Home   Contact Us
 Biercafé   FAQ   Zoeken   Gebruikerslijst   Registreer   Profiel   Log in om je priv berichten te bekijken   Inloggen 
HET  discussiecafé  over  Belgisch  Bier  op  het  internet
*Het zythos bestuur is geen verpersoonlijking van de inhoud van dit forum

1001 Beers You Must Taste Before You Die

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> Prikbord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Molen De Valk
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Ma Apr 12, 2010 12:48 pm    Onderwerp: 1001 Beers You Must Taste Before You Die Reageer met quote

Voor wat het waard is,

ik heb dit boek nu een aantal week in huis en het leest lekker weg. Op de typefouten na was leesbaar. Alleen soms rare teksten alsof Samichlaus gemaakt zou zijn voor Santa Klaus....

Vreemd genoeg kende ik globaal de helft van de bieren al Smile
grt
Alexander.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur priv bericht
Mark
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Ma Apr 12, 2010 1:48 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Vooral een mooi boek van Adrian Tierney-Jones, met mooie foto's, en over het algemeen een redelijk verstandige selektie van over de wereld.
Onderlegde "gastauteurs" die de bijdragen schreven, waaronder Joris.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur priv bericht Bekijk de homepage
Molen De Valk
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Ma Apr 12, 2010 2:00 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Mark schreef:
Vooral een mooi boek van Adrian Tierney-Jones, met mooie foto's, en over het algemeen een redelijk verstandige selektie van over de wereld.

Dat redelijk is een goede, want om in Nederland te blijven, Grolsch bieren zijn nu niet echt spannend te noemen. En van de 'spannende' bieren zijn er meer dan alleen de 2 van de Molen. Daarom vraag ik mij af waar de selectie vandaan komt.
Naar boven
Calimero
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Ma Apr 12, 2010 5:13 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Mark schreef:

Ja, dank je, maar ik ben er eigenlijk niet over te spreken. Dat de eindredactie aanpassingen, wijzigingen en correcties aanbrengt is de natuurlijkste zaak van de wereld. Maar dan moet de auteur dit te zien krijgen vr het boek gedrukt is, ipv. stommiteiten in zijn tekst aantreffen, waarvoor hij niet verantwoordelijk is. Laat staan besprekingen vinden die hij geschreven heeft, maar met een andere naam eronder!
Evil or Very Mad
Een lesje voor volgende producties, in ieder geval...

Mark
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Di Apr 13, 2010 11:31 am    Onderwerp: Reageer met quote

Molen De Valk schreef:
Dat redelijk is een goede, want om in Nederland te blijven, Grolsch bieren zijn nu niet echt spannend te noemen. En van de 'spannende' bieren zijn er meer dan alleen de 2 van de Molen. Daarom vraag ik mij af waar de selectie vandaan komt.

Ik neem aan dat sommige bieren werden gekozen omdat ze typische vertegenwoordigers zijn van hun stijl, al zijn het niet de meest gehypte, meest funky, meest innovatieve. In het kader van objektiviteit, moet dat wel kunnen, vind ik.
Ik ben nog niet echt verder geraakt dan de plaatjes Cool en de selektie, maar voor Belgi ben ik aangenaam verrast om bieren zoals IV Saison, V Cense, Hoftrol, Saison de Pipaix, Stouterik, Taras Boulba e.d. te zien naast de bieren die wel eens meer in zulke boeken opduiken (en de bieren zoals Brugse Zot en Delirium Tremens waar buitenlanders blijkbaar heel hoog mee oplopen). Ook zeer traditionele klassiekers zoals Palm, Duvel en De Koninck staan erbij, en kunnen eigenlijk niet ontbreken in een boek met zulke titel.
Kijk ik bijvoorbeeld naar Engeland, dan zie ik een massale vertegenwoordiging van goede, meer innovatieve brouwerijen zoals Thornbridge en Meantime (in zulke hoeveelheden dat je je inderdaad vragen stelt over persoonlijke voorkeuren), maar evengoed de Fullers, Sam Smiths, Greene Kings en Marstons. Misschien moet je inderdaad ooit een Bishops Finger gedronken hebben, maar meer dan een grote naam (die zijn plaats dan ook verdient) is het niet. Gelukkig ook hier Old Freddy Walker, Black Cat, Pale Rider enzomeer, 1 enkele Dark Star en Roosters, maar ik zou tientallen nieuwere, frissere brouwsels kunnen opnoemen die het smakenpallet aan alle kanten verkennen. Purity, Elland, Marble, Ramsgate, Red Squirrel, Old Chimney,...
Op het eerste zicht zie ik echter niet meteen een bier dat alln van het vat verkrijgbaar is (maar kan me vergissen).
Ook bij Schotland, de usual suspects: BrewDog, Traquair, Orkney, Harviestoun, bierfirma Innis & Gunn, en klassiekers zoals Caledonian (mag ik Williams Brothers ook al een klassieker noemen?). Een mooie mengeling tussen oud en nieuw, traditioneel en innovatief.
Waarom ze zich voor Wales echter beperken tot voornamelijk Brains en Otley is me vreemd. Alleen Purple Moose, Breconshire en Bryncelyn zijn nog vertegenwoordigd. Niet meteen mijn keuze van "must tries" in Cymru.

Over het algemeen vind ik dus een evenwichtige keuze tussen gevestigde waarden en zaken die voor beergeeks interessanter zijn.
Midtfyns, Amager en Mikkeller staan er naast Carlsberg. Noorwegen is zoals te verwachten een Ngne /Haandbryggeriet-aangelegenheid.

Nederland vind ik wat ondervertegenwoordigd.
Naar boven
DavidBLes
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Do Apr 15, 2010 9:25 am    Onderwerp: Reageer met quote

Hier blijkt maar even dat Mark zich zo langzamerhand een expert van Britse bieren mag noemen. Zo belde ik hem omlangs vanuit Yorkshire met de vraag of hij toevallig van een bepaalde brouwerij had gehoord, en kreeg uit de losse pols uitleg over het biergamma, de ouderdom van de brouwerijgebouwen + alle info over een 2de brouwerij in de streek.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur priv bericht Verstuur mail
Mark
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Do Apr 15, 2010 9:53 am    Onderwerp: Reageer met quote

De bescheidenheid gebiedt me om toch even te nuanceren: je had nu toch wel juist per toeval een streek uitgekozen waar we onlangs op vakantie waren geweest... Wink
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> Prikbord Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: