Home   Contact Us
 Biercafé   FAQ   Zoeken   Gebruikerslijst   Registreer   Profiel   Log in om je privé berichten te bekijken   Inloggen 
HET  discussiecafé  over  Belgisch  Bier  op  het  internet
*Het zythos bestuur is geen verpersoonlijking van de inhoud van dit forum

Liefmans Goudenband anno nu / Kelderlagering
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> Prikbord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
unclebrazzie
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Di Mei 22, 2012 8:38 am    Onderwerp: Liefmans Goudenband anno nu / Kelderlagering Reageer met quote

Dears,

ik herinner me heel vaag uit mijn post-prepubescente periode (door sommigen foutief benoemd als pubertijd en foutief gespeld als puberteit) dat ik toen een Goudenband heb gedronken en 'm niet moest. In die tijd was mijn idee van sofisticatie en goede smaak eerder iets in de zin van "Jup is goed, veel Jup is beter en teveel Jup is nog altijd niet genoeg Jup" dus het is met een zekere meewarigheid en enig hoofdgeschud dat ik deze jongere versie van mezelf in retrospectie aanschouw.

Genoeg gemijmerd echter, want niet alleen ikzelf ben in die jaren veranderd (of dat in positieve zin is geschied laat ik aan meer objectieve waarnemers over), maar ook de Goudenband en trouwens de gehele Liefmans brouwerij zijn niet meer dezelfde.

Kan iemand me vertellen wat precies het verschil is tussen Goudenband "van in de glorietijd" en die van anno 2012?

Nu hoop ik stiekem ooit nog eens de hand de kunnen leggen op een fles "oude" Goudenband van in de glorietijd, maar in afwachting daarvan moet ik het stellen met wat ik heb: een paar flessen van vorig jaar die ik in de kelder verstopt heb.

Maar plots slaat te twijfel toe...heeft het nog wel zin om Goudenband in de kelder te bewaren in de hoop dat hij daar, dreaming but not dead, verder rijpt? Zijn er überhaupt nog ongepasteuriseerde Westvlaamse Roodbruinen die hiervoor in aanmerking komen? Rodenbach is dacht ik ook al "dood", en van de Grand Cru weet ik het zo nog niet. Van de Vintage hoop ik toch dat deze nog voldoende leven bevat om over een paar jaar met enige tevredenheid mijn tegen die tijd bestofte flessen 2007-2008-2009 boven te halen, in de wetenschap dat ook zij niet meer zijn wat ze waren (maar hopelijk wel méér).

Heeft iemand hier meer informatie over? Bestaat er trouwens ergens een inclusieve lijst van bieren mét indicatie van eventuele nagisting op fles?

En andermaal terzijde: heeft het trouwens zin om gepasteuriseerd of gefilterde bieren ter lagering in te slaan? Evolueren deze totaal niet of eerder "amper"?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jimbo
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Di Mei 22, 2012 9:24 am    Onderwerp: Re: Liefmans Goudenband anno nu / Kelderlagering Reageer met quote

unclebrazzie schreef:
[H]et is met een zekere meewarigheid en enig hoofdgeschud dat ik deze jongere versie van mezelf in retrospectie aanschouw.

Don't regret the things you did, regret the things you didn't do. We zijn allemaal begonnen met - ijdele pogingen tot - het leegzuipen van ambiance-cafees. Ik heb nooit begrepen waarom ik daar beschaamd zou moeten over zijn (ook al omdat het cafe waar foto's boven de toog hingen van mij met de broek op de enkels ondertussen gesloten is).

Wat de Goudenband betreft kan ik je niet helpen. Ik heb er nog een paar uit de 'glorieperiode' (het is te zeggen, gebrouwen door Liefmans toen het nog gewoon Liefmans was) liggen, en dat waren zelfs in hun jonge jaren al wereldbieren, die ~voor mij persoonlijk~ alleen maar beter lijken te worden. En ik heb de integrale stock uit een locale O'Cool uit de 'overgenomen periode' liggen, maar die is vaneigens te jong om al een zinnig oordeel te vellen over hun bewaarpotentieel.

Straffer nog, ik heb nog gene 'nieuwe' geprobeerd, en ja, dat betreur ik Wink...

Ik hoop in alle geval dat de nieuwe eigenaar het karakter volledig heeft behouden, en nergens de kantjes er heeft afgevijld (al dan niet onder een Gotische hoek), maar we weten natuurlijk allemaal hoe het in de praktijk gaat na een overname...

Jimbo
(had gelukkig altijd een proper onderbroek aan)
Naar boven
unclebrazzie
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Di Mei 22, 2012 9:30 am    Onderwerp: Reageer met quote

Thx Jimbo.

**valt bij deze zowel zijn eigen jongere zelf als de huidige én de jongere Jimbo in de armen terwijl op de achtergrond een batterij Goudenbanden van diverse jaargangen knallend, sissend en ploffend wordt opengetrokken en door goedlachse jonge deernes in gepersonaliseerde glazen wordt uitgeschonken**

Ik concludeer dat bij jou dus ook de "nieuwe" Goudenband in de kelder verdwenen is, in de hoop dat deze precies zo sierlijk oud zal worden als wijzelf.
Ik las net een verslag van Ambibrew over een proefsessie waar een fles van 1984 of zo een gistaanslag op de fles had, dus ik vermoed dat de oude in elk geval niet gepasteuriseerd werd. Maar de nieuwe? Waarom zetten ze dat toch godbetert niet gewoon op die fles?
Naar boven
Mark
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Wo Mei 23, 2012 10:55 am    Onderwerp: Reageer met quote

unclebrazzie schreef:
En andermaal terzijde: heeft het trouwens zin om gepasteuriseerd of gefilterde bieren ter lagering in te slaan? Evolueren deze totaal niet of eerder "amper"?

Ik veronderstel dat gepasteuriseerde bieren altijd gefilterd worden? Dit om te beletten dat je binnen de kortste keren de minder aangename smaak van dode gistcellen in het bier hebt.
Pasteuriseren kan een postieve invloed hebben op de smaak van het bier: denken we maar aan het elimineren van een infectie die bij een vers ongepasteuriseerd bier niet meteen merkbaar is, maar zich na verloop van tijd wel zou manifesteren. Wellicht zijn er dan ook genoeg gepasteuriseerde bieren die best wel lekker zijn, maar waarvan je de niet-gepasteuriseerde versie liever niet zou drinken.
Niet dat het de bedoeling is om geïnfecteerd bier te brouwen uiteraard...
Voor de rest: een gepasteuriseerd en gefilterd bier gaat natuurlijk geen smaakevolutie ondergaan zoals een bier waar de gist nog actief is. Ik veronderstel dat die dan ook minder "houdbaar" zijn. Of ben ik mis?

unclebrazzie schreef:
Ik las net een verslag van Ambibrew over een proefsessie waar een fles van 1984 of zo een gistaanslag op de fles had, dus ik vermoed dat de oude in elk geval niet gepasteuriseerd werd. Maar de nieuwe? Waarom zetten ze dat toch godbetert niet gewoon op die fles?

Moeilijk te controleren... Zoals bijvoorbeeld bieren die normaal gezien ongepasteuriseerd zijn, maar gepasteuriseerd worden wegens een infectie?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
unclebrazzie
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Wo Mei 23, 2012 11:02 am    Onderwerp: Reageer met quote

Mark schreef:

Ik veronderstel dat gepasteuriseerde bieren altijd gefilterd worden?

Maar andersom niet, toch? Enkel filteren maar niet pasteuriseren?

Mark schreef:
een gepasteuriseerd en gefilterd bier gaat natuurlijk geen smaakevolutie ondergaan zoals een bier waar de gist nog actief is. Ik veronderstel dat die dan ook minder "houdbaar" zijn. Of ben ik mis?

...maar zou toch, zoals alles wat je lang bewaart, een smaakverandering kunnen ondergaan, al was het maar gewoon tgv een chemisch verouderingsproces? Of dit dan een positieve smaakverandering zou zijn is niet zo eenvoudig te zeggen denk ik...
Houdbaarheid...sjah...in principe zou je kunnen denken dat pasteurisatie net als bedoeling heeft dat het bier lànger houdbaar wordt, maar de houdbaarheidsdatum op etiketten van gepasteuriseerde bieren lijkt dit tegen te spreken...
Naar boven
ambibrew
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Wo Mei 23, 2012 12:00 pm    Onderwerp: Reageer met quote

[quote="unclebrazzie"]
Mark schreef:

Houdbaarheid...sjah...in principe zou je kunnen denken dat pasteurisatie net als bedoeling heeft dat het bier lànger houdbaar wordt, maar de houdbaarheidsdatum op etiketten van gepasteuriseerde bieren lijkt dit tegen te spreken...

Pasteurisatie heeft eigenlijk de bedoeling om bier voor een zekere tijd onveranderd te laten. Brouwers die hun bier pasteuriseren hebben de bedoeling om hun bier altijd en overal hetzelfde te laten smaken ook al is het intussen 6 maand ouder. Pasteurisatie dient niet om bieren onbeperkt onveranderlijk te laten.
De houdbaarheidsdatum van gepasteuriseerde bieren zou een indicatie moeten zijn hoe lang het bier "onveranderd" is.

Wat de Goudenband betreft: op www.ambibrew.be vind je bij de biertjes van de maand een vergelijkende test met verschillende jaargangen (oudste 1987). De oudste was werkelijk fenomenaal, een deel van de geuren en smaken was zeker van veroudering afkomstig, maar of het ook anders gebrouwen werd is ons onbekend.

Je vind op onze website ook een verslagje van oude Rodenbach, maar dat was een minder goede ervaring.
Persoonlijk heb ik dan wel weer goede ervaringen met de Grand Cru van een vijftal jaar oud.
unclebrazzie
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Wo Mei 23, 2012 12:58 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt Ambibrew!

Ik kan me van gewone Rodenbach voorstellen dat die niet spectaculair veroudert...beetje te weinig sterk (ik zeg niet graag van Rodenbach dat het slap zou zijn) om daar goed tegen te kunnen denk ik...de Grand Cru en de Vintage daarentegen hebben dat probleem alvast niet, en ik hoop stillekes dat ze alledrie niet gepasteuriseerd zijn...
Naar boven
Pijp
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Wo Mei 23, 2012 7:14 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Vorig jaar had ik samen met enkele biervrienden het genoegen om café De Gans in Huize te bezoeken, aangezien ik op de babblebelt had gelezen dat die gingen sluiten.
Aldaar werden wij onthaald als koning te rijk: alles moet op en kies maar! Eerst dronken we Goudenband 19inde70. Werkelijk subliem!
Daarna nog enkele onvervangbare juweeltjes.
En aldaar hoorde ik van Ingrid dat 'madame Rosa (of Rose?)' terug aan de productie staat om af ten toe een steekproef voor de kwaliteit uit te voeren. Pittig detail van die kranige 'madame Rose/Rosa': zij was het die haar zoon ertoe aanzette om in de rvb van Duvel Moortgat te horen of er interesse tot overname bestond.
Me dunkt dat de nieuwe de oude (die van VOOR het verval van de 2 b(r)oerkes) en de nieuwe versie coryfeeën van bieren zijn.
Heb nog de versie van dat mislukt intermezzo liggen. Een vergelijking met de 'nieuwe' drinkt zich op.
March
Webteam
Webteam

BerichtGeplaatst: Wo Mei 23, 2012 7:54 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik dacht dat sommige brouwerijen hun bier ook pasteuriseerden na de 1e gisting om daarna met verse gist de hergisting aan te vatten. (en dan verder uiteraard niet meer te pasteuriseren. )
En "Hergist op fles" spreekt dat pasteurisatie van het eindproduct niet tegen? Brouwers van het forum, verlicht mijn geest.

Maar on topci: De Oude Goudenband was idd fenomenaal. Ik heb echter ook al eens een Felix special Oudenaards en een oude Liefmans Oud Bruin gedronken en die waren ook fantastisch ~naar mijn smaak~ dus misschien is het gewoon een type dat mooi ouder wordt. Behalve dan Rodenbach misschien, als die gepasteuriseerd wordt.
Jimbo
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Do Mei 24, 2012 9:24 am    Onderwerp: Reageer met quote

Pijp schreef:
Vorig jaar had ik samen met enkele biervrienden het genoegen om café De Gans in Huize te bezoeken, aangezien ik op de babblebelt had gelezen dat die gingen sluiten.

Volstrekt off-topic maar te belangrijk om te negeren: wablieft!? Sluit de Gans? En is het kwaad al geschied!?

Jimbo
(nu eindelijk met een auto die de kasseiweg zou kunnen overwinnen)
Naar boven
March
Webteam
Webteam

BerichtGeplaatst: Do Mei 24, 2012 9:49 am    Onderwerp: Reageer met quote

De Gans is al bijna een jaar dicht denk ik.
Jimbo
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Do Mei 24, 2012 10:08 am    Onderwerp: Reageer met quote

Awel, daar ben ik dus niet goed van. Wat een fantastisch cafe is het geweest. Zelfs de omeletten smaakten nergens ander beter (hoewel ik niet uitsluit dat mijn roes vh moment - al dan niet door alcohol gedreven -daarbij een rol speelde).

Ik wilde er al jaren nog eens terug naartoe, maar er kwam altijd wel iets tussen. Vrouwen en kinderen en zo. En de ligging/bereikbaarheid natuurlijk, zo ergens aan de andere kant van de wereld.

Jimbo
(vervloekt de bodemspeling van zijn Alfa's)
Naar boven
ambibrew
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Za Mei 26, 2012 2:03 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Bij goed weer hoort een fris zurig biertje en beïnvloed door dit topic, gisteren een fles Goudenband open getrokken. Het was een flesje van 37cl en op de kurk stond geen jaartal (bij de grote flessen is dat wel zo meen ik). De vervaldatum was 2013, dus nog niet écht oud, maar toch heerlijk!

Daarna een McChouffe gedronken die helemaal in het niets wegzakte Sad

Voor vanavond staat een Cuvée René fris. Hopelijk even geslaagd als de Goudenband.
Koffie666
Sporadische klant
Sporadische klant

BerichtGeplaatst: Wo Sep 18, 2013 7:35 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Vandaag voor de eerste keer in lange tijd (en dus sinds de overname door Duvel) een Goudenband gedronken.
Nu was ik wel wat bang dat dit bier veel van zijn oude pluimen zou verloren hebben. Hierbij moet ik zeggen dat ik mij enerzijds door de lange tijd en anderzijds omdat ik veel minder bierervaring had niet zoveel meer herinner van het origineel.

Zowel aroma als smaak waren complex en vertoonden een mooie zuur-zoet balans, alhoewel dus zoeter dan ik mij herinner.

Aangezien de liefmans website deze combinatie naar voor schoof heb ik er een stukje blauwschimmel kaas bij genuttigd. Ook al was het een Roquefort, toch hield het bier zich recht en het is inderdaad een

Voor zover ik kon zien bevatte de fles bezinksel, dus het lijkt er inderdaad op dat het bier niet gepasteuriseerd is. Ergens meen ik ooit gelezen te hebben dat het bier niet rijpt op houten vaten maar in RVS tanks. Aan de smaak en het zachte mondgevoel te oordelen dacht ik toch eerder aan houtlagering. Weet iemand meer over het productieproces?

Iemand ervaring met "Duvel" Goudenband die reeds enkele jaren bewaar is?
Naar boven
March
Webteam
Webteam

BerichtGeplaatst: Wo Sep 18, 2013 10:28 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Deze avond ene open gedaan van net na de overname. Heel mooi in balans. Niet zuur niet zoet. Subliem
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> Prikbord Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: