Home   Contact Us
 Biercafé   FAQ   Zoeken   Gebruikerslijst   Registreer   Profiel   Log in om je priv berichten te bekijken   Inloggen 
HET  discussiecafé  over  Belgisch  Bier  op  het  internet
*Het zythos bestuur is geen verpersoonlijking van de inhoud van dit forum

Expert terzake
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> Biernieuws
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Manuel
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Di Jan 27, 2015 9:47 am    Onderwerp: Expert terzake Reageer met quote

Vanmorgen werd ik blij verrast toen ik in De Tijd het artikel over de jaarlijkse Ratebeer-kermis las. Het bleek warempel redelijk goed onderbouwd en evenwichtig te zijn.

Het artikel gaat verder dan alleen wat 'oh-wat-zijn-we-toch-goed-bezig-gejubel'. Er is ook plaats voor duiding over het relatieve belang van zo'n lijstjes.

Kers op de taart: voor een keer wordt niet d bier-BV opgevoerd als expert, maar wel Jan Rumes. Mooi zo.
Jimbo
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Di Jan 27, 2015 1:24 pm    Onderwerp: Reageer met quote

En de link: Manuel-vergeet-al-eens-iets-(doorgaans-zijn-broek)
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur priv bericht
Manuel
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Di Jan 27, 2015 1:31 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik was het niet vergeten, maar met een smartphone op een deftige manier een link leggen is zoals een satelliet laten landen op een eendvormige komeet: niet gemakkelijk.
Pijp
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Di Jan 27, 2015 4:22 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wat ben ik wederom goedgezind, omdat Westvleteren weer 'het beste Balgische bier ter wereld' is!
Zo is er geen schaarste of hype van de (overige) pareltjes.
Noctilucus
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Di Jan 27, 2015 5:39 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Pijp schreef:
Wat ben ik wederom goedgezind, omdat Westvleteren weer 'het beste Balgische bier ter wereld' is!
Zo is er geen schaarste of hype van de (overige) pareltjes.

Behalve Orval en St Bernardus Abt dan Smile

Ik vrees wel dat de "daling" van West-Vleteren 12 naar de tweede plaats op ratebeer de paterkes geen greintje meer rust zal bezorgen...
Manuel
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Di Jan 27, 2015 11:32 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik wilde eigenlijk in mijn nest kruipen, maar Jef Van den Steen heeft mij wakker gehouden. Hij deed zonet een opmerkelijk optreden in Reyers Laat.

Hoewel ik het eens was met een paar van zijn standpunten over Ratebeer (maar dus niet met allemaal), schrok ik een beetje van de enggeestigheid die hier en daar in zijn betoog sloop. En geloof me, ik moest enige schroom overwinnen om dat woord te gebruiken, want ik heb bewondering voor het werk van Jef.

Maar dankzij hem denkt Reyers Laat-kijkend Vlaanderen nu toch weer dat Amerikanen niets kunnen brouwen, tenzij extreme bieren. En dat wij Belgen met onze gebalanceerde bieren het zoveel beter kunnen. Hij deed ook nogal smalend over de beer geeks. Zij kicken alleen op uiterst zeldzame en extreme bieren, volgens hem.

Nu kom ik - zoals de meesten hier - wel eens beer geeks van het zwaarste soort tegen. In mijn definitie van het begrip ben ik er zelfs zelf een (OK, van de middelzware soort misschien). Ik heb nog nooit een van die beer geeks horen beweren dat Westmalle Tripel - het bier dat volgens Jef duidelijk maakt waar Belgi voor staat - een slecht bier is omdat het niet voldoende bitter, zuur of wat dan ook zou zijn.

Waarom is het nodig om te polariseren (om het woord van het moment ook eens te gebruiken)? Waarom moeten we onze eigen kunde bewijzen door ons af te zetten tegen de methodes en de producten van de anderen? Een gemiste kans, die uitzending van Reyers Laat.

Maar ach, dankzij Jef kunnen de kijkers nu rustig dokes gaan doen, wetende dat we nog heel lang het bierland bij uitstek zullen blijven.

Slaapwel.
Vincent
Toerist
Toerist

BerichtGeplaatst: Wo Jan 28, 2015 10:42 am    Onderwerp: Reageer met quote

Inderdaad een relatief saai discours met misschien enkele meningen dat niet iedereen deelt.
Naar boven
Jimbo
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Wo Jan 28, 2015 3:11 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb het item op Terzake niet gezien en derhalve zou ik mijn klep moeten houden (Yep, thatll stop me) omdat ik de nuances heb gemist, maar toch: ook ik roep al jaaaaaaren dat de brouwers moeten oppassen dat ze geen karikatuur van zichzelf worden. En het is mij opgevallen dat buitenlandse brouwers net iets minder goed oppassen. En aangezien de VS nogal groot is, met procentueel nogal veel brijen dan nog, springen zij er power-by-numbers gewijs nogal sterk uit wat dit betreft. Moest Timboektoe 350mln inwoners hebben (en alcohol tolereren), zouden zij de kroon spannen, maar het is nu toevallig Amerika en dat ligt altijd wat gevoelig/plezant [schrappen wat niet past] qua kritiek.

Om ter sterkst, om ter strafst, om ter zuurst, om ter bitterst. En geen kat die het nog meer dan eens drinkt.

BTW, ik ben zot op Ratebeer (als je weet waarvoor je het kan gebruiken) en zijn gebruikers, maar ik vond het positively not done dat ze een bier met amper 88 ratings opnemen in de statistieken. Vooral als het dan nog toevallig op een wel erg felbegeerde No.1 uitkomt (enfin, toch als je niet Benedictijns leeft). Doet wat denken aan de Bistronoom die met 10 ratings eeuwige roem, euh, verdoemmenis, vergaarde.
Naar boven
Pijp
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Wo Jan 28, 2015 3:38 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Jef Van den Steen sloeg spijkers met koppen. De door Manuel beweerde enggeestigheid heb ik niet als dusdanig gemerkt. Een "goed bier" is een evenwichtig bier, "in balans", en extreme smaken zijn vaak niet op hun plaats in bier.
Die extreme (bier?)smaken komen ook wel eens bij mij binnen maar dat is puur het kleine-jongens-mentaliteitje dat dan bovenkomt ("hohoho, dat is grof, huhuh") maar eens dat hoho-gedoe wegebt (en met de jaren gaat het tij sneller af), heb ik niet de minste goesting om zulk bier nog te drinken.
Amerikanen (vergeef me de veralgemening) houden altijd van extreme dingen en smaken. Alles moet megagroot zijn en de geliefkoosde smaken zijn steeds overdrijvingen, dit zowel in kunst, culinariteit, politiek: mierenzoet, overbitter, onmogelijk zuur. En in dat denkkader is er geen plaats voor balans, evenwicht want dat staat gelijk aan middelmatigheid.

Natuurlijk, als de kijker van het programma de indruk krijgt dat Amerikanen hoegenaamd niks afweten van bier, dan is ondanks de Amerikaanse hypermentaliteit een foute indruk gewekt. Ongeacht hun voorkeur voor extremen zijn de Amerikaanse 'micro'-brouwerijen er wonderwel in aan het slagen om kwaliteitsvolle bieren te produceren. Ook een foute indruk zou zijn dat Belgische bieren superieur zijn aan Amerikaanse.

Toen Jef Van den Steen het over een smaakbalans had, vond ik dat hij helemaal gelijk had. Het zijn de subtiliteiten en gelaagdheden van de smaken die elkaar aannvullen en alles tot een mooi geheel maken.
Schitterend dat Jef doodgewoon Westmalle Tripel mee had, mijn lievelingsbier de afgelopen 28 jaar. En de kritische vraag die uitbleef maar wel werd gensinueerd: Westvleteren? Et alors, Westmalle!

Beer geeks? Die bestaan niet alleen in Amerika maar ook bij ons.
Hoe vaak zie je niet op een festival de beer geeks (lees: voorstanders van extreme biersmaken; zolang het maar enorm pikant, zoet, koffie, bitter, zuur is) recht naar de zwaarste en extreemste bieren grijpen bij het begin van de proefsessie. Dan denk ik bij mezelf: ik zou na zulke extreme smaken niks meer proeven. Die beer geeks moeten nogal smaakorganen hebben, zeg!

En een nuancering over Belgi als bierland bij uitstek had in het programma inderdaad op haar plaats geweest. Misschien zijn er veel meer eerbiedwaardige bierlanden dan Belgi.

Hopelijk hebben Jefs woorden enkele potentile bierliefhebbers wakker geschuld!
Manuel
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Wo Jan 28, 2015 4:40 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Kijk, ik zal de laatste zijn om de top 100 van Ratebeer te verdedigen. Ik heb mijn kritische houding tegenover die lijst en de manier waarop hij bekend gemaakt wordt al vaak genoeg op het forum gezwierd. In het Ratebeer-publiek zijn de Amerikanen inderdaad in de meerderheid. Exclusieve bieren zijn inderdaad oververtegenwoordigd.

Ik hou gewoon niet van de veralgemeningen die in het gesprek rondgestrooid worden. Bijlange niet alle Amerikaanse craft-bieren zijn extreem. Ook in die top 100 staan heel wat bieren die bijlange na niet extreem bitter, zuur of zoet zijn. Neem nu de Heady Topper of de KBS van Founders. Dat zijn uitgesproken bieren, maar ze zijn niet extreem.

Trouwens, ik hou wel van een extreem' bier, zo nu en dan. Voor mij kan een bier waarin n aspect overheersend is ook een goed bier zijn. Cantillon is nog altijd een van de zuurste bieren die ik ken. Is dat dan geen goed bier wegens te extreem'? De Westmalle Tripel is n van mijn favorieten, maar een serieus bittere IPA gaat er bij mij ook wel in. Het is niet omdat je van het ene houdt, dat je het andere automatisch als een rariteit moet beschouwen.

Ik heb ook een ander idee bij het woord beer geek dan Jef en Pijp. Voor mij is een beer geek iemand die gepassioneerd is door bier. En er derhalve dan ook meer geld aan uitgeeft dan eigenlijk goed voor hem is Smile

Wat ik ook een vreemde tegenstrijdigheid vond in het gesprek: volgens Jef kicken de beer geeks uitsluitend op extreme smaken. Maar die beer geeks komen ook op pelgrimstocht naar Belgi. Wat komen die hier dan doen, in het land van de perfecte balans?
March
Webteam
Webteam

BerichtGeplaatst: Do Jan 29, 2015 8:45 am    Onderwerp: Reageer met quote

Manuel schreef:

Wat ik ook een vreemde tegenstrijdigheid vond in het gesprek: volgens Jef kicken de beer geeks uitsluitend op extreme smaken. Maar die beer geeks komen ook op pelgrimstocht naar Belgi. Wat komen die hier dan doen, in het land van de perfecte balans?

Dat dacht ik ook. En voor de rest sluit ik me gemakshalve ook maar ineens aan bij je betoog, ik moet nog werken ook tegenwoordig.
Linty
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Do Jan 29, 2015 8:49 am    Onderwerp: Reageer met quote

Manuel schreef:

Veu de Gees Manu, veu de Gees Smile
Voor de Oude Geuze dus.
Jef bedoelde waarschijnlijk dat ze voor pakweg een Bolleke de plas niet oversteken.
Enfin, niet gemakkelijk om een correct betoog te houden in de beperkte tijd die hij kreeg. Als je zulk optreden woord per woord analyseert, zal je altijd tegenstredigheden vinden. Zelfs in Villa Politica. Smile
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur priv bericht Verstuur mail
Noctilucus
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Do Jan 29, 2015 9:42 am    Onderwerp: Reageer met quote

Jimbo schreef:
... BTW, ik ben zot op Ratebeer (als je weet waarvoor je het kan gebruiken) en zijn gebruikers, maar ik vond het positively not done dat ze een bier met amper 88 ratings opnemen in de statistieken. Vooral als het dan nog toevallig op een wel erg felbegeerde No.1 uitkomt (enfin, toch als je niet Benedictijns leeft). Doet wat denken aan de Bistronoom die met 10 ratings eeuwige roem, euh, verdoemmenis, vergaarde.

Die bedenking maakte ik me ook, 2 man en een paardenkop die een mindere score geven en dat bier is zijn eerste plaats alweer kwijt.
Van die top zoveel trek ik me niet veel aan, het interessante is om degelijke beschrijvingen te krijgen van hoe een bier smaakt zodat je een btje kan inschatten of het de moeite is om te proberen.
Manuel
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Do Jan 29, 2015 9:52 am    Onderwerp: Reageer met quote

Linty schreef:

Als je zulk optreden woord per woord analyseert, zal je altijd tegenstredigheden vinden. Zelfs in Villa Politica. Smile

Dat zal zeker zo zijn. Maar hier was er niemand die de spreker het vuur aan de schenen legde. Hij had net een heel meegaand publiek.

Soit, laat het duidelijk zijn dat die tegenstrijdigheid niet de passage was die me het meeste stoorde. Wink

Nogmaals: Ik heb veel respect voor Jef en zijn werk, maar deze doortocht in Reyers Laat vond ik echt niet geslaagd.
karma-liet
Vaste klant
Vaste klant

BerichtGeplaatst: Vr Jan 30, 2015 3:37 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Pijp schreef:
Jef Van den Steen sloeg spijkers met koppen. De door Manuel beweerde enggeestigheid heb ik niet als dusdanig gemerkt. Een "goed bier" is een evenwichtig bier, "in balans", en extreme smaken zijn vaak niet op hun plaats in bier.

met alle respect, bepaal jij of meneer Jef dat een goed bier perse een evenwichtig bier moet zijn?
en wie bepaalt berhaupt wat evenwichtig is.. als ik bijvoorbeeld een extreme citrussmaak maar erg waterig bier lekker vind, en heel veel mensen ook, is dit dan een slecht bier omdat het niet in balans is?
en nee ik ben geen "beer geek", ik ben een liefhebber. van hop, van rook, van exploderende smaken, etc. dingen die je in vele van jullie "gebalanceerde" bieren niet eens kan proeven. bier is toch proeven? "Dare to taste", citeer ik even een Nederlandse bierfirma (ook dit is zeker vloeken in de kerk!!)
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> Biernieuws Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina 1, 2, 3  Volgende
Pagina 1 van 3

Ga naar: