Home   Contact Us
 Biercafé   FAQ   Zoeken   Gebruikerslijst   Registreer   Profiel   Log in om je privé berichten te bekijken   Inloggen 
HET  discussiecafé  over  Belgisch  Bier  op  het  internet
*Het zythos bestuur is geen verpersoonlijking van de inhoud van dit forum

EXPO "Leven in de Brouwerij"

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> Prikbord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Orde van Hingene

BerichtGeplaatst: Vr Okt 30, 2015 1:48 pm    Onderwerp: EXPO "Leven in de Brouwerij" Reageer met quote

Beste bierliefhebbers,

Ik zal me even voorstellen:
Wij, Orde van Hingene, zijn een socio-culturele en heemkundige kring die in de eerste plaats media verzameld over de vroegere gemeente Hingene. Nu organiseren wij ook jaarlijks een expo over een bepaald item binnen deze (deel)gemeente. Dit jaar was het de Watersnood uit 1953, waar we bijna 1000 bezoekers mochten ontvangen en volgend jaar organiseren wij een expo over brouwerijen en cafés uit Hingene met als dorpskernen Hingene, Wintam en Eikevliet. Onze expo zijn steeds gratis te bezichtigen om de drempel zo laag mogelijk te houden voor elke bezoeker. Zo hopen wij heemkunde vanonder het stoffige te halen en meer toenadering te zoeken met elke bezoeker.

We hebben zelf al heel wat informatie bij elkaar gesprokkeld en hebben al wat items die we kunnen tentoon stellen.

Waarom deze topic?
Ik wil zeker geen reclame maken voor onze expo (maar ondertussen is dit toch gebeurd Wink ), maar wij willen beroep doen op jullie.
Kan er iemand meer informatie bezorgen over de brouwerijen uit Hingene. Van de brouwerij Scaldis hebben we al veel, maar van andere brouwerijen hebben we nog maar weinig. Ik denk dan bijvoorbeeld over brouwerij Muyshondt in Wintam (brouwer van o.a. Krak Pils), maar ook aan Brouwerij Van Vracem, Brouwerij De Nachtegaal, Bottelarij-Frisdrankenfabriek Van Praet., Brouwerij Roelants, Brouwerij Sint –Anna, Brouwerij De Rupel, Bottelarij Steenwegh, Bottelarij Spiessens, Bottelarij Vertongen, Bottelarij Rottiers, Frisdrankenfabriek De Coninck, Kuiperij De Smet, Brouwerij Het Paradijs daarna Brouwerij Moroy, Brouwerij Roomen daarna Brouwerij De Toekomst, Frisdrankenfabriek Moroy en Roelants.

Heeft iemand contactgegevens van de nazaten van brouwerij Muyshondt?
Heeft er iemand nog een topstuk dat hij wil uitlenen voor de tentoonstelling? Heeft er iemand meer info en wil die met ons delen?

Wij hebben in het verleden onze medewerking gegeven aan het blad "Zytholoog nr.49 - Bier en Geschiedenis - Brouwerij Scaldis" en vragen nu de medewerking van jullie, bier- en brouwerijkenners.

Help ons mee de tentoonstelling uit te bouwen tot een groot succes. Wij zijn een jonge vereniging, maar nemen onze verantwoordelijkheid op vlak van het organiseren van een expo zeer ernstig op en gaan daarbij zeer kritisch te werk.

Alvast bedankt

Met vriendelijke groeten,

Björn Van Eetvelt
Stichter-Voorzitter Orde van Hingene
www.eenhartvoorhingene.be
eenhartvoorhingene@gmail.com
Orde van Hingene

BerichtGeplaatst: Zo Jan 10, 2016 9:44 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Beste bierkenners,
Beste Zythologen,

Wij willen onze oproep nog eens laten horen, in de hoop dat deze niet onbeantwoord zal blijven.

Onze vereniging wil een degelijke en prestigieuze (doch lokale) expo opbouwen rond de brouwerijen en cafés uit de gemeente Hingene.

Kun je ons meer informatie geven over onderstaande brouwerijen?
Heb je foto’s die betrekking hebben tot één van onderstaande ondernemingen?
Of heb je een topstuk dat je ter beschikking wil stellen (wij werken met de nodige papieren)?
Laat het ons dan weten! Uw inbreng zullen wij zeer erg appreciëren!

Brouwerijen en bottelarijen
Brouwerij Muyshondt in Wintam (brouwer van o.a. Krak Pils)
Brouwerij Van Vracem
Brouwerij De Nachtegaal
Bottelarij-Frisdrankenfabriek Van Praet
Brouwerij Roelants
Brouwerij Sint –Anna
Brouwerij De Rupel
Bottelarij Steenwegh
Bottelarij Spiessens
Bottelarij Vertongen
Bottelarij Rottiers
Frisdrankenfabriek De Coninck
Kuiperij De Smet
Brouwerij Het Paradijs daarna veranderd van naam in Brouwerij Moroy
Brouwerij Roomen daarna veranderd van naam in Brouwerij De Toekomst
Frisdrankenfabriek Moroy en Roelants

Heb je foto’s of leuke anekdotes van cafés uit de dorpen Hingene, Wintam en Eikevliet? Het gamma is natuurlijk heel breed, maar ik denk dan aan café De Zwaan in Hingene, Café ’t Vaarwater te Wintam, Café De Balans te Eikevliet, Café (De) Mambo, Café Scaldis, Café Oud Brussel allen uit Hingene.

Stuur het ons door of neem contact met ons op. De mensen die ons zeer verdienstelijk zijn geweest nodigen wij zeer waarschijnlijk uit op onze opening.

Alvast bedankt!

Het Rex-Scaldis Expoteam
e-mail: eenhartvoorhingene@gmail.com
website: www.eenhartvoorhingene.be
maatschappelijke zetel: Barelveldweg 8 - 2880 BORNEM
ambibrew
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Ma Jan 11, 2016 8:04 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Echt concreet kan ik je niet veel verder helpen vrees ik.
Enkele jaren geleden hebben wij hetzelfde gedaan voor het Meetjesland en het is echt niet simpel om van de brouwerijen voor WOI iets terug te vinden.
Je moet weten dat de aanwezigheid van meerdere brouwerijen in één dorp zo gewoon was als een bakker en een slager vandaag. Er was toen dus geen behoefte om alles te documenteren omdat het om een alledaags zicht ging.
Ook promo-materiaal kwam pas in zwang na WOI.

Zelf zijn we te rade gegaan bij de heemkundige kring (maar dat zijn jullie zelf al... Rolling Eyes ) maar daar kon men ons ook maar helpen voor een aantal specifieke, grotere, brouwerijen.

Als vertrekpunt voor documentatie is de site van het onroerend erfgoed een goede basis omdat de locatie vermeld wordt én de bronliteratuur. Die bronliteratuur vind je dan weer met een beetje geluk in de plaatselijke bib en met zekerheid in het Gentse stadsarchief "de zwarte doos". Daar wordt enorm veel heemkundige literatuur bewaard.

Hieronder een paar webpagina's waarmee je misschien van start kan gaan. (niet bepaald de meest gebruiksvriendelijke site overigens...)

https://inventaris.onroerenderfgoed.be/dibe/relict/2040

https://inventaris.onroerenderfgoed.be/dibe/relicten?typologie=brouwerswoningen&pagina=3

Gezien brouwerij Muyshondt pils brouwde moet dat toch een vrij grote brouwerij geweest zijn, die ook na WOI nog actief moet zijn geweest. Wellicht vind je daar wel een en ander van terug.

Ik zie ook een aantal bottelarijen op de lijst. In het Meetjesland bleek al gauw dat de meeste bottelarijen voor WOI effectief brouwerijen waren geweest. Zij hadden zich na de oorlog gegroepeerd en vormden vanaf toen Krüger. Omdat er veel meer liters bier in vaten kon worden vervoerd dan in houten bakken met glazen flessen (het gewicht was te zwaar voor de paarden en de eerste vrachtwagens) werd het bier afgevuld in bottelarijen dicht bij de consument.
Misschien is er in Hingene ook een dergelijke brouwerij geweest die de bottelarijen overkoepelde?

Verder vond ik nog één en ander van Krak-pils dat te koop wordt aangeboden. Maar topstukken zijn daar niet echt bij.

http://www.kapaza.be/nl/glaswerk-en-kristal/oud-bierglas-krak-pils-25-cl-90140926.htm

http://www.zythoz.com/nl/2-producten/p/v0017-vintage-flesopener-krak-pils

http://www.kapaza.be/nl/overige-verzamelingen/bierglas-krak-pils-74731990.htm

Misschien was je hiervan al op de hoogte... In het andere geval hoop ik toch op deze manier een klein steentje te hebben bijgedragen aan jullie project.
Succes!
Orde van Hingene

BerichtGeplaatst: Do Feb 11, 2016 10:10 am    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi ambibrew,

Sorry voor het zeer late antwoord. Ja, die bronnen hebben we al geraadpleegd, maar dit is maar beperkte informatie. Ja, Muyshondt was een zeer grote brouwerij. Krak Pils werd in een grote radius rond de brouwerije getapt en gedronken Smile

Nu heb ik wel iets gevonden op het net. Adelijn Calderón heeft er een artikel rond geschreven in één van zijn boeken "VERDWENEN BROUWERIJEN VAN BELGIË" (denk de editie verschenen in 2012). Nu heb ik uitgeverij Mens en Cultuur gevraagd voor zijn contactgegevens om te vragen of we zijn stuk over brouwerij Muydhondt mogen gebruiken in onze tentoonstelling, maar zonder resultaat. Zelfs geen vriendelijke e-mail terug Sad Jammer...

Maar we staan dus geen stap verder en zakken stilletjesweg in een delirium hahaha. Nee, eigenlijk zitten we over die pancarte met de handen in het haar.

Heeft er iemand hier de contactgegeven van Adelijn Calderón?
Heeft er iemand hier dat boek en wil ons een "dienst" bewijzen?

Zou het willen kopen (ook al is het niet goedkoop) voor dat ene artikel Sad zo hopeloos ben ik. Ik wil echt een tentoonstelling voor U tegen te kunnen zeggen. Maar het boek is niet meer te koop. Heb het hele internet al afgeschuimd.

Hopelijk kunnen jullie ons hier een dienst bewijzen.

Veel dank alvast.

Groetjes
't hofbrouwerke
Brouwer
Brouwer

BerichtGeplaatst: Di Feb 16, 2016 12:47 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dat boek ligt hier thuis,

van mij mag je het wel eens komen halen voor een korte periode.
Orde van Hingene

BerichtGeplaatst: Di Feb 16, 2016 1:13 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Heb ondertussen het boek zelf aangekocht, maar toch bedankt voor het voorstel Smile
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> Prikbord Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: