Home   Contact Us
 Biercafé   FAQ   Zoeken   Gebruikerslijst   Registreer   Profiel   Log in om je privé berichten te bekijken   Inloggen 
HET  discussiecafé  over  Belgisch  Bier  op  het  internet
*Het zythos bestuur is geen verpersoonlijking van de inhoud van dit forum

Leffe IPA (in twee versies en al zelfs)
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> De Proeverijen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
fabes fabel
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Zo Jun 28, 2015 1:09 am    Onderwerp: Reageer met quote

Een kleine opmerking: In Bev heeft met Goose Island (Chicago) een heel lekkere IPA op de Benelux-markt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
unclebrazzie
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Ma Feb 29, 2016 11:21 am    Onderwerp: Reageer met quote

Faba, wat heeft Goose Island in vredesnaam in deze Leffe-draad te zoeken?

Enfin, nog een follow-up: ik was zaterdag in Dendelleis alwaar zo'n generieke madam-met-streekproducten een standje had opgezet met proeverkes allerlei, waaronder zowaar de Leffe Mapuche. Aangezien deze werd geserveerd in van die piepkleine plastic bekertjes ter grootte van een ristretto-kopje leek me dat een optimale proefopstelling voor een Leffe. Ik verklap nu al dat de helft van mijn bekertje alsnog in de vuilnisbak is beland.

Allereerst: ik zag de madam 'm uitschenken toen ik Dendelleis binnenliep. Ik durf mijn tijd al eens pakken wanneer ik mijn kar volprop, en toen ik drie kwartier later voorbij haar kraam passeerde stonden ze er nog steeds onaangeroerd. Een veeg teken maar alles voor de wetenschap. Dat ze lauwig waren probeerde ik me niet aan te trekken maar gàs, jongens, gàs! Alsof 't bonzai-duvels waren, zo bruisen man. Waarmee meteen het meest storende element vernoemd is: carbonated to fuck and back again. Sproedelbier. In de neus kwam ik een aanwezig maar richtingsloze hop tegen. Iets dat het midden hield tussen besjes en pompelmoes, al klinkt dat smakelijker dan het was. Op zich niet vies, maar het verhulde toch de duidelijke Leffe-geur niet die eronder zat.
Op de tong dus allerleerst dat alka-seltzer-in-een-glas-cava gevoel, gevolgd door, jawel, hop! Echt waar! Een Leffe die naar hop smaakt! Oh wacht, daaronder zit iets...dat enorm komt storen. Platgepasteuriseerd bier vermoed ik, al viel het me mee dat je het Leffe-DNA maar matig proeft.

Eén slok, en de vuilnisbak in. Het deugt gewoon niet. Het is een bier met dezelfde défaut als de Cascade en de recentere Duvel Tripel Hops: de hop raakt kant noch wal. Van hop gesproken: die Mapuche is een raar beest. Voor zover ik'm kan inschatten is het een proprietary strain van Leffe/ABInbev zelf. Niet te koop, waar dan ook en door wie dan ook. Eigen kweek so to speak.

Hetgeen me andermaal bij Leffe's promo-blurb brengt. Als uit naam van je eigen brouwmeester gaat beweren "de wereld te hebben afgezocht naar de speciaalste, beste hop" (ik parafraseer maar niet eens zo héél erg hard), en je komt dan op de proppen met Whitbread Golding, fucking Cascade (die overigens ook gewoon in Poperinge gekweekt wordt) en je eigen stalknol genaamd Mapuche, dan verslijt je je eigen clientèle voor hersenloze debielen.
Als ik ook nog eens onze vriend Ben Vinke in onnavolgbare stijl deze lijn(*) lees bewieroken, dan word ik een beetje slecht gezind.

*) en zichzelf ook uiteraard. Het blijft wel gewoon Bén he?

Voor de duidelijkheid: Leffe Mapuche is niét lekker. Het is een bier dat enkel richting vindt in zijn compromisloze poging mee rijden op de zogezegde hop-hype. Een zoveelste bier dat denkt te moeten komen verkondigen dat je eender welk bier tot een culinaire revelatie kan verheffen gewoonweg door het te dryhoppen. Een zoveelste bier dat in die dryhopping alleen al een bestaansrecht denkt gevonden te hebben.

Prijst SintArnoldus voor de uitvinding van het 5 centiliter bekertje!

Oh ja, bijna vergeten: mijn gezicht sprak boekdelen bij deze proefsessie, en ontlokte bij de madam van 't proefstandje de reactie "dat er veel mensen zijn die'm niet lekker vinden en dat ik'm gerust mogt weggooien als ik'm niet lustte". Decency is the new punk, dus dat heb ik dan maar gedaan ook, en de madam uitvoerig bedankt.

Laatst aangepast door unclebrazzie op Vr Mrt 04, 2016 3:55 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jimbo
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Ma Feb 29, 2016 4:18 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ze hebben verzaakt om de wiki over mapuche bij te werken. Dat verast me niet. Euh, dat verrast me niet (inside joke voor de wakkeren).

Enfin, nu weet ik toch maar schoon dat machi een bestaand woord is, en niet alleen dat, het is voorwaar effenaf een vrouwelijke macho. Wie had dat durven denken?

(Zou het Mapuche-volk royalties krijgen? Kuisen beren hun gat af met Page drielangenpapier?)
Dijleschuimer
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Ma Feb 29, 2016 4:44 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Waarvoor af en toe naar het einde van de wereld goed is : de Mapuche-hop komt zowaar uit Patagonië (Argentinië). Toen we eind oktober/begin november er waren, zijn we verschillende bieren tegengekomen die met Mapuche gehopt werden. En er zaten best wel enkele lekkere biertjes bij.
Naar boven
unclebrazzie
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Di Mrt 01, 2016 9:10 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ah? Dus toch geen proprietary strain.

Is er iemand die enig idee heeft uit welke hopkwekerij die Mapuche afkomstig is?
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> De Proeverijen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3
Pagina 3 van 3

Ga naar: