Home   Contact Us
 Biercafé   FAQ   Zoeken   Gebruikerslijst   Registreer   Profiel   Log in om je privé berichten te bekijken   Inloggen 
HET  discussiecafé  over  Belgisch  Bier  op  het  internet
*Het zythos bestuur is geen verpersoonlijking van de inhoud van dit forum

Vedett IPA (Moortgat)

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> De Proeverijen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
unclebrazzie
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Wo Jun 04, 2014 11:06 am    Onderwerp: Vedett IPA (Moortgat) Reageer met quote

Ik heb gemengde gevoelens bij Vedett. De enige reden waarom ik't al eens drink is meestal het anemische "omdat het geen Jup is". Op zich is er niks echt mis met het bier zelf, een soort van veredelde droge sushi-lager, easy-going en misschien een tikje straffer dan strikt noodzakelijk. Design is belangrijk voor de Vedett-lijn, vandaar het obligate groene Duvelflesje en het vaasvormige veel te grote glas (het lijkt wel the poor man's Hopus jug). Een beetje een twijfelaar dus wat mij betreft: je doet er me geen echt plezier mee, maar ik heb er geen principiële bezwaren tegen die verder reiken dan het louter subjectieve.

Naast de gewone heb je ook de Vedett White, die ik nog moet proeven, en dat "moet" mag je letterlijk nemen. Ik hou al niet zo van blanchekes, en in een zoveelste toevoeging aan het rijtje generieke wittekes heb ik minder zin dan mijn nieuwsgierigheid zich laat prikkelen. Hoewel: een line-up van blanchekes kan nog wel eens onthutsend onthullend blijken te zijn.

De IPA dan maar.
IPA zit in de lift in België, en na de Chouffe Houblon (met die idiote "dobbelen triple IPA" indicatie) en de jaarlijks wederkerende Duvel Tripel Hop begint de bierdrinkende Belg stilaan door te krijgen dan hoppige bieren niet abnormaal zijn, en een enkeling begint zowaar de afkorting te herkennen, zoniet op te zoeken. Dat het doorgaans de grotere brouwerijen zijn die plots met een hippe IPA komen opzetten is dan weer een trend die me wat ongemakkelijk maakt, maar zo ben ik dan weer.
Zo ook Vedett dus, met deze IPA die niet echt kan kiezen.

"Not really from India. And not really a pale ale".

Maar wat is het dan wél?

Vedett IPA schenkt diep oranjegeel uit, met een waas die op zich wel smakelijk oogt. Mooie witte kraag erbovenop, carbonatie die keurig tussen Duvel en pils zit.

De geur is hoppig, met een lichte zweem van sinaasappel. Op zich niet verkeerd, maar er zit een randje aan dat me niet helemaal bevalt; een licht vermoeden van artificiële hoppigheid. Ik mis de volle fruitigheid die ik met IPAs(*) vereenzelvig, en ik blijf wat op mijn geurhonger zitten. Een beetje zoals een aardbeienyoghurt zelden naar aardbeien ruikt maar naar iets dat aardbeien emuleert. Gelukkig niet zo erg als dat, maar evengoed een beetje dunnetjes.

*)toegegeven: niet alle IPAs zijn fruitig-hoppig, maar degene die het wél zijn, zijn voller en rijker gehopt dan deze

De smaak en het aroma zijn beide ok: het is een fris bitter(*) bier, met een geprononceerd doch mild hoparoma dat in lijn ligt met de geur. Ook hier is het hop-aspect een beetje mank: je proeft beslist hop, maar een beetje monoclien toegepast, alsof er hier en daar uitstekende hoekjes zijn afgeknipt om het niet te moeilijk te maken.

*) bitter is relatief in deze. Het is beslist geen bitterbom, maar wie graag zoet bier drinkt blijft er toch beter af want de hoofdsmaak is bitter.

Ik ben nogal veeleisend wat IPAs betreft: het is een stijl die zich enerzijds leent tot Amerikaanse overdrijving (De Dochter van de Korenaar's Extase, de Troubadour Magma van de Musketiers, de Imperial IPA van Viven) of net tot eerder Britse ingetogenheid (Thornbridge's Jaipur bijvoorbeeld).

Vedett IPA blijft ergens hangen tussen de gewone Vedett (een lager en dus inderdaad geen pale ale) en een echte IPA (die gebalanceerd hoppiger had gemogen wat mij betreft). Deed me nog 't meest denken aan de Armand van Ter Dolen, al vond ik die laatste op vat véél smakelijker dan zowel de flesversie als deze Vedett.

Ik bekijk de opkomst van IPAs in België met argusogen, omdat ik vrees dat de modale Belgische bierdrinker niet klaar is voor bier met veel smaak, laat al staan met veel hopsmaak. Ik hoop dat deze Vedett IPA een opstapje kan zijn voor zij die daar net wél naar op zoek zijn, maar vrees een beetje dat hij weinig zieltjes gaat winnen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
ambibrew
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Wo Jun 04, 2014 7:26 pm    Onderwerp: Re: Vedett IPA (Moortgat) Reageer met quote

unclebrazzie schreef:

Ik bekijk de opkomst van IPAs in België met argusogen, omdat ik vrees dat de modale Belgische bierdrinker niet klaar is voor bier met veel smaak, laat al staan met veel hopsmaak. Ik hoop dat deze Vedett IPA een opstapje kan zijn voor zij die daar net wél naar op zoek zijn, maar vrees een beetje dat hij weinig zieltjes gaat winnen.

Wij dronken hem voor het eerst op een etentje voor we naar het Zythosfestival trokken en hadden precies hetzelfde gevoel. Het kan niet beter uitgedrukt worden.
Niet te min heeft hij erg gesmaakt die dag als aperitief bij een voorgerechtje met vis.
karma-liet
Vaste klant
Vaste klant

BerichtGeplaatst: Do Jun 05, 2014 12:44 pm    Onderwerp: Reageer met quote

ik vind dit bier uitstekend om onwetende vrienden kennis te laten maken met de ipa`s. verder ben ik tegenwoordig meer van de Amerikaanse stijl bommen, die gelukkig in overvloed zijn tegenwoordig in Nederland.

Laatst aangepast door karma-liet op Do Jun 05, 2014 3:53 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
cardang
Geregelde klant
Geregelde klant

BerichtGeplaatst: Do Jun 05, 2014 3:20 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vind het zeker niet slecht ( om een amateur te zijn )
en zal hem zeker nog in huis halen!
Naar boven
unclebrazzie
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Vr Sep 12, 2014 8:14 am    Onderwerp: Reageer met quote

Onlangs nog eentje van gekregen na een inspannende en zweterige karate-sessie. Beviel me al beter, wellicht omdat ik'm nu veel meer benaderde als een quencher.

Vui den duist dus.

Opvallend was ook dat de minder geeky bierdrinkers in het gezelschap 'm dik oke vonden, en zelfs redelijk speciaal(*). Ik moest daarbij een beetje denken aan het Duvel Tripel Hop effect: Belgen staan blijkbaar méér open voor hop (en andere bierige exploten) als het een bier of merk betreft dat ze kennen en waar dan eens "iets zots" mee gedaan wordt. Wellicht dezelfde reden ook waarom Martin's IPA plots in de rekken verschijnt: een pellelleke kent iedereen, en die IPA is zo braaf dat diezelfde iedereen 'm ook wel zal verdragen.

Ik moet echter mijn woorden uit mijn oorspronkelijke review opeten: blijkbaar bestaan er dus wél mensen die via de Vedett IPA tot de constatie komen dat er ook bier bestaat met smaak. Ook al is't IPA-gewijs geen hoogvlieger, het zou alsnog kunnen dat hij een lans breekt voor de meer uitgesproken IPAs. Al moet ik nog steeds iemand tegenkomen die 'm écht lekker vindt.

*) Terzijde maar niet eens héél: als iemand na de eerste slok/hap geproefd te hebben iets prevelt in de zin van "Mmmja da's wel speciaal" dan beschouw ik'm er definitie als "niet overtuigd". Integendeel: eerder als "te beleefd om te zeggen dat hij't eigenlijk maar niks vindt maar niet niks genoeg om 't uit te spuwen".
Naar boven
Geroen bierfanaat
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Zo Okt 26, 2014 4:18 pm    Onderwerp: ok Reageer met quote

Uncle Brazzie;
ik bots nu pas op deze topic, maar ik moet zeggen dat dit op vele bierdegustaties bij bierleken dit bier het héél goed doet.
Het mist zijn doel niet, het is echt voor velen een eerste fruitig-hoppig degustatiebiertje.
En als die mensen dan eventueel ook op zoek gaan naar 'het betere werk' dan zouden de bierliefhebbers ook tevreden moeten zijn.
Het lijkt mss raar maar deze Vedett IPA verzet baanbrekend werk.

Voor de meeste freaks is het te licht of te weinig bitter
voor de doorsnee consument is het een schot in de roos.
Dat kunnen we alleen maar toejuichen.
En dit is ideaal om te combineren met chocolade/pralines
wordt vervolgd
Geroen

Méér weten ?: http://www.wbf.be
of facebookpagina van Waregemse Bierfanaten
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> De Proeverijen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: