Home   Contact Us
 Biercafé   FAQ   Zoeken   Gebruikerslijst   Registreer   Profiel   Log in om je privé berichten te bekijken   Inloggen 
HET  discussiecafé  over  Belgisch  Bier  op  het  internet
*Het zythos bestuur is geen verpersoonlijking van de inhoud van dit forum

Ongelovige Thomas - brouwerij Jopen

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> De Proeverijen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ambibrew
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Za Mrt 14, 2015 1:28 pm    Onderwerp: Ongelovige Thomas - brouwerij Jopen Reageer met quote

Ik ben niet zo thuis in de buitenlandse bieren maar als ik de kans krijg probeer ik er graag eentje.
Ongeďnformeerd is de kans dan wel erg groot dat je een 13-in-een-dozijn-biertje drinkt. Maar deze keer had ik prijs!

Ongelovige Thomas van brouwerij Jopen (Nederland) kondigt zich aan als een American Quad. (10% alc)
Van de brouwerij had ik al gehoord, maar het bier zelf of de stijl (is dat eigenlijk wel een stijl of kun je gewoon alles American noemen als je er C-hop in doet?) was voor mij onbekend.

Het etiket springt niet meteen in het oog en de info erop kan concreter. Er wordt bijvoorbeeld wel vermeld dat het bier 40 EBC heeft, maar niet hoeveel IBU. Verder wat onzin over de naam Jopen.

40 EBC dat betekent intens amber. Het bier wordt bekroond met een sterke schuimkraag, die mooi wandklevend is en gebroken wit is. Mooie constante pareling ondersteunt de schuimkraag.

Het aroma is een zeer aangename wisselwerking tussen mout, alcohol, karamel, fruitigheid van de gist en, last but not least, citrus van de Amerikaanse C-hoppen die gebruikt zijn. Het flesje vermeldt geen specifieke hopsoort, maar Amarillo zal er vrij dicht bij zijn.
Een rijk aroma dus, maar toch goed in evenwicht. De citrus van de hop is duidelijk merkbaar, maar kan niet storend zijn.

De smaak is die van een goed gemaakte quad. Punt. Vol, moutig, tegelijk fruitig en vlot drinkbaar.

In de nasmaak komen alle facetten van het aroma terug.

Een pracht van een bier waar ik echt van genoten heb! Lang geleden dat een toevallige aankoop mij zo gelukkig gemaakt heeft! Op naar Oostburg, want ik heb gezien dat drankenhandel Mitra het assortiment van Jopen aanbiedt...
Calimero
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Za Mrt 14, 2015 5:29 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Mitra is niet meer in Oostburg; de drankenhandel is omgedoopt in HUBO drankenhandel. Er zijn zeker Jopenbieren te krijgen, maar ik was vanmorgen in Vichte, en daar stonder er véél meer van Jopen...
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Mark
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 15, 2015 5:15 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Of als je naar Haarlem zou rijden voor een bezoek aan de Jopenkerk (waar de brouwerij staat, prachtige zaak) of naar het nieuwe degustatielokaal op het industrieterrein (waar de nieuwe bottellijn staat en binnenkort ook een tweede brouwinstallatie bijkomt), dan moet je zeker eens binnenspringen bij Melgers (www.melgers.nl). Ook de moeite waard voor nieuw Nederlands bier.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> De Proeverijen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: