Home   Contact Us
 Biercafé   FAQ   Zoeken   Gebruikerslijst   Registreer   Profiel   Log in om je priv berichten te bekijken   Inloggen 
HET  discussiecafé  over  Belgisch  Bier  op  het  internet
*Het zythos bestuur is geen verpersoonlijking van de inhoud van dit forum

100.000 flessen 3Fonteinen vernield?!
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> Biernieuws
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
March
Webteam
Webteam

BerichtGeplaatst: Ma Mei 25, 2009 9:58 am    Onderwerp: 100.000 flessen 3Fonteinen vernield?! Reageer met quote

Berichtje op de Burgundian Babble Belt (babblebelt.com) meldt dat er bij 3 Fonteinen een 100.000 flessen zouden zijn "destroyed" door een slecht functionerende thermostaat. Iemand meer nieuws?
Dijleschuimer
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Ma Mei 25, 2009 10:21 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik ben zaterdagmiddag langs geweest in de lambik O Droom om de megablend geuze op te halen voor de 6-6-6 proeverij van LBT (zie andere topic op dit forum) en inderdaad Armand is 49.000 liter geuze, kriek en andere afgewerkte bieren kwijt. Een overhitte ventilator heeft de warme kamer laten verhitten tot boven de 60C. Resultaat een massa flessen gesprongen, de plastic capsules gesmolten of vervormd.
Een catastrofe ! ! Ook een unieke blend voor een Italiaans caf alsook voor de Amerikaanse markt is ook verloren gegaan.
Dit betekent ongeveer de helft van de jaarproductie (verkoop) van 3 Fonteinen en vertegenwoordigt ongeveer 200.000 euro ! !
Een zware slag voor Armand en Lydie. Misschien moeten we (en hiermee bedoel ik niet zythos maar alle bierliefhebbers in de wereld) wel een steunfonds oprichten (bvb via Facebook of zo) om 3 Fonteinen te steunen.

Wie wil er (mee) aan de kar trekken om Armand te helpen ?

Luc
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur priv bericht
joo
Webteam
Webteam

BerichtGeplaatst: Ma Mei 25, 2009 10:40 am    Onderwerp: Reageer met quote

Crying or Very sad Hier ben ik dus niet goed van !!!

Is er dan geen verzekering die deze schade dekt ?

Bekijk gebruikers profiel Stuur priv bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
Dijleschuimer
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Ma Mei 25, 2009 10:50 am    Onderwerp: Reageer met quote

Je kan je tegen alles verzekeren maar aan welke prijs h.
Dit is gewoon brute pech. Maar pech die Armand wel heel veel geld kost.

Het had mogelijk kunnen vermeden worden door de termostaat te koppelen aan het alarmsysteem, maar dat is praat achteraf natuurlijk.

Luc
PS : gelukkig hadden Armand en Lydie ook goed nieuws (onder de gegeven omstandigheden)
Naar boven
Pijp
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Ma Mei 25, 2009 2:04 pm    Onderwerp: Reageer met quote

joo schreef:
Crying or Very sad Hier ben ik dus niet goed van !!!

Is er dan geen verzekering die deze schade dekt ?

Misschien wel het caf "In de verzekering tegen de grote dorst"?
Tot dusver de galgenhumor.

Even in volle ernst:
- misschien een idee om een actie op het getouw te zetten;
- alle organisatoren van bierfestivals vragen een kleine meerprijs voor elke verkochte geuze/kriek van 3 Fontein; of ze houden een tombola (bvb. met promotiemateriaal (t-shirts?) van 3 Fontein) ten voordele van de pechvogel;
- alle zythos-verenigingen zetten iets massaals op poten ter promotie van geuze in het algemeen en 3 Fontein in het bijzonder (zo help je niet enkel 3 Fontein uit de impasse maar zorg je ook dat de overige geuzestekers en -brouwers er wel bij varen).

Ikzelf ga alleszins al beginnen met meer 3 Fontein te drinken!
Dijleschuimer
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Ma Mei 25, 2009 2:20 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Het bizare aan heel de situatie is, dat door meer 3 Fonteinen te drinken je het probleem niet echt helpt, integendeel. Bedoeling van Armand is in eerste instantie zo kort mogelijk zonder 3 Fonteinen producten op de markt te zijn. Dit zal sowieso al niet makkelijk zijn wegens zelf te weinig jonge lambik om te assembleren. Armand ging vragen aan Frank Boon of hij jonge lambik zou kunnen over kopen (weeral extra kosten). Zo zou hij willen proberen z'n geuzes en kriek op de markt te houden. Als we met z'n allen meer zouden beginnen drinken, gaat dat zijn voornemen alleen maar bemoeilijken.

Luc
Naar boven
Steven
Stamgast
Stamgast

BerichtGeplaatst: Ma Mei 25, 2009 6:23 pm    Onderwerp: Reageer met quote

biertherapeut schreef:
Wie wil er (mee) aan de kar trekken om Armand te helpen ?

Luc, ik wil mij zeker graag engageren om een steentje (of helpend handje) bij te dragen.
BartC
Brouwer
Brouwer

BerichtGeplaatst: Ma Mei 25, 2009 6:56 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Idem hier. Ik ga donderdag eens overleggen met de andere leden hoe wij, als hobbybrouwerij Het Nest, ons steentje kunnen bijdragen.

groeten
BartC
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur priv bericht Verstuur mail
Pijp
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Di Mei 26, 2009 8:14 am    Onderwerp: Reageer met quote

biertherapeut schreef:
Het bizare aan heel de situatie is, dat door meer 3 Fonteinen te drinken je het probleem niet echt helpt, integendeel. Bedoeling van Armand is in eerste instantie zo kort mogelijk zonder 3 Fonteinen producten op de markt te zijn. Dit zal sowieso al niet makkelijk zijn wegens zelf te weinig jonge lambik om te assembleren. Armand ging vragen aan Frank Boon of hij jonge lambik zou kunnen over kopen (weeral extra kosten). Zo zou hij willen proberen z'n geuzes en kriek op de markt te houden. Als we met z'n allen meer zouden beginnen drinken, gaat dat zijn voornemen alleen maar bemoeilijken.

Luc

En als ik een klein steentje kan bijdragen, hoe gek ook, door geen/minder
3 Fontein te drinken, dan zal ik dat ook doen. Het zal me wel meer moeite kosten dan meer 3 Fontein te drinken.
Mark
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Di Mei 26, 2009 8:15 am    Onderwerp: Reageer met quote

biertherapeut schreef:
Het bizare aan heel de situatie is, dat door meer 3 Fonteinen te drinken je het probleem niet echt helpt, integendeel.

Iets doen rond de Beersel-bieren Lager, Blond en Bio? Net zoals Bersalis voor Oud Beersel een duw in de rug was?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur priv bericht Bekijk de homepage
joinke
Geregelde klant
Geregelde klant

BerichtGeplaatst: Di Mei 26, 2009 9:46 am    Onderwerp: Reageer met quote

ik wil ook wel helpen! Misschien al starten met op de website van zythos een artikeltje te plaatsen om het nieuws voor iedereen kenbaar te maken? En meteen ook een facebook pagina openen?
Misschien kan er ook eens contact opgenomen met Armand zelf, hij weet het best hoe je hem kan helpen...
Manuel
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Di Mei 26, 2009 2:06 pm    Onderwerp: Reageer met quote

joinke schreef:
Misschien kan er ook eens contact opgenomen met Armand zelf, hij weet het best hoe je hem kan helpen...

Dat lijkt me inderdaad aangewezen. Ik ben even op de babble belt gaan kijken. Daar zeggen ze dat Armand het een harde klap vindt, maar dat het niet fataal zal zijn.

Hij zou volgens die babble belt-post ook plannen hebben om met een deel van de getroffen stock een sterkedrank te stoken. Als dat waar zou zijn, zou dat getuigen van een enorme veerkracht.

Het idee van Mark over de Beersel-bieren vind ik wel iets hebben. De lokale afdelingen zouden de Beersel-bieren bijvoorbeeld bovenaan hun bierfestivalkaart kunnen zetten, met een woordje uitleg over het gebeurde. Je zou zelfs bevriende biercafs kunnen vragen hetzelfde te doen. De lokale afdelingen kunnen een Beersel-bier tot bier van de maand uitroepen. Het zijn misschien maar symbolische acties, maar het zal Armand alvast een hart onder de riem steken.

Manuel
Mark
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Do Mei 28, 2009 7:22 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Dit stond in Hopnieuws. We hadden zeer graag meegeholpen, maar die dag zitten we al in 't buitenland.
Hopelijk komt er veel respons.

"Hoi bierliefhebbers

Je hebt misschien al iets horen waaien. Armand Debelder van de brouwerij 3 Fonteinen heeft een panne gehad met zijn warme kamer. Maar liefst 54000 liter oude geuze zijn hierdoor naar de vaantjes (de oogst van gans de winter). Voor een brouwerij van die grootte is dat de doodsteek en dus de oorzaak dat er weer een traditionele lambiek/geuze brouwerij verdwijnt. En dat willen we niet.
Nu is er een oplossing. De slechte geuze kan gerecupereerd worden door hem te laten afstoken. Het destillaat is goed en zo kan de brouwerij verder blijven bestaan.
Maar dit is niet zo simpel omdat alles in flessen zit en deze flessen moeten uitgegoten worden. Dit is een immens werk (ik heb de warme kamer gezien en ge wordt er toch wel even stil van) dat onmogelijk met een paar mensen uitgevoerd kan worden. En daar kunnen we bij helpen.
Op zaterdag 30 mei beginnen we om 8:00 uur s morgens te gieten om een eerste stooksel van 8000 liter bij elkaar te krijgen. We maken er een plezante dag van, we maken wat leut en dit alles is voor een goed doel, want als lambiek nog geen goed doel is, wat dan wel? We zouden toch wel een 20-30 mensen bij elkaar moeten krijgen (ook onze kollegas van de Lambiekstoempers doen mee).

Dus voor alle liefhebbers van lambiek en oude geuze: doe zaterdag je slechte kledij aan en kom om 8:00 uur s morgens naar de loods in de zavelstraat 59 te Halle.
Indien je vrienden of familie hebt die dit ook willen doen, breng ze maar mee.

Groetjes en hopelijk tot zaterdag
Luc Pauwels"
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur priv bericht Bekijk de homepage
joo
Webteam
Webteam

BerichtGeplaatst: Ma Jun 08, 2009 2:26 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Nieuwsblad van vandaag :

Quote:
Vrijwilligers helpen brouwer om 85.000 flessen rampgeuze leeg te gieten
'Zonde dat zo'n nobel bier graanjenever moet worden'

BEERSEL/HALLE - Een defecte thermostaat in geuzebrouwerij 3Fonteinen in Halle maakte twee weken geleden 100.000 flessen onverkoopbaar. Met de hulp van vrijwilligers zijn al 85.000 flesjes leeggegoten. 'Hartverwarmend', zegt brouwer De Belder.

Een veertigtal bierliefhebbers uit binnen- en buitenland was dit weekend op post om geuzebrouwer Armand De Belder in zijn opslagplaats in Halle een hart onder de riem te steken. Twee weken geleden had een defecte thermostaat in zijn opslagplaats 55.000 liter geuze om zeep geholpen. Flesje per flesje hielpen de vrijwilligers ontkurken, leeggieten en opruimen.

De solidariteit is groot. 'Ik heb zelfs helpers naar huis moeten sturen omdat we met te veel waren', glimlacht Armand De Belder. Gisteravond stond de teller al op 85.000 ontkurkte flessen. 'Zonder deze mensen zou ik niet weten hoe ik aan de opruiming had moeten beginnen', zegt De Belder. 'Van de geuze maken we binnenkort een soort graanjenever. Luc Pauwels van de Elishout-school maakte voor ons een proefdistillaat en het smaakt echt prima.'

Of hoe de Belder van de nood een deugd gemaakt heeft en de ramp misschien een nieuw succesvol streekproduct zal opleveren. 'Een deugd zou ik het toch niet meteen noemen', zucht de brouwer. 'Ik moet afwachten of ik uit de kosten geraak. Het doet vooral pijn dat ik van een nobele drank als geuze - het beste bier ter wereld, al zeg ik het zelf - zoiets minderwaardigs als jenever moet maken. Ik klink nu misschien iets te negatief, maar het doet echt zeer. Als kleine producent had ik me ermee geamuseerd om verschillende blends met elkaar te mengen en dit jaar was het resultaat echt fantastisch. Dat werk is verloren gegaan. En de verzekering komt niet tussenbeide.'

Bekijk gebruikers profiel Stuur priv bericht Verstuur mail Bekijk de homepage
fabes fabel
Tooghanger
Tooghanger

BerichtGeplaatst: Ma Jun 08, 2009 2:27 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Effekes toch een bedenking: elke dag controleren we, als kleine brouwerkes, de warme kamer. Was Armand misschien met vakantie?
Die plastieke stoppen waren blijkbaar van een dubieuze kwaliteit.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur priv bericht Verstuur mail
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    Het Virtueel Biercafé Forum Index -> Biernieuws Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: