Home   Contact Us
 Biercafé   FAQ   Zoeken   Gebruikerslijst   Registreer   Profiel   Log in om je privé berichten te bekijken   Inloggen 
HET  discussiecafé  over  Belgisch  Bier  op  het  internet
*Het zythos bestuur is geen verpersoonlijking van de inhoud van dit forum

Wilde jongens: Jo & Hendrik
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> De Proeverijen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
unclebrazzie
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Di Aug 04, 2015 9:39 am    Onderwerp: Wilde jongens: Jo & Hendrik Reageer met quote

Naast de macrobrouwerijen worden ook de middelgrote Belgian Family Brewers en de middelkleine stadsbrouwerijen zich langzaamaan bewust van het feit dat de wereld begint te weten wat bier is. Nu Jan Modaal stilletjesaan bekend begint te geraken met hop worden nu ook de ogen op de gist gericht, en dan ben je al snel bij Brettanmyces aanbeland.

Bieren met Brett, het is niet nieuw. Laat dat alvast duidelijk zijn. Orval wordt er a decennialang terecht om geroemd, en zonder Brett ook geen lambiek of geuze. Maar verder zijn er in België behoorlijk weinig bieren te vinden die creatief met Brett omgaan. Stilaan komt daar dus verandering in. Zo was er vorig jaar in Dendelleis een Yeast-series te verkrijgen waar ook Brett eens mocht meespelen, en eerder dit jaar de Brett-on-Wood reeks. Bewustmaking en educatie, ik zie zo'n initiatieven wel gaarne.

De Halve Maan heeft al een tijdje een Straffe Hendrik Wild in haar portfolio steken waarin "wilde" Brett zou zijn verwerkt.
En recent komt De Koninck met hun Wild Jo op de proppen, die zichzelf ook een "wild" karakter aanmeet.

Proeven dus, die handel!

Allereerst even op mijn zeepkist geklauterd: 't is niet omdat er Brett in je bier zit dat het een "wild" bier is. Lijkt misschien flauw dat ik erover begin te zeuren, maar de Brett die in deze beide bieren zit is wellicht een laboratoriumgewijs verkregen reincultuur. Brett is van nature een wilde gist, maar dat maakt niet van elk Brett-brouwsel een "wild" bier, oftwel een bier van spontane vergisting. Hooguit eentje van gemengde gisting maar daarover blijven beide bieren vaag. Tot zover dus de bewustmaking en de educatie, die een beetje in de schaduw van de marketing staat. Maar goed. Terug van die zeepkist en het glas aan de lippen!

Wild Jo schenkt weinig enthousiast uit. Er komt wat schuim piepen maar dat heeft er eigenlijk weinig zin in. In de neus krijg ik een bier dat een beetje halfslachtig naar gist en hop ruikt, maar bepaald niét naar Brett. Kan goed wezen dat het misschien nog wat jong is, maar dat hadden de marketingboys dan ook beter wat duidelijker op de fles gezet. Zoals ik'm nu proefde had het bijschrift "wild" geen enkele meerwaarde of relevantie.
Wat er dan smaakgewijs van Not-So-Wild Jo overbleef was iets dat het midden hield tussen een generiek Belgisch blond, en de perfide klefheid die ik ook aantrof in Vedett IPA (niet geheel toevallig een bier uit dezelfde stal als Wild Jo). Weinig gecarboneerd, wat het geheel wat plakkerig en papperig maakte.
Bepaald geen reclame voor Brettanomyces, en nog minder voor echte wilde bieren, en wat mij betreft niks waar ik een volledig glas van leegdrink. Maar ben naar 't schijnt "ne moeilijke mens" geworden als het op bier aankomt.

Straffe Hendrik Wild doet alvast de moeite zichzelf een vintage-elan toe te kennen door het jaartal prominent op het etiket te zetten. Een detail, wellicht, maar wel een zinvol. 2015 staat er bij mij op, en ik zal 't maar geloven zeker?
Onvoorstelbaar wat een verschil dit bier al in de neus geeft, vergeleken met Jo. Overduidelijke Brett-présence, die allusies maakt aan zurigheid, vinositeit, en met-salpeter-bedekte keldermuren. Er zijn veel bieren die naar Brett ruiken (vooral barrel-aged brouwsels zijn hieraan onderhevig) maar Hendrik slaagt er toch in een eigen geur te etaleren. En ook in de smaak komt de Brett duidelijk meespelen: de tripel basis wordt er rijker en complexer, en tegelijk ook frisser door. Een lichte zurigheid is merkbaar, maar dit zeggende zou ik kunnen laten uitschijnen dat het een zuur bier betreft, en dat is het niet. Brett op zich is geen zuurmaker (daarvoor heeft hij zuurstof nodig en die is schaars in een fles) en het is dan ook eerder een allusie op zuur die je krijgt.

Soms zijn lage verwachtingen een voordeel, en zo ook nu weer. Eerder al was ik aangenaam verrast door de Straffe Hendrik Quadrupel, en ook hun Tripel viel mij als geen-grote-tripel-fan zijnde reuze mee. Ook deze (evengoed misleidend genaamde) "wild" is bepaald geen straf om op te drinken.

Alles buiten de Singel is parking, maar in dit geval legt de Antwerpse Jo kansloos het loodje tegen zijn Brugse compaan.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
ambibrew
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Vr Aug 07, 2015 3:05 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Volledig eens met beide beschrijvingen!

Ook vorig jaar kon de Straffe Hendrik Wild me al bekoren en dat is nu niet anders. Ik denk niet dat er een verschil is tussen de versie 2014 en de versie 2015, alleen zal die van 2014 nu een jaartje ouder zijn. Jammer genoeg heb ik er geen van bewaard.

De wild Jo was mij ook een tegenvaller.

Persoonlijk denk ik dat het basisbier gewoon de oorzaak is.
Je kunt een minderwaardig bier proberen pimpen met Brett, houten vaten, dry-hopping, kruiden, ... maar je kunt van een ezel geen koerspaard maken.

Wat je zeepkisten-opmerking betreft: in De Halve Maan in Brugge ligt op elk tafeltje een drankenlijst met uitleg. Men maakt er geen geheim van dat het basisbier, de Straffe Hendrik Tripel dus, een bier van hoge gisting is en dat de Brett er pas bij de nagisting aan te pas komt.

Toch zijn ze in Brugge ook niet vies van een leugentje. Op de Straffe Hendrik Tripel staat dat die gebrouwen is volgens het originele recept. Ik herinner mij toch de vorige versie van Straffe Hendrik (toen nog bij Liefmans) en dat was een totaal ander bier van 6% alc. Maar goed, dat is naast de kwestie...
March
Webteam
Webteam

BerichtGeplaatst: Vr Aug 07, 2015 7:24 pm    Onderwerp: Reageer met quote

ambibrew schreef:

Toch zijn ze in Brugge ook niet vies van een leugentje. Op de Straffe Hendrik Tripel staat dat die gebrouwen is volgens het originele recept. Ik herinner mij toch de vorige versie van Straffe Hendrik (toen nog bij Liefmans) en dat was een totaal ander bier van 6% alc. Maar goed, dat is naast de kwestie...

Het origineel is dan ook niet niet van Riva/ Liefmans, maar van de Halve Maen (brouwerij Henri Maes) zelve voor het naar Riva ging. Riva verwaterde de Straffe Hendrik (Henri) tot die 6%...
ambibrew
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Za Aug 08, 2015 8:15 pm    Onderwerp: Reageer met quote

March schreef:
ambibrew schreef:

Het origineel is dan ook niet niet van Riva/ Liefmans, maar van de Halve Maen (brouwerij Henri Maes) zelve voor het naar Riva ging. Riva verwaterde de Straffe Hendrik (Henri) tot die 6%...

En de huidige Straffe Hendrik is identitiek aan die uit de jaren stillekes? Hmmm Confused
March
Webteam
Webteam

BerichtGeplaatst: Ma Aug 10, 2015 5:51 pm    Onderwerp: Reageer met quote

ambibrew schreef:
March schreef:
ambibrew schreef:

En de huidige Straffe Hendrik is identitiek aan die uit de jaren stillekes? Hmmm Confused

Dat is op zijn minst al historisch correcter dan hetgeen naar waar jij verwees en dat was mijn punt.
ambibrew
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Di Aug 11, 2015 6:44 pm    Onderwerp: Reageer met quote

March schreef:

Dat is op zijn minst al historisch correcter dan hetgeen naar waar jij verwees en dat was mijn punt.

Daar was ik wel van op de hoogte, alleen ben ik er zeker van dat de moderne Straffe Hendrik vrij ver af staat van eender welk vroeger recept.

Je zou "origineel" natuurlijk ook kunnen interpreteren als "voor geen ander bier gebruikt". Maar dat is wellicht niet de bedoeling van de marketeers.
unclebrazzie
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Do Aug 20, 2015 2:38 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik hoor links en rechts dat die Wild Jo ondertussen al een stille dood zou gestorven zijn en dat De Koninck "in de plaats daarvan" een imperial Red Ale zou proberen te lanceren.

Klinkt mij als nog maar eens een poging om iets crafterigs te gaan doen zonder daarom de onderliggende filosofie ook maar enigszins aanhangig te willen zijn, maar dat kan mijn sluimerend cynisme zijn...
Naar boven
Molen De Valk
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Do Aug 20, 2015 3:25 pm    Onderwerp: Reageer met quote

unclebrazzie schreef:
Ik hoor links en rechts dat die Wild Jo ondertussen al een stille dood zou gestorven zijn en dat De Koninck "in de plaats daarvan" een imperial Red Ale zou proberen te lanceren.

Klinkt mij als nog maar eens een poging om iets crafterigs te gaan doen zonder daarom de onderliggende filosofie ook maar enigszins aanhangig te willen zijn, maar dat kan mijn sluimerend cynisme zijn...

wat is crafteerigs?

er is weinig craft aan de meeste brouwerijen, ook toko's als Jopen zijn niet echt ambachtelijk / artisinaal meer. 'Craftbeer' is een holle frase geworden.
Naar boven
ambibrew
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Do Aug 20, 2015 3:39 pm    Onderwerp: Reageer met quote

unclebrazzie schreef:

Ik denk dat je het over deze hebt:

http://www.zythos.be/forum/viewtopic.php?t=4725

Hoop dat de link werkt. Anders bij "Biernieuws". Toen ik het proefde in Brugge was er nog geen naam voor.
Jimbo
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Do Aug 20, 2015 10:51 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Nee, echt, een IRA bier!?

(wordt er nog wel eens nagedacht over die namen?)
Naar boven
Calimero
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Vr Aug 21, 2015 8:17 am    Onderwerp: Reageer met quote

Jimbo schreef:
Nee, echt, een IRA bier!?

(wordt er nog wel eens nagedacht over die namen?)

Als dat alles is. Vroegere biernamen:
Grote Lul
Stampertje (ja, een konijn - bezig)
't Gulden Vlies (nee, geen schaapsvacht)
Hengsteklotenbier

Etc.

Molen De Valk
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Zo Aug 23, 2015 12:17 am    Onderwerp: Reageer met quote

Spontaan kwam een maat met Wllde Jo aanczetten vanavond. Ik was verrast. Er zat een daadwerkelijke Brett-droogheid in het bier. En voor de liefhebbers: dr zit gist in de flessen, abominabel weinig maar toch.

3/5
Naar boven
Manuel
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Ma Aug 24, 2015 8:57 am    Onderwerp: Reageer met quote

Calimero schreef:

Stampertje (ja, een konijn - bezig)
[/color]

Ge kunt ervan vinden wat ge wilt, maar daar is dus duidelijk wel over nagedacht. Door iemand in benevelde toestand wellicht, maar toch. Smile
't hofbrouwerke
Brouwer
Brouwer

BerichtGeplaatst: Ma Aug 24, 2015 10:19 am    Onderwerp: Reageer met quote

Och ja, zolang da ge den bosprotter niet in vraag begint te stellen is't goe Smile
Linty
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Ma Aug 24, 2015 12:15 pm    Onderwerp: Reageer met quote

't hofbrouwerke schreef:
Och ja, zolang da ge den bosprotter niet in vraag begint te stellen is't goe Smile
Ah, dat doen we trouwens al 10 jaar Razz
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> De Proeverijen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: