Home   Contact Us
 Biercafé   FAQ   Zoeken   Gebruikerslijst   Registreer   Profiel   Log in om je privé berichten te bekijken   Inloggen 
HET  discussiecafé  over  Belgisch  Bier  op  het  internet
*Het zythos bestuur is geen verpersoonlijking van de inhoud van dit forum

1894 Limited Edition (De Brabandere)

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> De Proeverijen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
unclebrazzie
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Di Mrt 25, 2014 4:03 pm    Onderwerp: 1894 Limited Edition (De Brabandere) Reageer met quote

De Brabandere. Zegt me niks, en dan beginnen over 120 jaar geschiedenis lijkt me verdacht. Maar dan komt de kat op de koord en blijkt het gewoon over goeie ouwe Bavik te gaan, die een naamsverandering blijkbaar een goed idee vindt, in tijden waarin de ene megabrouwer de andere doodprocedeert omdat ze "zijn kleurpalet" of "zijn glas" of "zijn whatever" gebruikt om de klant de verwarren.

Enfin, ze doen maar, ik wil vooral weten of't lekker is. Je krijgt voor een tamelijk bescheiden prijs een exclusief aandoende fles in je handen, een spumante-model dat ik nog 't meest associeer met bier uit Italië, ook al heb ik dat tot dusver (op een uitzondering na) nog nooit gedronken.

Beetje pronkerige gouden cijfers in't opschrift, met daaronder, meer gestileerd "Oaks & Hops". Met Petrus doet Bavik al langer aan dit soort stijlbreuken, waar traditioneel vlaams gemengd wordt met licht-trendy beergeekspeak. Lijkt er voor mij toch altijd een beetje op dat ze niet goed kunnen kiezen bij Bavik, maar het stoort me (nét) niet.

De (echte) kurk komt er netjes uit, en in 't glas krijg je een mooi wazig goudgeel bier met een romige kraag. In de neus krijg je alles wat dat onderschrift beloofde, maar héél sumier. Ja, er zit hop in en dat ruik je, maar verwacht geen IPA-esque hopgeweld. Ja er zit hout in en ook dat ruik je, maar verwacht geen barrel aged wood bomb. Heel in de verte ontwaar je ook nog de tripelbasis (want het is blijkbaar een tripel), al komt ook de typische bananen-of/en-koriander-en-curacao niet echt tot uiting.

In de mond blijft alles heel braaf en afgemeten. Zuinig zelfs, wat ik bijzonder jammer vind voor een feestelijk bier dat zich met zoveel alure presenteert. Lichtjes hoppig, een vleugje melkzuur misschien, en amper hout/vanille te bespeuren.

Wat je overhoudt is een degelijke tripel, nét anders genoeg om als tripel iets te vertellen te hebben, maar niet overtuigend als je er de woorden "Wood & Hops" zo prominent aan laat voorafgaan.

Een gemiste kans, als je mij vraagt (maar waarom zou je); temeer als je weet dat Bavik met hun Petrus Aged Pale wél weet te bewijzen dat ze een met succes beetje risqué uit de hoek kunnen komen.

Misschien een leuke instapper voor wie net zoekende is het Vlaamse bierlandschap, al zijn daar denk ik alternatieven voor te vinden die meer te vertellen hebben.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
ambibrew
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Di Mrt 25, 2014 5:33 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Wij dronken dit bier voor het eerst op het Brugs Bierfestival met een gemengd publiek van hobbybrouwers tot occasionele bierdrinkers.

Ik moet zeggen dat dit bier eigenlijk het enige bier was dat unaniem erg goed bevonden werd.
Een toegankelijke tripel met dat tikje eigenzinnige zurigheid dat toch weer niemand afstoot.
Wat mij betreft kwam het houtige zeker genoeg naar voor, zij het in het zurige. De houttoets van dit bier is namelijk afkomstig van de foeders waar ook de Petrus Aged Pale zijn oorsprong in vindt en niet uit een houten ton waar voordien één of andere wijn of sterke drank in gelegen heeft.

Bij mij stond hij in de top 3 van het Brugs Bierfestival. Zo zie je maar hoe smaken kunnen verschillen...
Pijp
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 30, 2016 3:16 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Zou dit bier nog worden gebrouwen?
unclebrazzie
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Do Mrt 31, 2016 8:57 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb in elk geval nét nog een fles cadeau gekregen, en in Dendelleis staan er zo nog.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> De Proeverijen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: