Home   Contact Us
 Biercafé   FAQ   Zoeken   Gebruikerslijst   Registreer   Profiel   Log in om je privé berichten te bekijken   Inloggen 
HET  discussiecafé  over  Belgisch  Bier  op  het  internet
*Het zythos bestuur is geen verpersoonlijking van de inhoud van dit forum

Bon Secours Myrtille (Caulier)
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> De Proeverijen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
unclebrazzie
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Ma Nov 18, 2013 3:23 pm    Onderwerp: Bon Secours Myrtille (Caulier) Reageer met quote

Een brouwerij met enige faam waar ik vooralsnog iets positiefs moet ervaren is Caulier. Hun Bon Secours gamma is min of meer vlot beschikbaar in supermarkten allerhande, maar stelde me steeds teleur in die zin dat ze bier brouwen dat ik nu toevallig niet graag lust. Of het dan slecht gebrouwen is laat ik in't midden, maar wat ze onschuldige mensen (mezelf even niet meerekenend) met deze Myrtille trachten aan te doen kan ik zomaar woordeloos laten gebeuren.

Myrtilles (oftewel bosbessen, ook wel blauwe bessen genoemd) hebben van nature een frisse, bescheiden smaak. Zoet met een licht zuurtje eraan, een beetje zoals braambessen maar dan frisser en vrolijker.
Wàt Caulier er precies mee heeft aangevangen is me een raadsel maar het bier lijkt in de verste verten niet op iets wat ook maar enigszins met bosbessen te maken kan hebben.

Om te beginnen is het bier rood. Zo rood als bier dat ik eerder met krieken, frambozen of voor mijn part Veenbessen associeer. Nu etaleert niet elk fruitbier ten volle de kleur van het fruit dat erinzit; de kleur van het basisbier speelt zeker een rol, en sommig fruit kleurt nu eenmaal wat sterker dan het andere.
Deze Myrtille had minstens een schijn van blauw mogen hebben, maar kom, ik wil in deze zelfs een oog dichtknijpen; er zijn nogal wat natuurlijke blauw-paarse kleurstoffen die naar rood verschieten als er met de pH gespeeld wordt.
Maar toch.
Blauwebessenmuffins zien ook niet rood en kriekentaart niet blauw.

De neus deed mijn wenkbrauwen reeds allerlei pijnlijks uitvoeren. Zoals zovele fruitbieren profileert de Myrtille zich als iets dat het midden houdt tussen fruitsap (en bepaald géén versgeperst) en een soort van krampachtig vasthouden aan iets bier-achtigs. Het resultaat ruikt noch naar fruit, noch naar bier, en al helemaal niet naar iets waar je graag je lippen eens mee natmaakt maar tegen beter weten in deed ik dat toch.

Schraal in de mond, met een artificiële smaak die zogezegd bessen moet voorstellen. Fruitsnoepjes die niet naar fruit smaken, fruityoghurt zonder fruit erin, dàt soort spul. Een chemische allusie op fruitigheid die echter niets anders doet dan zich in je mond vastzetten en daar allerlei smaakreceptoren annexeren die eigenlijk bij een bierproeverij met rust gelaten mogen worden. Wrange afdronk, met een soort van metalige onderstroom die me aan aspartaam doet denken. Boven en tussen en onder alles door die verfoeilijke, bessenloze chemische bezekessmaak.

Deed me nog het meest denken aan het Schoenlappertje, het fruitbier van de verder respectabele Scheldebrouwerij, dat een even onpalatabele poging deed om fruitsap-met-een-geut-bier-erin op fruitbier te doen lijken.

Als je dan mensen op beeradvocate dit spul ziet omschrijven als "the best lambic I ever tasted", dan heb je plots zin om bosbessen (samen met eht bos waaruit ze afkomstig zijn, beeradvocate én onterechte verwijzingen naar lambic) gewoon compromisloos te gaan verbiéden

Het is dit soort brouwsels dat fruitbier een slechte naam geeft.
En zeggen dat Caulier blijkbaar in een niet zo héél ver verleden nog Pannepot gebrouwen heeft...

Ansoluut aan te raden voor mensen die al eens graag fulmineren over bier.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Noctilucus
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Ma Nov 18, 2013 3:44 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik had me nog niet eerder geneigd gevoeld om hun Myrtille uit te proberen, nu sta ik voor een moeilijke keuze: niet proberen omdat het precies écht niet de moeite is, of puur uit nieuwsgierigheid het wél proeven om te zien of het effectief zo erg is Wink

Maar wie zoiets aan lambic linkt, mist toch een paar vijzen lijkt me...

Los hiervan vind ik de klassiekere brouwsels van Caulier, de Bon Secours Blonde, Ambrée, Brune en Noël best wel lekker, vooral de Brune kan ik zelfs bijzonder smaken.

Je beschrijving doet me ook behoorlijk denken aan Bush Pêche Mel, als je die nog niet gedronken hebt, kan je die dan ook best vermijden Smile
unclebrazzie
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Ma Nov 18, 2013 3:47 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Die Pêche Mel heb ik al talloze keren vastgehad en iedere keer teruggezet. Als er nu één fruitsmaak is die doorgaans artificieel verwalgelijkt wordt is het wel perzik...maar kom: ik zal flink zijn en er ooit eens eentje meebrengen. Gewoon omdat ik **squirrel!** niet aan dat soort dingen kan weerstaan...
Naar boven
Noctilucus
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Ma Nov 18, 2013 4:46 pm    Onderwerp: Reageer met quote

unclebrazzie schreef:
Die Pêche Mel heb ik al talloze keren vastgehad en iedere keer teruggezet. Als er nu één fruitsmaak is die doorgaans artificieel verwalgelijkt wordt is het wel perzik...maar kom: ik zal flink zijn en er ooit eens eentje meebrengen. Gewoon omdat ik **squirrel!** niet aan dat soort dingen kan weerstaan...

Ai ai ai... Ik zou het dus afraden, het artificiële karakter springt eruit én de mix van Bush Ambrée (vermoed ik) met perzik werkt voor mij niet echt.
Ik verbaas me er meer over dat je geen enkele van de Bon Secours "te pruimen" vond Smile
ambibrew
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Ma Nov 18, 2013 7:39 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Noctilucus schreef:
Ik verbaas me er meer over dat je geen enkele van de Bon Secours "te pruimen" vond Smile

Het is ook niet mijn favoriete brouwerij. Ik heb de indruk dat ze moeite hebben om de kwaliteit constant te houden. Vroeger had ik ook wel eens iets van Bon Secours in huis. De beugelflesjes presenteren ook heel goed. Maar sinds een paar gushers en een paar flesjes waar minstens het drievoudige aan gist in zat dan er had moeten inzitten, laat ik Bon Secours nu meestal links liggen.

Wat die blauwe bessen betreft:

Wij hebben daar ook eens een hobbybrouwsel mee gemaakt. We gebruikten twee basisbieren (een bruin en een blond) en deden bij elk van die bieren 300 gr / liter blauwe bessen of 300 gr / liter frambozen. Zo bekwamen we in feite 4 biertjes.

De blauwe bessen gaven aan het blonde bier wel degelijk een donker rode kleur. De smaak van zowel het donkere als het blonde bier met blauwe bessen was heel medicinaal. Ik denk zelfs dat we er enige jaren na datum nog staan hebben die nooit opgeraakt zijn. Het frambozenbier was wel een succes.
Misschien zijn het gewoon fruitsoorten die je beter niet in bier doet... Confused
March
Webteam
Webteam

BerichtGeplaatst: Di Nov 19, 2013 11:29 am    Onderwerp: Reageer met quote

Misschien zit er diep in je vroegste memories iets wat je blauwe bessen als "medicinaal" doet beschouwen?
Ik heb eens ergens gelezen dat veel Engelsen (of waren het Amerikanen, ik weet het niet meer) dat hebben met frambozen, omdat de kindermedicijntjes (daar?) allemaal een frambozensmaakske hebben om het wat beter te doen smaken. Dat gezegd zijnde, mijn kinders vinden bvb Junifen best lekker, maar of dat door 1 of ander toegevoegde bes ofzo komt weer ik niet, ik heb het nog niet geproefd. Wink
March
Webteam
Webteam

BerichtGeplaatst: Di Nov 19, 2013 11:31 am    Onderwerp: Reageer met quote

En nu ik er aan denk: ik heb (toen ik nog een March'ke was) eens een week boterhammen met bosbessengelei moeten eten wegens een hardnekkige diarree. Ge zout er voor minder een afkeer van krijgen.
Linty
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Di Nov 19, 2013 11:37 am    Onderwerp: Reageer met quote

March schreef:
veel Engelsen (of waren het Amerikanen, ik weet het niet meer) dat hebben met frambozen
Zullen wel Engelsen geweest zijn. Een framboos is een edel fruit in Amerika. Kriek is daar eerder 'marginaal'.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Calimero
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Di Nov 19, 2013 12:10 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Junifen is met "appelsien" "op smaak gebracht".
Noctilucus
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Za Nov 23, 2013 3:54 pm    Onderwerp: Reageer met quote

ambibrew schreef:
Het is ook niet mijn favoriete brouwerij. Ik heb de indruk dat ze moeite hebben om de kwaliteit constant te houden. Vroeger had ik ook wel eens iets van Bon Secours in huis. De beugelflesjes presenteren ook heel goed. Maar sinds een paar gushers en een paar flesjes waar minstens het drievoudige aan gist in zat dan er had moeten inzitten, laat ik Bon Secours nu meestal links liggen.

Misschien niet zo verrassend omdat ze sinds een tijd bij Ecaussinnes laten brouwen, die hebben wel vaker last van gushers en heel gistige brouwsels...
Mark
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Za Nov 23, 2013 4:11 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Linty schreef:
March schreef:
veel Engelsen (of waren het Amerikanen, ik weet het niet meer) dat hebben met frambozen
Zullen wel Engelsen geweest zijn. Een framboos is een edel fruit in Amerika. Kriek is daar eerder 'marginaal'.

Veel frambozenbieren in Groot-Brittannië de laatste tijd, en van erg goede kwaliteit ook. Zuur is "in".
En Schotland is een grote leverancier van frambozen. Ze hebben er dan ook veel nodig voor hun cranachan! Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
March
Webteam
Webteam

BerichtGeplaatst: Za Nov 23, 2013 5:37 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Noctilucus schreef:

Misschien niet zo verrassend omdat ze sinds een tijd bij Ecaussinnes laten brouwen, die hebben wel vaker last van gushers en heel gistige brouwsels...

Is dat zo? We zijn er in augustus geweest en er was heel wat bedrijvigheid. Ze zijn ook aan het uitbreiden en moderniseren.
Mark
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Za Nov 23, 2013 6:28 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dat is het verschil tussen Brasserie et Distillerie Caulier sprl uit Peruwelz en bierfirma Caulier Developpement uit Ghislenghien die bij Ecaussinnes laat brouwen.
Naar boven
fabes fabel
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Zo Nov 24, 2013 1:52 am    Onderwerp: Reageer met quote

En de argeloze consument moet dit maar allemaal weten?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Mark
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Zo Nov 24, 2013 11:37 am    Onderwerp: Reageer met quote

Daarom is er Zythos (en de brouwerij- en bierfirmalijsten).
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> De Proeverijen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: