Home   Contact Us
 Biercafé   FAQ   Zoeken   Gebruikerslijst   Registreer   Profiel   Log in om je privé berichten te bekijken   Inloggen 
HET  discussiecafé  over  Belgisch  Bier  op  het  internet
*Het zythos bestuur is geen verpersoonlijking van de inhoud van dit forum

Noord-Franse bieren

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> De Proeverijen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
glenn c
Brouwer
Brouwer

BerichtGeplaatst: Wo Jan 09, 2008 12:16 pm    Onderwerp: Noord-Franse bieren Reageer met quote

Hoewel vlak bij onze deur heb ik er nog niet Noord-Franse bieren geproefd. Wie kan me wat gouden tips geven? Welke bieren zijn aan te raden, welke af te raden?

Glenn c
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
March
Webteam
Webteam

BerichtGeplaatst: Wo Jan 09, 2008 1:38 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Etoile du Nord heb ik op Bruxellensis een keer gedronken, en daar een fles van mee naar huis genomen. Zeer goed en bitter bier
Hans
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Wo Jan 09, 2008 4:49 pm    Onderwerp: Re: Noord-Franse bieren Reageer met quote

glenn c schreef:
Hoewel vlak bij onze deur heb ik er nog niet Noord-Franse bieren geproefd. Wie kan me wat gouden tips geven? Welke bieren zijn aan te raden, welke af te raden?

La Goudale van Les Brasseurs de Gayant in Douai is me prima bevallen. Ik ben niet zo goed in het beschrijven van smaken, maar hij was aangenaam bitter op een manier die me een beetje Engels aandeed. Het soort bier waarvan ik dacht: aangename kennismaking, vroeg of laat meer van kopen wanneer de gelegenheid zich voordoet.

/H.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
steven.v

BerichtGeplaatst: Wo Jan 09, 2008 6:20 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Trois monts(van Saint Sylvestre) is een echte aanrader , La Gaudale is ook zeer lekker. Verder heb ik nog een fles Grain d'Orge in de kelder maar die moet ik nog soldaat maken.
Naar boven
martin2
Toerist
Toerist

BerichtGeplaatst: Wo Jan 09, 2008 11:12 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb slechts 15 bieren uit Frankrijk in mijn lijstje staan. Ik weet niet of het echt Noord-Franse bieren zijn, ik heb ze wel net over de grens (met Belgie) gekocht.

Lekker vond ik enlain biere de garde ambree van Brasserie Duyck, Jenlain. Proefnotitie: lekker, zoetig-moutig, mooi aroma hoppig (26-28 IBU), heel mooie caramel smaak, fijne zoete mild hoppige pale ale; smaakt volmout, mooi pittig moutig, licht fruitig, heerlijk zacht moutig

Arduina van Petit brasserie ardennaise. Proefnotitie: zeer prettig volmout, wat zoetig dus ook, mooi klein hopje ertegen aan. Erg jammer van het schuim. Licht fruitig. Hele fijne krachtige blonde

Oubliette ambree van Petit brasserie ardennaise. Proefnotitie: licht kruidig, pittig gistig, vleug caramel, mooi hopje, bitterheid ca 30, prettige ale, goed in balans

La Goudale van Les brasseurs de Gayant. Proefnotitie: heel mooi moutig, mooie zoetige gistsmaken, smaakt zeker volmout, iets pittig (van de mout), matig hoppig; na doordrinken tamelijk hoppig

Misschien heeft U er iets aan.
Linty
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Do Jan 10, 2008 8:59 am    Onderwerp: Reageer met quote

steven.v schreef:
Trois monts(van Saint Sylvestre) is een echte aanrader
Ik dronk deze vorige week nog. Weliswaar ongeveer 2 jaar over datum en heb hem met lange tanden leeg gedronken.
Verder denk ik aan La Ch'ti en daar stopt mijn kennis rond franse bieren Cool
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
DAVY S
Brouwer
Brouwer

BerichtGeplaatst: Do Jan 10, 2008 9:40 am    Onderwerp: Reageer met quote

Gisteren bij vanuxeem geweest en daar stonden nogal wat Franse bieren. Daar gaan we zeker met meer tijd nog eens rondneuzen!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
breeg
Toerist
Toerist

BerichtGeplaatst: Zo Mei 17, 2015 12:27 pm    Onderwerp: Reageer met quote

In de laatste zeven jaar zal er toch al wat nieuws op de markt zijn waarschijnlijk.
Ikzelf heb er geen idee van, maar ben toch benieuwd naar biertjes van 'over de schreve'. Iemand ??
Naar boven
unclebrazzie
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Ma Mei 18, 2015 8:27 am    Onderwerp: Reageer met quote

Bière de garde en aanverwant "typisch" Franse bierstijlen vind ik doorgaans stérk onderhevig aan het Ouzo-effekt: lekker binnen de context van een vakantie in het land van herkomst maar verder gedoemd om ongedronken in kast of kelder te blijven staan.

Veel kleine Franse brouwers beperken zich nog steeds tot "une blonde, une ambrée et une Noël", die echter doorgaans dezelfde overbodige inwisselbaarheid vertonen die we ook aantreffen bij de bodemloze plas Belgische Blond-Bruin-Tripel brouwsels.

Frankrijk is echter stillekes aan't ontwaken, met een paar werkelijk spannende brouwerijen die her en der over't land verspreid liggen. Mont Salève is daar denk ik met stip wel de meest interessante.

Parijs wordt ook hip, met een aantal ambitieuze stadbrouwerijen tot gevolg. Ik heb laatst een IPA van Goute d'Or geproefd en ik was zeer aangenaam verrast.

Ook specilaanzaken beginnen stilaan te verschijnen, dus ik denk dat we stilaan klaar zijn om Frankrijk serieus te gaan nemen.
Naar boven
Noctilucus
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Di Mei 19, 2015 8:24 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ken zelf nog te weinig van Franse bieren, maar Thiriez wijkt gelukkig af van het klassieke "une blonde, une ambrée et une Noël"

Noire de Slack en La Wambréchies vond ik ook best wel eens iets anders, dat zijn toch 2 namen die zijn blijven plakken.
unclebrazzie
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Di Mei 19, 2015 9:30 am    Onderwerp: Reageer met quote

Noire de Slack is OK.

La Wambrechies lijkt op 't eerste gezicht precies even Frans als de Zonneblusser authentiek Edegems zou zijn.
Naar boven
breeg
Toerist
Toerist

BerichtGeplaatst: Vr Mei 29, 2015 3:50 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Onlangs op de kop getikt : 'Apocalypse Now' van Microbrasserie Artisanale Sainte Crucienne (kortweg Brasserie Sainte Cru) uit Colmar, Den Elzas. Geen slecht bier, veel gewaagder dan wat we van de Fransen gewoon zijn. Die gasten lijken wel de Franse Brewdog-clonen in-wording... Positief bedoeld !
Naar boven
paresoner
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Vr Mei 29, 2015 4:39 pm    Onderwerp: Reageer met quote

die Brasserie Sainte Cru komen binnenkort hun bieren voorstellen bij Mi-orge Mi-houblon in Aarlen.

het merendeel van hun bieren zijn op zijn minst gezegd 'anders' dan wat we kennen van de Fransen.

Mi-Orge heeft trouwens meerdere franse brouwerijen in de winkel.

Makkelijst is even de facebook te checken, hij post er geregeld de nieuwigheden.
https://www.facebook.com/miorgemihoublon?fref=ts
Naar boven
unclebrazzie
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Di Aug 04, 2015 9:44 am    Onderwerp: Reageer met quote

Als den Elzas nog telt als Noord Frankrijk kan ik nog Matten aanbevelen, uit Matzenheim. Niet ale Franse brouwers beperken zich tot une blonde, une brune et une ambrée Wink
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> De Proeverijen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: