Home   Contact Us
 Biercafé   FAQ   Zoeken   Gebruikerslijst   Registreer   Profiel   Log in om je privé berichten te bekijken   Inloggen 
HET  discussiecafé  over  Belgisch  Bier  op  het  internet
*Het zythos bestuur is geen verpersoonlijking van de inhoud van dit forum

Oud bier

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> De Proeverijen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Fero
Toerist
Toerist

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 25, 2015 10:53 am    Onderwerp: Oud bier Reageer met quote

Dag iedereen,

Een familielid van mij is onlangs verhuisd en heeft in zijn kelder wat oud bier gevonden. Hij heeft het bij mij afgezet, maar weet niet echt wat ik ermee moet doen. Ik heb twee blauwe chimays van 2007, een Hoegaarden Grand Cru met een vervaldatum in 1998, Durboyse uit 2002 en een paar van die speciale Grimbergens van rond 2005. Zou ik het proeven wagen? Een bier van 17 jaar oud lijkt me goed om weg te gieten, maar de rest?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Linty
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 25, 2015 11:19 am    Onderwerp: Re: Oud bier Reageer met quote

Fero schreef:
Zou ik het proeven wagen?
't zal wel zijn! Je moet risico's nemen in het leven! Wink Trouwens, wat heb je te verliezen?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
ambibrew
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 25, 2015 8:23 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Zeker doen!

Als de flesjes gelegen hebben moet je ze wel eerst een paar weken recht zetten zodat de gist (voor zover hij niet aan de kant blijft kleven) kan zakken.
Vooral bij de Chimay mag je je aan een mooi verouderd bier verwachten.

Er zijn een paar indicatoren die erop wijzen dat je het bier niet meer mag drinken (schimmel, grijze inhoud). Maar als je die ziet zal je ook niet meer willen. Voor het overige kan er niet veel mis gaan.
Kwak
Toerist
Toerist

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 27, 2015 3:45 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ja hoor, gewoon doen Very Happy
Naar boven
Fero
Toerist
Toerist

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 30, 2015 8:59 am    Onderwerp: Reageer met quote

Allez, het was zo ver afgelopen weekend.

Blond Kasteelbier, vervaldatum 2011. Nooit een fan geweest van eender welk Kasteelbier. Smaak was vreemd genoeg ongeveer dezelfde. Stond verrassend genoeg ook nog een stevige schuimkraag op.

Donker Kasteelbier, vervaldatum 2009. Sterke alcoholsmaak, beetje een houtsmaak ook. Te drinken, maar niet echt mijn ding.

Hoegaarden Grand Cru, vervaldatum 1998. Zoals verwacht niet meer te drinken. Grijs, geur om van te kotsen. Uiteraard zonder proeven de emmer in Smile

Chimay Blauw, brouwjaar 2007. Vergeleken met een Chimay van vorig jaar die ik nog had staan. Helemaal plat geworden, geen schuim, heel bitter. Misschien gewoon slecht bewaard geweest, ofwel hebben ze gelijk wanneer ze zeggen dat Chimay enkel slechter wordt met ouder worden.

Nog enkele andere flesjes staan, maar voorlopig écht geen zin meer in Wink Op vlak van oud bier hou ik het voorlopig wel bij mijn geuzecollectie.
Naar boven
Manuel
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 30, 2015 9:25 am    Onderwerp: Reageer met quote

Bedankt om de bevindingen te delen.

Van de Chimay schrik ik wel. Dat hij schuimloos wordt, kan er nog wel in. Maar bitterder? Vreemd.

Blauwe Chimay heeft juist de reputatie een prima bewaarbier te zijn. Misschien heb je gewoon pech gehad...
Fero
Toerist
Toerist

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 30, 2015 11:38 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ja, de originele smaak van die Chimay leek helaas volledig verdwenen te zijn. Maar zoals ik zei, weet ik niet echt hoe goed of hoe slecht hij bewaard is geweest. Ik heb zelf een heel goede kelder ter beschikking en heb eigenlijk nog nooit een écht slecht bewaard bier gehad. Was al bij al toch wt teleurgesteld...
Naar boven
ambibrew
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 30, 2015 5:15 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Die Chimay was wellicht inderdaad niet in goede omstandigheden bewaard. Persoonlijk, maar dat is dan ook héél subjectief, vindt ik Chimay bleue op zijn top na 3 jaar. Op 5 jaar vind ik hem al iets té verouderd, maar dan treedt er meer zoet (madeira, porto) dan bitter.
Jammer, maar leuk dat je je bevindingen hier deelt.
Pijp
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 30, 2015 7:27 pm    Onderwerp: Reageer met quote

In 2007 proefden we 3 jaargangen Chimay blauw 33 cl blind naast elkaar: 1987, 1997 en 2007 (toen ne verse dus).
1987: quasi geen bier meer, lekkere porto zonder de overdreven portzoetheid
1997: rozijntjes, brood; serieus wat veroudering maar absoluut de topper van de 3; consensus was duidelijk: het beste bier van de 3
2007: GEWELDig bier dat in potentie aroma en smaak van de 2 andere had.
Het fijne aan de proeving was dat de receptuur door de jaren heen dezelfde is gebleven.
De proeving van de oudere edities leerde ons ook wat je moeilijker proeft in het verse bier.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> De Proeverijen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: