas volgend jaar ?? De grootste markt van Belgi: Ruimte en verluchting zat zou ik zeggen !
Anyway, een dikke proficiat aan alle medewerkers, vooral ook aan Luc Smekens ! Het ZBF was weerom een prachtig evenement. Maar, alles kan beter en perfecter, zelfs ZBF ! Wie dat niet onder ogen durft zien, zit er 100% naast dacht ik.
Proost,
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur priv bericht Verstuur mail
Linty
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Do Mrt 08, 2007 9:44 am    Onderwerp: Reageer met quote

Mjah inderdaad, de zaal in Sint-Niklaas is aangezien het aantal standen tegenaan de limiet.
De Nekkerhal in Mechelen lijkt me een schitterende locatie. Centraal gelegen tussen A'pen en Brussel, wandelafstand van het station Nekkerspoel. De hal (300 op 60m) wordt uitgebaad door de stad Mechelen zonder winstoogmerk.
Plaats genoeg om alle brouwers, firma's en stekers te plaatsen.

Met de beerbrothers in de beurt kan de drempel alleen maar kleiner zijn voor de stad om gunstige condities te geven.
(tis maar een idee)
Naar boven
March
Webteam
Webteam

BerichtGeplaatst: Do Mrt 08, 2007 9:53 am    Onderwerp: Reageer met quote

Trappist schreef:

..en alles heeft te maken met spreiding en evacuatieplannen die gebaseerd zijn op gemiddelde "stromen" van publiek. Wat dit dan ook mag betekenen Question

Snap je het niet of wil je het niet snappen? Om toch nog even te proberen: Stel je voor dat iedereen in het midden op een groot plein staat, en de brouwers zoals jij voorstelt er rond. Als er dan paniek uitbreekt drumt iedereen vanop dat middenplein tegelijk naar de nooduitgang, waar die massa volk natuurlijk niet allemaal tegelijk doorkan. Dat zorgt voor een trechtereffect, waarbij de achterste massa groot en breed is, en dus met veel gewicht tegen de minderheid sukkelaars vooraan drukt. Gevolg: de voorste worden plat of omver gedrukt, met alle gevolgen vandien.

Zoals het nu is is de massa gespreid in de zaal, en volgt ieder eerst een soort van parkoer om in rechte lijn naar de uitgang te geraken. Niet dat ik die situatie ter plaatse al bestudeerd heb, maar normaal gezien volgt ieder dan ook een voorgeschreven weg naar een voorgeschreven nooduitgang, en niet iedereen naar dezelfde. Die weg is op verschillende plekken in de zaal met pijltjes aangeduid, naar de dichtsbijzijnde nooduitgang. De standjes in het midden van de zaal voorkomen het trechtereffect en zorgen voor een gestroomlijnde evacuatie.

Wat de drukte betreft: Een moeilijk probleem voor elke succesvolle organisatie. Enerzijds wil je natuurlijk zo veel mogelijk volk aantrekken - anderszijds is er de capaciteit van de zaal en ook niet te vergeten: de capaciteit van het aantal vrijwilligers. Na de verademing vorig jaar op het Kerstbierfestival was het dit jaar de zaterdag weer maar nipt in die nieuwe zaal - en voor het aantal helpers.

De andere kant van het succes zeker?
Trappist
GEBAND.
GEBAND.

BerichtGeplaatst: Do Mrt 08, 2007 10:12 am    Onderwerp: Reageer met quote

March schreef:
Trappist schreef:

..en alles heeft te maken met spreiding en evacuatieplannen die gebaseerd zijn op gemiddelde "stromen" van publiek. Wat dit dan ook mag betekenen Question

Snap je het niet of wil je het niet snappen? Om toch nog even te proberen: Stel je voor dat iedereen in het midden op een groot plein staat, en de brouwers zoals jij voorstelt er rond. Als er dan paniek uitbreekt drumt iedereen vanop dat middenplein tegelijk naar de nooduitgang, waar die massa volk natuurlijk niet allemaal tegelijk doorkan. Dat zorgt voor een trechtereffect, waarbij de achterste massa groot en breed is, en dus met veel gewicht tegen de minderheid sukkelaars vooraan drukt. Gevolg: de voorste worden plat of omver gedrukt, met alle gevolgen vandien.

Ok Gunter,
Je uitleg lijkt heel aannemelijk. maar allez, 'k ga weer eens lastig zijn.
Stel, er is paniek. gaan de mensen dan echt getrouwerplicht in de rij gaan staan ?? Mijn gedachte is eerder dat op dat moment aan zijn eigen wordt gedacht en meteen iedereen in de vrije ruimte binnenin de standenrechthoek gaat springen, om dan op die manier zo vlug mogelijk de uitgang te bereiken. Wel, ik zou dit toch doen en jij ook als de vlammen je gat alreeds aan 't verbranden zijn Shocked je leven staat op het spel, en evacuatieplannen met gestroomde lijnen zullen dan echt niet werken hoor !!! Geloof me vrij...
Maar, 't is zoals Linty duidelijk maakte. De richtlijnen moeten opgevolgd worden. Een kwestie van in orde te zijn met verzekering en dergelijke. Ik begrijp dit volkomen. Of dit de veilgheid echt verbetert, daar stel ik dan weer mijn Question Question Question Question bij.
Proost,
Naar boven
glenn c
Brouwer
Brouwer

BerichtGeplaatst: Do Mrt 08, 2007 10:28 am    Onderwerp: Reageer met quote

Trappist schreef:
March schreef:
Trappist schreef:

Ok Gunter,
Je uitleg lijkt heel aannemelijk. maar allez, 'k ga weer eens lastig zijn.
Stel, er is paniek. gaan de mensen dan echt getrouwerplicht in de rij gaan staan ?? Mijn gedachte is eerder dat op dat moment aan zijn eigen wordt gedacht en meteen iedereen in de vrije ruimte binnenin de standenrechthoek gaat springen, om dan op die manier zo vlug mogelijk de uitgang te bereiken. Wel, ik zou dit toch doen en jij ook als de vlammen je gat alreeds aan 't verbranden zijn Shocked je leven staat op het spel, en evacuatieplannen met gestroomde lijnen zullen dan echt niet werken hoor !!! Geloof me vrij...
Maar, 't is zoals Linty duidelijk maakte. De richtlijnen moeten opgevolgd worden. Een kwestie van in orde te zijn met verzekering en dergelijke. Ik begrijp dit volkomen. Of dit de veilgheid echt verbetert, daar stel ik dan weer mijn Question Question Question Question bij.
Proost,

Dus je gaat in ware Tia Hellebaut stijl over de stand van de brouwer springen, slalommen tussen bakken en vaten, hopen dat je niet uitglijdt op een natte vloer of struikelt over de tuinslangen, terwijl je links of rechts de stroom kan volgen Question Question Question
Je kan natuurlijk het smalle doorgangetje nemen die je toegang verschaft tot het middenplein, maar dan kom je in een trechtersituatie terecht, want de 30 brouwers, die willen natuurlijk ook vanuit hun eiland zo snel mogelijk naar de nooduitgang. Wat baten kaars en bril als den uil niet zienen wil ...

Glenn c
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur priv bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
DAVY S
Brouwer
Brouwer

BerichtGeplaatst: Do Mrt 08, 2007 10:51 am    Onderwerp: Reageer met quote

Gooi alle veiligheidsplannen maar in de vuilbak. Filip weet het beter! Evil or Very Mad
Naar boven
Dijleschuimer
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Do Mrt 08, 2007 10:59 am    Onderwerp: Reageer met quote

Laughing Laughing Laughing
Naar boven
Trappist
GEBAND.
GEBAND.

BerichtGeplaatst: Do Mrt 08, 2007 11:15 am    Onderwerp: Reageer met quote

glenn c schreef:
Dus je gaat in ware Tia Hellebaut stijl over de stand van de brouwer springen, slalommen tussen bakken en vaten, hopen dat je niet uitglijdt op een natte vloer of struikelt over de tuinslangen, terwijl je links of rechts de stroom kan volgen Question Question Question

JA.
En geloof me, iedereen gaat dat doen. daar twijfel ik zelfs niet aan. Er is nog altijd iets als een realiteit. Het "sfeerbeeld" van dat moment zal er dan wel n van complete chaos en paniek zijn. Stel dat er brand uitbreekt in de zaal, en die brand breidt heel snel uit, ga jij dan echt plichtsgetrouw in de rij gaan staan ??? Neen, dan ga jij gewoon over het standje springen (zo hoog zijn ze echt niet en er bestaat nog iets als klauteren ook Laughing ) en zo vlug mogelijk je eigen hachje redden. In het rijtje staan totdat je compleet zijt verbrand zie ik je echt niet doen hoor Wink
Versta me niet verkeerd, de veiligheidsvoorschriften zijn een bewonderenswaardig initiatief en zelfs een noodzakelijkheid. Dit zijn nu eenmaal voorschriften die idd moeten nageleefd worden. Uiteindelijk moet men toch IETS doen om de veiligheid te verbeteren. Of dit dan ook 100% doeltreffend is, ja dan stel ik daar dan weer mijn alreeds gebruikelijke Question Question Question Question Question Question Question bij Exclamation
Proost,

Laatst aangepast door Trappist op Do Mrt 08, 2007 11:56 am, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Trappist
GEBAND.
GEBAND.

BerichtGeplaatst: Do Mrt 08, 2007 11:47 am    Onderwerp: Reageer met quote

DAVY S schreef:
Gooi alle veiligheidsplannen maar in de vuilbak. Filip weet het beter! Evil or Very Mad

Nogmaals, ik weet het NIET beter !
Alleen bemerk ik hier een gevaarlijke berusting in het idee dat ZBF een veilig bierfestival is. Er wordt vergeleken met het Heyzeldrama.
Ok, ik zet die vergelijking dan ook meteen verder. Voordat het Heyzeldrama zich afspeelde, zal er ook wel iets geweest zijn als een veiligheidsvoorschrift. Toenderijd was dit veiligheidsvoorschrift idd ontoereikend genoeg. Het drama bewijst dit meteen. Het is nml zo dat in Belgi EERST doden moeten vallen vooraleerst er werkelijk iets wordt veranderd. Ik had het gevoel dat ZBF dit weekend niet helemaal 100% safe was. TE veel volk opeengepropt aan de buitenkanten van de zaal. Dit gaf een eerder beangstigend opgesloten gevoel. Volgens mij waren de veiligheidsvoorschriften niet toereikend genoeg. Net als de veiligheidsvoorschriften vr het Heyzeldrama. Als daar geen Heyzeldrama was gebeurd, dan waren die ontoereikende veiligheidsvoorschriften nog steeds van dienst. het Heyzeldrama op zich geeft dit alemaal doen veranderen. Dus, jullie zo zelfzekere berusting in de situatie zou wel eens zuur kunnen opbreken. En dan pas - als het te laat is - zullen de voorschriften aangepast worden. Alleen, daar moeten dan eerst weer doden bij vallen --> TE LAAT !
Proost,
Naar boven
mister white
Geregelde klant
Geregelde klant

BerichtGeplaatst: Do Mrt 08, 2007 12:01 pm    Onderwerp: Reageer met quote

God ja Filip... als't allemaal maar zo simpel was ook h... Ik denk niet dat we er ons illusies over moeten maken wat er gebeurt bij een echte ramp. En daar zijn tal van voorbeelden over:

Kijk naar wat er gebeurt bij simulaties in vliegtuigen... Dat loopt allemaal perfect. Iedereen loopt op handen en knien over de grond naar die nooduitgangen... de glijbaan op en op wat verstuikingen en schrammen na overkomt er amper iemand iets Confused Ik moet er geen tekening bij maken dat dat in een echte panieksituatie zo niet gebeurt. Dus op dat punt kan ik je argument over dat drummen best wel volgen.

Alleen is het wel zo dat je in de huidige constellatie dat gevreesde trechter-effect toch wel vermijdt. En dat is zeer belangrijk. Elke situatie waarbij duizenden mensen samen zitten en waarbij er paniek uitbreekt is levensgevaarlijk! Die veiligheidsplannen dienen altijd om "erger" te voorkomen, maar dat er bij een ramp niets zou mogen of kunnen gebeuren is ook een illusie.

Neem bv de grote rockfestivals. Een aantal jaar geleden komen tientallen jongeren om in Roskilde tijdens het concert van Pearl Jam, gewoonweg door de druk van de toeschouwers erachter!! Gevolg is inderdaad dat fesitvals veel veiliger geworden zijn door van die speciale hekken vooraan die de massa in compartimenten indelen om de druk te spreiden en ook om hulpverleners makkelijker overal te laten geraken...

Als je dat doortrekt verklaart dat ook waarom die open ruimte in het midden zo belangrijk is. In geval van nood kunnen de hulpdiensten daar makkelijk door en kan dat ook gebruikt worden om tijdelijk en hoogdringend iemand hulp te bieden zonder vele drukte en omstaanders errond.

Ik kan je bedenkingen en twijfels als buitenstaander best begrijpen, maar geloof me vrij. Er zijn hier mensen die uit ervaring spreken en op vlak van indeling naar veiligheid toe vond ik ZBF echt wel prima.

Je punt inzake luchtverversing kan inderdaad worden meegenomen.

En als ik een kleine kritische kanttekening wil maken, dan is het misschien de aanduiding van verschillende nooduitgangen.... die kon voor mijn part nog beter en opvallender. (Of misschien heb ik er gewoon niet goed genoeg op gelet bij het binnenkomen van de zaal Smile )

Het is in elk geval iets wat veel mensen doen die met veiligheid bezig zijn: zodra die een stadion of grote zaal binnenkomen, kijken die meteen naar waar de belangrijke nooduitgangen zich bevinden...

Laatst aangepast door mister white op Do Mrt 08, 2007 1:05 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
DAVY S
Brouwer
Brouwer

BerichtGeplaatst: Do Mrt 08, 2007 12:06 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Mijn beste,

Ik heb toevallig goeie contacten met de brandweer hier in Ingelmunster. Weet dat geen enkel evenement 100% veilig is. Er wordt echter steeds gezocht naar de veiligste manier om een zaal in te delen. En wees gerust. In Sint Niklaas is er geen veiliger manier dan zoals het nu is. Laat ons zeggen dat het de beste oplossing is onder alle slechte! De enige methode die nog veiliger is, is de zaal gaan opsplitsen in kleinere zalen waarbij je niet van het ene in het andere deel kan en waarbij elk deel zijn eigen nooduitgangen heeft. Maar dan nog zullen er bij een ramp slachtoffers vallen. Dit is nooit 100% uit te sluiten. Spijtig genoeg. Crying or Very sad
Naar boven
Hoomer
Toerist
Toerist

BerichtGeplaatst: Do Mrt 08, 2007 12:39 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
O ja er zijn natuurlijk ook leuke momenten.

Lucske, ge weet toch dat als je zo iets tegen komt je dat via de intercom moet melden boggl3y3dummy-ani

Quote:
vernomen dat Luc volgend jaar niet meer bij het festivalteam zal behoren.
Luc een ferme dank u wel voor de vele jaren contacten met de diverse brouwers.
Het mag zeker eens in de verf gezet worden... hij draaid immers al ongeveer 15 jaar mee... als het al niet langer is. En dit allemaal vrijwillig.
Uren, dagen, vele telefoons en tientallen mails... allemaal om een schitterend bierfestival op poten te zetten.

absoluut, maar euh zo rap komt hij er niet vanaf, we zien wel. Op 12 maanden kan er veel gebeuren h Wink
En zoals Luc het aanhaalde, we zijn een team en onze lei(ij)dster is vooral Linda. Je ziet ze niet veel maar ze is allom tegenwoordig. Iemand die zeeeeeer veel werk achter de schermen verricht. Met haar kritische blik (geloof me 't is een harde) en onze ervaring en bruute kracht hebben we bereikt wat we wilden bereiken ZBF op de (bier)kaart zetten !

B vd W Question
Naar boven
johan b.
Brouwer
Brouwer

BerichtGeplaatst: Do Mrt 08, 2007 1:01 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
(geloof me 't is een harde)

tja dat hebben we gemerkt, nogal change dat da mijn vrouw niet is Laughing

johan b.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> ZBF-News Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Pagina 6 van 7

Ga naar: