Home   Contact Us
 Biercafé   FAQ   Zoeken   Gebruikerslijst   Registreer   Profiel   Log in om je priv berichten te bekijken   Inloggen 
HET  discussiecafé  over  Belgisch  Bier  op  het  internet
*Het zythos bestuur is geen verpersoonlijking van de inhoud van dit forum

Hop in de tuin .... ben ik de enige of zijn er nog
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> Prikbord
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
sjeraar

BerichtGeplaatst: Di Apr 07, 2009 11:47 am    Onderwerp: Reageer met quote

't hofbrouwerke schreef:

De pif schreef:
...Pif

Tripel7 schreef:
Poef

is dat het woord van de dag ?

... Denk dat er nog "Paf" moest komen Laughing Laughing Laughing

Arrow Wat het gebruik van de hop betreft ; is er veel smaakverschil tussen gewone en "wilde" hop ?
Ik heb dit voorjaar een vijftal planten wilde hop gezet . ( Ondertussen ook ruim 20cm hoog ) en zou er ook wat cullinair mee willen experimenteren Razz
Bekijk gebruikers profiel Stuur priv bericht
Tinkerbell
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Di Apr 07, 2009 11:48 am    Onderwerp: Reageer met quote

veel thee van gemaakt en voor fythotherapeutische doeleinden gebruikt, maar nog nooit in/bij het eten.

Linty, doe er eerst een bouillonblokje bij, dan heb je soep Wink
Naar boven
coren42
Geregelde klant
Geregelde klant

BerichtGeplaatst: Di Mei 20, 2014 9:54 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik weet het, het is "not done" van zulke oude draadjes uit de grond te stampen, maar vermits er al een interessante discussie over bestond, zag ik niet het nut van een nieuwe topic te starten.

Wij zijn onze tuin aan het aanleggen. Als fervente bierliefhebber, zou ik graag een hopplantje of twee planten, en ze tegen een hek, een muur, of over een poortje ofzo laten groeien.

Blijkbaar is dat wel te doen, dan, als je ze af en toe in toom houdt? Ervan uitgaand dat hop niet onoverkomelijk hard woekert, is mijn vraag nu eerder: welke hopvarieteit kies ik best? Het moet mooi zijn, want het blijft decoratie, maar ik zou het leuk vinden moest het ook een beetje een speciale varieteit zijn. Dat je zin krijgt in een IPA als je er een bel van verbrijzelt.
En het belangrijkste: het moet hier kunnen groeien, gewoon in een tuin, zonder intensieve bemesting of irrigatie.

Kan ik gewoon Cascade of Perle (ik zeg maar iets) in de grond steken en hopen dat het groeit? Moeten die planten pal in de zon staan, of net niet? Is het nu de moment? Of is het al te laat/nog te vroeg?
Naar boven
liefhebber
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Wo Mei 21, 2014 7:20 am    Onderwerp: Reageer met quote

Nu kan nog wel. Ik heb Cascade, Fuggles, Hallertau en Target staan. Ik vind Target het mooist. Diepgroene kleine bellen, de anderen zijn lichter groen en groter.
Naar boven
coren42
Geregelde klant
Geregelde klant

BerichtGeplaatst: Wo Mei 21, 2014 7:25 am    Onderwerp: Reageer met quote

liefhebber schreef:
Nu kan nog wel. Ik heb Cascade, Fuggles, Hallertau en Target staan. Ik vind Target het mooist. Diepgroene kleine bellen, de anderen zijn lichter groen en groter.

Leuk! En ze groeien allemaal even makkelijk, in dezelfde condities?
Naar boven
liefhebber
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Wo Mei 21, 2014 10:11 am    Onderwerp: Reageer met quote

coren42 schreef:
liefhebber schreef:

Leuk! En ze groeien allemaal even makkelijk, in dezelfde condities?

Het eerste jaar genoeg water geven en vanaf dan zitten de wortels diep genoeg en heb je eigenlijk geen omzien meer.

Het groeit wel enorm snel verder. Ik snoei en vertrek altijd van mijn moederplant maar ik brouw er dan ook mee. Dan moet je dat wel doen en heb je er natuurlijk wel wat werk aan.
Naar boven
Pijp
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Wo Mei 21, 2014 10:56 am    Onderwerp: Reageer met quote

Nog interessant: vroeger legde men de hopbellen naast het kinderbed, omdat het een relaxerende werking heeft. De heilzame werking van hop is zwaar miskend.

Vorig jaar plukte ik hopbellen op een wandeling: ze waren mooi felgroen en zo groot als een kastanje. Welke variteit dat was, weet ik niet maar ze waren heel mooi.
ambibrew
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Wo Mei 21, 2014 7:44 pm    Onderwerp: Reageer met quote

coren42 schreef:
Wij zijn onze tuin aan het aanleggen. Als fervente bierliefhebber, zou ik graag een hopplantje of twee planten, en ze tegen een hek, een muur, of over een poortje ofzo laten groeien.

Blijkbaar is dat wel te doen, dan, als je ze af en toe in toom houdt? Ervan uitgaand dat hop niet onoverkomelijk hard woekert, is mijn vraag nu eerder: welke hopvarieteit kies ik best? Het moet mooi zijn, want het blijft decoratie, maar ik zou het leuk vinden moest het ook een beetje een speciale varieteit zijn. Dat je zin krijgt in een IPA als je er een bel van verbrijzelt.
En het belangrijkste: het moet hier kunnen groeien, gewoon in een tuin, zonder intensieve bemesting of irrigatie.

Kan ik gewoon Cascade of Perle (ik zeg maar iets) in de grond steken en hopen dat het groeit? Moeten die planten pal in de zon staan, of net niet? Is het nu de moment? Of is het al te laat/nog te vroeg?

Het zal nu wat laat zijn om hop te planten vrees ik. De planten zijn momenteel in volle groei. Maar het zijn taaie rakkers, dus als je ze met voldoende aarde plant zal het misschien wel lukken.

Wat dat woekeren betreft: Het is de bedoeling dat je de volledige plant elk jaar tot op de grond afknipt. Dus tussen oktober en april/mei heb je weinig begroeiing.
Aan de andere kant is het zo dat hop n van de snelst groeiende planten is die in onze contreien groeit. Dus eens de groei begint woekert de plant inderdaad nogal. Je kunt ze niet zomaar snoeien want een tak die je afknipt of afbreekt groeit niet meer verder.

Ook de wortel loopt onder de grond verder en meters naast de plant durft een nieuwe hop de kop opsteken.

Hou er ook rekening mee dat de plant de huid wat irriteert. Ik zou ze dus niet langs een smal gangetje planten of op een plaats waar je veel dicht moet passeren. Even tegen de arm glijden en je hebt een paar uur een rode streep op je huid.

Als je er bier mee wilt brouwen moet je kiezen voor vrouwelijke planten.

Als je veel plaats hebt en het niet erg vindt dat de hop wat woekert kun je hop op veel plaatsen zetten zonder dat hij veel onderhoud vraagt. Zoals gezegd, het is een taaie rakker.

Als je minder plaats hebt is het ideaal om de hop te planten in een ruime betonnen bak in de grond. Kies niet voor een plastic pot: de wortel boort zich erdoor!
Zorg voor luchtige aarde, eventueel met stro en teelaarde.

In oktober/november snoei je de hop tot op de grond af. Dan haal je de wortel uit de grond en ververs je de aarde en vul je aan met stro. In het voorjaar zullen de scheuten dan makkelijk groot worden.

In maart haal je de wortel weer uit de aarde. Nu kun je volop hopscheuten plukken!

Laat enkele scheuten staan op de wortelklomp en plant hem opnieuw. De echte kwekers laten maar drie scheuten staan die ze laten uitgroeien. Zelf speel ik op veilig en laat er toch een tiental staan.

Vanaf april heeft de hop een of meerdere leidraden nodig om langs omhoog te groeien. Hop klampt zich vanzelf niet vast aan bvb een stenen muur.

De hopbellen kun je plukken in september. Hopbellen die rijp zijn herken je aan de gele bolletjes (lupuline) tussen de blaadjes.
liefhebber
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Wo Mei 21, 2014 8:40 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vind dit meer uit een boekje dan waarheid...

Hop voel je, ruik je en proef je als hij klaar is, zeker niet aan de lupiline, en bovendien is iedere hopsoort op een andere moment klaar, er zit dan ook meer als een maand speling tussen de verschillende hopsoorten. Ik heb nog maar ooit n jaar n hopsoort gehad die pas in september klaar was, al de rest is vroeger.

Maar als je hier goede resultaten mee hebt, gewoon blijven doen.
Naar boven
coren42
Geregelde klant
Geregelde klant

BerichtGeplaatst: Do Mei 22, 2014 7:29 am    Onderwerp: Reageer met quote

ambibrew schreef:

Het zal nu wat laat zijn om hop te planten vrees ik. De planten zijn momenteel in volle groei. Maar het zijn taaie rakkers, dus als je ze met voldoende aarde plant zal het misschien wel lukken.

Bedankt voor al die geweldige info!
Stom dat ik het moment blijkbaar net gemist heb. Ik was van plan om op http://www.eickelmann.de/ Cascade en iets anders te kopen, maar blijkbaar zijn de meeste "populaire" soorten al uitverkocht. Dat plus het levertermijn, dan wacht ik misschien best tot volgend jaar om het meteen goed te doen? Wat is dan wel het goeie moment? April? Zet ik het meteen op de kalender Wink
Naar boven
Pijp
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Do Mei 22, 2014 9:27 am    Onderwerp: Reageer met quote

Hop kopen is gek, de plant woekert frequent int wil, o.a. tegen omheining van spoorwegberm.
Linty
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Do Mei 22, 2014 9:43 am    Onderwerp: Reageer met quote

Om het woekeren tegen te gaan zou je uw hop in een grote bloembak onder de grond kunnen stoppen. Ik weet niet of iemand hier ervaring mee heeft? Welke diepte heb je dan nodig?

Zo hou ik onderandere ook Munt in bedwang.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur priv bericht Verstuur mail
coren42
Geregelde klant
Geregelde klant

BerichtGeplaatst: Do Mei 22, 2014 10:31 am    Onderwerp: Reageer met quote

Pijp schreef:
Hop kopen is gek, de plant woekert frequent int wil, o.a. tegen omheining van spoorwegberm.

...maar dan kan je niet opscheppen over het feit dat je Amerikaanse aromahop (bijvoorbeeld) in je tuin hebt staan, right? Smile
Naar boven
ambibrew
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Do Mei 22, 2014 6:27 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Het ideale moment om hop te planten is tussen november en februari. Dan is de plant in rust. Vanaf maart beginnen de scheuten te groeien.

Als je zeker wil zijn van een variteit kun je die idd best aanschaffen. Dan ben je ook meteen zeker dat je een vrouwelijke plant vast hebt.

Een stevige bloembak in de grond steken is inderdaad een goed idee. Maar kies voor steen en niet voor plastic. Na een aantal jaar heb je een flinke wortelkluit dus 50 tot 70 cm diepte heb je wel nodig.

Wat die lupuline betreft: Als je een hopbel tussen de nagels van je twee duimen overlangs open duwt zie je de lupuline (stuifmeel) zitten tussen de blaadjes. Die zit het meest geconcentreerd rond het midden van de hopbel.
Aanvankelijk zijn de bolletjes wit/licht groen. Na verloop van tijd worden ze geel. Dat is het moment om te oogsten.
Eens de blaadjes van de hopbellen beginnen bruin te worden is het grootste deel van het stuifmeel vervlogen en is het eigenlijk te laat.
Het klopt uiteraard dat het juiste moment afhankelijk is van de variteit, het weer, de standplaats,...
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> Prikbord Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Pagina 5 van 5

Ga naar: