Home   Contact Us
 Biercafé   FAQ   Zoeken   Gebruikerslijst   Registreer   Profiel   Log in om je privé berichten te bekijken   Inloggen 
HET  discussiecafé  over  Belgisch  Bier  op  het  internet
*Het zythos bestuur is geen verpersoonlijking van de inhoud van dit forum

Cuvée Soeur'Ise (de Leite)

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> De Proeverijen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
unclebrazzie
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Do Aug 07, 2014 9:13 am    Onderwerp: Cuvée Soeur'Ise (de Leite) Reageer met quote

Ten gevolge van een uit de hand gelopen truth-or-dare avond zag ik me verplicht na de Jeun'Homme ook de Cuvée Soeur'Ise van de Leite maar eens open te trekken. Mijn uitdager zag zich gedwongen zijn bespreking van deze laatste te beperken tot "de fruitvliegjes hadden er meer plezier aan dan ik", en dat soort commentaar maakt mij altijd benieuwd.

Volgens de site van de Leite is de Cuvée Soeur'Ise een variant van hun Enfant Terriple, die vijf maanden in rode wijnvaten op krieken heeft gerust. Een barrel aged kriekentripel dus. Nu ben ik geen fan van het tripelgenre op zich, maar als er al eens zot mee mag worden gedaan ben ik al minder terughoudend.

Soeur'Ise schenkt beetje vuilrood uit, een beetje te vergelijken met een ouwe kriek. De kraag in gebroken houdt niet lang stand en wordt al vrij snel herleid tot een kanten randje.

Vreemde neus. Het lijkt wel alsof iemand een Jeun'Homme heeft aangelengd met een soort generiek rodebessensap. Duidelijk melkzuur, met een dun laagje fruitsap erdoorheen gedraaid. Hout is ook hier nauwelijks merkbaar. Niet bepaald uitnodigend, maar ook niet echt afstotelijk. Een spijtige eerste indruk voor een anderzijds ambitieus bier.

Het bier is (zoals te verwachten) hoodzakelijk zuur, en van de tripel blijft niet veel meer over. De krieken komen in de mond beter tot hun recht dan in de neus, maar blijven dunnetjes en weinig overtuigend. Samen met het monocliene karakter dat lactobacillen in hun eentje teweegbrengen zorgt dit voor een gebrek aan complexiteit, die dit bier toch wel echt nodig heeft. Call me old fashioned, maar ik mis Bretts in dit bier.

Een lichte plakkerigheid achteraan het gehemelte maakt tevens dat het bier niet echt de dorstlesser is die het had kunnen zijn (en die de Jeun'Homme dan weer méér is). Aroma's zijn andermaal bescheiden: rode bessen en kriekensap, maar niet de diepe, rijke weelderigheid die een kriekenbier kunnen doen scoren.

Drosophilae heb ik niet in mijn glas aangetroffen, en hoewel ik 't beslist geen straf vond om 'm op te drinken vond ik de Soeur'Ise niet overtuigend genoeg om 'm aan te raden. Niet slecht, maar met een paar minpunten aan die 'm toch wat ondermaats maken. Vooral het gemis aan complexiteit en de anaemische kriekensap-toets laten 'm net onder de lat uitkomen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> De Proeverijen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: