Home   Contact Us
 Biercafé   FAQ   Zoeken   Gebruikerslijst   Registreer   Profiel   Log in om je privé berichten te bekijken   Inloggen 
HET  discussiecafé  over  Belgisch  Bier  op  het  internet
*Het zythos bestuur is geen verpersoonlijking van de inhoud van dit forum

Gordon's Finest Carbon (Anthony Martin)

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> De Proeverijen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
unclebrazzie
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Wo Mei 03, 2017 8:58 am    Onderwerp: Gordon's Finest Carbon (Anthony Martin) Reageer met quote

Hah! Dachten jullie lekker bespaard gebleven te zijn van deze (bij mijn weten en please don't prove me wrong) laatste telg in het roemrijke geslacht van Gordon's Finest boozebeers.

Ik zoek al een tijd naar de zwaarste knaak van deze familie, de Titanium, die in van die halveliterblikken verkocht wordt die eruitzien alsof ze van industriële staalplaat gemaakt zijn. Pure klasse, ik weet het, en daarom wellicht ook zo schaars.

Groot was dan ook mijn verwondering toen ik deze week in de Zjébé een blik Carbon aantrof, een telg die me nog niet bekend was. Vreemder nog is dat die Carbon boénk in hetzelfde nicheslotje valt als de Titanium: een XXXtra Strong Blond (whatever dafuq that may try to be) van zomaar eventjes 14% abv.
Nog vreemder wordt het wanneer je op de webstek van Anthony Martin geen spoor blijkt te kunnen terugvinden over de Carbon. Het bier lijkt niet te bestaan (*) en ik vind dus niks terug over de link tussen Carbon en Titanium (behalve dan in mijn oude bestofte en inmiddels lichtjes gedateerde chemieboeken).

*) en geloof me, het ware beter geweest als het lege blik in mijn PMD-zak me niet het tegenovergestelde bewees, maar helaas

Bon. Carbon dus. Eveneens een 14% XXXtra Strong Blond. Nu heb ik allang geen principieel probleem meer met bieren van 14% abv en méér, op voorwaarde dat er iets met die karrevracht booze gedaan wordt. Wie wat vertrouwd is met de bierwereld, vooral waar die het Belgisch grondgebied niet tezeer overlapt, weet dat er tal van gerenommeerde bieren dicht tegen die 14% aanschurken, als ze er al niet genadeloos overgaan. Dat zijn dan doorgaans stouts en quads, met véél mout en vaak nog wat bourbon-of-andere-barrels erbovenop.

Niet zo onze Carbon, die zijn 14% rechtstreeks uit de gisttank lijkt verkregen te hebben, al kan ik dat dus nergens staven. Ik kan dus niet eens de gebruikelijke Gordon Poetry(*) citeren om mijn eigen indrukken te toetsen aan de objectieve werkelijkheid, maar het zij dan maar zo.

*) Gordon. Niet Vogon. Al is die lijn bij Anthony Martin eerder smallekes.

Here we go. Tell my wife I love her very much.

Carbon schenkt goudgeel uit. Schoon kleurke, echt waar. Een kraag komt er amper op, en het bier is nauwelijke gecarboneerd, ondanks de loftrompet die de achterzijde van het halveliterblik over de pareling opsteekt. Een dense witte kraag van een centimeter houdt welgeteld een halve minuut stand om vervolgens compleet verzwolgen te worden door een bier dat uitschenkt alsof het glycol bevat: stroperig en lui als antivries.

De neus is in eerste instantie bescheiden. Merk evenwel op dat ik, mijn eerdere ervaringen met Gordon indachtig houdende, het bier behoorlijk koud heb uitgeschonken. Ik ruik van ver een lichte lager-zwaveligheid, met een hint van de bloemigheid die ik eerder al in Gordon's Finest bieren aantrof. Net als ik denk dat het bier niet eens verkeerd ruikt komen er echter tonen aanzetten die eerder chemisch aandoen. Maar kom: als ik een Westmalle Tripel ruik vind ik soms ook eerder nagellak dan banaan, dus dat kan aan mij liggen.

Proeven dan maar.

Holy weeping mother of fuqdam.

Ik wist niet eens dat gezichten een double take konden doen.

Nog voor je tong zich zorgen kan maken over de dikke, glycol-achtige textuur, worden je tong, gehemelte, ante- en retronasale holten en in één ruk àl je sinussen gecarpetbombed met chemicaliën. Aceton, scherpe methanol, vernis en white spirit. Alsof je een foute Belgische lager hebt uitgegoten in het gebruikte nierbekken van een recent geschilderd operatiekwartier. Net zoals je bij aspartaamrijke firsdrank soms hebt, wordt ook hier je volledige palet geannexeerd door een chemische smaak die tegelijk verdovend en irriterend is. Alsof alle mosterdgas-obussen die nog in de Westhoekse polders onder de grond liggen tegelijk je mond ontploffen, en daar de hele Grooten Oorlog nog eens overdoen, in een minuten-durende-maar-eindeloos-lijkende afdronk van solvent en industriële secondenlijm.

Gat. Ver. Dàmme maar wat was me dat zeg.

Nadat die eerste slok een beetje verwerkt is (en geloof me, ik heb moéite moeten doen om een tweede te durven nemen) lijkt die geur plots al minder subtiel, en herken je er al die substanties in terug die zonet je tong hebben gestript. Een interessant studie-object voor wie graag wil weten hoe eenvoudige, doch sterk ruikende chemicaliën uiteindelijk de geur en smaak van een product bepalen. Hedonisten onthouden zich beter, tenzij ze er Nietsche's "Was mich nicht umbringt" visie denken mee te kunnen staven.

De enige manier waarop ik me de totstandkoming van deze Carbon kan voorstellen is iets in deze aard:

Jean-François, Marketingrep van Anthony Martin (dolenthousiast): Jos Jos! Ik kom net van bij De Brabandere want ik heb bij die hunne jongste op de Vlerik gezeten en weet ge nu wat zeg? Michael Jackson zaliger zélf heeft aan hen gezegd dat ze beter hun basisbier niet meer kunnen versnijden en het gewoon zó op de markt brengen. En zie jong! Bezie die Ratebeer scores van die hunne Petrus Aged Pale!
Jos, Brouwmeester van Anthony Martin (nogal eens ogen trekkend): Wiejoow gast. Zóveel hoger dan de rest van hun gamma.
J.F.: Echt he?
Jos: En dat terwijl ze er minder werk in hebben gestoken?
J.F.: Uh-huh. Zouden wij dat ook kunnen doen?
Jos: Wat? Gewoon ons High Density brouwsel rechtstreeks inblikken en het niet meer verdunnen om die hogere alcoholen en al die off-flavours te verhullen?
J.F. Uh-huh.
Jos (zich glunderend in de hand wrijvend): Geniaal, Jie-Ef. Mijnen brouwdag met de hélft ingekort, daar kàn ik niet tegen zijn he? Hoe gaan we dat kindje noemen? Finest Plutonium?
J.F.: Vibranium?
Jos: Unobtanium?
J.F.: Of gewoon Carbon? En we zetten het nergens in de cataloog. Da's hip en creëert een gevoel van schaarste en exclusiviteit.
Jos: Jie-Ef jong, dat bisjaar aan de Vlerik gaat ons geen windeieren leggen. Op naar den baas, die is dol op marketing.

Jammer dat hij niet even dol is op lekker bier.

Laatst aangepast door unclebrazzie op Do Mei 04, 2017 7:49 am, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Manuel
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Wo Mei 03, 2017 1:16 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Voor degenen die geen tijd hebben om de uitvoerige uiteenzetting van unclebrazzie te lezen (*), heb ik even een beknopte samenvatting gemaakt: blijf er af!!!

* voor alle duidelijkheid: zij hebben ongelijk.
Noctilucus
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Vr Mei 05, 2017 3:34 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vraag me altijd af wie er in godsnaam die 12 - 14% lage gistingsbrouwsels in halve liter blikken koopt... De eerste gok van vrienden als we het hierover hebben, is altijd clochards, maar aan € 2 per blik lijkt me dat ook niet echt een haalbare markt.
En die ondingen krijgen nog vrij veel shelf space in grote supermarkten, dus dat moet ergens nog verkopen ook.

Dit terzijde... Had ik geweten dat je op zoek was naar die Titanium, had ik eentje kunnen meepakken, ik heb die een tijdje geleden nog gezien in de Cora in Woluwe.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> De Proeverijen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: