Home   Contact Us
 Biercafé   FAQ   Zoeken   Gebruikerslijst   Registreer   Profiel   Log in om je privé berichten te bekijken   Inloggen 
HET  discussiecafé  over  Belgisch  Bier  op  het  internet
*Het zythos bestuur is geen verpersoonlijking van de inhoud van dit forum

Eva

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> De Proeverijen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ambibrew
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Za Jul 25, 2015 7:07 pm    Onderwerp: Eva Reageer met quote

Eva wordt gebrouwen door 't Gaverhopke in opdracht van Sofie Vanrafelghem. Het etiket vermeldt "een bier voor en door vrouwen" met de bedoeling "om de kloof tussen vrouwen en bier te dichten", en verder "hoppig met toetsen van citrus en pompelmoes". De hopsoorten zijn gekozen "door honderden vrouwen wereldwijd".
Het etiket is informatief en veelbelovend. Sinds Sofie de bierrecenties schrijft in het Nieuwsblad is het niveau daarvan ferm gestegen. (Van de vorige recensenten betwijfelde ik of zij het bier in kwestie wel altijd effectief geproefd hadden...)

Behoudens het feit dat ik een man-vrouw-opdeling persoonlijk onzin vind, lagen de verwachtingen bij ons gemengd publiek dus vrij hoog. De kloof tussen bier en vrouwen is wel degelijk bestaande en elke poging om die te dichten moet worden aangemoedigd.

Het uitzicht van het bier is er echter niet naar om die kloof te dichten. Ook al werd het bier rechtop bewaard, het bier was erg troebel en vlokkerig.
Licht blond (8 EBC) met witte, vrij ruwe schuimkraag.

Het aroma van dit bier kan eigenlijk het beste omschreven worden als: bier. Met wat meer verbeelding: brouwerij. De beloofde citrus en pompelmoes zijn aanwezig in het aroma, maar erg op de achtergrond.

De smaak is vrij volmondig voor een bier van 6,2 %alc met een goed gedoseerde bitterheid (30 IBU) die lang uitvloeit. Een verfrissend blondje om zo te zeggen.

Goed dat Sofie Vanrafelghem niet vervalt in typische zoetigheid die met vrouwen en bier geassocieerd wordt, maar dat zou ons van haar ook wel erg zijn tegengevallen.
Ons gemengd publiek was het er unaniem over eens dat dit wel een aantrekkelijk en toegankelijk zomerbiertje is.
Maar om dit aantrekkelijk en toegankelijk te maken voor een breed publiek moet toch vooral aan het uitzicht gewerkt worden. In tijden van IPA's en Tripel Hoppen moet de nadruk op het etiket van dit bier misschien wat minder gelegd worden op die citrus en pompelmoes om geen valse verwachtingen te scheppen.
unclebrazzie
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Ma Jul 27, 2015 12:16 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Mee eens. Een bier dat zichzelf tracht te profileren (als om het even wat) kan het zich niet permitteren niet meer los te weken dan een schokschouderend "meh". Wat het bij mij dus wel deed.

Ik ben zelf geen vrouw -misschien ligt het daaraan- maar ook mijn Madam was niet gebeten. Dat die strikt genomen geen bier lust zal daar ook wel iets mee te maken hebben.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
March
Webteam
Webteam

BerichtGeplaatst: Ma Jul 27, 2015 2:03 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vond het wel lekker. Ok, geen met Timboektoese hop getripelgehopte op vat gerijpte IPA met nog een Bretje in, maar dat mag ook al eens.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> De Proeverijen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: