Home   Contact Us
 Biercafé   FAQ   Zoeken   Gebruikerslijst   Registreer   Profiel   Log in om je priv berichten te bekijken   Inloggen 
HET  discussiecafé  over  Belgisch  Bier  op  het  internet
*Het zythos bestuur is geen verpersoonlijking van de inhoud van dit forum

Nieuwe Actie: Transparantie van brouwerijconcerns

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> De Acties
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
unclebrazzie
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Wo Jan 31, 2018 1:52 pm    Onderwerp: Nieuwe Actie: Transparantie van brouwerijconcerns Reageer met quote

Sjoekes,

waar ik me al tijden groen-en-geel aan erger is het gebrek aan transparantie wat betreft bierproducenten. Ik neem bewust het woord brouwer niet in de mond, omdat ik hier niet de eeuwige zaag wil spannen over brouwers vs bierfirma's, maar wel die van brouwerijen vs overkoepelende uitbaters.

Case in point: ik moest laatst aan iemand uitleggen dat Tank7 geen leuk brouwseltje is van een sympathieke amerikaanse craft brewery, maar dat Boulevard gewoon eigendom is van Duvel Moortgat. Niet dat dat hoeft af te doen aan de eventuele smaakervaring van dit bier, maar voor zover ik heb kunnen ontwaren staat er nergens op eender welk bier-etiket een vermelding van de economische oorsprong van een bier.
Als je ter vergelijking naar bruiswater kijkt, zie je daar (vaak maar niet altijd) een min of meer verhelderende trademark bij. Denk aan BonAqua, dat je zo kan terugleiden tot Coca Cola, en Perrier tot bij Nestlé.

Met bier is dat dus bijlange na niet zo evident, en ik vroeg me af of er ergens een inclusieve lijst bestaat die bier koppelt aan concern, zodat ik desgewenst alsnog kan gaan ontdekken dat, ongeacht mijn reserves tegen all things Gordon (*) het hele gamma gebrouwen wordt in opdracht van Anthony Martin, die verder onafhankelijk is, maar wel een drietal brouwerijen bezit waar onder andere het Timmermans-assortiment, en de Waterloos gebrouwen worden.

Dat ben ik dus nu lekker gaan afleiden uit de site van Anthony Martin (voor één keer eens gewoon helder en niet omvallensklaar krom staande van zelfbevlekkend narcisme), maar idealiter zou ik gewoon een bier moeten kunnen googlen (bij gebrek aan transparante etikettering) om zo uit te vinden "van wie" het is.

Iemand iets zinnigs over te zeggen?

*) de bieren. Niet Neerland's Antwoord op Jani Kazaltzis.
°) allé ja, ook of Neerland's Antwoord op Jani Kazaltzis, maar dat viel even buiten de scope van deze post (#).
#) tenzij hij Gordon's zou drinken. Dàt zou pas zelfbevlekkerig zijn.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur priv bericht
March
Webteam
Webteam

BerichtGeplaatst: Do Feb 01, 2018 4:24 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ongeacht of zulke lijst al ergens zou bestaan, is die vermoedelijk al outofdate de moment dat hij gepubliceerd wordt. Op de lijsten van Zythos staan de brouwsites van bvb Moortgat allemaal wel als dusdanig aangeduid, maar Boulevard dus niet wegens niet op Belgische bodem. Da's dan nog maar Moortgat. Ik zou het AB-Inbev-kluwen niet willen ontwarren, daar heb je volgens mij wel even tijd voor nodig.

Wat ik wel kan zeggen over de Waterloo van Martin's is dat enkel de Récolte uit dat brouwerijtje in Waterloo komt. De rest komt gewoon nog van bij Palm, euh Bavaria.
BartC
Brouwer
Brouwer

BerichtGeplaatst: Vr Feb 02, 2018 1:40 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ze gaan dat bij Duvel natuurlijk staalhard ontkennen, maar een aandachtige bezoeker van de brouwerij in Breendonk wist me te vertellen dat hij Tank7 zag staan op één van de CCT's. Toen hij daar vragen over stelde was het meteen duidelijk dat het niet de bedoeling was dat hij dat gezien had.
Los daar van ben ik inderdaad voor duidelijkheid over het correct informeren waar een bier gebrouwen wordt.

grtz
Bart
March
Webteam
Webteam

BerichtGeplaatst: Vr Feb 02, 2018 1:43 pm    Onderwerp: Reageer met quote

BartC schreef:
Ze gaan dat bij Duvel natuurlijk staalhard ontkennen, maar een aandachtige bezoeker van de brouwerij in Breendonk wist me te vertellen dat hij Tank7 zag staan op één van de CCT's. Toen hij daar vragen over stelde was het meteen duidelijk dat het niet de bedoeling was dat hij dat gezien had.

Het was misschien gewoon de zevende tank in het rijtje? Smile
Noctilucus
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Vr Feb 02, 2018 5:29 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Op zich is ratebeer wel transparent tot welke groep een brouwerij behoort, bv. bij Tank 7 staat er duidelijk "Boulevard Brewing Company (Duvel-Moortgat)".

Wat natuurlijk nog niets zegt over de fysieke brouwerij waar het bier vandaan komt, dat kan alleen op de fles zelf vermeld worden omdat dat heel sterk varieert voor eenzelfde merk en zelfs binnen 1 land kan je een lokaal gebrouwen bier hebben of een import van hetzelfde merk...
unclebrazzie
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Di Feb 06, 2018 11:33 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik wil maar zeggen: Zythos is nogal aandachtig voor het gegeven "brouwerij <> bierfirma", en heeft in die zin toch al iets van bewustmaking bewerkstelligd.

Of Zythos als consumentenvereniging voldoende armslag heeft om ook aan de eigenaarstransparantie te werken weet ik niet, maar 't zou wel leuk zijn.
Naar boven
kamil
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Wo Feb 07, 2018 9:26 pm    Onderwerp: Reageer met quote

tank 7 gesignaleerd in een cct bij br Moortgat...
wat betekent dit voor de andere Boulevard Brewing company-bieren die in België te koop zijn? Single Wide IPA, The Calling IPA en barrel°6...
Shocked
Naar boven
fabes fabel
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Zo Jul 01, 2018 10:39 pm    Onderwerp: Acties Reageer met quote

Bierfirma, brouwerij, seison,abdijbier, geuze, streekbier en elke andere bierfantasietjes hebben GEEN ENKELE juridische waarde! Enkel Oude geuze en Trappist zijn wettelijk beschermd. Groep acties mag dit gegeven gerust aan de grote klok hangen , want de bierconsumenten wordt elke dag gerold.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur priv bericht Verstuur mail
Pijp
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Do Jul 12, 2018 9:53 am    Onderwerp: Reageer met quote

Juridische waarde niet maar het biedt toch enige houvast voor de bierleek en bier-'geek', ook al is het tamelijk relatief, aangezien sommige inventieve brouwers grenzen doorbreken.
unclebrazzie
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Wo Jul 18, 2018 12:25 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Mike Tonsmeire geeft alvast een aanzet
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> De Acties Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: