Home   Contact Us
 Biercafé   FAQ   Zoeken   Gebruikerslijst   Registreer   Profiel   Log in om je privé berichten te bekijken   Inloggen 
HET  discussiecafé  over  Belgisch  Bier  op  het  internet
*Het zythos bestuur is geen verpersoonlijking van de inhoud van dit forum

Jaartal op bier

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> Prikbord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Flessentrekker
Geregelde klant
Geregelde klant

BerichtGeplaatst: Za Okt 10, 2015 6:14 pm    Onderwerp: Jaartal op bier Reageer met quote

Een van de trends de laatste tijd is het uitbrengen van gelimiteerde versies van een "gewoon" bier, dikwijls met iets speciaals zoals gelagerd op die of die soort eikenhouten vaten, en voorzien van een jaartal. Een en ander zou bier moeten aanvaardbaar maken bij mensen die anders alleen wijn drinken. Op dit forum kunnen we dit alleen maar toejuichen.

Nu is het opvallend dat de jaartallen nogal uiteenlopen:
- De Rodenbach Vintage die nu nieuw in de winkel ligt, draagt het jaar 2013.
- Het Adriaen Brouwer bier dat ik vandaag ontdekte, heet "Adriaen Brouwer Winter Wood 2016". Dat is dus de opvolger van de "Adriaen Brouwer Winter 2015".

Het genoemde jaar is naar ik heb begrepen bij Rodenbach het jaar dat het bier is gebrouwen.
Als ik de wikkel rond de fles van de Adriaen Brouwer goed lees in drie talen is het een "eindejaarsbier", "bière de Noël" of "New Year's beer". De Engelse omschrijving verklaart dus denk ik dat we nu al aan 2016 zitten.

Ik vraag me af, als bier dan toch de nieuwe wijn is, of dan ook niet de strikte reglementeringen uit wijnland inzake jaartallen op de fles moeten worden overgenomen. Kwestie van consumentenbescherming/-informatie en zo.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> Prikbord Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: