Home   Contact Us
 Biercafé   FAQ   Zoeken   Gebruikerslijst   Registreer   Profiel   Log in om je privé berichten te bekijken   Inloggen 
HET  discussiecafé  over  Belgisch  Bier  op  het  internet
*Het zythos bestuur is geen verpersoonlijking van de inhoud van dit forum

La Trappe Quadrupel Oak Aged batch 10 (Koningshoeven)

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> De Proeverijen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
unclebrazzie
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Di Jun 19, 2012 3:37 pm    Onderwerp: La Trappe Quadrupel Oak Aged batch 10 (Koningshoeven) Reageer met quote

Ik kon niet langer wachten. Deze steekt al een paar weken mijn ogen uit, dus vroeg of laat moest hij eraan geloven.

Batch10 heeft blijkbaar op Malbecvaten gelegen, met nog wat "nieuw" hout erbij om het houtaroma wat op te schroeven. Ik ben niet bekend met Malbec, en dit is mijn eerste oak aged bier (als je de foeders van Rodenbach en de gebeurlijke lambikken niet meerekent).

Allereerst: snobistisch, ik weet het, maar het is jammer dat er zo'n lelijke kunststoffen kurk in de fles zit. Bovendien is die niet enthousiast in het vrijgeven van zijn vloeibare schatten, waardoor het een karwei wordt om het bier ongeschud geopend te krijgen.

Maar goed: waar heeft een mens nu eenmaal een kurkentrekker voor?

Bizarre en ietwat yucky uitschenkervaring: het bier is vrij plat en visceus, met een klein "gloopy" draderig bodempje dat wat sneller meekomt dan verwacht. Ik vreesde eerst dat het bier geďnfecteerd was, maar ik rook of proefde niets verdachts. Het zag er echter zo verdacht uit dat ik eenieder kan aanraden het bier uiterst omzichting uit te schenken, en een goeie bodem in de fles achter te laten. Zoniet eindig je met een troebel, "murky" bier, nagenoeg zonder schuim.

Wat een neus! Wat een fantastische, zachte, intrigerende neus! Rode wijn en houten vaten, zachte vanilletoetsen en een bescheiden, bijna bloemige echo. Fascinerend en uitnodigend. De hele neus herinnert aan dieprode, warm-smakende wijn, en tegelijk komt die banaan-neus van de klassieke La Trappe Quad er ons aan herinneren dat we bier aan het drinken zijn.

De aroma's zijn weelderig, bijna decadent, en tegelijk niet te overweldigend: je krijgt tannines en druiverige wrangheid, eik en vanille, maar ook mout en een milde esterigheid van gist. Daartussenin zitten kruisverwijzingen naar porto en specerijen. De smaak is zoet, met een wrangheid die de La Trapse banaliteit van de basic Quad verheft tot iets dat wél interessant wordt.

Voor de liefhebbers van "speciallekes" kan ik deze absoluut aanbevelen. Ook wie van de klassieke Quad kan genieten, zal hier zijn gading in vinden. Of dit nu een "groots" oak aged bier is durf ik niet te stellen; daarvoor ken ik het genre nog onvoldoende. Maar dat dit over een paar jaar een kelderschat wordt, daarover bestaat geen twijfel.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
unclebrazzie
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Do Aug 07, 2014 1:28 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ter voorbereiding van een avondje "bier-dat-iets-met-wijn-te-maken-heeft" kwam ik dit ouwetje van mezelf tegen. Ik laat binnenkort beslist weten of ik, twee jaar na datum, mijn woorden ga opeten of niet.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> De Proeverijen Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: