Home   Contact Us
 Biercafé   FAQ   Zoeken   Gebruikerslijst   Registreer   Profiel   Log in om je privé berichten te bekijken   Inloggen 
HET  discussiecafé  over  Belgisch  Bier  op  het  internet
*Het zythos bestuur is geen verpersoonlijking van de inhoud van dit forum

oude geuze van Timmermans

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> De Proeverijen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
toon van den broek
Sporadische klant
Sporadische klant

BerichtGeplaatst: Ma Aug 18, 2014 2:35 pm    Onderwerp: oude geuze van Timmermans Reageer met quote

Hallo Biervrienden,

Vorige maand toen ik in België was (o.a.) een oude geuze van Timmermans gekocht. Dat is vrij moeilijk te krijgen in Nederland, want je komt alleen de commerciële en dus zoete variant -hun 'gewone' geuze- hier tegen.
En vorig jaar bij de Toer kostten de flessen geloof ik E10,00 dus behoorlijk aan de prijs.

Het proeven: redelijk bescheiden plop bij het openen, dus niet heel veel koolzuur (was ook niet speciaal gekoeld/ dus keldertemp).
Voldoende koolzuur dus, maar aan de ondergrens. Helder in te schenken en de gist zit goed vast op de bodem. Schuim trekt wel vrij snel weg en is niet stabiel.
Kleur is mooi goudgeel, niet naar oranje neigend.
Smaak: direkt valt de echte Timmermans smaak op en die omschrijf ik als uitgesproken citroenig. Lekkere frisse geuze dus die sympathiek wegdrinkt.
Mooie, beetje dunne body, maar dat past vind ik wel bij een echte geuze.
(Veel brouwerijen maken tegenwoordig zwaardere bieren met dus duidelijk meer alcohol dan deze van 5,5graden, en dat vermindert m.i. de doordrinkbaarheid).
Kortom een mooie eerste indruk.
Na het glas half op te hebben begint het bier wat tegen te vallen. Er zit wat weinig diepte in het bier waardoor het wat saai is. (Niet zo sterk als bij een Fond Tradition van Honsebrouck).
Ik denk dat er te weinig echte oude lambiek in dit bier zit, waardoor hij diepte en karakter mist. De brettsmaken (kelder/muf/aarde/beesten) komen ook niet goed uit de verf.
Geen topper dus, maar wel een goed vlot te drinken bier.

Geuzige groet, Toon van den Broek
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
ambibrew
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Ma Aug 18, 2014 7:30 pm    Onderwerp: Re: oude geuze van Timmermans Reageer met quote

toon van den broek schreef:
Het proeven: redelijk bescheiden plop bij het openen, dus niet heel veel koolzuur (was ook niet speciaal gekoeld/ dus keldertemp).

Hoe koeler het bier, hoe minder druk er in de fles ontstaat en dus ook hoe minder hevig de pareling is. Het bier zou dus nog iets minder parelen mocht het koel gestaan hebben.
Koolzuurgas wordt vloeibaar onder druk en door koeling. De pareling is dus eigenlijk het vloeibare koolzuurgas dat zijn kookpunt bereikt en begint te verdampen.

toon van den broek schreef:
Ik denk dat er te weinig echte oude lambiek in dit bier zit, waardoor hij diepte en karakter mist. De brettsmaken (kelder/muf/aarde/beesten) komen ook niet goed uit de verf.

Voor een oude geuze wordt normaal 100% oude lambiek gebruikt, welliswaar uit verschillende houten tonnen. Maar ik deel absoluut je mening dat de oude geuze van Timmermans uitgesproken naar citroenzuur smaakt en daardoor nogal eenzijdig is in vergelijking met de meeste andere.
Manuel
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Di Aug 19, 2014 6:05 am    Onderwerp: Reageer met quote

Toch niet hoor. Voor oude geuze wordt oude lambiek gemengd met jonge, nog niet uitgegiste lambiek. Lees het dossier 'oude geuze' maar voor de volledige uitleg Wink
toon van den broek
Sporadische klant
Sporadische klant

BerichtGeplaatst: Di Aug 19, 2014 9:09 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ja Manuel heeft gelijk: het is een mengsel van verse lambiek, van één jaar oud en van lambiek die ouder is dan 2 jaar. De oudste lambiek heeft vanzelf het meeste karakter en geeft het mengsel (de geuze dus) net dat extraatje.
En dat extraatje zit er dus net niet -of onvoldoende- in bij deze geuze.
Hierdoor is hij wat gewoontjes. Desalniettemin een goede geuze.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
Dennoman
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Do Aug 21, 2014 11:45 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Call me wrong, maar volgens mij is een échte oude geuze 1 + 2 + 3 jaar oude lambiek. Het is de oude lambiek die voor de diepte zorgt, en de jonge voor de frisheid en het koolzuur.
Jimbo
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Vr Aug 22, 2014 8:22 am    Onderwerp: Reageer met quote

Dennoman schreef:
Call me wrong, maar volgens mij is een échte oude geuze 1 + 2 + 3 jaar oude lambiek. Het is de oude lambiek die voor de diepte zorgt, en de jonge voor de frisheid en het koolzuur.

Can I call call you partly wrong?

Er is een verplichting voor de oudheid van de oudste gebruikte lambiek (minimaal 3j) én een verplichting over de gewogen gemiddelde leeftijd (minimaal 1j). Je kan dus niet 1 druppelke van 3j bij een vat van 6mnden gieten en "Oude Geuze" gaan bottelen. Voor Oude Kriek geldt iets gelijkaardigs maar 1 van die vereisten was minder 'streng', ik weet alleen niet meer welke.

Verder zijn er natuurlijk nog vereisten over het minimale tarwegehalte (30%) en de minimale zuurtegraad (dit moet een chemicus met een IQ boven de 250 even invullen) en de nagisting op fles (6 mnden zeker?).

Dat gezegd zijnde is de Timmermans een schone - lees: malse - instapgeuze, hoewel ik de Girardin voor dat doel verkies.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
ambibrew
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Vr Aug 22, 2014 3:57 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Jimbo schreef:

Dat gezegd zijnde is de Timmermans een schone - lees: malse - instapgeuze, hoewel ik de Girardin voor dat doel verkies.

Daarvoor zweer ik bij een Boon of een Oud Beersel. Maar dat zijn smaken natuurlijk. De gustibus... Smile
Dennoman
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Zo Aug 24, 2014 2:16 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Jimbo schreef:
Dennoman schreef:

Can I call call you partly wrong?

Er is een verplichting voor de oudheid van de oudste gebruikte lambiek (minimaal 3j) én een verplichting over de gewogen gemiddelde leeftijd (minimaal 1j). Je kan dus niet 1 druppelke van 3j bij een vat van 6mnden gieten en "Oude Geuze" gaan bottelen. Voor Oude Kriek geldt iets gelijkaardigs maar 1 van die vereisten was minder 'streng', ik weet alleen niet meer welke.

Verder zijn er natuurlijk nog vereisten over het minimale tarwegehalte (30%) en de minimale zuurtegraad (dit moet een chemicus met een IQ boven de 250 even invullen) en de nagisting op fles (6 mnden zeker?).

Nee, akkoord, maar naïeve ik denkt nog altijd dat je ingrediënten toevoegt in functie van een lekkere blend in plaats van de politiek erachter. Belle-Vue zal een volledige seconde (!) blootgesteld worden aan de lucht om toch maar geuze genoemd te kunnen worden.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> De Proeverijen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: