Home   Contact Us
 Biercafé   FAQ   Zoeken   Gebruikerslijst   Registreer   Profiel   Log in om je privé berichten te bekijken   Inloggen 
HET  discussiecafé  over  Belgisch  Bier  op  het  internet
*Het zythos bestuur is geen verpersoonlijking van de inhoud van dit forum

Nationaliteit van een bier

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> Prikbord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
dr.see

BerichtGeplaatst: Vr Apr 15, 2016 9:43 pm    Onderwerp: Nationaliteit van een bier Reageer met quote

Wat bepaald eigenlijk de nationaliteit van een bier. Wanneer en waarom is een bier Belgisch of juist niet.
Is het de sociale zetel van de commercant die bepaald waar een bier vandaan komt ?
Of is het gewoon de uitleg van de afdeling marketing die telt?
Een Deen die in België laat brouwen stuurt die bier retour of importeren wij dan Deens bier?

Misschien een beetje filosofisch allemaal maar toch is het een vraag die ik me af en toe stel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Calimero
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Za Apr 16, 2016 7:22 am    Onderwerp: Reageer met quote

In de VS zijn er evenveel "client brewers", als er hier brouwerij"huurders" ed zijn.
Maar daar is het verplicht de plaats van brouwen te vermelden.
Moest dat in de EU ook eens verplicht worden, zou alles veel duidelijker zijn.

De vraag stellen is ze beantwoorden.

dr.see

BerichtGeplaatst: Za Apr 16, 2016 12:17 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ok, betere informatie kan geen kwaad.

Maar dat maakt geen verschil, Mikkeler en To OL zetten alle info netjes op hun etiket. Toch verkopen ze Deens bier.

In limburg word gebrouwen wat in West Vlaanderen word verkocht als 100% eerlijk streekproduct van eigen makelij. ( en krijgt daarvoor soms subsidie en vaak dure plekken in de winkelrekken)

Een brouwer die hier in België eerlijk is krijgt commentaar. Word zelfs deels geweerd van festivals omdat die noodgedwongen aan de foute kant van een denkbeeldige lijn zijn bier zelf produceert.
Naar boven
BartC
Brouwer
Brouwer

BerichtGeplaatst: Za Apr 16, 2016 6:16 pm    Onderwerp: Reageer met quote

De nationaliteit wordt bepaald door de plaats waar het bier wordt gebrouwen. Dat Mikkeller zijn bier eerst naar Denemarken haalt, heeft niets met de "nationaliteit" van het bier te maken maar alles met BTW wetgeving. Over dit laatste ga ik de brave lezers van dit forum niet vervelen.

grtz
Bart
March
Webteam
Webteam

BerichtGeplaatst: Zo Apr 17, 2016 3:11 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik denk dat het meeste duidelijke uitgangspunt nog steeds de plaats waar het werkelijk wordt geproduceerd is. Al zijn er om van écht Belgisch te spreken nog wel meer voorwaarden. Zythos heeft ooit duidelijkheid proberen scheppen...
zie http://www.zythos.be/acties/actie-bierfirma/belgisch.html

Op alle andere situaties zijn zoveel uitzonderingsmogelijkheden dat het er niet duidelijker op wordt. Belgische brouwmeesters in dienst van Amerikaanse brouwerijen, buitenlandse brouwerijen die naar Belgisch recept een bier brouwen, is dat dan nog Belgisch bier? Nederlandse brouwers die zich net over de grens (Meer, Baarle-Hertog) vestigen, is dat nog Belgisch? Denen die hun recepten laten brouwen door Belgische brouwers in Belgische brouwerijen... Het wordt er inderdaad niet simpeler op...

Anyway, voor het KBF gaat O.B.E.R. uit van de plaats waar het gebrouwen is om een bier op te nemen in de lijst. Of dat dat bier dan "Belgisch" is, is een andere kwestie.
Calimero
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Zo Apr 17, 2016 3:13 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Anyway, voor het KBF gaat O.B.E.R. uit van de plaats waar het gebrouwen is

En dat is de enige zinnige richtlijn.
CyDraLe
Brouwer
Brouwer

BerichtGeplaatst: Ma Apr 18, 2016 4:47 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Met interesse volgde ik dit langs de zijlijn.
Ik kan niet anders dan mij er enige vragen bij hebben.

Noodgedwongen, vind maar eens een brouwerij met kleine capaciteit waar je zelf alles mag doen, ben ik uitgeweken naar een plek waar ik wel alles zelf mag doen. Sterker nog, ik krijg er geen hulp, neem mijn eigen Grondstoffen mee en bottel zelf. Puur een product naar mijn eigen beproefde recept en van eigen makelij.
Helaas is de brouwerij waar ik deze vrijheid kan genieten in Groede gevestigd.
Uitgaand van de teksten van Zythos waar hierboven naar werd verwezen.
Als ik dan even een paar bakken bier zonder etiket van brouwerij X , gevestigd in België koop. Daar plak ik mijn etiket op en ik ben plots een volwaardige Belgische brouwerij of bierfirma waar ik voorheen Nederlands bier had.
Laat ik u allen gerust stellen, etiketten plakken is het laatste wat ik ga doen.
Dat ik door de situatie als Belgische ondernemer word afgestraft is er dan maar bij te nemen.
Naar boven
ambibrew
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Ma Apr 18, 2016 7:19 pm    Onderwerp: Reageer met quote

CyDraLe schreef:
Dat ik door de situatie als Belgische ondernemer word afgestraft is er dan maar bij te nemen.

Op dit forum worden buitenlandse brouwers niet als minderwaardig beschouwd hoor. Zeker de laatste paar jaar heeft Nederland een enorme remonte gemaakt. Denk maar aan Emelisse, Jopen en (iets traditioneler) De Drie Koningen in Groede en vele anderen.

Dat het grote publiek in België nog moet overtuigd geraken van de kwaliteit van al die brouwers is een feit. Maar dat zou je eerder als een uitdaging dan als een straf kunnen zien Wink

Trouwens, als je eens langs de kust in Zeeuws Vlaanderen en Zeeland wandelt valt het me op hoeveel etablissementen uitpakken met hun selectie Belgische bieren, terwijl op een steenworp keigoede lokale brouwers actief zijn. Dus misschien moet ook het Nederlandse publiek nog wel overtuigd geraken.

Ik weet nu niet zozeer of daar een taak voor Zythos is weggelegd vermits Zythos zich focust op Belgisch bier. Maar misschien is heel die discussie over de nationaliteit van een bier eigenlijk wel achterhaald en zou er meer ruimte moeten zijn (bvb op het ZBF) voor buitenlandse brouwers?
CyDraLe
Brouwer
Brouwer

BerichtGeplaatst: Di Apr 19, 2016 6:03 pm    Onderwerp: Reageer met quote

ambibrew schreef:
Op dit forum worden buitenlandse brouwers niet als minderwaardig beschouwd hoor. (iets traditioneler) De Drie Koningen in Groede en vele anderen.

Dat is het hem nu, ik brouw bier.
Verder moet dat niet gaan maar al die Nationali - shizzle word er bij gehaald. En als het dan daar op aankomt, ik ben Belg, woon in Zandvliet, mijn brouwerij is in oprichting in Zandvliet maar de locatie van de brouwerij die ik afhuur maakt mij plots Nederlander?

De mop word beter als je bekijkt wat Zythos voorstelt. Wat ik persoonlijk brouw mag van overal komen, ik word Belgisch beschouwd vanaf dat ik bij mijn werkgever een bak blanco's meepak en dat ook verkoop, beide heb ik zelf gebrouwen. maar vanaf dat ik ook etiketten plak word ik een Belgische brouwerij, en nu niet? Funn(k)y.
Het blijft aan de werkgroepen van Zythos om zich eventueel over die kwestie te buigen.

En over De Drie Koningen, nu MarckenSteijn/brouwerslokaal. ( de locatie waar ik mij kan uitleven )
Geloof me, mijn ex collega Thibo brouwt bij de drie koningen niet alleen de traditionals, die heeft zelfs heel interessante experimenten, daarnaast maken ze daar in samenwerking met diverse restaurants prachtige bieren om gerechten te ondersteunen en andere experimenten. Wat ik doe past daar ook wel wat bij al ga ik graag nog wat verder.
Naar boven
March
Webteam
Webteam

BerichtGeplaatst: Di Apr 19, 2016 6:34 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Leuven innovation, ACBF, Borefts,... zijn dan de festivals waar je moet proberen te staan, en er zijn er zeker nog anderen. Daar kijkt men niet zo naar nationaliteit. Wat betreft KBF en ook ZBF is het hek gewoon van de dam als we ons niet houden aan ons "nationaal" principe, dan wordt de keuze en vraag om er te staan nog groter. Toevallig onze statuten nog eens bovengehaald op een vergadering vorige week. OBER, is net als OBP indertijd, nog steeds een vereniging ter promotie van Belgisch bier (omdat in 1993 in het buitenland de creatieve brouwers nog sliepen vermoed ik) . Niet dat we daar van wakker liggen, want je moet al eens kunnen vergelijken hé ? (cfr proeverijen met Engels bieren, uitstapjes naar NL...). En zoals je zelf wel weet : op onze Be-Ne-Quad battle dit weekend won zowaar een Nederlandse Quad.

Wij bekijken het Belgische alvast niet zo strikt als Zythos, zodat ook nogal wat Deense, Italiaanse en Nederlandse bierfirma's op KBF geraken. Voordeel tov van ZBF voor ons is dat een paar flessen op een rek minder plaats innemen dan een stand met brouwers, dus ik begrijp dat men daar nog strikter omgaat met het begrip Belgisch.

Anderzijds, in Nederland worden door Nederlandse Bierfirma's in België gebrouwen bieren wel als Nederlands beschouwd. Omgekeerd zien we dat inderdaad nog niet gebeuren - met de situatie rond Urthel als aanleiding indertijd - die waren daar ook niet blij mee dacht ik.
CyDraLe
Brouwer
Brouwer

BerichtGeplaatst: Di Apr 19, 2016 7:51 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Anderzijds, in Nederland worden door Nederlandse Bierfirma's in België gebrouwen bieren wel als Nederlands beschouwd. Omgekeerd zien we dat inderdaad nog niet gebeuren - met de situatie rond Urthel als aanleiding indertijd - die waren daar ook niet blij mee dacht ik.

March , kijk eens http://www.urthel.com/nl/disclaimer.htm hier.
Vooral het deeltje copyright.

verder ga ik het erbij laten, het geeft geen verschil in mijn plannen op korte of lange termijn. Tenzij ik een locatie in België vind waar ik de installatie volledig en autonoom kan gebruiken.

Voor mij heeft het veel meer waarde dat wat ik verkoop als van mij ook effectief door mij gemaakt is.
Naar boven
March
Webteam
Webteam

BerichtGeplaatst: Di Apr 19, 2016 8:06 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ha, die stiekemerds van Bavaria. Toch nog zeggen dat het Belgisch bier is en Belgische Hildegard op de website zetten.
Limerick
Toerist
Toerist

BerichtGeplaatst: Do Apr 21, 2016 2:45 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Urthel...als wij u niet oplichten zijn we't vergeten
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
jacob
=Filip Geerts

BerichtGeplaatst: Do Apr 21, 2016 3:33 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Calimero schreef:
Quote:
Anyway, voor het KBF gaat O.B.E.R. uit van de plaats waar het gebrouwen is

En dat is de enige zinnige richtlijn.

Neen, zo simpel is het nu ook weer niet natuurlijk.
Een voorbeeld: To Øl Yule Mælk (15 vol%) - gebrouwen bij de 'Proef'brouwerij.
Bijna onvindbaar hier in België. Vindbaar in Bangkok. Rolling Eyes
Nu vraag ik mij af: Wat is er nu zo Belgisch aan dat bier, met uitzondering van het gebruikte Belgisch water natuurlijk Smile

Wanneer onze Nederlandse vriend chefkok Sergio Herman hier in België zijn kookkunsten gaat etaleren, ga je dan ook zeggen dat dat dan rechtlijnig Belgisch is.

Coca-Cola vervaardigg in België blijft toch ook 100% Amerikaans Question

Je mag chauvinistisch zijn, maar dat lijkt mij dan meer met de pluimen gaan weglopen... Wink
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> Prikbord Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: