Home   Contact Us
 Biercafé   FAQ   Zoeken   Gebruikerslijst   Registreer   Profiel   Log in om je priv berichten te bekijken   Inloggen 
HET  discussiecafé  over  Belgisch  Bier  op  het  internet
*Het zythos bestuur is geen verpersoonlijking van de inhoud van dit forum

Hop in de tuin .... ben ik de enige of zijn er nog
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> Prikbord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Erwin
Brouwer
Brouwer

BerichtGeplaatst: Zo Sep 07, 2008 12:59 pm    Onderwerp: Hop in de tuin .... ben ik de enige of zijn er nog Reageer met quote

tja , we zijn wel allemaal liefhebbers van 't gouden vocht ,
maar wie heeft er ook effectief een hopplant in de tuin , op terras of wherever staan ..

dit is de mijne ...

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur priv bericht Bekijk de homepage
ambibrew
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Zo Sep 07, 2008 1:15 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Jep, wij hebben enige jaren geleden ook een hopplantje in ons tuintje gezet. Intussen uitgegroeid tot een enorme plant!

Net te laat voor foto's want ik heb net geoogst. Ik droog de hopbellen en vries ze samengeperst in. Dan kan ik ze in een thuisbrouwseltje gebruiken. De hop heeft een heel fijn aroma, maar de ervaring leert me dat ik er wel redelijk wat meer moet gebruiken dan met hop uit de winkel.

En ding is zeker, wij hadden niet gedacht dat het ding zo ging woekeren. Gelukkig kunnen we ze elk jaar tot op de grond afdoen.
Brouwer Vlam
Webteam
Webteam

BerichtGeplaatst: Zo Sep 07, 2008 6:10 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb ook een drietal hopplanten in mijn tuin staan. En ik gebruik ze ook in een eigen brouwsel, of als decoratie tijdens een brouwdemonstratie.

Groetjes
Tom.

SOS Very Diest
http://www.zythos.be/forum/viewtopic.php?p=22254#22254
Naar boven
glenn c
Brouwer
Brouwer

BerichtGeplaatst: Zo Sep 07, 2008 7:19 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik had zo'n hopplant, maar ben ondertussen verhuisd. Ongelooflijk hoe zo'n plant kan woekeren. Ik had elk jaar wel een hopafdak boven het terras. Het vergde behoorlijk wat werk om het elke dag opnieuw mooi rond de draden te weven. Ik heb het slechts nmaal gebruikt in een amateurbrouwseltje, niet meteen met groot succes, vandaar het eenmalig gebeuren.
De hop elk jaar snoeien, was allicht het rottigste werkje. De kleine weerhaakjes aan de stengels irriteren gigantisch, de allereerste keer deed ik dat in T-shirt. Ik leek alsof ik een gevecht met een tiental katten was aangegaan.
Dit gezegd zijnde, ik vind hop een ongelooflijke prachtige plant, al zie ik ze het liefst in de tuin ... van mijn buurman Wink

Glenn c
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur priv bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Brouwer Vlam
Webteam
Webteam

BerichtGeplaatst: Ma Sep 08, 2008 7:36 pm    Onderwerp: Reageer met quote

glenn c schreef:
Ik heb het slechts nmaal gebruikt in een amateurbrouwseltje, niet meteen met groot succes, vandaar het eenmalig gebeuren.

Ons eerste experiment was ook geen groot succes.
De kwaliteit van de zelfgekweekte hop is beneden alle peil, vandaar dat we ze altijd combineren met de hop die we anders ook gebruiken.

SOS Very Diest
http://www.zythos.be/forum/viewtopic.php?p=22254#22254
Naar boven
ambibrew
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Ma Sep 08, 2008 7:53 pm    Onderwerp: Reageer met quote

glenn c schreef:
...de allereerste keer deed ik dat in T-shirt. Ik leek alsof ik een gevecht met een tiental katten was aangegaan.
Glenn c

Ja, en je voelt het bijna niet terwijl je bezig bent, maar een uurtje nadien...
Erwin
Brouwer
Brouwer

BerichtGeplaatst: Ma Sep 08, 2008 10:15 pm    Onderwerp: Reageer met quote

ik ga dan maar een bloes en dikke handschoenen aandoen ... Very Happy
Naar boven
t'zeetje
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Ma Sep 08, 2008 11:54 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik had graag zo'n aantal planten voor op het terras voor volgend jaar.

Groeien die planten werkelijk zo vlug?? Da zou eigenlijk wel zr interessant zijn dan!

Kan iemand mij anders een stekje bezorgen? op de proefzolder? Of kan ik zomaar plantjes kopen in een winkel?

Jeffrey
Mark
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Di Sep 09, 2008 7:14 am    Onderwerp: Reageer met quote

t'zeetje schreef:
Groeien die planten werkelijk zo vlug??

Hop bereikt gemiddeld een hoogte tussen de 5 en 6 meter (maar in ideale omstandigheden kan dat tot 9 meter gaan).
Elke winter sterft hij boven de grond geheel of grotendeels af, maar brengt in de lente nieuwe bovengrondse delen voort (hopgroei situeert zich tussen april en juli).
Hop heeft zowel horizontale als vertikale wortels: de horizontale wortels verspreiden zich tot op een diepte van ongeveer 20 tot 30 cm onder de grond, van waaruit vlezige zijwortels naar de oppervlakte groeien, de vertikale wortel kan na vertakking in enkele horizontale wortels tot 3 meter diep de grond indringen. De plant kan dus inderdaad enorm woekeren.
In gunstige omstandigheden kunnen hopranken tot 35 centimeter per dag groeien, maar gemiddeld haalt een hopplant een groeisnelheid van 10 centimeter per dag. Toch wel n van de snelst groeiende planten in het plantenrijk...
Naar boven
paresoner
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Di Sep 09, 2008 7:58 am    Onderwerp: Reageer met quote

rondom de ouderlijke woonst staat een flinke haag, alwaar voorbijgangers al eens hun zatte patatten afgieten...
sinds enkele jaren woekert op die hoek een hop-achtige plant...
(maar ik vrees dat deze niet helemaal bruikbaar is voor de betere brouw-doeleinden...)

is dit berhaupt mogelijk eigenlijk?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur priv bericht
glenn c
Brouwer
Brouwer

BerichtGeplaatst: Di Sep 09, 2008 8:32 am    Onderwerp: Reageer met quote

t'zeetje schreef:
Ik had graag zo'n aantal planten voor op het terras voor volgend jaar.

Groeien die planten werkelijk zo vlug?? Da zou eigenlijk wel zr interessant zijn dan!

Kan iemand mij anders een stekje bezorgen? op de proefzolder? Of kan ik zomaar plantjes kopen in een winkel?

Jeffrey

Dat moet doenbaar zijn in 't voorjaar, al zal iemand me toch moeten uitleggen hoe je zo'n stekje neemt. Gewoon een scheut loswrikken of wat? Ge ziet, niet meteen geboren met groene vingers Laughing

Glenn c
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur priv bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Linty
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Di Sep 09, 2008 8:39 am    Onderwerp: Reageer met quote

Heeft iemand al geprobeerd om een hoppeplant in een grote bloembak onder de grond te plaatsen om het woekeren te voorkomen? Zoals men dit ook doet met bijvoorbeeld framboos en braambessen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur priv bericht Verstuur mail
Dijleschuimer
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Di Sep 09, 2008 10:24 am    Onderwerp: Reageer met quote

Toevallig Laughing ben ik zaterdag na de confederatievergadering nog langs geweest bij hopteler Temmermans in Erembodegem en daar toch iets opgestoken over deze plant. De enige manier om het woekeren tegen te gaan, is regelmatig scheuten wegplukken. Dit moet een eerste keer gebeuren in maart - april, maar nog 4 tot 5 maal daarna. Met de hopscheuten kan je trouwens lekkere gerechten bereiden. Zij houden per plant 3 goede scheuten over die ze naar boven begeleiden. Een hopplant kan makkelijk 20 tot 30 jaar hopbellen geven.
Je kan de plant makkelijk scheuren (gewoon in twee delen) en zo nieuwe planten kweken.
Wel de moeite om z'n hopboer eens te bezoeken. Zeker voor de heerlijke geur op de hopast. En ook natuurlijk voor de Witkap bieren die er waren et proeven Very Happy

Luc
Naar boven
Mark
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Di Sep 09, 2008 10:40 am    Onderwerp: Reageer met quote

glenn c schreef:
Dat moet doenbaar zijn in 't voorjaar, al zal iemand me toch moeten uitleggen hoe je zo'n stekje neemt. Gewoon een scheut loswrikken of wat?

Je kan gewoon een stuk van de ondergrondse wortel nemen, ergens in de herfst. Als er een groeiknop opzit (waar een scheut zal uitgroeien) dan lukt het vanzelf.
Naar boven
Hans VDE

BerichtGeplaatst: Do Sep 11, 2008 12:30 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Kent er iemand een winkel waar je in Belgi hopplantjes kan kopen? Ik zou graag enkele aromahopsoorten planten (Saaz, Styrian Goldings) om hier op termijn bier mee te brouwen...

Brouwer Vlam schreef:
glenn c schreef:
Ik heb het slechts nmaal gebruikt in een amateurbrouwseltje, niet meteen met groot succes, vandaar het eenmalig gebeuren.

Ons eerste experiment was ook geen groot succes.
De kwaliteit van de zelfgekweekte hop is beneden alle peil, vandaar dat we ze altijd combineren met de hop die we anders ook gebruiken.

Welke hopsoorten hebben jullie dan gebruikt? Het lijjkt me inderdaad nogal moeilijk om een bier te brouwen met uitsluitend zelfgekweekte hop. Je hebt immers geen idee van de alfazuurwaarde. Mijn bedoeling was om een stevige portie zelfgekweekte hop toe te voegen tegen het einde van de kooktijd. De alfazuurwaarde speelt dan een kleinere rol, en je krijgt er een lekker hoparoma door (da's toch de bedoeling Very Happy )
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> Prikbord Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Pagina 1 van 5

Ga naar: