Home   Contact Us
 Biercafé   FAQ   Zoeken   Gebruikerslijst   Registreer   Profiel   Log in om je priv berichten te bekijken   Inloggen 
HET  discussiecafé  over  Belgisch  Bier  op  het  internet
*Het zythos bestuur is geen verpersoonlijking van de inhoud van dit forum

Een Suggestie

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> ZBF-News
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Calimero
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 09, 2007 7:42 am    Onderwerp: Een Suggestie Reageer met quote

Dat het festival een fantastisch gebeuren was, is een feit, en wordt op andere posten uitgebreid bevestigt.
Mag ik, na een paar dagen, toch eens een suggestie ter verbetering doen t.a.v. de organisatoren?

Godzijgeloofd, de wandelende "hoempabloezers" waren dit jaar reeds afwezig.

EN NU NOG DIE "MUZAK".

Er is al zoveel lawaai van de bezoekers op een dergelijk festival. En dan hangen daar die luidsprekers een onherkenbaar gedoembadoembadoem tsk-tsk-tsk boembad... etc. Niemand die er naar luistert, maar het is weerom zoveel dB meer, waarover ik moet overschreeuwen om mij verstaanbaar te maken tov iemand die over mij aan tafel zit. Zit er nu iemand te wachten op die "muzikale animatie"?

De rookvervuiling is nu weg. Nu ook nog de lawaaivervuiling aanpakken.

Joris
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur priv bericht
johan b.
Brouwer
Brouwer

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 09, 2007 8:27 am    Onderwerp: Reageer met quote

ha daar kan ik Joris 200% in volgen
waar ik stond was wat muziek zou moeten voorstellen een onherkenbaar verschrikkelijk lawaai waarbij ik tegen de zondagavond helemaal bijna geen stem meer had en de zaterdag avond met barstende hoofdpijn vertrokken.
Volgens mij is die achterrgrond muziek misschien wel aangenaam als er nog niet veel volk is... maar met 1000-den babbelaars is het echt niet meer nodig. Dus uit die muziek en het enkel gebruiken voor belangrijke mededelingen. Het voordeel is dan dat er dan naar die mededeling zou geluisterd worden. Nu sloeg er niemand aandacht aan.
Enfin ik heb nauwelijks iets vernomen van onze Kom op tegen Kanker actie... ik veronderstel dat dit gezegd geweest is... helaas hoord ik nikske.

dus voor volgende editie
3 mogelijks te verbeteren punten (en voor alle duidelijkheid.. dit is GEEN negatief kritiek enkel bedoeld om van een goed festival nog een betere te maken)
1 veel betere luchtverversing en minder warm
2 betere of ruimere keuze aan etenswaren
3 betere geluidsinstallatie of geen muziek!

Johan b.
Naar boven
gerten
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 09, 2007 9:17 am    Onderwerp: Reageer met quote

Kan ik alleen maar beamen.
Gerten
Naar boven
Mark
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 09, 2007 1:13 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dit is misschien een gevoelig punt, maar ik vind dat de prijzen voor de konsumpties aan de lage kant liggen. Ik denk niet dat de konsumenten er problemen mee zouden hebben om ietsje dieper in de geldbuidel te tasten.
Het is tenslotte geen goedkoop-zuip-festival, maar wel een festival met bijzonder veel meerwaarde: ontmoeten van de brouwers, primeurs, zeldzame of nmalige bieren. Daar mag misschien wel iets meer voor betaald worden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur priv bericht Bekijk de homepage
glenn c
Brouwer
Brouwer

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 09, 2007 1:34 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Beetje meer opbrengst voor de brouwer, beetje meer voor Zythos, ik ben voor natuurlijk. Ik vind het persoonlijk een beetje moeilijk dat alle bieren aan dezelfde prijs verkrijgbaar zijn. Als je gewoon de kostprijs van een Podge BI Stout naast deze van pakweg een De Ryck Speciale zet, dan weet je het wel natuurlijk. Nu, ik dramatiseer dit niet hoor, in dat geval zouden we gewoon de dure bieren thuis laten. Maar misschien moet hier eens over nagedacht worden. Ik weet het, praktisch wordt dit heel moeilijk realiseerbaar, tenzij je voor bepaalde bieren 2 jetons zou vragen, maar dat is dan weer teveel vind ik.

Glenn c
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur priv bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
mister white
Geregelde klant
Geregelde klant

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 09, 2007 1:51 pm    Onderwerp: Reageer met quote

johan b. schreef:
dus voor volgende editie
3 mogelijks te verbeteren punten (en voor alle duidelijkheid.. dit is GEEN negatief kritiek enkel bedoeld om van een goed festival nog een betere te maken)
1 veel betere luchtverversing en minder warm
2 betere of ruimere keuze aan etenswaren
3 betere geluidsinstallatie of geen muziek!

Johan b.

persoonlijk kan ik die drie punten ook mee onderschrijven...
mister white
Geregelde klant
Geregelde klant

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 09, 2007 1:57 pm    Onderwerp: Reageer met quote

glenn c schreef:
Beetje meer opbrengst voor de brouwer, beetje meer voor Zythos, ik ben voor natuurlijk. Ik vind het persoonlijk een beetje moeilijk dat alle bieren aan dezelfde prijs verkrijgbaar zijn. Als je gewoon de kostprijs van een Podge BI Stout naast deze van pakweg een De Ryck Speciale zet, dan weet je het wel natuurlijk. Nu, ik dramatiseer dit niet hoor, in dat geval zouden we gewoon de dure bieren thuis laten. Maar misschien moet hier eens over nagedacht worden. Ik weet het, praktisch wordt dit heel moeilijk realiseerbaar, tenzij je voor bepaalde bieren 2 jetons zou vragen, maar dat is dan weer teveel vind ik.

Glenn c

Kan volledig meegaan in de redenering om een tariefonderscheid te maken voor duurdere bieren...

Ik zie op het eerste zicht alvast twee mogelijke oplossingen:

- ofwel werk je met n type jeton die je laat aankopen voor een halve euro. Dan kan je bieren van 2 en 3 jetons voorzetten aan je bezoekers. Da's alleen niet zo praktisch in de zin dat je dan met veel jetons op zak rondloopt, maar het laat wel een vrije keuze toe.

- ofwel werk je met twee types jeton: die van een euro en die van anderhalve euro. Da's handiger in de zin van minder volle broekzakken, maar veel minder praktisch om op voorhand te bepalen wat je gaat kopen/proeven...
tim
Vaste klant
Vaste klant

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 09, 2007 5:41 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Mark schreef:
Dit is misschien een gevoelig punt, maar ik vind dat de prijzen voor de konsumpties aan de lage kant liggen. Ik denk niet dat de konsumenten er problemen mee zouden hebben om ietsje dieper in de geldbuidel te tasten.
Het is tenslotte geen goedkoop-zuip-festival, maar wel een festival met bijzonder veel meerwaarde: ontmoeten van de brouwers, primeurs, zeldzame of nmalige bieren. Daar mag misschien wel iets meer voor betaald worden.

Ik kan de redenering begrijpen, maar ten eerste waarom het duurder maken als het op zich niet nodig is? ZBF is allesbehalve verlieslatend. Bovendien is het op dit moment al vaak zeer druk aan de jetonstand. Dat de drukte overkomelijk is (en snel kan weggewerkt worden door de vrijwilligers), is omdat je een ronde prijs van 1 euro per bier hebt, dat rekent zeer snel af (en ik spreek uit ervaring). Als je een aantal bieren duurder gaat maken, gaat de jetonverkoop zeker niet zo vlot verlopen als nu. Bovendien denk ik dat deze lage prijs alleen maar drempelverlagend kan werken naar mogelijke genteresseerden. In ieder geval vind ik een situatie met meerdere prijzen niet goed, om de eenvoud te behouden is een eenheidsprijs aangeraden.

Tim
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur priv bericht Bekijk de homepage MSN Messenger
Mark
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 09, 2007 7:30 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Het mooie ronde bedrag is inderdaad een zeer gemakkelijk systeem, zowel bij de betaling aan de jetonkassa, als aan de standjes.

Het is natuurlijk zeer gelukkig dat ZBF niet verlieslatend is, maar wil dat dan automatisch zeggen dat een prijsverhoging niet nodig (of wenselijk) is? Is het voor de brouwers ook altijd winstgevend? Daar heb ik geen kijk en dus ook geen antwoord op.
Maar een kleine extra inkomst kan de brouwers in elk geval een extra hart onder de riem steken, en zelfs al is ZBF niet verlieslatend: wat zou Zythos allemaal niet mr kunnen doen met wat extra geld? Grote akties, meer promotie en bekendmaking bij het publiek.
Tenslotte betwijfel ik dat een kleine prijsstijging de drempel voor het publiek te hoog zou maken: met de 1 euro per 20 cl (de glazen bevatten nooit slechts 15 cl) zitten ze vr onder de marktprijs, en ik denk niet dat je met zo'n lage prijzen mensen lokt die anders niet meer zouden komen.
De bierkenners of -liefhebbers komen sowieso; om het bier bij het grote publiek bekend te maken zal met iets anders uit de hoek moeten gekomen worden dan een extra 50 cent.
Allee, dat denk ik dan toch...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur priv bericht Bekijk de homepage
TreinJan
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 09, 2007 8:05 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Terug naar het oorspronkelijke onderwerp: muziek/lawaai.
Ik ben het volledig eens met Joris: weg met de nutteloze lawaaivervuiling.
Een geluidsinstallatie is nodig voor mededelingen, dus gebruik 'm ook alleen daarvoor (en dan mag de verstaanbaarheid nog wel wat beter).
De luchtkwaliteit is zoals Johan terecht stelt, een ander verbeterpunt: frisse lucht en koeling zijn zeker nodig. En de kwaliteit van de aangeboden etenswaren mag inderdaad wel wat hoger (de frieten bijvoorbeeld....).
Ik zou Johan's 3 punten als volgt willen herformuleren:
1. betere klimaatregeling, veel meer frisse lucht;
2. betere en mogelijk ruimere keuze aan etenswaren;
3. betere geluidsinstallatie en gn muziek (muzak).

Over de bierprijs: een eenheidsprijs is een publiekstrekker, en bizonder makkelijk voor wat betreft administratie (verkoop, telling, afrekening...). Daar zou ik niet gauw van afstappen. Maar misschien is het een idee om de inhoud van de glazen wat te verkleinen. De proefglaasjes die op het Karakterbierweekend te Vichte gebruikt worden komen mij dan in gedachte, ik meen dat die 12,5 cl bevatten. Dat legt meteen wat meer de nadruk op het proeven en ontmoedigt zuipers.

Jan
Bekijk gebruikers profiel Stuur priv bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
pvt
Geregelde klant
Geregelde klant

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 09, 2007 10:07 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik kan me volledig aansluiten bij de opmerkingen i.v.m. de muziek. Enkel in het prille begin, als de zaal nog leeg is, geeft de muziek wat gezelligheid. Maar zelfs dan is het reeds te luid op sommige plaatsen, en moet ge uw stem verheffen om nog verstaanbaar te zijn. In dit verband zijn de brouwers die een ongunstig standje toegewezen gekregen hebben, echt te beklagen. Zij kunnen niet weglopen. Wij als bezoeker kunnen een rustig hoekje opzoeken. En voor dienst- en andere mededelingen deugt de installatie niet. Er is geen iota van te verstaan, noch in de zaal, noch in de foyer. Dus mijn advies: buitensmijten die ganse troep. (Bespaart nog ook: geen installatie te huren, installeren, geen SABAM,...)

Wat betreft het eten: ik ga niet naar een bierfestival voor de culinaire genuegten, maar ben al blij als ik er wat maagvulling vind, die niet te sterk gekruid of gezouten is. Hoeft voor mij geen warm eten te zijn, maar dit gaat wel vlotter binnen na enige tijd bier geproefd te hebben.

Wat betreft klimaatregeling: ik vermoed dat de aanwezige installatie vooral ontworpen is om de zaal te kunnen verwarmen, en daarom zeer veel lucht recycleert, en weinig verse lucht aanzuigt (om energie te besparen). Voor een activiteit als ZBF is dit niet ideaal. Als ik de warmte ontwikkeling van de bezoekers, de verlichting, de bierkoelers,... allemaal optel, dan kom ik snel aan 400 kW warmte. Die allemaal afgevoerd moet worden.
Daarbij komt nog de vochthuishouding: al die bezoekers staan daar vochtige warme lucht uit te ademen. Al dat vocht moet ook afgevoerd worden. En als er weinig verse lucht binnenkomt, blijft dit vocht in de zaal hangen, en wordt het onaangenaam zwoel.
Blijft nog de vraag van het zuurstofgehalte: als er zoveel mensen binnen zijn, verbruiken die ook zuurstof. En uit de getapte bieren ontsnapt nog CO2 (en ook via eventuele lekken in de installaties).

Deze problematiek zou eens grondig moeten doorgesproken moeten worden met de technische verantwoordelijken van de stadsfeestzalen, zodat er volgend jaar voldoende verse lucht kan ingeblazen worden. Ik denk dat er zelfs wettelijke normen voor bestaan, die aangeven hoeveel verse lucht er nodig is per persoon, maar heb nog geen tijd gevonden dit op te zoeken.

Over de prijs van een glas bier kunnen we nog drie encyclopedien vol schrijven, maar ik denk dat de praktische aspecten hier belangrijker zijn dan de financile. Als een brouwer aan een bier niet meer kan verdienen, kan hij het altijd thuislaten, zoals Glenn suggereert. Maar er moeten wel voldoende interessante bieren aangeboden blijven.
Kleinere biertjes schenken zou ik persoonlijk interessant vinden (kan ik er meer proeven), maar veel klanten zouden niet tevreden zijn met een half glaasje. Dus moeten er kleinere glaasjes gebruikt worden. Wat dan wel betekent dat de ganse voorraad glaasjes van de vorige jaren niet meer gebruikt kan worden. Want men kan moeilijk grote en kleine glazen naast elkaar gebruiken.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur priv bericht Verstuur mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> ZBF-News Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: