Home   Contact Us
 Biercafé   FAQ   Zoeken   Gebruikerslijst   Registreer   Profiel   Log in om je priv berichten te bekijken   Inloggen 
HET  discussiecafé  over  Belgisch  Bier  op  het  internet
*Het zythos bestuur is geen verpersoonlijking van de inhoud van dit forum

Belgische brouwers, WAKKER WORDEN!
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> Bierfestivals & andere bierige aktiviteiten
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Calimero
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Zo Nov 13, 2011 8:41 am    Onderwerp: Belgische brouwers, WAKKER WORDEN! Reageer met quote

Zonet zijn de resultaten van de 2011 European Beer Star (zonder twijfel de belangrijkste Europese biercompetitie) wereldkundig gemaakt.
Een aantal Belgische brouwers vielen in de prijzen, zoals Brasserie St. Feuillien, brouwerij De Ryck, brouwerij De Halve Maan, Palm Breweries, en De Dochter van de Korenaar. Proficiat.

Maar ondanks dat succes, eigenlijk is het huilen met de pet op. Wat vindt U van onderstaand resultaat, namelijk de categorien Fruitlambik en gueuzelambik....?

Belgian-Style Fruit Lambic:
Gold Deschutes Brewery Bend, Oregon USA The Dissident
Silber / Silver Hornbeer Kirke Hyllinge Dnemark Hornbeer Framboise
Bronze Birrificio del Ducato Roncole Verdi (Parma) Italien Luna Rossa

Belgian-Style Gueuze Lambic:
Gold Birrificio del Ducato Roncole Verdi (Parma) Italien Beersel Morning
Silber / Silver Brouwerij De Dochter van de Korenaar Baarle-Hertog Belgium L'Enfant Terrible
Bronze Hornbeer Kirke Hyllinge Dnemark Sourhorn

Nu zijn onder deze 6 bieren echt schitterende dingen, maar ik ken de proevers meer dan genoeg om te weten dat een ECHTE gueuze probleemloos beter had gescoord. (Trouwens, Enfant Terrible - is dat een GUEUZE????)

MEEDOEN, MANNEKES!

Bekijk gebruikers profiel Stuur priv bericht
Erwin
Brouwer
Brouwer

BerichtGeplaatst: Zo Nov 13, 2011 8:46 am    Onderwerp: Reageer met quote

euhm , ...

als 't in de categorie " Belgian - Style " was zoals aangegeven heb ik weinig problemen met deze uitslag ...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur priv bericht Bekijk de homepage
gerten
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Zo Nov 13, 2011 9:00 am    Onderwerp: Reageer met quote

Erwin schreef:
euhm , ...

als 't in de categorie " Belgian - Style " was zoals aangegeven heb ik weinig problemen met deze uitslag ...

Inderdaad, ik mag hopen dat onze geuze-brouwers hun geld in nuttiger zaken steken dan deze commercile uitmelking van zelfverklaarde experts.
En 't wordt zo mogelijk nog erger, ook in Belgi zelf wil men zo'n "competitie" inrichten, wie gaat die voorzitten? B.V. Embarassed
Naar boven
Calimero
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Zo Nov 13, 2011 9:47 am    Onderwerp: Reageer met quote

gerten schreef:
Erwin schreef:
euhm , ...

Inderdaad, ik mag hopen dat onze geuze-brouwers hun geld in nuttiger zaken steken dan deze commercile uitmelking van zelfverklaarde experts.
En 't wordt zo mogelijk nog erger, ook in Belgi zelf wil men zo'n "competitie" inrichten, wie gaat die voorzitten? B.V. Embarassed

Mijnheer Gerten, dankuwel.
Ik stel voor dat U de mensen, professoren, lesgevers van het Doemens instituut aanschrijft om hen te vertellen wat U over hen denkt. Tegelijk ook aan zo'n vijftigtal brouwers en qualitycontrollers van om. Diageo, SAB, Carlsberg, Heineken, maar ook Georg Schneider & Sohn, Birrificio Italiano, Karg Weissbierbru, Unertl, Pelican Pub & brewery, de la Senne, etc., om er zo maar voor de hand weg een aantal te noemen. Uiteraard kunnen die niet op tegen uw kennis.

Ik was net bezig stilletjes terug te komen op dit forum, maar zolang U en zo nog een andere enkeling hun mening steeds op dezelfde elegante wijze blijven spuien, is het een hopeloze zaak.

Calimero groet U.

gerten
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Zo Nov 13, 2011 11:00 am    Onderwerp: Reageer met quote

Waarvan akte, vermits u uzelf blijkbaar onwaarschijnlijk serieus blijft nemen, en vrijheid van meningsuiting duidelijk niet, heb ik geen enkele moeite u dit forum te gunnen.
Naar boven
Linty
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Zo Nov 13, 2011 11:27 am    Onderwerp: Reageer met quote

Wat is dan de waarde van deze wedstrijd buiten het feit dat je alweer een medaillon op uw ticketten mag toevoegen?
Het zijn toch niet (enkel) zulke wedstrijden die een bier al dan niet in de hemel prijzen? De bieren die hier worden aangehaald hebben hun kwaliteit toch al lang bewezen? Als er dan al deelnemen is het hoogst waarschijnlijk Oud Beersel en heel misschien Palm met Boon.

Langs de andere kant vrees ik dat de consument hier (te) veel waarde aan zal geven om alzo zijn/haar keuze voor een welbepaald bier te funderen. Wat mij betreft onterecht dus.

Veel hoor ik dat men die wijn of dat bier heeft gekozen omdat het ticket een gouden medaille draagt. Als goede consument ga je toch niet blindelings op deze dingen af? Enfin, ik vertrek zo dadelijk naar de Marollen voor een goed glas lambik. Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur priv bericht Verstuur mail
Linty
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Zo Nov 13, 2011 11:37 am    Onderwerp: Reageer met quote

gerten schreef:
onze geuze-brouwers
Gerten, please...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur priv bericht Verstuur mail
TreinJan
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Zo Nov 13, 2011 2:56 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
deze commercile uitmelking van zelfverklaarde experts
en
Quote:
geuze-brouwers

Dat lijken me uitspraken van een "zelfverklaarde expert".

Er zijn inderdaad heel wat competities die niet zoveel voorstellen, laat de European Beer Star (http://www.european-beer-star.de/) nou net een van de serieus te nemen zijn.
Bekijk gebruikers profiel Stuur priv bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Noctilucus
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Zo Nov 13, 2011 3:33 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Calimero schreef:
... Ik was net bezig stilletjes terug te komen op dit forum, maar zolang U en zo nog een andere enkeling hun mening steeds op dezelfde elegante wijze blijven spuien, is het een hopeloze zaak.

Dat zou een jammerlijke zaak zijn! Er is zo'n gezegde van een paar appels en een mand...

On topic: inderdaad jammer dat de Belgische brouwerijen zich achteruit laten steken, op het vlak van export maken de belangrijkste van die competities veel verschil. Zowel aan de kant van bierliefhebbers die zo'n lijst zien passeren en die willen uitproberen, als aan de kant van importeurs e.d. die zich kunnen laten overdonderen door een ander bier met een "gouden medaille", dat slaat nu eenmaal aan bij gebrek aan veel andere maatstaven.
De Joe
Geregelde klant
Geregelde klant

BerichtGeplaatst: Zo Nov 13, 2011 8:44 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Interessante discussie, wel met een bitsig toontje

Ik vrees dat bier stilletjes in het zelfde bedje ziek begint te zijn als er bij whisky al jaren aan de gang in. Bij die drank wordt er al jaren met medailles, awards enz. gesmeten. Als er bij die drank bepaalde gidsen verschijnen zie je de prijzen de lucht ingaan en zie je bepaalde reeksen in mum van tijd uitverkocht geraken.

Laatst zag ik nog in een documentaire op tv dat leveranciers van bepaalde wijnen hun producten bijna niet konden verkopen voor er een zekere gids (de naam ontsnapt me momenteel) verschenen was.

Dan rest mij enkel de vraag willen we daar ook met bier naartoe. Versta me nu niet verkeerd en van mij mogen er elke dag biercompetities worden georganiseerd, daar lig ik niet echt van wakker. Het is enkel wat is de meerwaarde.

Ik heb hier eigenlijk geen boodschap aan. Mensen worden dikwijls geleid en misleid door medailles en awards. Bier A krijgt bv zoveel lof en medailles toegezwaaid en men heeft al direct de neiging om zoiets toch beter te vinden. Van objectief proeven komt er dan al maar weinig terecht.

Als de experts - kenners iets goed vinden is dat hun recht. terecht of niet terecht daar laat ik mij niet over uit. Doch misschien is dit niet mijn smaak of u smaak. Ik heb al genoeg bieren geproefd die zoveel lof kregen en die ik maar niets vond. Vorige week nog een totaal gehyped bieren gedronken en ik vond er niets aan. Dus gekroond en bejubeld betekent niet altijd beter.

Tot zover mijn hersenspinsel, en ondanks alle misschien goede bedoelingen van jury en experts blijft ik toch baas in eigen mond en beslis zelf wel welke bieren ik bejubel.
unclebrazzie
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Ma Nov 14, 2011 9:14 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ligt het aan mij of is een label als "Belgian Style ... Lambic" klinkklare onzin?
Tenzij je de Zennevallei verhuisd krijgt naar ergens anders is lke lambic toch gewoon "Belgian" en niet "Belgian style"?

Medailles en labels, ach, ik lig er niet wakker van. In't beste geval kunnen ze dienen om eens een minder bekend bier in de schijnwerper te zetten. In't slechtste geval is het een stukje "koop mij KOOP MIJ" propaganda, waar je maar moet kunnen doorheen kijken.
Naar boven
Manuel
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Ma Nov 14, 2011 10:14 am    Onderwerp: Reageer met quote

Aan de ene kant begrijp ik Joris wel. Die wedstrijden krijgen veel weerklank. Een leek die de uitslag bekijkt, zou kunnen concluderen dat de Belgische geuze voorbijgestoken is door buitenlandse concurrenten. Om dat te vermijden, bestaat er maar een middel: meedoen.

Maar geen ene kant zonder een andere. Ik hou niet zo van die wedstrijden. Niet omdat de jury niet competent zou zijn, maar omdat ze per definitie een vertekend beeld geven.

Kleine(re) brouwerijen kunnen of willen vaak niet investeren in een deelname, waardoor het automatisch de middelgrote of grote brouwerijen zijn die in de prijzen vallen.
Voor hen is die investering te verantwoorden. Berichtgeving in de pers over hun succes heeft (weliswaar een vergankelijk) effect op de verkoop. En ze kunnen ermee uitpakken in hun reclame. Straffe Hendrik pronkt vandaag trouwens met een advertentie in de krant.
Voor de kleine brouwerijen lijkt een deelname - gesteld dat ze de investering zouden willen doen - me niet per definitie een goede strategische zet. Als je - zoals verschillende kleine brouwerijen - de vraag nauwelijks kan bijhouden, hoef je niet perse extra publiciteit. Kleintjes die het al zouden willen, kunnen het eventuele succes op zo'n wedstrijd ook niet verzilveren zoals de groteren dat kunnen, want ze hebben niet het budget om te pronken in landelijke krantenadvertenties.

Elke keer wanneer de pers bericht over een of ander bier dat een gouden medaille gekregen heeft, spreekt men me erover aan. Elke keer moet ik uitleggen dat de overgrote meerderheid van de brouwerijen niet aan die wedstrijden meedoen en dus ook niet in de prijzen kunnen vallen.

In de wijn- en de whiskywereld zijn die wedstrijden bijna wat facebook geworden is voor de jeugd: je bestaat pas als je meedoet. Voor mij hoeft het in de bierwereld niet zo'n vaart te lopen.
March
Webteam
Webteam

BerichtGeplaatst: Ma Nov 14, 2011 10:46 am    Onderwerp: Reageer met quote

Tijdens ons bezoek aan Sint Bernardus afgelopen zomer liet men daar ook duidelijk verstaan geen geld te willen geven om aan dergelijke wedstrijden mee te doen. Winnen ze een award en komt het in de pers, dan kunnen ze niet bijhouden met de productie. Hun gamma is in Colruyt te vinden en ze voelen het meteen als er plots meer vraag is.

Ik heb dus ook mijn twijfels of ze die artikels omtrent Westvleteren-Sint-Bernardus van de laatste weken wel apreciren.

De Halve Maen doet dan weer aan alle mogelijke wedstrijden mee, maar als er 1 brouwerij is die graag persberichtjes rondstuurt, dan is het die wel.
Pijp
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Ma Nov 14, 2011 5:40 pm    Onderwerp: Reageer met quote

1) Calimero, kom maar gerust (terug) op dit forum. Uw mening wordt ten zeerste gewaardeerd en het zou spijtig zijn dat n rotte appel een gouden appel uit de mand duwt. Ook al ken ik u niet persoonlijk, gij zijt meer dan welkom!

2) Wat me wat stoort, is de categorie Belgian style. Onze bieren zijn zo divers, dat het moeilijk is om van een Belgische stijl te spreken; ik zou bij God niet weten wat zoiets zou betekenen. En laat staan Belgian style gueuze lambic of Belgian style fruit lambic. Goed, die vage categorien zouden kunnen betekenen dat juist de chte geuzelambiek en fruitlambiek niet meedoen; ergo, enkel de imitatoren van de echte, oorspronkelijke (diegene die men tracht te imiteren, nietwaar) mogen deelnemen. In dat geval is een gepaste reactie van Horal en/of Zythos op haar plaats. En als de oorspronkelijke (authentiek is al een marketingwoord) zouden mogen deelnemen [wat ze, verstandig genoeg, niet zullen doen], dan zouden zij de prijzen misschien wel wegkapen van de imitatoren. Hiermee wil ik de imitatoren echter niet aanvallen, zenne. Het is een mooi compliment voor de geuzestekers en brouwers dat de Amerikanen, Italianen en Denen onze bieren trachten te imiteren.

3) Zon biercompetitie is geen kattepis en heeft zeker haar tekortkomingen: wie mag in het panel zitten (aantal personen, selectie)? Hoe objectief wordt er geproefd (in zwarte bekers met infraroodlicht?)? Doet elk bier van elke brouwerij mee? Pas dan wordt het objectiever. En de 1ste prijs kan inderdaad een zegen zijn voor productie en verkoop maar evenzeer een vloek voor de productie(capaciteit) [sommige bedrijven doen bewust niet mee aan expansie]. Er zijn meer nadelen dan voordelen aan een biercompetitie. Misschien zouden de brouwers die niet deelnemen, hun visie op een dergelijke biercompetitie de wereld kunnen insturen, kwestie van de consument kritisch te informeren. Dit zou dus een andere strategie zijn dan deelnemen aan de biercompetitie.

4) Brouwerij De Halve Maan is alleszins winnaar in de categorie persberichtbier en zwaar juridisch onderbouwd bier.
liefhebber
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Ma Nov 14, 2011 7:37 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Gerten een rotte appel noemen gaat mij echt wel te ver. Ik heb van Gerten al meer bijgeleerd dan van alle bierwedstrijden samen. Hij is een meerwaarde op dit forum en ik hoop dat hij blijft reageren. Dat niet alle reacties van hem even wel overwogen zijn, so what, die van mij ook niet ...
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> Bierfestivals & andere bierige aktiviteiten Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: