Home   Contact Us
 Biercafé   FAQ   Zoeken   Gebruikerslijst   Registreer   Profiel   Log in om je privé berichten te bekijken   Inloggen 
HET  discussiecafé  over  Belgisch  Bier  op  het  internet
*Het zythos bestuur is geen verpersoonlijking van de inhoud van dit forum

Memel in oude flessen.

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> Prikbord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
liefhebber
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Vr Apr 10, 2015 12:41 pm    Onderwerp: Memel in oude flessen. Reageer met quote

Ik heb een groot aantal oude bieren op de kop kunnen tikken maar er zijn redelijk wat flessen waar memel in de kurk zit.

Uitdrinken is uiteraard een optie maar ik zou liever de memel doden. De flessen zijn nog niet leeggelopen dus ze zijn er voorlopig nog niet door.

Aangezien alle producten tegen memel giftig zijn, dacht ik aan de flessen een CO2-bad te geven.

Is dit een goede optie of heeft iemand een betere manier? Alle tips welkom.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
liefhebber
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Zo Apr 12, 2015 8:56 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Eventueel een vat luchtdicht afsluiten en ethanol in het vat gieten zodat de ethanol verdampt?

Ik zou het echt wel zonde vinden als de flessen zouden leeglopen. Er zitten onder meer twee flessen Zottegems Kriekenbier bij die indertijd onder het zand in de brouwerij zijn gevonden.

Verder heel veel Cantillon maar ook Belle-Vue, De troch en Oud Beersel. 127 flessen in totaal met de jongste vervallen in 1990, de rest is ouder.

Echt zonde als ik ze niet memelvrij zou krijgen...
Naar boven
karma-liet
Vaste klant
Vaste klant

BerichtGeplaatst: Ma Apr 13, 2015 3:53 am    Onderwerp: Reageer met quote

Wtf is memel denk ik al 2 dagen. (Ik ben nederlands) Volgens google iets van wormen. In dat geval hoef ik het niet!!
Naar boven
Linty
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Ma Apr 13, 2015 8:04 am    Onderwerp: Reageer met quote

liefhebber schreef:
Verder heel veel Cantillon maar ook Belle-Vue, De troch en Oud Beersel. 127 flessen in totaal met de jongste vervallen in 1990, de rest is ouder.
Sjansaar! Wink Nieuwe kurk opzetten?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
't hofbrouwerke
Brouwer
Brouwer

BerichtGeplaatst: Ma Apr 13, 2015 2:11 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Linty schreef:
liefhebber schreef:
Sjansaar! Wink Nieuwe kurk opzetten?

heel delikaat Linty,

maar zeker een optie.

temp 1 ° of zelfs 0°
onder CO˛ atmosfeer ( geen stikstof ) als je kan
open doen,

likeurtje erbij en terug kurken ( bvb 3g suiker in 3g water)

maar daar ben je wel effe zoet mee hoor.
ambibrew
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Ma Apr 13, 2015 6:59 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Een kwartiertje / 20 min in de diepvries steken?
Zorgen dat het bier niet vervriest natuurlijk...
liefhebber
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Ma Apr 13, 2015 7:36 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb de vraag ook aan de universiteit van Gent gesteld.

Blijkbaar zou het niet gaan om memel (houtworm voor anderstaligen) maar om de larve van een mot. In het verleden zijn gasbehandelingen geprobeerd met CO2 en ethanol (toch goed nagedacht van mij) maar hadden geen goed resultaat.

Uitdrinken is blijkbaar toch de enige oplossing... 't Zal nogal een feestje worden, 60 flessen oude Geuze en Oude Kriek en nog eens 40 flessen Corsendonck Agnus, allen tussen de 25 en 45 jaar oud.

De laatste vraag die ik nu nog heb gesteld is of de kurk afsnijden tot de hals en een kroonkurk erop zetten nog een mogelijkheid zou zijn maar aangezien zij in het verleden dit probleem hebben onderzocht, zullen ze hier waarschijnlijk al wel aan gedacht hebben...
Naar boven
BartC
Brouwer
Brouwer

BerichtGeplaatst: Ma Apr 13, 2015 8:17 pm    Onderwerp: Reageer met quote

liefhebber schreef:

Uitdrinken is blijkbaar toch de enige oplossing... 't Zal nogal een feestje worden, 60 flessen oude Geuze en Oude Kriek en nog eens 40 flessen Corsendonck Agnus, allen tussen de 25 en 45 jaar oud.

Hulp nodig?
Calimero
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Ma Apr 13, 2015 8:34 pm    Onderwerp: Reageer met quote

BartC schreef:
liefhebber schreef:

Het is inderdaad een soort mot, al noemden wij het destijds "biervlieg". Een heel gekend Antwerps café had er ook mee af te rekenen, en mijn kelder hebben ze gekoloniseerd toen ik via Frank Boon oude flessen van Van Malder kocht. Deze stoppen waren vergeven van die larven. Nauwelijks te verwonderen, gezien het zootje dat de twee ouwejongens die de brouwerij erfden, er op een paar jaar van hadden gemaakt.
Opmerking: ik ben er idd een aantal flessen aan kwijtgeraakt, maar veel minder dan er aangetast waren. De larven boren zelden over de lengte van de hele kurk, tenzij deze heel oud zijn en beginnen te krimpen (kan zowel door uitdrogen - dan is de fles sowieso verloren - dan wel door de hoge CO˛ druk zijn). Als je ze op tijd opdrinkt - OK.
Ik heb nooit dgl. experimenten geprobeerd als boven aangegeven, maar ik heb toch geleidelijk aan de plaag weten terug te dringen - op een heel eenvoudige manier: spinnen in de kelder!

liefhebber
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Ma Apr 13, 2015 10:03 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Calimero schreef:
BartC schreef:
liefhebber schreef:

Het is inderdaad een soort mot, al noemden wij het destijds "biervlieg". Een heel gekend Antwerps café had er ook mee af te rekenen, en mijn kelder hebben ze gekoloniseerd toen ik via Frank Boon oude flessen van Van Malder kocht. Deze stoppen waren vergeven van die larven. Nauwelijks te verwonderen, gezien het zootje dat de twee ouwejongens die de brouwerij erfden, er op een paar jaar van hadden gemaakt.
Opmerking: ik ben er idd een aantal flessen aan kwijtgeraakt, maar veel minder dan er aangetast waren. De larven boren zelden over de lengte van de hele kurk, tenzij deze heel oud zijn en beginnen te krimpen (kan zowel door uitdrogen - dan is de fles sowieso verloren - dan wel door de hoge CO˛ druk zijn). Als je ze op tijd opdrinkt - OK.
Ik heb nooit dgl. experimenten geprobeerd als boven aangegeven, maar ik heb toch geleidelijk aan de plaag weten terug te dringen - op een heel eenvoudige manier: spinnen in de kelder!

Dit is de tip waarop ik hoopte. Bedankt, Calimero.

De bakken staan nu opgestapeld in de kelder waardoor er geen beestje door kan. Ik ga de flessen eruit halen en naast elkaar leggen.
Naar boven
karma-liet
Vaste klant
Vaste klant

BerichtGeplaatst: Do Apr 16, 2015 11:22 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Trouwens, wat dacht je van vloeibare stikstof?
Naar boven
liefhebber
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Ma Apr 27, 2015 7:55 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Aangezien ik het zythosfestival moest missen wegens familiale verplichtingen heb ik om de pijn te verzachten een eerste fles Cantillon ontkurkt, het etiket was half vergaan maar volgens de bijlage zijn de bieren in deze bak 41 jaar oud. Alle leesbare etiketten komen overeen met de bijlagen dus lijkt het me vrij betrouwbaar.

Perfect helder, prachtig wit schuim dat wel vrij snel verdween, magnifieke balans in de smaken, de fruitigheid tegenover de zurigheid, gewoon zalig.

Wat me wel verbaasde was dat deze Cantillon nog enorm veel zurigheid had terwijl de Oude Geuzen die ik al heb liggen (+/- 15 jaar) veel zachter zijn.

Nog 126 flessen te gaan. Very Happy
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> Prikbord Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: