Home   Contact Us
 Biercafé   FAQ   Zoeken   Gebruikerslijst   Registreer   Profiel   Log in om je privé berichten te bekijken   Inloggen 
HET  discussiecafé  over  Belgisch  Bier  op  het  internet
*Het zythos bestuur is geen verpersoonlijking van de inhoud van dit forum

Stukken van mensen

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> Prikbord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Calimero
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Zo Aug 20, 2017 7:02 pm    Onderwerp: Stukken van mensen Reageer met quote

Heb ik nu goed gekeken of gedroomd? Ik meen net gezien te hebben dat de een of andere kwiet een fles Millenium geuze verkocht heeft aan een... dealer, businessman, yuppie voor 300 euro????

En dan maar moeite doen om speculatie tegen te gaan.

Ik ga een hoekje zoeken om over te geven.

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Noctilucus
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Ma Aug 21, 2017 8:57 am    Onderwerp: Reageer met quote

Spijtige zaak, want als het over zo'n bedragen gaat, is de kans inderdaad groot dat ze het meer gaan zien als speculatieve investering dan -wat het uiteindelijk is- bier om te proeven.

Hopelijk gaat bier niet dezelfde kant op als whisky & whiskey waar zeldzame edities steeds vaker opgekocht worden door speculanten ipv liefhebbers.
jacob
=Filip Geerts

BerichtGeplaatst: Ma Aug 21, 2017 9:15 am    Onderwerp: Reageer met quote

Noctilucus schreef:
whiskey waar zeldzame edities steeds vaker opgekocht worden door speculanten ipv liefhebbers.

Persoonlijk heb ik daar absoluut geen probleem mee.
Het is dan ook een zeldzame Millenium geuze.
Ja, vraag en aanbod, wat doe je daar aan hé.
Misschien eens de vraag stellen waarom men daar zoveel wil voor betalen. Voor mij alreeds het ultieme bewijs dat het hier zeker en vast niet over fluitjesbier gaat Very Happy
Er zijn ook van die flessen zeldzame peperdure wijn (vb Henri Jayer Cros Parantoux, Vosne-Romanée, Premier Cru gem. 6000 Euro per fles) Chauvinisme heet dat. Misschien moeten wij hier in België ook wat meer chauvinistisch zijn op dat vlak, wat blijkbaar toch al gebeurt zie ik.
Naar boven
Noctilucus
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Di Aug 22, 2017 7:55 am    Onderwerp: Reageer met quote

jacob schreef:
Noctilucus schreef:
whiskey waar zeldzame edities steeds vaker opgekocht worden door speculanten ipv liefhebbers.

Persoonlijk heb ik daar absoluut geen probleem mee.
Het is dan ook een zeldzame Millenium geuze.
Ja, vraag en aanbod, wat doe je daar aan hé.
Misschien eens de vraag stellen waarom men daar zoveel wil voor betalen. Voor mij alreeds het ultieme bewijs dat het hier zeker en vast niet over fluitjesbier gaat Very Happy
Er zijn ook van die flessen zeldzame peperdure wijn (vb Henri Jayer Cros Parantoux, Vosne-Romanée, Premier Cru gem. 6000 Euro per fles) Chauvinisme heet dat. Misschien moeten wij hier in België ook wat meer chauvinistisch zijn op dat vlak, wat blijkbaar toch al gebeurt zie ik.

Dag Filip Smile

Persoonlijk heb ik er ook geen last van, al wordt het wel een jammere zaak als steeds meer speculanten van die zeldzame edities opkopen, de prijs door het dak laten gaan en de mensen die een deftig bedrag willen geven om zo'n bier te proeven de kans steeds minder tot niet meer krijgen.
jacob
=Filip Geerts

BerichtGeplaatst: Di Aug 22, 2017 9:07 am    Onderwerp: Reageer met quote

Noctilucus schreef:
al wordt het wel een jammere zaak als steeds meer speculanten van die zeldzame edities opkopen, de prijs door het dak laten gaan en de mensen die een deftig bedrag willen geven om zo'n bier te proeven de kans steeds minder tot niet meer krijgen.

Hallo Noctilucus Wink

't Is hoe je het bekijkt natuurlijk.
Ik zou zelfs nog een stapje verder gaan en graag hebben dat sommige bieren zelfs niet meer verkoopbaar zijn, gewoon omdat ze "priceless" zijn !
Verkopen en uitdrinken zou een doodzonde zijn. Niet doen dus.
Dan spreek ik over bieren die bvb niet meer te verkrijgen zijn.
Wacht, een voorbeeldje.
Stel dat iemand een fles Westvleteren abt op de kop tikt. En dan wel een oorlogse (!) Westvleteren 12 op 75cl met kurk !!
Wat een doodzonde zou dat zijn mocht die fles verkocht worden aan 2 euro en worden opgezopen zonder kennis van zaken. Stel je voor zeg.
Neen, voor mij mag iets SPECIAALS ook een SPECIALE prijs hebben.... en zelfs bij dit voorbeeld MOET die fles gewoon in een museum terecht !
Naar boven
Jimbo
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Di Aug 22, 2017 12:24 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Vooreerst: de fles werd verkocht met goedkeuring van Armand. Vnl omdat de verkoper beloofde dat de opbrengst zou gebruikt worden om nieuwe geuze aan te kopen, en dan niet als belegging, maar om op te drinken. Dan denk ik: "mja, hij zal die Mill ook ooit gekocht hebben om op te drinken", maar het is algemeen geweten dat mijn gedachten nogal snel afdwalen. Ze dwalen dan overigens nogal snel af naar zaken anders dan bier, maar nu wijk ik wéér af.

En dat niemand ooit eens iets vraagt aan de sympathieke mensen van De Cam, daar ga ik eens niet moeilijk over doen. Een hele opgave voor mij, geef ik graag even mee.

Maar bon, de kwestie an sich dan. En dat is een beetje dubbel, nietwaar?

Als ge als brouwer eenmalige brouwsels, awelja, brouwt, dan roept ge het natuurlijk zelf een beetje af dat het per definitie een verzamelobject gaat worden. Dat geldt niet alleen voor bier, maar ook voor pakweg postzegels, auto's, vintage wijnbottelingen, Playboys (allez, heb ik van horen zeggen eh?), of, Godbetert, LEGO dozen. Zoek maar eens op wat dié Millenniums tegenwoordig kosten… De storm rond bvb het Heeren v Liedekerkebier volgde hetzelfde stramien.

Nu zou je nog kunnen argumenteren dat het ten tijde vh bottelen van de Millennium Geuze nog niet geweten was dat de markt van 2dehandsbieren - wat een rare naam, ze zijn nl nog niet gebruikt en maar goed ook, maar bon, dit weer ter zijde - zou gaan boomen, en al zeker niet die van geuzes, een toenertijd 'uitstervende' bierstijl (want je zou nl ook weer kunnen tegenargumenteren: "Ah neen!? En het gedoe rond WestVleteren dan!?").

Dat vind ik dan evenwel vijgen na Pasen, en dan nog met aspartaam bijgezoete vijgen omdat het toeval nu wil dat er wel erg zot wordt gedaan betreffende de Millennium en niet rond pakweg een Stille Nacht Reserva uit '04, of het jubileumbier van Sportzonen Verbroedering Vooruit, wat niet onbegrijpelijk is want dat was eigenlijk gewone Jupiler hernoemd tot "Wattenballenbier", met dan een foto van de decolleté van de vrouw van de voorzitter op het etiket, en die liep toch al tegen de 60 (de vrouw, niet de voorzitter).

"De Markt" - en daar kunt ge hier in het vrije Westen bezwaarlijk tegen zijn - is dus zijn werk aan het doen, en enkele schele zotten van over de plas doen de rest (de Mill gaat daar voor ongeveer $1000 ~onder~ de toonbank. Per fles, welteverstaan).

We kunnen het nu als bierliefhebbers jammer vinden dat die flessen Millennium niet meer opgedronken gaan worden - ik ben alleszins gestopt met mijn Millenniums te drinken, en dat geef ik zonder schaamte toe - en nu als beleggingsproduct worden beschouwd, maar is dat echt een probleem, moreel, of anderzijds? Uiteindelijk was het sowieso een eenmalig brouwsel, een eindig product. Er zou altijd iemand de laatste fles gehad hebben, ook zonder de hype, en of die fles nu in een vitrine of - na gebruik - in een toilet zou zijn beland, *wij* hadden die fles sowieso niet tot onzer beschikking.

De Millennium is mijns inziens dan ook het echte probleem niet (en ja, ik vind het ook jammer hoor voor 3F en De Cam dat ze er zelf niet -meer- van hebben kunnen profiteren). Het echte probleem is wat er volgde (ik suggereer hier overigens geen causaal verband): 3 Fonteinen geuze - en Cantillon misschien nog meer - zijn HOT. Ik zei bijna "hip". Dat had ik misschien beter gedaan, maar dit weer ter zijde. Ze zijn quasi onmogelijk te verkrijgen voor ons inboorlingen, en wat er uiteindelijk verkocht wordt gaat per direct op de container. En dit gaat dan geeneens over zeldzame/eenmalige brouwsels, neen, dit gaat over hun 'gewone' Oude Geuzes. En ze gaan ongetwijfeld niet de container op om gedronken te worden. Ze gaan de container op om weggelegd te worden. Of "belegd", voor de fans van mijn flauwe woordspelingen (dag ma!).

Dat is probleem 1: liefhebbers kunnen hun geliefd bier niet meer kopen wegens onbeschikbaar.

Er is nog een tweede probleem. Sommige van de populaire (zeg maar gerust geviseerde) brouwers anticiperen op de (ver)handelaars door de prijzen van hun bieren fors op te trekken. We hoeven geen namen te noemen, en ik verwijt hen helemaal niets, want dat is nergens voor nodig (en uiteindelijk zal er toch ~iets~ moeten gebeuren om de zottigheid een halt toe te roepen). Maar ook hier weer is de gewone liefhebber de dupe: daar waar hij vroeger een bak van 24*33cl van zijn favoriete gerstewijn voor minder dan 50 EUR kon inslaan, moet hij nu 20 EUR en meer neertellen voor een - 1! - fles van 75cl van hetzelfde bier.

Dàt zijn de problemen voor liefhebbers met de bierhandel vandaag. Niet die ene haast toevallige white whale uit 2000.

Och ja, de prijs van succes zeker?

(Ter nutteloze info: LEGO brengt de Millennium - de Falcon eh pummels - volgend jaar opniew uit. Dat gaat de 2dehandsmarkt ge-wel-dig vinden…)
Naar boven
Pijp
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Di Aug 29, 2017 4:03 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Calimero schreef:
[color=olive]Heb ik nu goed gekeken of gedroomd? Ik meen net gezien te hebben dat de een of andere kwiet een fles Millenium geuze verkocht heeft aan een... dealer, businessman, yuppie voor 300 euro????
En dan maar moeite doen om speculatie tegen te gaan.
...

Speculatie volledig tegengaan is onmogelijk. Bierspeculatie en -woekering is het gevolg van biersnobisme. Biersnobisme moet worden bestreden bij zowel producent als consument.

Jimbo schreef:
...
Als ge als brouwer eenmalige brouwsels, awelja, brouwt, dan roept ge het natuurlijk zelf een beetje af dat het per definitie een verzamelobject gaat worden. ...

Er zijn minstens twee soorten eenmalige brouwsels:
1. Limited editions, vintages, exclusieve edities, uiterst exclusief bier waarvan er slechts één enkele keer 724 flessen (of nog minder!) zijn gemaakt.
2. Brouwexperimenten en toevallige brouwvergissingen die de kleine brouwers slechts éénmaal (durven te) doen.
3. 'Onbestaande' bieren die kleine brouwers maken om aan hun beste klanten, familieleden, boezemvrienden te schenken, zonder dat deze bieren ooit op de markt komen, tenzij een onverlaat het nodig acht 'zijn' fles voor een exhuberante prijs aan een zot te verkopen.
4. Er zijn zeker nog anderssoortige eenmalige brouwsels.

Jimbo schreef:

"De Markt" - en daar kunt ge hier in het vrije Westen bezwaarlijk tegen zijn - is dus zijn werk aan het doen, en enkele schele zotten van over de plas doen de rest (de Mill gaat daar voor ongeveer $1000 ~onder~ de toonbank. Per fles, welteverstaan). ...

Dat er in Amerika meer biersnobs rondlopen dan wijnsnobs in Europa is een opengetrapte deur. Enkel de Amerikaanse biersnobs de schuld geven van zotte prijzen en onmogelijk te verkrijgen bieren is te kort door de bocht.
Hoe het ook weze, een bier als Westvleteren koop ik niet; er zijn er genoeg andere die het waard zijn om 'de grootste te hebben'. Zo blij was ik, toen die Amerikonders 'het beste bier' hadden verkozen en toen bleek dat dit Westvleteren was.

Jimbo schreef:

... 3 Fonteinen geuze - en Cantillon ... zijn quasi onmogelijk te verkrijgen voor ons inboorlingen, en wat er uiteindelijk verkocht wordt gaat per direct op de container. En dit gaat dan geeneens over zeldzame/eenmalige brouwsels, neen, dit gaat over hun 'gewone' Oude Geuzes.
...
Dat is probleem 1: liefhebbers kunnen hun geliefd bier niet meer kopen wegens onbeschikbaar.

Niet helemaal waar, Jimbo. Je moet er wel naartoe gaan en wat geluk hebben maar ze zijn nog steeds beschikbaar (en niet tegen zotte prijzen), dit mede dankzij het feit dat deze brouwers een stukske van hun productie toch aan ons, inboorlingen, willen blijven verkopen. Trouwens, zeker niet alle schaarse bieren van voornoemden zijn de hype waard.

Jimbo schreef:

Er is nog een tweede probleem. Sommige van de populaire (zeg maar gerust geviseerde) brouwers anticiperen op de (ver)handelaars door de prijzen van hun bieren fors op te trekken. We hoeven geen namen te noemen, en ik verwijt hen helemaal niets, want dat is nergens voor nodig (en uiteindelijk zal er toch ~iets~ moeten gebeuren om de zottigheid een halt toe te roepen). Maar ook hier weer is de gewone liefhebber de dupe: daar waar hij vroeger een bak van 24*33cl van zijn favoriete gerstewijn voor minder dan 50 EUR kon inslaan, moet hij nu 20 EUR en meer neertellen voor een - 1! - fles van 75cl van hetzelfde bier.
...

Een onverdroten reactie die mogelijks fout wordt geïnterpreteerd: bier is goedkoop.
Misschien stof tot nadenken in een nieuwe draad (en/of een enquête): wat is de maximumprijs van een fles van 75 cl (of een bak van 24x33cl) die jij als consument (!) wil neertellen?
Jimbo
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Do Sep 14, 2017 12:13 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dit gebeurt er dus wanneer je een Millennium heruitbrengt:

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/21751551_10155215571113089_1618492388778517135_n.jpg?oh=255cb8fbce0acb5580830111b2d69a6e&oe=5A180FA6

(ja'haaa, 't is die andere Millennium)

Alleen jammer dat 3F nog een jaartje of 980 moet wachten...
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> Prikbord Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: