Home   Contact Us
 Biercafé   FAQ   Zoeken   Gebruikerslijst   Registreer   Profiel   Log in om je privé berichten te bekijken   Inloggen 
HET  discussiecafé  over  Belgisch  Bier  op  het  internet
*Het zythos bestuur is geen verpersoonlijking van de inhoud van dit forum

La Renaissance (BA, 1 year old) - De Dochter van de Korenaar

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> De Proeverijen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
unclebrazzie
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Vr Jun 12, 2015 10:02 pm    Onderwerp: La Renaissance (BA, 1 year old) - De Dochter van de Korenaar Reageer met quote

Zeg van de Dochter wat je wil maar als Ronald aan't experimenteren gaat, heb je wat om naar uit te kijken.

La Renaissance is een "Old School English Style Barrel Aged IPA", oftwel wat men al eens een "historic IPA" durft noemen.

Voor de ongeletterden onder ons en specifiek voor Charles Nouwen: een India Pale Ale was een Britse stijl van bewaarbier, iets sterker dan gewone pub ale en doorgaans stevig gehopt, en in houten vaten bewaard om later jong bier mee te gaan versnijden.
Onder commerciële impuls werd dit bier op zeker moment vescheept naar India, en de lange reis deed blijkbaar iets met het bier want men lustte er zodanig pap van dat het nu, een goeie 200 jaar later, zowat de populairste biersoort op aarde is.

Wat wij echter momenteel kennen als een IPA is de veramerikaanste versie ervan, en die heeft meestal alleen "héél veel hop" onthouden uit bovenstaand verhaal.

Ronald besloot zich eens aan experimentje te wagen en brouwde een stock ale, bestaande uit Maris Otter en East Kent Goldings. Beide zo Brits als de bloomers van de Queen, en geen van beide ingrediënten die je promontoir zou ontwaren in een contemporary IPA.
La Renaissance (want Ronald houdt van dat soort ronkende namen met een knipoog) werd gelanceerd in diverse edities, gaande van "naakt" (niet eens ge-barrel-aged), over incrementen van barrel ageing per half jaar in Puligny Montrachet vaten. Dit om eens te kijken hoe zo'n authentieke IPA er zou kunnen hebben uitgezien.

De mijne is een jaar oud (eigenlijk 2 want naast een jaar op vat heeft hij er inmiddels ook al bijna een jaar in de fles opzitten) en schenkt diepgebronsd goudkleurig uit. Een mooie witte kraag erop en een zachte pareling in het glas.

De neus....whow...ik had het verwacht maar het shockeert toch een beetje: zuur. En niet zo'n beetje ook. Dit is géén IPA zoals wij'm gewoon zijn, en dat jaar op vat heeft, alle hop ten spijt, genoeg beestjes de vrije loop gegeven om dit bier zó zuur te maken dat Jan Modaal het niet meer zal lusten.

Maar mijn naam is niet Jan, en Modaal ben ik ook al niet. Tegelijk met zuur krijg je ook een schép hop in je neus. Geen Amerikaanse, maar degelijke britse, en vreemd genoeg vloekt die niet met het zuur. Na verloop van tijd neemt de hop de bovenhand en merk je het zuur minder op in de neus.

In de mond krijg je een kleine oorlog tussen zuur en bitter. Want zuur is hij ook op de tong, maar bitter des te meer: op het harsige af, wat je ook niet meteen van een EKG verwacht. Bitter op het extreme af, met een zure funk eronder die je in een geuze zou verwachten.

Beslist een extreem beest, deze, en bepaald niet ieders meug. Ikzelf lust 'm wel. 't Is niet iets dat je binnengiet en het verrast bij elke slok.
Ik vermoed dat hij alleen maar lekkerder wordt als de IBUs met de jaren wat verdwijnen maar aangezien ik er maar eentje had zal ik het wellicht nooit weten.

Brew Dog had laatste ook een "historic IPA" en hoewel die beslist niet kwaad was, heb ik bij deze Renaissance méér het idee dat het benadert hoe een "tussentijdse" IPA zou kunnen hebben gesmaakt. Zuur en bitter werkt zogezegd niet samen, maar hier vind ik het uitermate interessant.

Met stip één van de interessantere bieren die ik de laatste tijd gedronken heb. Proficiat Ronald!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BramN
Toerist
Toerist

BerichtGeplaatst: Vr Jun 19, 2015 11:49 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb hem geproefd op 1,5y barrel-aged op het ZBF; de bovenstaande smaakbeschrijving kan ik alleen maar bevestigen. Nu heb ik twee flesjes van die 1,5y staan in de kelder. Zal ze waarschijnlijk nog een jaartje doen rusten.
Naar boven
BartC
Brouwer
Brouwer

BerichtGeplaatst: Vr Jun 19, 2015 3:18 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb zowel de 1 jaar oude versie ( uit de prive collectie van de brouwer) als de 1,5 jaar oude geproefd. De 1 jaar oude liet zeker de beste indruk na, maar Ronald (de brouwer dus) raadde me eergisteren aan de 1,5 jaar oude nog enkele maanden te laten staan om hem nog meer tot zijn recht te laten komen. Alleen jammer dat ik nu weet nadat ik mijn flesjes heb opgedronken natuurlijk.
Eergisteren trouwens ook een Finesse gerijpt op nieuwe eiken vaten geproefd bij de brouwer. Wederom een hemels lekker bier maar jammer genoeg al lang uitverkocht.

grtz
Bart
BramN
Toerist
Toerist

BerichtGeplaatst: Za Jun 20, 2015 7:41 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb overlaatst nog zo'n Finesse op de kop kunnen tikken bij Deconinck in Vichte (staat ook nog ergens in de kelder; ik denk zelfs naast de twee Renaissance 1,5y BA). Ik weet niet of ze die nu nog hebben.
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> De Proeverijen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: