Home   Contact Us
 Biercafé   FAQ   Zoeken   Gebruikerslijst   Registreer   Profiel   Log in om je privé berichten te bekijken   Inloggen 
HET  discussiecafé  over  Belgisch  Bier  op  het  internet
*Het zythos bestuur is geen verpersoonlijking van de inhoud van dit forum

Prearis Grand Cru 2013

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> De Proeverijen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ambibrew
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Vr Aug 15, 2014 8:41 pm    Onderwerp: Prearis Grand Cru 2013 Reageer met quote

Ik ben fan van de Préaris-bieren en toen ik dus de Préaris Grand Cru 2013 zag staan twijfelde ik niet hem uit de rekken te nemen. Toch rees er even twijfel bij het zien van de prijs, meer dan 6 Euro per fles van 37,5cl. Maar goed,...

Naderhand blijken er twee versies te bestaan, 6 maanden gerijpt op whiskeyvaten en 10 maanden gerijpt op bourbonvaten.
In mijn geval dus de Préaris Grand Cru gerijpt op bourbonvaten. Alle flessen zijn genummerd en ik koos nr 999 Smile maar dat is uiteraard totaal bijkomstig.

Donker bruin bier met een licht beige schuimkraag. Voor een bier dat gerijpt heeft op vat is de schuimkraag erg dicht en stevig. De pareling is heel fijn maar duidelijk aanwezig. Het lijkt wel alsof het koolzuur moeite heeft om door dit bier van 10,5% alc naar boven te klimmen.

Een enorm complex aroma. Dit is zo'n bier waar je lang kunt blijven aan ruiken voor je de eerste slok neemt omdat je steeds weer nieuwe aroma's waarneemt. Rood rijp of gedroogd fruit, sterke drank (graanjenever), vanille, kruidnagel,... Het geheel doet wat denken aan het aroma van een zware rode wijn.

Ook de smaak zet complex aan met aan de basis een goede verhouding tussen zoet en bitter. De graanjenever neemt hier wat de bovenhand en de body van het bier is onvoldoende om het evenwicht te bewaren. Het gevolg is dat dit bier heel droog wegtrekt.
Mijn vrouw is onmiddellijk dol op dit bier, maar voor mij mocht er een tikje meer body aanwezig zijn om zich te meten met de alcohol uit het vat. Ik vraag me af of de brouwers van Het Vliegend Paard hiervoor hun quadrupel gebruikt hebben.
Al bij al een aanrader, zeker omwille van de aroma's en omdat smaken verschillen - zie het enthousiasme van mijn vrouw over dit bier.
unclebrazzie
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Ma Aug 18, 2014 9:44 am    Onderwerp: Reageer met quote

Het heeft bij mij een poos geduurd voor ik de Prearis ben gaan appreciëren maar dat ligt eerder aan 't feit dat ik niet zo into Quads ben dan dat hij niet zou deugen.

De Grand Cru is een schoon beestje, ook voor moeilijkaards zoals ik die dus niet zo van "naakte" quads houden. Ik heb de vorige editie geproefd (2012 en dus op Cognacvaten en niet op whisky) en die was heel mooi en gebalanceerd.
2013 staat te wachten in de kelder maar dat gaat niet te lang meer duren denk ik.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
unclebrazzie
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Di Apr 21, 2015 10:37 am    Onderwerp: Reageer met quote

Zondag nog een 2013 editie op Cognag gedeeld met een maat, bij wijze van bijna-digestiefke.
Schoon schoon schoon, al was de cognac nogal nadrukkelijk aanwezig, in de vorm van een druif-achtige vurigheid die het geheel een beetje te fel overheerste. Body is iéts te dun om iets als Cognac te kunnen dragen denk ik.
Naar boven
unclebrazzie
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Di Sep 22, 2015 12:37 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Opvolgerke:

Vorige week in de Gollem de Prearis GC Cognac gedronken. Wellicht niet de 2013 maar kom. Beggars can't be choosers Smile

Serieus veel cognac, zoals in "ik denk niet dat ik nog iets ga bestellen als hij op is want **hic**". Lekker, daar niet van. Quad was amper nog te ontwaren.
Eigenlijk meer een bier geworden voor cognacliefhebbers-die-toevallig-niet-inzitten-met-een-biersmaakske.

Klinkt negatiever dan hij was: ik heb'm met veel smaak (en gestaag toenemend plezier) opgedronken. Ik vermoed dat de cognac met de jaren wel wat zal tot rust komen.

Gisteravond de 2013 Peated Whisky gedeeld met een maat. Beetje dezelfde indruk als bij de cognac-editie: véél peat. Zoveel dat het bier een beetje bijzaak lijkt geworden. Hetgeen me mezelf doet afvragen of die cognac-editie ooit nog zal bedaren.

Andermaal: lekker hoor, op voorwaarde dat je écht wel van turf houdt. Als dat echter niet het geval is, denk ik niet dat deze spek voor je bek is.

Naar mijn aanvoelen mag er meer body in bier zitten dat zoveel alcoholgeweld wil weerstaan. Waarmee ik niet wil gezgd hebben dat de Quad dunnetjes zou zijn; alleen dat er véél alcohol te dragen valt Wink
Naar boven
fabes fabel
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Do Sep 24, 2015 12:13 am    Onderwerp: Reageer met quote

Het is en blijft een bierfirma die geld kan investeren in het lageren op vaten en niet in het investeren in een eigen brouwerij,
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Jimbo
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Do Sep 24, 2015 10:08 am    Onderwerp: Reageer met quote

De wereld weende.

(zou je dat op vat kunnen trekken?)
Naar boven
't hofbrouwerke
Brouwer
Brouwer

BerichtGeplaatst: Do Sep 24, 2015 11:29 am    Onderwerp: Reageer met quote

Jimbo schreef:
De wereld weende.

(zou je dat op vat kunnen trekken?)

Weltschmertz van de struise is dat toch Smile
Jimbo
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Do Sep 24, 2015 12:02 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik had het kunnen weten dat ik weer eens te laat was met mijn idee!

Brouwt er eigenlijk al iemand met hop? Wil ik al eens een tijdje proberen.
Naar boven
unclebrazzie
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Do Sep 24, 2015 12:38 pm    Onderwerp: Reageer met quote

fabes fabel schreef:
Het is en blijft een bierfirma die geld kan investeren in het lageren op vaten en niet in het investeren in een eigen brouwerij,

Ik was al aan't aftellen tot de eerste van zich zou laten horen. Dankjewel ivo dat jij't (weer) bent.

En hoé precies maakt de al-dan-niet terechte titel van bierfirma hier één zier uit als het gaat om de smaakervaring van het bier?

En hoezo: bierfirma? Ik dacht dat Andy inmiddels officieel brouwer was, en dus niet meer met het eeuwig weerklinkende schampere hoongelach "bierfirma dus brol" moest afrekenen?

En hoezo: investeren in houten vaten is niet investeren in een brouwerij? Maken die vaten dan geen deel uit van Andy's brouwerij?

En hoezo: is en blijft? Bedoel je nu dat eens je als bier-mens-ding (want hoe noem je een beginnend brouwer tegenwoordig zonder dat je er een ijkinsschaal bij nodig hebt?) de status (excuus, ik bedoel het stigma) van bierfirma hebt gekregen, je daar nooit meer van afraakt?

Zoveel implicaties, een mens zou nog gaan denken dat je bierfirma als een vies woord gebruikt Smile
Naar boven
Mark
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Do Sep 24, 2015 3:03 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Sinds vorige maand lijkt inderdaad alles in orde te zijn voor erkenning als brouwerij.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> De Proeverijen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: