Home   Contact Us
 Biercafé   FAQ   Zoeken   Gebruikerslijst   Registreer   Profiel   Log in om je privé berichten te bekijken   Inloggen 
HET  discussiecafé  over  Belgisch  Bier  op  het  internet
*Het zythos bestuur is geen verpersoonlijking van de inhoud van dit forum

Saison Surfine (Dubuisson)

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> De Proeverijen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
unclebrazzie
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Di Apr 28, 2015 12:27 pm    Onderwerp: Saison Surfine (Dubuisson) Reageer met quote

Een saison van Dubuisson, dat moet ik gewoon eens geproefd hebben.
Het concept van de saison staat zover verwijderd van hun vlaggenschip (de Bush in al zijn verwarrend genaamde varianten) dat ik zeer benieuwd was naar wat ze in Tourpes (thuishaven van die àndere saison) onder een saison verstaan.

Maar godmiljaar je zou toch denken dat ze op zijn minst hun brouwproces onder controle hadden.

Zonder overdrijven en werkelijk echtentechtig waar: dit bier is niét uit te schenken. Niet "moeilijk". Niet "enkel met vaste hand en veel engelengeduld". Gewoon "niet".

Een voorzichtige poging het bier zachtjes uit te schenken leverde een kraag van (en ik herhaal dat ik niet overdrijf) een kraag van twintig centimeter op, met daaronder amper een halve centimeter bier. Verdere pogingen het bier alsnog uitgeschonken te krijgen faalden jammerlijk, en steevast kreeg ik dezelfde Tantaluskwelling in mijn glas: 2% bier en de rest alleen maar schuim. Het bier dat eronder zat was nagenoeg compleet platgeslagen na al die effort om zoveel schuim te maken, wat extra jammer was omdat het (voor zover ik er mijn lippen mee heb kunnen natmaken) best lekker was: een frisse, knerpende, hoppige saison. Doodzonde.

Wat de rest van de presentatie betreft: AAAAAARGH! Mag het gedaan zijn (nee wat zeg ik: verboden worden vanaf heden) met dat ijdele en pseudomysterieuze "3 mouten en 3 hoppen en 3 gisten" en kan er gewoon ofwel niks opstaan, of anders iets waar ik wat aan heb. Putwater bijvoorbeeld. Dàt weet ik graag. 3 hoppen zegt me niks, en het is tekenend voor bietetiketten in't algemeen dat ik al blij ben dat er niet "de meest uitgelezen hoppen" opstaat.
Etiket doet lekker retro aan, en volgens het verhaaltje op de website kwam de brouwer het oude etiket (*) op zolder tegen en was hij zo gecharmeerd dat hij besloot het bier opnieuw (ook*)te gaan brouwen.

*) Nahja, "opnieuw". Sufine zou vroeger een Spéciale Belge geweest zijn, en die zitten momenteel conjunctuurgewijs in't verdomhoekje(°) dus "opnieuw brouwen" mag je in dit geval letterlijk vertalen als "een saison maken en die de naam van het vroegere bier geven". Authentiek? Vast wel maar niet zoals je't wellicht verwacht.

°) moet ik écht die "Bolleke-wordt-APA" klaagzang nog eens beginnen of is't duidelijk zo?

Dit bier deed me nog 't meest denken aan zo van die ergerlijke metalen "haal de stukken uit elkaar" puzzeltjes. Frustrerend, niet leuk, en daardoor regelrecht in de vuilnisbak verdwijnend. Met dat verschil dan dat deze puzzel in de gootsteen moest of ik had een kraag op mijn vuilsnisbak staan.

Dood-, dood- en doodzonde.

PS: In't Frans voor wie geen Vloms kan

Laatst aangepast door unclebrazzie op Di Apr 28, 2015 1:11 pm, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Jimbo
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Di Apr 28, 2015 12:52 pm    Onderwerp: Re: Saison Surfine (Dubuisson) Reageer met quote

unclebrazzie schreef:
Surfine zou vroeger een Spéciale Belge geweest zijn

Hoe grappig. Op’t ZBF bestel ik een saison (als ik nu toch voor de Godselievedeugd ne keer kon herinneren dewelke), en mompel al na één (1) slok: “Miljaar, goeie Special Belge”.

Allez, eigenlijk mompelde ik “Godverdoemme, goeie Palm”, maar dit ter zijde.

Manuel zal er bij, haalde de schouders op, en staarde verder naar borsten.

(Ge gaat nu natuurlijk zien dat het de Surfine ~was~ die we gedronken hebben)
Naar boven
unclebrazzie
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Di Apr 28, 2015 1:19 pm    Onderwerp: Re: Saison Surfine (Dubuisson) Reageer met quote

Jimbo schreef:
unclebrazzie schreef:
Surfine zou vroeger een Spéciale Belge geweest zijn

als ik nu toch voor de Godselievedeugd ne keer kon herinneren dewelke

Pick one Smile

Brouwerij: Alvinne
TATSEVOET 6.50 % Special Belge
Brouwerij: Brasserie Artisanale Millevertus

LA MÈRE VERTUS 9.00 % Special Belge
Brouwerij: Brasserie C
CURTIUS 7.00 % Special Belge

Brouwerij: Brasserie de Blaugies
BIÈRE DARBYSTE 5.80 % Special Belge

LA MONEUSE 8.00 % Special Belge

NOBEL 6.00 % Special Belge
Brouwerij: Brouwerij Contreras
CONTRERAS ESPECIAL MARS 6.50 % Special Belge
TONNEKE 5.00 % Special Belge

Brouwerij: Brouwerij De Ryck
SPECIAL DE RYCK 5.00 % Special Belge

Brouwerij: Palm Belgian Craft Brewers
PALM ONGEFILTERD 5.40 % Special Belge
Naar boven
unclebrazzie
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Di Apr 28, 2015 1:22 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Lap. Uit pure verwarring heb ik de Speciale Belge's gecopieerd. Nu snap ik al beter waarom Surfine geworden is wat het is Smile
Naar boven
Jimbo
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Di Apr 28, 2015 1:29 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ook dat is grappig, trouwens. Allez, niet uw begrijpelijke vergissing, maar wel Special Belges van 8 en 9 % ABV. Owreally!?

Allez ja, ik vind “bierstijlen” an sich al redelijk debiel, maar als ge er dan toch een label op plakt, zorg dan dat het minstens ~ongeveer~ juist is...

[TOEVOEGING]
Bon, Manuel heeft zijn gizmo ne keer aangezwengeld (waarna Proximus weer crashte en grote delen van Vlaams Brabant even zonder stroom zaten), en is tot de volgende shortlist gekomen:
. het vijfde seizoen van Contreras: 'bitter, a bit of caramel'
. Légia Saison van Brasse & Vous: 'lots of caramel, fairly sweet'

(En dat wordt dan gediplomeerd bierkenner cum laude met zo’n reviews...)

Puur op zijn smaakbeschrijvingen ga ik dus voor de Het Vijfde Seizoen, maar mijn koppig koppeke denkt nu wel dat het de Legionella (Oh how we laughed) was, hoewel ik me het bier in kwestie niet overwegend zoet herinner. Ah neen, want dan zou ik niet hebben geroepen: “Godverdoemme, goeie Palm”, want “een goeie Palm”/Special Belge heeft een geslaagde zoetbitterbalans. Een echte Palm is suikerwater Surprised... Ik ben er eigenlijk wel zeker van dat het de Legia was, en dat Manuel aan de peaches van de Dochter vd Korenaar zat te denken toe ie het wat te zoet inschatte.

De pummel.
Naar boven
Noctilucus
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Wo Apr 29, 2015 8:43 am    Onderwerp: Reageer met quote

Jimbo schreef:
Ook dat is grappig, trouwens. Allez, niet uw begrijpelijke vergissing, maar wel Special Belges van 8 en 9 % ABV. Owreally!?

Allez ja, ik vind “bierstijlen” an sich al redelijk debiel, maar als ge er dan toch een label op plakt, zorg dan dat het minstens ~ongeveer~ juist is...

Op zich zou dat toch kunnen, zo'n sterke Speciale Belges, ook al sluit het niet aan bij wat we typisch in die stijl kennen? Ik meen me toch vaag te herinneren dat definiërend voor de stijl was dat het met enkel caramelmout gebrouwen werd en bepaalde keuze van hop (maar daar ben ik geen expert in), of klopt dat niet?

Labels zijn inderdaad altijd lastig, niet exact, enzovoort maar ergens kan het ook wel een béétje een idee geven van wat je kan verwachten. Toch voor sommige stijlen Razz

Maar die saison klinkt alvast veelbelovend wanneer dat schuimprobleem opgelost geraakt.
ambibrew
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Wo Apr 29, 2015 7:08 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Historisch gezien werd Speciale Belge begin 20ste eeuw gecreëerd als reactie op de aanstormende (toen overwegend) buitenlandse pilsmarkt. Om dus historisch correct te zijn zou het ongeveer 5% alc moeten hebben.

Maar stijlen evolueren nu eenmaal. Ik weet dat er enkele Speciale Belges als streekproduct zijn erkent, maar ik weet niet of daaraan een bindende voorwaarde bepaald is over het alcoholvolume.

Dat Speciale Belge énkel met karamelmout gebrouwen wordt klopt niet. De enzymen die instaan voor het omzetten van zetmeel naar suiker zijn in karamelmout niet of nauwelijks werkzaam. Er is dus altijd een basishoeveelheid gewone blonde mout nodig.
Noctilucus
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Do Apr 30, 2015 7:26 am    Onderwerp: Reageer met quote

Merci, ik zal mijn kennis eens moeten bijspijkeren want wat ik in gedachten had, klopt precies niet Smile
Jimbo
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Do Apr 30, 2015 10:48 am    Onderwerp: Reageer met quote

Noctilucus schreef:
Merci, ik zal mijn kennis eens moeten bijspijkeren want wat ik in gedachten had, klopt precies niet Smile

Mja, dat is zo een beetje mijn punt (ik ben het lijstje van punten waar een SB aan moet voldoen ook al lang vergeten hoor, en dat lijstje is dan trouwens sowieso onderhevig aan de bron die het heeft opgesteld; er is dus geeneens een algemeen geldende definitie van SB). M.u.v. Oude Geuze en Oude Kriek is geen enkele bierstijl beschermd. Je kan dus eigenlijk een beetje doen wat je wil. Waardoor het nutteloos wordt om een bierstijl op je bier te plakken, want een concullega zal met dezelfde stijl een loopje nemen (*). Voor bieren met historisch redelijk strikt omlijnde kenmerken, zoals de SB, is dat enigszins jammer, dat dan weer wel.

(*) Of er de spot mee drijven, genre Struise Brouwers met hun Belgian Royal Stout i.p.v. Russian Imperial Stout. Kijk, zo worden bierstijlen natuurlijk net wél leuk...
Naar boven
Mark
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Do Apr 30, 2015 2:04 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Jimbo schreef:
Je kan dus eigenlijk een beetje doen wat je wil.

Inderdaad. De enige "wet" die geldt, is het feit dat sommige consumenten je niet geloofwaardig achten als het bier dat ze krijgen voorgeschoteld te ver afwijkt van wat ze verwacht hadden te krijgen. Maar ook daar speelt de tijdsgeest een rol, een black ipa is al lang niks vreemds meer.
(Hoewel een black ipa al vele eeuwen bestaat. Maar vroeger zouden ze dat gewoon porter genoemd hebben Wink )

Een Imperial Tafelbier, bestaat dat nu al? Cool
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
unclebrazzie
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Do Apr 30, 2015 2:49 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Of een Session Barley Wine.
Naar boven
Manuel
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Do Apr 30, 2015 2:51 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Mark schreef:

Imperial session IPA's wel, in ieder geval confuzzled
ambibrew
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Do Apr 30, 2015 4:38 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Mark schreef:
Inderdaad. De enige "wet" die geldt, is het feit dat sommige consumenten je niet geloofwaardig achten als het bier dat ze krijgen voorgeschoteld te ver afwijkt van wat ze verwacht hadden te krijgen.

Onlangs een "Manten" van brouwerij Gulden Spoor open getrokken. Op het etiket staat "tripel", en in het flesje zit een heel donker bier van 6% alc. Zeker niet wat ik verwachtte dus.
Maar... wel een heel smakelijk biertje! Voor mij is het dat wat telt, maar er zijn nog altijd veel mensen die afhaken op het kleur van een bier.
Noctilucus
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Vr Mei 01, 2015 11:08 am    Onderwerp: Reageer met quote

ambibrew schreef:
Onlangs een "Manten" van brouwerij Gulden Spoor open getrokken. Op het etiket staat "tripel", en in het flesje zit een heel donker bier van 6% alc. Zeker niet wat ik verwachtte dus.
Maar... wel een heel smakelijk biertje! Voor mij is het dat wat telt, maar er zijn nog altijd veel mensen die afhaken op het kleur van een bier.

Er is inderdaad niemand die zegt dat een tripel blond of amberkleurig moet zijn zoals "voorbeeld" Westmalle.
Wieze Tripel was er ook zo eentje, een donkerbruine tripel...
Calimero
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Ma Mei 04, 2015 2:21 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Manuel schreef:
Mark schreef:

Imperial session IPA's wel, in ieder geval confuzzled

Shmaltz Wishbone Session Double IPA... Rolling Eyes
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> De Proeverijen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: