Home   Contact Us
 Biercafé   FAQ   Zoeken   Gebruikerslijst   Registreer   Profiel   Log in om je privé berichten te bekijken   Inloggen 
HET  discussiecafé  over  Belgisch  Bier  op  het  internet
*Het zythos bestuur is geen verpersoonlijking van de inhoud van dit forum

Duvel Tripel Hop 2016 HBC-291 (Moortgat)

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> De Proeverijen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
unclebrazzie
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Ma Feb 22, 2016 12:02 pm    Onderwerp: Duvel Tripel Hop 2016 HBC-291 (Moortgat) Reageer met quote

Elk jaar in't voorjaar lanceert Moortgat hun speciale editie van de Duvel, elk jaar weer gedryhopped met een specialleke.
Dit jaar is dat HBC-291, een (voorlopig nog) experimentele hop van Yakima Valley. Volgens Moortget zelf zou die toetsen van peper, rozen en lavendel moeten opleveren. Laat ik om te beginnen al stellen dat ik de combinatie van Duvel-met-peperige-rozen-lavendel op zijn zachtst gezegd merkwaardig zou vinden. Daarbovenop constateer ik bij mezelf de laatste jaren een gestaag dalend enthousiasme waar het de Duvel Tripel Hop aanbelangt. De eerste edities vond ik prima, en ik herinner me vooral de Sorachi Ace als een aangenaam, ietwat complex bier. De meer recente edities echter (Mosaic maar vooral Equinox) vond ik een rommeltje: er bleef van de Duvel niet veel meer overeind, en ik bleef steevast achter met een vermoeid bakkes vol onsamenhangends.

Maar goed, de 2016 heeft dus een hop die (en ik overdrijf een béétje de teneur van de begeleidende tekstflappen maar niet eens zo héél erg) zo nieuw en experimenteel is dat ze (want hop is vrouwelijk, voor wie't nog wist) nog niet eens een naam heeft. Maar dus naar peper en yaddayadda zou moeten smaken. Of ruiken, dan toch.

Uitschenken doet de 2016 als elke andere Duvel: met veel stevig schuim (lijkt wel een meringue soms) en veel bubbels.
De neus deed mijn wenkbrauwen in de kramp schieten: hij ruikt goddomme naar die verfoeilijke Leffe Royale Whitbread Golding! Evenwel zonder de trademark Leffe-geur van pasteurisatie en gekookt papier, maar diezelfde onfrisse, beetj muffige geur die ook daar de hopnoot moest voorstellen. Teleurstelling is een de zwak woord in dit geval.
In de mond stoorde de pareling me mateloos: het is een bier waarvan ik onmiddellijk, al na de eerste slok, begin te boeren alsof ik net een hap maagzout had doorgeslikt. De hop geeft een droog, stoffig aroma af, en doet wat denken aan een baal stro.
Nergens deed de Tripel Hop me dit jaar vrolijk worden. Het is een overbodige, ietwat saaie variant geworden van een bier dat eigenlijk geen varianten nodig had (toen het nog bitter was en ballen had) maar dat er toch steevast elk jaar eentje bijkrijgt.
Speaking of which: blijkbaar brengt Moortgat dit jaar ook een Blind Tasting box uit waarin de laatste (tegelijk ook eerste maar dat is academisch in deze) edities gebundeld zitten. Deze zijn opnieuw gebrouwen naar oorspronkelijke receptuur, en worden vergezeld van een notitieformulier zodat de proever (die hopelijk niet écht blind is, anders krijgt hij't niet ingevuld) zélf kan beslissen welke nu de lekkerste Tripel Hop was.

Dat het niét de 2016 was is voor mij duidelijk.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
ambibrew
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Ma Feb 22, 2016 8:08 pm    Onderwerp: Re: Duvel Tripel Hop 2016 HBC-291 (Moortgat) Reageer met quote

unclebrazzie schreef:
Daarbovenop constateer ik bij mezelf de laatste jaren een gestaag dalend enthousiasme waar het de Duvel Tripel Hop aanbelangt. De eerste edities vond ik prima, en ik herinner me vooral de Sorachi Ace als een aangenaam ...

Zou het niet kunnen dat onze smaak sindsdien al behoorlijk geëvolueerd is? En met ons bedoel ik niet "jij en ik", maar de bierliefhebber in het algemeen. Toen de Duvel Tripel Hop in 2007 zijn entree maakte met Amarillo herinner ik me dat we er met z'n allen naar uitkeken. Ik herinner me een Ambibrew-avondje waarbij we de "Duvel tripel Hop" de hemel in prezen.
Sindsdien is er heel wat veranderd in het bierwereldje. De grote doorbraak van de IPA's en veel sterker gehopte brouwsels van binnen- én buitenlandse brouwers.
Wat die Duvel Tripel Hop 2007 betreft herinner ik mij nog dat de dryhopping zich vooral manifesteerde in "groene hop", niet zozeer in citrus zoals in de latere edities.

unclebrazzie schreef:
Teleurstelling is een de zwak woord in dit geval.
In de mond stoorde de pareling me mateloos: het is een bier waarvan ik onmiddellijk, al na de eerste slok, begin te boeren alsof ik net een hap maagzout had doorgeslikt. De hop geeft een droog, stoffig aroma af, en doet wat denken aan een baal stro.
Nergens deed de Tripel Hop me dit jaar vrolijk worden. Het is een overbodige, ietwat saaie variant geworden.

Wij dronken de editie 2016 op het Brugs bierfestival. Inderdaad behoorlijk saai en overbodig...

Wat jammer dat iets dat jaren geleden begon als iets experimenteel en innoverend voor het grote publiek verzandt...
unclebrazzie
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Di Feb 23, 2016 10:15 am    Onderwerp: Reageer met quote

Je hebt deels een punt denk ik.

Uiteraard verandert onze smaak doorheen de jaren, zowel in objectieve zin als in subjectieve. Onze smaakpapillen verouderen waardoor we bijvoorbeeld minder gevoelig worden voor bittere smaken. Anderzijds verandert wat graag lusten ook voortdurend, en zeker als we ons dan nog eens gaan bezighouden met bewust proeven en zoeken naar bepaalde smaken.

Anderzijds is er ook inderdaad ook een lichte maatschappelijke gewenning aan't optreden: mensen beginnen stilaan terug te weten wat hop is, en hoe bier (ongeveer dan toch) gemaakt wordt. Maar eens die aha-erlebnis achter de rug is, is voor velen ook de grote ontdekking verdwenen, waardoor het allemaal wel weer wat gewoner mag. Opvallend vind ik in deze wel dat Moortgat vanuit een (voor die tijd toch) tamelijk vooruitstrevend perspectief (geef toe: Sorachi Ace en Citra waren een paar jaar geleden hip, en dat hadden ze bij Moortgat al op voorhand door) nu plots naar een eerder gewoon profiel lijken over te schakelen. Van de gekken naar de normale bevolking, lijkt het wel, waar andere mainstream brouwers zich eerst op het gewone volk lijken te richten vooraleer ze de beergeeks proberen bevloeien.

Maar inderdaad: jammer dat een bier waar ik een paar jaar positief naar uitkeek me recentelijk niet meer oplevert dan een spijtig meh. Dat dat voor een deel aan mezelf ligt, neem ik er voor lief bij, maar ik vrees dat in dit geval de boter niet enkel op het hoofd van de consument ligt.
Naar boven
BartC
Brouwer
Brouwer

BerichtGeplaatst: Wo Feb 24, 2016 10:49 am    Onderwerp: Re: Duvel Tripel Hop 2016 HBC-291 (Moortgat) Reageer met quote

[quote="

Wat jammer dat iets dat jaren geleden begon als iets experimenteel en innoverend voor het grote publiek verzandt...[/quote]

Maar ze hebben wel het lef om een nieuwe experimentele hop te gebruiken waarvoor mijn oprechte dank, want nu weet ik dat ik deze alvast niet moet gebruiken in een toekomstig recept Very Happy

grtz
Bart
unclebrazzie
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Do Feb 25, 2016 9:08 am    Onderwerp: Re: Duvel Tripel Hop 2016 HBC-291 (Moortgat) Reageer met quote

BartC schreef:

Maar ze hebben wel het lef om een nieuwe experimentele hop te gebruiken waarvoor mijn oprechte dank, want nu weet ik dat ik deze alvast niet moet gebruiken in een toekomstig recept Very Happy

Dacht ik ook, maar toen herinnerde ik me de Equinox-editie van vorig jaar. Wat een rommelige wietmeuk was me dat. Maar omdat ik nu toevallig dŕt Equinox bier maar niks vond, wil dat nog niet zeggend dat Equinox niet deugt.

Die experimentele hop: wie weet waarvoor die nog goed is. 't Feit dat hij nog geen naam heeft doet me alleszins wel vermoeden dat de hopteler er geen goed oog op heeft, anders had hij een allang een naam, eindigend op (TM), (C) of (R).
Naar boven
BartC
Brouwer
Brouwer

BerichtGeplaatst: Do Feb 25, 2016 9:47 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vond de equinox editie goed te doen, dus die hop wil ik graag eens gebruiken als ik er tenminste aan zou kunnen geraken. Rolling Eyes
ambibrew
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Do Feb 25, 2016 12:24 pm    Onderwerp: Reageer met quote

De Citra, Mosaic, Equinox, en de HBC291 zijn allemaal ontwikkeld door hetzelfde bedrijf: Hop Breeding Company (vandaar HBC).

Persoonlijk vond ik ook de Equinox helemaal niet slecht. Ook de citra beviel me, zodanig dat ik er zelf al wat mee geëxperimenteerd heb. Maar de HBC291 lijkt me veel vlakker. Zoals je zegt, in een ander bier kan het resultaat helemaal anders zijn.

Hoe dan ook, het is dus maar zelden zo dat ze bij Moortgat een "nieuwe trendy hippe" hopsoort ontdékken en er het grote publiek laten mee kennis maken. Enkel de Amarillo en de Sorachi Ace waren al in gebruik toen Moortgat ermee uitpakte.
Bij alle andere edities werd een recent ontwikkelde hopsoort van HBC gekozen.
Linty
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Ma Feb 29, 2016 11:48 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vond de Tripel Hop 2016 best boeiend.
Het beantwoord hier blijkbaar niet aan het algemene verwachtingspatroon van een 'hoppig bier'. Maar daarentegen, en dat maakt het bier volgens mij wel uniek, is dat deze hop voor een interessante body zorgt en een uniek aromaprofiel.
Heeft zeker een bestaansrecht in combinatie met andere hop(pen).
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Koffie666
Sporadische klant
Sporadische klant

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 06, 2016 3:40 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Linty schreef:
Ik vond de Tripel Hop 2016 best boeiend.
Het beantwoord hier blijkbaar niet aan het algemene verwachtingspatroon van een 'hoppig bier'. Maar daarentegen, en dat maakt het bier volgens mij wel uniek, is dat deze hop voor een interessante body zorgt en een uniek aromaprofiel.
Heeft zeker een bestaansrecht in combinatie met andere hop(pen).

Hier wil ik mij wel bij aansluiten. Ik zou zelfs zeggen dat dit de eerste is door voor mij echt smaakt als een Duvel mét, ipv een brouwel dat volledig gedomineerd wordt door de gasthop.
Het is geen topbier, maar wel een geslaagde variatie op de bestaande Duvel.
Verwachten sommigen niet teveel (of iets wat niet de bedoeling is) van dit bier?
Naar boven
March
Webteam
Webteam

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 07, 2016 1:07 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vond het net eerder een aangename hoppige tripel dan een Duvel mét.
Robin Dieltjens

BerichtGeplaatst: Zo Mei 15, 2016 11:08 am    Onderwerp: Reageer met quote

Heb nog een goed bewaarde fles Duvel tripel hop 2010
Iemand interesse?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail AIM Naam
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> De Proeverijen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: