Home   Contact Us
 Biercafé   FAQ   Zoeken   Gebruikerslijst   Registreer   Profiel   Log in om je privé berichten te bekijken   Inloggen 
HET  discussiecafé  over  Belgisch  Bier  op  het  internet
*Het zythos bestuur is geen verpersoonlijking van de inhoud van dit forum

Viven Imperial IPA / Viven Master IPA

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> De Proeverijen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ambibrew
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Di Aug 11, 2015 6:50 pm    Onderwerp: Viven Imperial IPA / Viven Master IPA Reageer met quote

Onlangs de Viven Master IPA aangeschaft. Naar ik lees op tinternet heeft die meer citrus in de neus dan de Imperial.

Kent iemand het fundamentele verschil tussen de Viven Imperial IPA en de Master IPA? Daarmee bedoel ik de hopsoorten en de oorsprong van de benamingen Imperial en Master?

Beetje vreemd dat een kleine bierfirma (of brouwerij in wording in Sijsele) zich bezig houdt met twee IPA's. Ik zou dan eerder een double IPA verwachten...
unclebrazzie
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Wo Aug 12, 2015 7:19 am    Onderwerp: Reageer met quote

Imperial IPA is eigenlijk al een double he?

Master IPA heeft voor zover ik snel kan terugvinden Merkur, Nelson en Citra ten belope van een 50 IBU.
Imperial heeft Amarillo,Tomahawk,Simcoe en nog wat in dryhop. Ergens tegen de 110 IBU.

"Enigszins" anders dus Wink

De benaming van de Imperial lijkt me duidelijk: een imperial (oftwel double) IPA.
De Master...kweenie. Hoewel eigen lof stinkt (of 't moest witlof zijn) kan ik me van Viven wel voorstellen dat hij meesterlijk is...
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
ambibrew
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Za Aug 29, 2015 10:38 am    Onderwerp: Reageer met quote

Even getest dus Very Happy

Hierna de verschillen op een rijtje:

De Master IPA is goudblond en lichter van kleur dan de Imperial die eerder naar amber neigt.

Het aroma van de Master heeft duidelijk veel meer citrus in de neus. Erg aangenaam aroma.

De Imperial heeft meer body, meer graan in de smaak. Daardoor is de bitterheid beter gemaskeerd dan bij de Master.

De bitterheid vloeit in beide bieren erg lang uit, maar bij de Master nog wel iets langer.

Het is moeilijk te geloven dat het verschil in IBU zo groot is als 50 - 110. Eerlijk gezegd zou je de Master bitterder inschatten dan de Imperial. Maar de Imperial steekt de bitterheid natuurlijk een beetje weg achter zijn body.

Anyway: twee topbieren de Master is wat meer "zomers" terwijl ik de Imperial eerder in de winter zou schenken.
jacob
=Filip Geerts

BerichtGeplaatst: Zo Aug 30, 2015 10:12 am    Onderwerp: Reageer met quote

Viven Master IPA = IPA
Viven Imperial IPA = een Double IPA.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> De Proeverijen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: