Home   Contact Us
 Biercafé   FAQ   Zoeken   Gebruikerslijst   Registreer   Profiel   Log in om je privé berichten te bekijken   Inloggen 
HET  discussiecafé  over  Belgisch  Bier  op  het  internet
*Het zythos bestuur is geen verpersoonlijking van de inhoud van dit forum

Black Pete en Druppel Hop: winnaars?

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> De Proeverijen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
unclebrazzie
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Di Okt 27, 2015 9:11 am    Onderwerp: Black Pete en Druppel Hop: winnaars? Reageer met quote

Yup, alweer een jaar verder, en dus ook een winnaarspaar verder: Brouwland's jaarlijkse concours voor hobby-en-studentenbrouwers is afgelopen en de winnaars zijn, een beetje weinig verrassend, een zwarte en een blonde geworden. Nu nog een rosse en K3 kan stoppen met zoeken.

Black Pete won de plak voor Beste Studentenbier en zou volgens het etiket een Black IPA zijn. Laten we vooral niet flauw doen over de stijlbenaming; daarover zijn er op Tinterwebzdinges al genoeg draden opgehangen en laten we wel wezen, "Cascadian Dark Ale" klinkt ook maar een beetje sissy, toch?
Black Pete heeft alvast één element tegen: hij is niét zwart. Draai't of keer 't zoals je wil, maar als je je bier zwart noemt en 't komt er niet donkerder dan donkerbruin uit, dan heb je 't ofwel verkeerd genoemd of of anders verkeerd gebrouwen.
Niet dat Black Pete verkeerd smaakt, maar ook op de tong is er niks zwarts aan te merken. Met je ogen dicht kon 't gewoon een IPA zijn. Jammer en dik vet spijtig want wat een zwarte IPA (ik wéét het, ik wéét het) zo leuk maakt is net die raaklijnen met stouts en porters, en die mis ik compleet bij deze Piet. Lekker is hij zeker, en voor België is dit soort hoppige bieren nog altijd een rariteit dus wat mij betreft is die medaille verdiend, maar een black IPA is hij het dus écht niet.
Side note: als je je brouwerij (brouwfirma pardon fabes) De Goedheilige Mannen noemt, en je eerste brouwsel heet ZwartePiet, beperk je dan al niet meteen je toekomstige gamma of mag ik dan nog een SlechtWeerVadaag verwachten?

Druppel Hop sleepte de Beste Hobbybrouwersbiertrofee (scrabble that, beeatches!) in de wacht en is een...ja wat eigenlijk? Blond in elk geval, maar geen klassiek Belgisch Blond. Hoppig in elk geval maar géén IPA.
't Ligt aan mij, ik weet het, maar ik krijg de weubben van bier dat persé op het etiket wil lopen pronken met de hoeveelheid hop (of nog erger: het aantal verschillende hopsoorten) die in het bier verzeild is of zijn geraakt. Steevast ga ik dan verwachtingen krijgen en die worden even steevast niet ingelost op de tong.
Maar swat: Druppel Hop gebruikt een relatief nieuwe hop, met name de Hallerthau Blanc, Duitslands antwoord op de Nelson Sauvin. Den Druppel maakte er een punt van om 3 Amerikaanse en 3 Europese hoppen te gebruiken en het resultaat, hoewel beslist origineel, is wat mij betreft geen succes. De kruidigheid van de continentale hoppen vecht een beetje met de (eerder understated) Amerikaanse hoppen waardoor het geheel een beetje een rommelige indruk nalaat. In dat rommeltje vind ik de Blanc helaas niet meer terug, en da's jammer want het is de enige hop die bij naam en toenaam op het etiket vermeld staat. Als ik die dan moet gaan zoéken word ik een beetje kregelig, maar dat ben ik dan weer. Te felle carbonatie maakte dat ik'm niet opgedronken kreeg.

Al bij al een merkwaardig winnaarsduo. Beide vertonen naar mijn aanvoelen een aantal objectieve mankementen in hun categorie (*): Black Pete is eigenlijk Brown Pete en Druppel Hop staat een beetje scheef. De subjectieve mankementen wil ik zelfs nof volledig op eigen conto zetten: te weinig geroosterde mout in de Black Pete en een hopselectie die ik persoonlijk niet lust in de Druppel Hop.

*) al weet ik best dat in de jurering bij Brouwland niet met categoriën gewerkt wordt maar als je 't bier finaal als BIPA lanceert mag het best een BIPA zijn vind ik. Dito voor de Druppel Hop: dat is géén tripel, en ook geen IPA. Wat het wel is is me niet duidelijk en dat hoeft zelfs niet eens, zolang het resultaat maar zijn richting vindt.

Dit gezegd zijnde: de ervaring leert ons dat de winnaars van de Brouwland competetie doorgaans een vlotte start kennen in de brouwerswereld, dus ik weet zeker dat we van beide teams nog wel wat zulle horen.

Proficiat en schol!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
unclebrazzie
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Vr Nov 13, 2015 10:02 am    Onderwerp: Reageer met quote

Druppel Hop gisteren nog eens met een proper bakkes geproefd en hij viel al beter mee. Niet helemaal mijn ding, maar er zat veel meer richting in dan bij de eerste poging.

#tweekansenvooriedereen
Naar boven
jacob
=Filip Geerts

BerichtGeplaatst: Vr Nov 13, 2015 10:34 am    Onderwerp: Reageer met quote

Beide bieren zijn verkrijgbaar in supermarkt Delhaize (gans België).
Heb ze beiden aangekocht en de Black Pete heeft mijn smaakpapillen al beroerd.
Persoonlijk vind ik de citrus hop en gebrande mouten geen goede combinatie. Dat vloekt aan alle kanten.
In the US doen ze het anders. Daar mengen ze sterk alcoholische barleywines met citric hops. (vb. Arrogant Bastard Ale). En daar zit dan weer geen vloek op.
Het wordt stillekens aan tijd dat er hier in België ook eens zo'n bier wordt gebrouwen !!!
Naar boven
Manuel
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Vr Nov 13, 2015 11:10 am    Onderwerp: Reageer met quote

jacob schreef:

In the US doen ze het anders. Daar mengen ze sterk alcoholische barleywines met citric hops. (vb. Arrogant Bastard Ale). En daar zit dan weer geen vloek op.
Het wordt stillekens aan tijd dat er hier in België ook eens zo'n bier wordt gebrouwen !!!

Van gedacht veranderd Filip? In juni zei je immers 'Doe je eigen ding en dan komt het wel in orde. Gluren naar wat er in de US gebeurt en daar dan copieën van maken is nu net niet de oplossing tot een betere Belgisch bierklimaat.'

Het is je goed recht hoor. 'Alleen de doden en de dwazen veranderen nooit van mening,' zei een wijs man ooit. Wink Ik juich deze nieuwe mening alvast toe. Blijven evolueren en de trends in de gaten houden is nodig om het hoofd boven water te houden.
jacob
=Filip Geerts

BerichtGeplaatst: Vr Nov 13, 2015 2:20 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Manuel schreef:

Van gedacht veranderd Filip? In juni zei je immers 'Doe je eigen ding en dan komt het wel in orde. Gluren naar wat er in de US gebeurt en daar dan copieën van maken is nu net niet de oplossing tot een betere Belgisch bierklimaat.'

Manuel, een mens mag al eens van gedacht veranderen zeker. Laughing
Nochtans... als het enkel blijft bij kopiëren om de alreeds rijke variatie aan te spijzen heb ik daar geen probleem mee Laughing
Alleen, mochten daardoor Belgische authentieke bieren verdwijnen, dan zit het verhaal natuurlijk helemaal anders.
Een sterk alcoholisch rijke citric hoppy barleywine kan daar nog net bij vind ik. Ik vind het raar dat IPA nu al is ingevlecht, maar een citric hoppy barleywine onbestaande Question Question Question Question Question Question
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> De Proeverijen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: