Home   Contact Us
 Biercafé   FAQ   Zoeken   Gebruikerslijst   Registreer   Profiel   Log in om je privé berichten te bekijken   Inloggen 
HET  discussiecafé  over  Belgisch  Bier  op  het  internet
*Het zythos bestuur is geen verpersoonlijking van de inhoud van dit forum

Zeer oude geuze decanteren?

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> De Proeverijen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Fero
Toerist
Toerist

BerichtGeplaatst: Di Dec 29, 2015 10:02 am    Onderwerp: Zeer oude geuze decanteren? Reageer met quote

Ik heb onlangs een fles Eylenbosch Geueze Festival gekregen. Ik heb reeds vrij oude geuze gedronken (De Neve), maar deze lijkt me nog een decennium ouder te zijn. Is het de moeite om dit te decanteren zoals je bij oude wijn zou doen, of is dat bij geuze niet nodig/niet aangeraden?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Pijp
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Zo Jan 03, 2016 3:13 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eylenbosch Oude Geuze gebruikte kurken van slechte kwaliteit (de kurken braken vaak af). Het beste is om de fles te laten liggen, ook al is die nu rechtop bewaard. Zo bevochtig je de kurk wat en verminder je het risico dat de kurk afbreekt bij het ontkurken. Als de geuze liggend is bewaard, zet je de fles beter niet rechtop en ontkurk je die best, wanneer de fles in een schenkmandje ligt.
Decanteren van geuze lijkt me geen goed idee. Decanteren van wijn gebeurt (onder andere) om ervoor te zorgen dat de vloeistof, die jaren heeft opgesloten gezeten in een fles, wat zuurstof krijgt. Om deze reden zou het ook goed zijn om de belegen oude geuze te decanteren. Een groot nadeel bij het decanteren van bier is dat het koolzuurgas verloren gaat.
Om de geuze wat zuurstof te laten krijgen zou ik traag uitschenken/degusteren en de geuze een tijdlang in het glas laten.
Fero
Toerist
Toerist

BerichtGeplaatst: Ma Jan 04, 2016 11:58 am    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt voor de tip! De fles is steeds liggend bewaard gebleven in een geschikte kelder.

Ik heb nog enkele flessen De Neve liggen. Intussen een 6-tal van gedronken en die kurken waren nog in verrassend goede staat.

Zou ik een geuzeglas gebruiken of een kelkglas, i.v.m. contact met zuurstof. Ik heb uiteraard Eylenbosch-glazen staan die snakken naar wat bijpassende drank Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> De Proeverijen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: